DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) ESTADÍSTICA EN CIÈNCIES DEL COMPORTAMENT II Codi 11204110
Ensenyament
Grau de Psicologia (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Segon Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Psicologia
Coordinador/a
VIGIL COLET, ANDRÉS
Adreça electrònica andreu.vigil@urv.cat
montserrat.domenech@urv.cat
cristina.anguiano@urv.cat
Professors/es
VIGIL COLET, ANDRÉS
DOMÈNECH AUQUÉ, MONTSERRAT
ANGUIANO CARRASCO, CRISTINA
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura pretén servir d'introducció a les tècniques d'inferència estadística, especialment a l'anàlisi de la variància i les proves associades. D'aquesta manera es complementen els coneixements assolits en l'assignatura Estadística en les Ciències del Comportament I i s'estableixen els coneixements d'anàlisi de dades bàsics per les futures assignatures de l'àrea.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A5 Descriure i mesurar variables psicològiques (personalitat, intel•ligència, aptituds,…), processos cognitius, emocionals, psicobiològics i conductuals.
 A9 Conèixer els diferents dissenys d'investigació i els procediments de formulació i contrast d'hipòtesis.
 A10 Analitzar i interpretar les dades qualitatives i quantitatives procedents de les investigacions, informes i treballs en Psicologia per poder definir problemes, dissenyar recerca elemental, executar-la i analitzar-la utilitzant les fonts documentals rellevants en Psicologia valorant les aportacions científiques al coneixement i la pràctica professional.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de la Psicologia.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbit tècnic concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A5 Apendre el disseny bàsic d'una investigació i aprendre a formular i contrastar hipòtesis.
 A9 Conèixer les tècniques estadístiques inferencials bàsiques més habituals en la investigació i la pràctica psicològica.
Apendre a interpretar de forma crítica els resultats d'un investigació.
 A10 Potenciar la capacitat de raonament abstracte.
Conèixer les tècniques estadístiques inferencials bàsiques més habituals en l'investigació i en la pràctica psicològica.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Identifica el que és un problema i pren la decisió d’ afrontar-lo
Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisis de la informació
Troba la solució adequada
 B5 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
 B6 Controla suficientment els seus nervis per expressar-se en públic
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
Fa presentacions interessants i convincents
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
 C4 Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
1.Introducció a l'anàlisi de la variància.
2.El càlcul de l'anàlisi de la variància.

3.Supòsits de l'anàlisi de la variància.
4.Tamany de l'efecte i potència.
5.Introducció als procediments de comparació múltiple
6.P.C.M. Aparellats
7.Contrastos
8.El test khi-quadrat

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A5
A9
A10
B2
15 26 41
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
B2
B5
C2
C3
C4
11 12 23
Treballs
A5
A9
A10
C4
1 6 7
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A5
A9
A10
B2
2 0 2
Atenció personalitzada
C4
1 0 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura
Sessió Magistral Exposicions teòriques sobre el temari recolzades d'exercicis numèrics.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Aplicació pràctica del temari utilitzant el programa SPSSL. Es plantegen situacions concretes que es solucionen utilitzant tècniques estadístiques inferencials. S'introdueixen i analitzen les dades del treball pràctic.
Treballs Relització d'un informe en grup analitzant les dades recollides en un experiment plantejat pel professor.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Realització d'exercicis objectius tipus test

Atenció personalitzada
Descripció
Consultar els dubtes sobre el temari

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
B2
B5
C2
C3
C4
Realització de les pràctiques en l'aula d'informàtica 10 %
Treballs
A5
A9
A10
C4
Elaboració d'un informe en grup (màxim quatre persones) analitzant dades fent servir les tècniques d'anàlisi utilitzades en les pràctiques. 20%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A5
A9
A10
B2
Prova objectiva dels continguts de l'assignatura 70%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Aron, A; i Aron, E.N., Estadística para psicología. Buenos Aires, 2001, Buenos Aires, Prentice Hall.
Balluerka, N., y Vergara, A.I., Diseños de investigación experimental en Psicología. , 2002, Madrid. Prentice Hall.
Pagano, R. , Estadística para las ciencias del comportamiento. , 1999, Buenos Aires. Thomson.
Pascual, J; Frías, D; y Garcia, F. , El diseño y la investigación experimental en Psicología. , (1995) , Valencia. Cristobal Serrano
, Guia SPSS: http://psico.fcep.urv.cat/spss/, ,

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent