Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer els diferents models teòrics de la Psicologia, la dimensió social, antropològica i històrica i ser capaç de valorar críticament les seves contribucions i limitacions al comportament dels individus, dels grups i de les organitzacions. |
| A3 |
Conèixer els processos i etapes principals del desenvolupament psicològic al llarg del cicle vital en els seus aspectes de normalitat i anormalitat. |
| A6 |
Adquirir els coneixements i destreses necessaris per diagnosticar i intervenir en els diferents contextos i camps d'aplicació de la Psicologia (educació, clínica i salut, treball i organitzacions i comunitari). |
| A10 |
Analitzar i interpretar les dades qualitatives i quantitatives procedents de les investigacions, informes i treballs en Psicologia per poder definir problemes, dissenyar recerca elemental, executar-la i analitzar-la utilitzant les fonts documentals rellevants en Psicologia valorant les aportacions científiques al coneixement i la pràctica professional. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Acreditar el coneixement dels models teòrics proposats en l'estudi del desenvolupament psicomotor i cognitiu, amb capacitat per analitzar críticament les seves aprotacions i limitacions.
| | A3 |
Demostrar el coneixement dels processos i etapes del desenvolupament físic, psicomotor, cognitiu i lingüístic durant el cicle vital, integrant aquest estudi dins d'una prespectiva global de desenvolupament.
| | A6 |
Demostrar l'aplicació dels coneixements adquirits en aquest àmbit del desenvolupament per la intervenció en diversos contextos educatius.
| | A10 |
Analitzar i interpretar les dades procedents d'estudis vinculats amb el desenvolupament psicomotor, cognitiu i linguïstic, i plantejar noves preguntes i hipòtesis pertinents, tenint en compte el moment actual d'investigació.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
Adopta autònomament les estratègies d’ aprenentatge en cada situació
Planificar, gestionar i avaluar el seu propi procés d'aprenentatge, prenent consciència dels objectius personals i resolent estratègicament les dificultats detectades.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Tema1: Contextualització de l'assignatura |
-Principals enfocaments teòrics del desenvolupament cognitiu |
Tema 2: Desenvolupament cognitiu del bebè (0-2 anys) |
-Principals fites evolutives segons Piaget
-fites evolutives des d'altres enfocs teòrics
-Context social i familiar en el desenvolupament cognitiu del nen |
Tema 3: Desenvolupament cognitiu en l'edat preescolar (3-5 anys) |
-Principals fites evolutives segons Piaget
-Fites evolutives des d'altres marcs teòrics
-Desenvolupament de la cognició social |
Tema 4: Desenvolupament cognitiu en l'edat escolar (6-12 anys) |
-Principals fites evolutives segons Piaget
-Principals fites evolutives des d'altres enfocs teòrics
-Adqusició i evolució de la lectoescriptura
-Estimulació cognitiva |
Tema 5: Desenvolupament cognitiu en l'adolescència |
-Principals fites evolutives segons Piaget
-Principals fites evolutives segons altres enfocs teòrics
-Pensament post-formal
-Cognició social |
Tema 6: Desenvolupament del llenguatge |
-LLenguatge i cognició, des dels teòrics: Piaget i Vygotski
-Fases en l'adquisició del llenguatge
-Evolució del llenguatge en el preescolar
-Altres aspectes en el desenvolupament del llenguatge
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
4 |
2 |
6 |
Sessió Magistral |
|
26 |
30 |
56 |
Seminaris |
|
25 |
33 |
58 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
5 |
10 |
15 |
Atenció personalitzada |
|
5 |
0 |
5 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
5 |
5 |
10 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
- Valoració de la disposició prèvia cap a l’assignatura (motivació, expectatives) i vers el treball autònom i en equip
- Presentació del programa, explicació de les metodologies de treball i del sistema d’avaluació (procés de e/a i avaluació continua)
- Activació de coneixements previs al inici de cada tema
|
Sessió Magistral |
- Explicació de continguts amb suport digital.
- Qüestions per a la reflexió. Presentació de documents de treball i aprofundiment |
Seminaris |
- Elaboració i presentació de treballs individuals i de grup que representen evidencies significatives del procés d’aprenentatge de l’alumne. Format per a l’avaluació continua i la autoregulació del procés d’aprenentatge |
Pràctiques de camp/sortides |
- Elaboració grupal d'un treball d'aprofundiment d'una de les etapes evolutives estudiades
- Presentació oral al grup de laboratori dels resultats més importants |
Atenció personalitzada |
Serà important i es recomarà als alumnes l'ús de les tutories personalitzades o en petit grup per al seguiment del treball de l'alumne |
Descripció |
Es recomana als alumnes l'ús de les tutories personalitzades o en petit grup per al correcte seguiment de l'assignatura.
Cada docent informarà del seu horari d'atenció i format de les tutories. Es faran tutories presencials o bé en línia, sempre considerant aquelles mesures que estiguin vigents en cada moment, atentent-nos a la situació d'emergència sanitària provocada per la COVID-19.
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Seminaris |
|
Són pràctiques a nivell individual que s'aniran fent paral·lelament al material explicat a les classes de teoria.
Es tindrà en compte per la seva nota:
Ajust a les demandes realitzades.
Actitud responsable en el treball personal
Iniciativa en la cerca d’informació.
Pertinència i rellevància del treball elaborat.
Aproximació crítica i creativa en el plantejament i resolució de tasques.
Utilitza les tecnologies de la informació.
Correcció en la presentació de escrits.
Assistència a classe
|
25% |
Pràctiques de camp/sortides |
|
Treball en grup que requereix una part teòrica on s'exposen i s'amplien els continguts treballats a classe i una part pràctica, consistent en treball de camp, amb l'objectiu d'observar la teoria adquirida a classe a la pràctica i anàlisi i raonament dels resultats observats.
Constarà també d'una presentació oral.
Es tindrà en compte per la seva nota:
Implicació en el treball en equip.
Cerca activa tant de participants com de d'informació pertinent a les pràctiques.
Aproximació crítica als resultats obtinguts i relació amb l'assignatura.
Correcció en la presentació del treball oral i escrit. |
25% |
Proves objectives de tipus test |
|
Superació de la prova a partir d'una nota de 5.00 |
50% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
A nivell global l'assignatura es divideix en dos parts: Part teòrica: S'avaluarà mitjançant una prova objectiva tipus test (examen) i es correspon amb un 50% de la nota final. Part pràctica: S'avaluarà mitjançant els treballs individuals i el treball amb grup i es correspon amb un 50% de la nota final. IMPORTANT: 1) Es necessita tenir aprovades les dues parts per aprovar l'assignatura. 2) No es guardarà cap nota ni d'examen ni de treballs per als cursos posteriors. Pel que fa a la 2a convocatòria: Part teòrica: Examen mitjançant una prova objectiva tipus test en aquells casos en què s'hagi obtingut una nota inferior a 5.00 al primer examen o bé es compti amb un no presentat al primer examen. Part pràctica: Es podrà presentar una nova versió dels treballs individuals o en grup en aquells casos en què no s'hagin entregat en la data proposada com a primera convocatòria o bé si s'ha obtingut una nota inferior a 5.00 en primera convocatòria. La 2a convocatòria no servirà en cap cas per pujar nota en cap de les activitats. D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat. |
Bàsica |
Feldman, Robert S. , Desarrollo psicológico a través de la vida , , México: Pearson
|
|
Complementària |
Cordoba, A.I., Descals, A. y Gil, M.D. (Coords), Psicología del desarrollo en la edad escolar , , Madrid: Pirámide
Bruning, R.H., Psicología cognitiva y de la instrucción, , Madrid: Prentice Hall
Owens, R.E., Desarrollo del lenguaje, , Madrid [etc.]: Pearson Educación,
Villar, F. y Pastor, E., Psicologia evolutiva: models de desenvolupament cognitiu , , Valls: Cossetània
Goswami, U., Blackwell handbook of childhood cognitive development , , Malden, MA: Blackwell Publishers
, Child development , ,
, Psychology and aging , ,
, Developmental review , ,
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
DESENVOLUPAMENT SOCIOAFECTIU/11204006 | DESENVOLUPAMENT PSICOMOTRIU/11204108 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|