DADES IDENTIFICATIVES 2021_22
Assignatura (*) PSICOPATOLOGIA II Codi 11204107
Ensenyament
Grau en Psicologia (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Psicologia
Coordinador/a
CANALS SANS, JOSEFA
Adreça electrònica josefa.canals@urv.cat
paula.morales@urv.cat
Professors/es
CANALS SANS, JOSEFA
MORALES HIDALGO, PAULA
Web
Descripció general i informació rellevant <p>Objectius assignatura: Conèixer les manifestacions clíniques, els factors de risc, la neurobiologia i l'avaluació dels trastorns psicològics que tenen inici en les primeres etapes del neurodesenvolupament.</p><p>La docència es durà a terme de manera presencial en l'horari marcat per la Facultat.</p><div>A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2021-22. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura.&nbsp;</div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A3 Conèixer els processos i etapes principals del desenvolupament psicològic al llarg del cicle vital en els seus aspectes de normalitat i anormalitat.
 A6 Adquirir els coneixements i destreses necessaris per diagnosticar i intervenir en els diferents contextos i camps d'aplicació de la Psicologia (educació, clínica i salut, treball i organitzacions i comunitari).
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de la Psicologia.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A3 Conèixer els diferents models teòrics d'explicació de la conducta anormal.
Comprendre la psicopatologia des del punt de vista del desenvolupament.
 A6 Conèixer els transtorns psicopatològics pel que fa a la seva fenomenologia, classificació, etiopatogènia, diagnòstic, curs i evolució.
Conèixer i saber utilitzar els sistemes de classificació en psicopatologia.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisis de la informació
Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’ un problema i no quedar-se amb els símptomes
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges
Elabora una estratègia per a resoldre el problema
Elabora una estratègia realista per a resoldre el problema
Analitza els problemes i les seves causes des d’ un enfocament global i de mitjà i llarg termini
Transfereix l’ aprenentatge de casos i exercicis de l’ aula a situacions reals d’ altres àmbits
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Bloc I. Aspectes introductoris i generals


1. Concepte d'anormalitat en la conducta dels nens
2. Les classificacions i el diagnòstic en els trastorns psicològics de nens/adolescents
3. L'avaluació psicopatològica en nens/adolescents
II. Bloc de trastorns del desenvolupament
1. Trastorn per dèficit d'atenció - hiperactivitat
2. Trastorns de l'espectre autista
3. Discapacitat intel.lectual
4. Trastorns de la parla i el llenguatge
5. Trastorns de l'aprenentatge
6. Trastorns de l'eliminació
En cada tema de trastorns es tractarà:
- Definició i classificació
- Manifestacions clíniques evolutives
- Criteris de diagnòstic
- Diagnòstic diferencial
- Factors de risc/causals
- Avaluació
- Intervenció

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A3
A6
B2
33 52 85
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A6
B2
22 38 60
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Descriure objectius de l'assignatura, explicar sistema d'avaluació i pla de treball
Sessió Magistral Descriure els coneixements bàsics dels diferents temes
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Aportar casos simulats i fer role-playing a classe, fent que l'alumne tingui una aproximació del coneixements teòrics a la pràctica clínica
Atenció personalitzada Atendre i guiar a l'alumne en l'elaboració dels treballs i dubtes que li surtin del seu estudi

Atenció personalitzada
Descripció

Atendre i guiar a l'alumne en l'elaboració dels treballs i dubtes que li surtin del seu estudi. 
Aquesta atenció es farà primordialment amb tutories online


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A3
A6
B2
S'avaluarà per:

1- examens tipus test.


Dos examens en avaluació continuada que valdran el 20% i el 60% de la nota.

Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A6
B2
S'avaluarà per:

1- Un treball fet per parelles (o individual, sinò és possible)
2- Preguntes a l'examen test amb supòsits de casos pràctics
El treball de cas pràctic valdrà el 20%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'assignatura pot superar-se per avaluació continuada (1ª convocatòria) o per examen final oficial (2ª convocatòria).

L'avaluació continuada inclou:entrega d'un treball de cas pràctic (20%), un examen parcial no alliberatori (20%) i un examen al acabar l'assignatura (60%).

Els alumnes que no hagin superat l'avaluació continuada, es presentaran a l'examen fde 2ª convocatòria en la data posada per la facultat. Aquest examen inclourà preguntes tipus test i cas clínic.

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluades. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant/a.


Fonts d'informació

Bàsica Ezpeleta L., Toro J, Psicopatología del desarrollo, Pirámide, 2014

American Psychiatric Association (2002). DSM-IV-TR (Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales). Wasghinton: American Psychiatric Press.

American Psychiatric Association (2013). DSM-5. Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders.  Wasghinton: American Psychiatric Press.

American Psychiatric Association (2014). Guía de consulta de los criterios diagnóstiocs del DSM-5. Madrid: Panamericana.

Barkley R.A. (2013). Tomar el control del TDAH en la edad adulta. Barcelona: Octaedro.

Caballo V.E., Simón M.A. (2002). Manual de Psicología clínica infantil y del adolescente. Madrid: Pirámide.

Cercerols R. (2011). Descubrir el Asperger (llibre online).

Ezpeleta L., Toro J. (2014). Psicopatología del desarrollo. Madrid: Pirámide.

MARTINEZ MARTÍN A;  CUESTA GOMEZ JL. (2012). Todo sobre el autismo. Madrid: Altaria.

Organización Mundial de la Salud (2019).  Clasificación Internacional de Enfermedades para Estadísticas de Mortalidad y Morbilidad Undécima revisión CIE-11. 

Paula I. (2015). La ansiedad en el autismo: Comprenderla y tratarla. Madrid: Alianza.

Servera M, Bernard MM. (2017). Psicopatologia infantil. Madrid: Síntesis.

Teruel J., Latorre A. (2014). Dificultades de aprendizaje. Madrid: Pirámide

http://trastornodehiperactividad.com

http://www.asperger.es/libros.php

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent