DATOS IDENTIFICATIVOS 2019_20
Asignatura (*) ESTADÍSTICA EN CIENCIAS DEL COMPORTAMIENTO II Código 11204110
Titulación
Grado en Psicología (2009)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
3 Obligatoria Segundo 1Q
Lengua de impartición
Català
Departamento Psicología
Coordinador/a
VIGIL COLET, ANDRÉS
DOMÈNECH AUQUÉ, MONTSERRAT
Correo-e andreu.vigil@urv.cat
montserrat.domenech@urv.cat
ivettemargarita.espinoza@urv.cat
Profesores/as
VIGIL COLET, ANDRÉS
DOMÈNECH AUQUÉ, MONTSERRAT
ESPINOZA DÍAZ, IVETTE MARGARITA
Web
Descripción general e información relevante L'assignatura pretén servir d'introducció a les tècniques d'inferència estadística, especialment a l'anàlisi de la variància i les proves associades. D'aquesta manera es complementen els coneixements assolits en l'assignatura Estadística en les Ciències del Comportament I i s'estableixen els coneixements d'anàlisi de dades bàsics per les futures assignatures de l'àrea.

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 A5 Descriure i mesurar variables psicològiques (personalitat, intel•ligència, aptituds,…), processos cognitius, emocionals, psicobiològics i conductuals.
 A9 Conèixer els diferents dissenys d'investigació i els procediments de formulació i contrast d'hipòtesis.
 A10 Analitzar i interpretar les dades qualitatives i quantitatives procedents de les investigacions, informes i treballs en Psicologia per poder definir problemes, dissenyar recerca elemental, executar-la i analitzar-la utilitzant les fonts documentals rellevants en Psicologia valorant les aportacions científiques al coneixement i la pràctica professional.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de la Psicologia.
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C2 Utilizar de manera avanzada las tecnologías de la información y la comunicación.
 C3 Gestionar la información y el conocimiento.

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A5 Apendre el disseny bàsic d'una investigació i aprendre a formular i contrastar hipòtesis.
 A9 Conèixer les tècniques estadístiques inferencials bàsiques més habituals en la investigació i la pràctica psicològica.
Apendre a interpretar de forma crítica els resultats d'un investigació.
 A10 Potenciar la capacitat de raonament abstracte.
Conèixer les tècniques estadístiques inferencials bàsiques més habituals en l'investigació i en la pràctica psicològica.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B2 Identifica lo que es un problema y toma la decisión de afrontarlo.
Recoje la información significativa que necesita para resolver los problemas partiendo de datos y no sólo de opiniones subjetivas y sigue un método lógico de análisis de la información.
Encuentra la solución adecuada.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C2 Utiliza programario para la comunicación off-line: editores de textos, hojas de cálculo y presentaciones digitales.
 C3 Localiza y accede a la información de manera eficaz y eficiente.

Contenidos
tema Subtema
1.Introducción al análisis de la varianza.
2.El cálculo del análisis de la varianza.

3.Supuestos del análisis de la varianza.
4.Tamaño del efecto y potencia.
5.Introducción a los procedimientos de comparación múltiple
6.P.C.M. Aparejados
7.Contrastes
8.El test khi-quadrat

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
1 0 1
Sesión magistral
A5
A9
A10
B2
15 26 41
Practicas a través de TIC en aulas informáticas
B2
C2
11 12 23
Trabajos
A5
A9
A10
1 6 7
Atención personalizada
1 0 1
 
Pruebas objetivas de tipo test
A5
A9
A10
B2
2 0 2
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Presentació de l'assignatura
Sesión magistral Exposicions teòriques sobre el temari recolzades d'exercicis numèrics.
Practicas a través de TIC en aulas informáticas Aplicació pràctica del temari utilitzant el programa SPSSL. Es plantegen situacions concretes que es solucionen utilitzant tècniques estadístiques inferencials. S'introdueixen i analitzen les dades del treball pràctic.
Trabajos Relització d'un informe en grup analitzant les dades recollides en un experiment plantejat pel professor.
Atención personalizada Respondre dubtes estudiants

Atención personalizada
descripción
Consultar els dubtes sobre el temari

Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Practicas a través de TIC en aulas informáticas
B2
C2
Realització de les pràctiques en l'aula d'informàtica

Aquesta activitat es avaluació única i no es pot recuperar.
10 %
Trabajos
A5
A9
A10
Elaboració d'un informe en grup (màxim tres persones) analitzant dades fent servir les tècniques d'anàlisi utilitzades en les pràctiques.

Aquesta activitat es avaluació única i no es pot recuperar.
20%
Pruebas objetivas de tipo test
A5
A9
A10
B2
Examen tipus test. Aquesta activitat tindrà una segona convocatòria de recuperació 70%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat.


Fuentes de información

Básica Aron, A; i Aron, E.N., Estadística para psicología. Buenos Aires, 2001, Buenos Aires, Prentice Hall.
Balluerka, N., y Vergara, A.I., Diseños de investigación experimental en Psicología. , 2002, Madrid. Prentice Hall.
Pagano, R. , Estadística para las ciencias del comportamiento. , 1999, Buenos Aires. Thomson.
Pascual, J; Frías, D; y Garcia, F. , El diseño y la investigación experimental en Psicología. , (1995) , Valencia. Cristobal Serrano
, Guia SPSS: http://psico.fcep.urv.cat/spss/, ,

Complementaria

Recomendaciones


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.