Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer els diferents models teòrics de la Psicologia, la dimensió social, antropològica i històrica i ser capaç de valorar críticament les seves contribucions i limitacions al comportament dels individus, dels grups i de les organitzacions. |
| A3 |
Conèixer els processos i etapes principals del desenvolupament psicològic al llarg del cicle vital en els seus aspectes de normalitat i anormalitat. |
| A6 |
Adquirir els coneixements i destreses necessaris per diagnosticar i intervenir en els diferents contextos i camps d'aplicació de la Psicologia (educació, clínica i salut, treball i organitzacions i comunitari). |
| A10 |
Analitzar i interpretar les dades qualitatives i quantitatives procedents de les investigacions, informes i treballs en Psicologia per poder definir problemes, dissenyar recerca elemental, executar-la i analitzar-la utilitzant les fonts documentals rellevants en Psicologia valorant les aportacions científiques al coneixement i la pràctica professional. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Acreditar el coneixement dels models teòrics proposats en l'estudi del desenvolupament psicomotor i cognitiu, amb capacitat per analitzar críticament les seves aprotacions i limitacions.
| | A3 |
Demostrar el coneixement dels processos i etapes del desenvolupament físic, psicomotor, cognitiu i lingüístic durant el cicle vital, integrant aquest estudi dins d'una prespectiva global de desenvolupament.
| | A6 |
Demostrar l'aplicació dels coneixements adquirits en aquest àmbit del desenvolupament per la intervenció en diversos contextos educatius.
| | A10 |
Analitzar i interpretar les dades procedents d'estudis vinculats amb el desenvolupament psicomotor, cognitiu i linguïstic, i plantejar noves preguntes i hipòtesis pertinents, tenint en compte el moment actual d'investigació.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
Adopta autònomament les estratègies d’ aprenentatge en cada situació
Planificar, gestionar i avaluar el seu propi procés d'aprenentatge, prenent consciència dels objectius personals i resolent estratègicament les dificultats detectades.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Tema1: Contextualització de l'assignatura |
-Principals enfocaments teòrics del desenvolupament cognitiu. |
Tema 2: Desenvolupament cognitiu del bebè (0-2 anys) |
-Principals fites evolutives segons Piaget
-fites evolutives des d'altres enfocs teòrics.
-Context social i familiar en el desenvolupament cognitiu del nen. |
Tema 3: Desenvolupament cognitiu en l'edat del preescolar (3-5 a) |
-Principals fites evolutives segons Piaget.
-Fites evolutives des d'altres marcs teòrics.
-Desenvolupament de la cognició social |
Tema 4: Desenvolupament cognitiu en edat escolar (6-12 a) |
-Principals fites evolutives segons Piaget.
-Principals fites evolutives des d'altres enfocs teòrics
-Adqusició i evolució de la lectoescriptura
-Estimulació cognitiva |
Tema 5: Desenvolupament cognitiu en l'adolescència. |
-Principals fites evolutives segons Piaget
-Principals fites evolutives segons altres enfocs teòrics.
-Pensament post-formal
-Cognició social. |
Tema 6: Desenvolupament del llenguatge |
-LLenguatge i cognició, des dels teòrics: Piaget i Vygotski
-Fases en l'adquisició del llenguatge
-Evolució del llenguatge en el preescolar.
-Altres aspectes en el desenvolupament del llenguatge.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
4 |
2 |
6 |
Sessió Magistral |
|
26 |
30 |
56 |
Seminaris |
|
25 |
33 |
58 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
5 |
10 |
15 |
Atenció personalitzada |
|
5 |
0 |
5 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
5 |
5 |
10 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
- Valoració de la disposició prèvia cap a l’assignatura (motivació, expectatives) i vers el treball autònom i en equip
- Presentació del programa, explicació de les metodologies de treball i del sistema d’avaluació (procés de e/a i avaluació continua)
- Activació de coneixements previs al inici de cada tema
|
Sessió Magistral |
- Explicació de continguts amb suport digital.
- Qüestions per a la reflexió. Presentació de documents de treball i aprofundiment |
Seminaris |
- Elaboració i presentació de treballs individuals i de grup que representen evidencies significatives del procés d’aprenentatge de l’alumne. Format per a l’avaluació continua i la autoregulació del procés d’aprenentatge |
Pràctiques de camp/sortides |
- Elaboració grupal d'un treball d'aprofundiment d'una de les etapes evolutives estudiades
- Presentació oral al grup de laboratori dels resultats més importants |
Atenció personalitzada |
Serà important i es recomarà als alumnes l'ús de les tutories personalitzades o en petit grup per al seguiment del treball de l'alumne |
Descripció |
Serà important i es recomarà als alumnes l'ús de les tutories personalitzades o en petit grup per al seguiment del treball de l'alumne |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Seminaris |
|
Són pràctiques a nivell individual que s'aniran fent paral·lelament al material explicat a les classes de teoria.
Es tindrà en compte per la seva nota:
Ajust a les demandes realitzades.
Actitud responsable en el treball personal
Iniciativa en la cerca d’informació.
Pertinència i rellevància del treball elaborat.
Aproximació crítica i creativa en el plantejament i resolució de tasques.
Utilitza les tecnologies de la informació.
Correcció en la presentació de escrits.
Assistència a classe
|
2 punts |
Pràctiques de camp/sortides |
|
Treball en grup que requereix una part teòrica on s'exposen i s'amplien els continguts treballats a classe i una part pràctica, consistent en treball de camp, amb l'objectiu d'observar la teoria adquirida a classe a la pràctica i anàlisi i raonament dels resultats observats.
Constarà també d'una presentació oral.
Es tindrà en compte per la seva nota:
Implicació en el treball en equip.
Cerca activa tant de participants com de d'informació pertinent a les pràctiques
Aproximació crítica als resultats obtinguts i relació amb l'assignatura
Correcció en la presentació de treball orals i escrits. |
2.5 punts |
Proves objectives de tipus test |
|
Superació de la prova en un 50% |
5.5 punts |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat. |
Bàsica |
Feldman, Robert S. , Desarrollo psicológico a través de la vida , , México: Pearson
|
|
Complementària |
Cordoba, A.I., Descals, A. y Gil, M.D. (Coords), Psicología del desarrollo en la edad escolar , , Madrid: Pirámide
Bruning, R.H., Psicología cognitiva y de la instrucción, , Madrid: Prentice Hall
Owens, R.E., Desarrollo del lenguaje, , Madrid [etc.]: Pearson Educación,
Villar, F. y Pastor, E., Psicologia evolutiva: models de desenvolupament cognitiu , , Valls: Cossetània
Goswami, U., Blackwell handbook of childhood cognitive development , , Malden, MA: Blackwell Publishers
, Child development , ,
, Psychology and aging , ,
, Developmental review , ,
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
DESENVOLUPAMENT SOCIOAFECTIU/11204006 | DESENVOLUPAMENT PSICOMOTRIU/11204108 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|