Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer els diferents models teòrics de la Psicologia, la dimensió social, antropològica i històrica i ser capaç de valorar críticament les seves contribucions i limitacions al comportament dels individus, dels grups i de les organitzacions. |
| A3 |
Conèixer els processos i etapes principals del desenvolupament psicològic al llarg del cicle vital en els seus aspectes de normalitat i anormalitat. |
| A6 |
Adquirir els coneixements i destreses necessaris per diagnosticar i intervenir en els diferents contextos i camps d'aplicació de la Psicologia (educació, clínica i salut, treball i organitzacions i comunitari). |
| A10 |
Analitzar i interpretar les dades qualitatives i quantitatives procedents de les investigacions, informes i treballs en Psicologia per poder definir problemes, dissenyar recerca elemental, executar-la i analitzar-la utilitzant les fonts documentals rellevants en Psicologia valorant les aportacions científiques al coneixement i la pràctica professional. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de la Psicologia. |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbit tècnic concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
| C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Acreditar el coneixement dels models teòrics proposats en l'estudi del desenvolupament psicomotor i cognitiu, amb capacitat per analitzar críticament les seves aprotacions i limitacions.
| | A3 |
Demostrar el coneixement dels processos i etapes del desenvolupament físic, psicomotor, cognitiu i lingüístic durant el cicle vital, integrant aquest estudi dins d'una prespectiva global de desenvolupament.
| | A6 |
Demostrar l'aplicació dels coneixements adquirits en aquest àmbit del desenvolupament per la intervenció en diversos contextos educatius.
| | A10 |
Analitzar i interpretar les dades procedents d'estudis vinculats amb el desenvolupament psicomotor, cognitiu i linguïstic, i plantejar noves preguntes i hipòtesis pertinents, tenint en compte el moment actual d'investigació.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
Adopta autònomament les estratègies d’ aprenentatge en cada situació
Planificar, gestionar i avaluar el seu propi procés d'aprenentatge, prenent consciència dels objectius personals i resolent estratègicament les dificultats detectades.
| | B2 |
Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisis de la informació
| | B3 |
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
| | B4 |
Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
| | B6 |
Fa presentacions interessants i convincents
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
| | C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
| | C4 |
Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
| | C5 |
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les
persones amb discapacitat
|
Tema |
Subtema |
Tema 1. Desenvolupament cognitiu i del llenguatge a la infància (0-3 anys) |
- Principals enfocaments teòrics del desenvolupament cognitiu
- Les arrels del llenguatge
|
Tema 2. Desenvolupament cognitiu i del llenguatge a la primera infància (3-6 anys) |
- Principals fites evolutives segons Piaget i el processament de la informació
- El context familiar i desenvolupament cognitiu dels infants
- L’explosió del llenguatge
- El desenvolupament de la cognició social
|
Tema 3. Desenvolupament cognitiu i del llenguatge durant els anys escolars (6-12 anys) |
- Principals fites evolutives segons Piaget i el processament de la informació
- Desenvolupament escolar: lectura, escriptura i matemàtiques
|
Tema 4. Desenvolupament cognitiu i del llenguatge durant l’adolescència |
- Principals fites evolutives segons Piaget i el processament de la informació
- Pressa de decisions durant l’adolescència: estrès i estratègies d’afrontament
- Egocentrisme adolescent i amenaces al seu benestar
|
Tema 5. Desenvolupament cognitiu i del llenguatge en l’etapa adulta i de la gent gran |
- Principals canvis cognitius durant l’etapa adulta i de la gent gran
- El pensament postformal i la saviesa
- Desenvolupament del llenguatge
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
4 |
2 |
6 |
Sessió Magistral |
|
26 |
30 |
56 |
Seminaris |
|
25 |
33 |
58 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
5 |
10 |
15 |
Atenció personalitzada |
|
5 |
0 |
5 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
5 |
5 |
10 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
- Valoració de la disposició prèvia cap a l’assignatura (motivació, expectatives) i vers el treball autònom i en equip
- Presentació del programa, explicació de les metodologies de treball i del sistema d’avaluació (procés de e/a i avaluació continua)
- Activació de coneixements previs al inici de cada tema
|
Sessió Magistral |
- Explicació de continguts amb suport digital.
- Qüestions per a la reflexió. Presentació de documents de treball i aprofundiment |
Seminaris |
- Elaboració i presentació de treballs individuals i de grup que representen evidencies significatives del procés d’aprenentatge de l’alumne. Format per a l’avaluació continua i la autoregulació del procés d’aprenentatge |
Pràctiques de camp/sortides |
- Elaboració grupal d'un treball d'aprofundiment d'una de les etapes evolutives estudiades
- Presentació oral al grup de laboratori dels resultats més importants |
Descripció |
Serà important i es recomarà als alumnes l'ús de les tutories personalitzades o en petit grup per al seguiment del treball de l'alumne |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Seminaris |
|
Són pràctiques a nivell individual i grupal que s'aniran fent paral·lelament al material explicat a les classes de teoria.
Es tindrà en compte per la seva nota:
Ajust a les demandes realitzades.
Actitud responsable en el treball personal i grupal. Implicació en el treball en equip.
Iniciativa en la cerca d’informació.
Pertinència i rellevància del treball elaborat.
Aproximació crítica i creativa en el plantejament i resolució de tasques.
Utilitza les tecnologies de la informació.
Correcció en la presentació de treball orals i escrits. |
3 punts |
Pràctiques de camp/sortides |
|
Son pràctiques de camp on cada grup es centrarà en una/dues etapes del desenvolupament cognitiu de la persona i realitzarà proves, entrevistes, observacions,... per tal d'apropar-se al seu desenvolupament.
Constarà també d'una presentació oral.
Es tindrà en compte per la seva nota:
Implicació en el treball en equip.
Cerca activa tant de participants com de d'informació pertinent a les pràctiques
Aproximació crítica als resultats obtinguts i relacio amb l'assignatura
Correcció en la presentació de treball orals i escrits. |
3 punts |
Proves objectives de tipus test |
|
Superació de la prova en un 50% |
4 punts |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
Feldman, Robert S. , Desarrollo psicológico a través de la vida , , México: Pearson
Carme Triadó, Feliciano Villar (coords.), Psicología de la vejez , , Madrid: Alianza
|
|
Complementària |
Cordoba, A.I., Descals, A. y Gil, M.D. (Coords), Psicología del desarrollo en la edad escolar , , Madrid: Pirámide
Bruning, R.H., Psicología cognitiva y de la instrucción, , Madrid: Prentice Hall
Owens, R.E., Desarrollo del lenguaje, , Madrid [etc.]: Pearson Educación,
Villar, F. y Pastor, E., Psicologia evolutiva: models de desenvolupament cognitiu , , Valls: Cossetània
Goswami, U., Blackwell handbook of childhood cognitive development , , Malden, MA: Blackwell Publishers
, Child development , ,
, Psychology and aging , ,
, Developmental review , ,
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
DESENVOLUPAMENT SOCIOAFECTIU/11204006 | DESENVOLUPAMENT PSICOMOTRIU/11204108 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|