DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) PSICOLOGIA SOCIAL APLICADA Codi 11204112
Ensenyament
Grau de Psicologia (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Psicologia
Coordinador/a
GIL JUÁREZ, ADRIANA
Adreça electrònica fernandojose.revillas@urv.cat
adriana.gil@urv.cat
Professors/es
REVILLAS ORTEGA, FERNANDO JOSÉ
GIL JUÁREZ, ADRIANA
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura proporciona eines conceptuals, teòriques, epistemològiques i pràctiques per a guiar la discussió i reflexió sobre els problemes socials i sobre com es pot aplicar la psicologia social per tal d'intervenir-hi i resoldre'ls.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A6 Adquirir els coneixements i destreses necessaris per diagnosticar i intervenir en els diferents contextos i camps d'aplicació de la Psicologia (educació, clínica i salut, treball i organitzacions i comunitari).
 A8 Identificar les característiques rellevants del comportament dels individus i grups, descriure i analitzar els seus problemes i necessitats per planificar i executar les intervencions adequades, avaluant i analitzant els resultats i l'eficàcia de les pròpies actuacions.
 A10 Analitzar i interpretar les dades qualitatives i quantitatives procedents de les investigacions, informes i treballs en Psicologia per poder definir problemes, dissenyar recerca elemental, executar-la i analitzar-la utilitzant les fonts documentals rellevants en Psicologia valorant les aportacions científiques al coneixement i la pràctica professional.
 A11 Conèixer el marc legal que regula la pràctica professional i ajustar-se als principis ètics i al codi deontològic de la Psicologia.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbit tècnic concrets.
 B7 Tenir sensibilització en temes mediambientals.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A6 Exposar de manera escrita els resultats de l'estudi en proves o petits treballs.
 A8 utilitzar informació i, especialment, de caràcter documental.
 A10 Conèixer els diversos camps d'aplicació i intervenció de la psicologia social.
 A11 Realitzar treball de diagnòstic resolent exercicis pràctics.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B6 Utilitzar informació, especialment de caràcter documental.
 B7 Conèixer el concepte de desenvolupament sostenible
Coneix les diferents aproximacions al desenvolupament sostenible i entendre les seves implicacions socials, econòmiques i ambientals, tenint en compte els posicionaments polítics i ideològics
Coneix les eines i els processos per aplicar criteris de sostenibilitat en el disseny i l'avaluació de solucions
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Psicologia social aplicada
Concepcions teòriques i metodològiques
2. Psicologia social dels problemes socials
Intervenció psicosocial
Com sabem que hi ha un problema social?
Què podem fer davant d'un problema social?
Sistemes d'avaluació de l'acció
3. Psicologia social aplicada a les TIC i societat de la informació Exemple d'intervenció
4. Psicologia social aplicada a l'àmbit jurídic Exemple d'intervenció
5. Psicologia social i transformacions del sistema de gènere sexual Exemple d'intervenció
6. Psicologia social del comportament del consumidor Exemple d'intervenció
7. S'escolliran exemples d'altres àmbits Educació, salut, esport, medi ambient, seguretat vial, etc.
8. Seminaris Casos pràctics

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A6
A8
A10
B6
32 0 32
Seminaris
A6
A8
A10
B6
10 30 40
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A6
A8
B6
10 30 40
Atenció personalitzada
4 0 4
 
Proves objectives de tipus test
B6
2 30 32
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura que permetrà conèixer la forma de treball i l'avaluació
Sessió Magistral Exposició oral, per part del professorat, dels continguts teòrics i pràctics
Seminaris Activitats en grups de treball que es realitzaran i lliuraran sobre allò realitzat a seminaris. L'assistència és requisit imprescindible per poder aprovar-los.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Participació dels estudiants per analitzar i identificar l'enfocament teòric dels casos pràctics presentats a classe
Atenció personalitzada Els professors orientaran i guiaran el procés d'aprenentatge de l’alumne a través del moodle i/o l'aula. També es pot fer al despatx, concertant prèviament una tutoria via mail.

Atenció personalitzada
Descripció
Els professors orientaran i guiaran el procés d'aprenentatge de l’alumne a través del moodle i/o l'aula. També es pot fer al despatx, concertant prèviament una tutoria via mail amb adriana.gil@urv.cat per a teoria i amb fernandojose.revillas@urv.cat per a seminaris.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Seminaris
A6
A8
A10
B6
SEMINARIS: 2 Activitats en grups de treball que es realitzaran i lliuraran sobre allò fet a seminaris. L'assistència és requisit imprescindible per poder aprovar-los. 40%
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A6
A8
B6
TEORIA: Participació dels estudiants per analitzar i identificar l'enfocament teòric dels casos pràctics presentats a classe 10%
Proves objectives de tipus test
B6
TEORIA: Prova objectiva tipus test de 40 o 60 ítems d'opció múltiple, amb tres o quatre opcions de resposta 50%
Altres  

S'han d'aprovar teoria i seminaris per separat per superar l'assignatura

 
Altres comentaris i segona convocatòria

En cas d'haver suspès l'avaluació continua (no aprovar una o més de les activitats programades), o no fer-la, es farà l'avaluació final.

L'avaluació final o recuperació consisteix en una prova objectiva tipus test de 40 o 60 ítems d'opció múltiple, amb tres o quatre opcions de resposta i/o exposició oral individual per a la part teòrica i una exposició oral individual per a la part de seminaris. Si només s'ha de recuperar una de les parts, i s'aprova, la nota obtinguda farà mitjana amb les de l'avaluació continua.

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat.


Fonts d'informació

Bàsica Montenegro, M. (coord), Intervenció social : controvèrsies teòriques i metodològiques, UOC, Barcelona
Montenegro, M. (coord), Intervenció social : controvèrsies teòriques i metodològiques, UOC, Barcelona
Gil, A. i Feliu, J. (coord), Psicología Económica y del Comportamiento del Consumidor, UOC, Barcelona
Gil-Juárez, A., El consumidor, UOC, Barcelona
Gil-Juárez, A. i Vall-llovera, M. (coord), Jóvenes en cibercafés: la dimensión física del futuro virtual, UOC, Barcelona
Gil-Juárez, A.; Feliu, J., And Yet Children Play: Echoing Voices of Computer Game Concerns in Barcelona, transcript Verlag, Leipzig
Gil-Juárez, A.; Feliu, J., El género como obstáculo o porqué hay tan pocas chicas en la tecnología, UNAM-Facultad de Psicología, Ciutat de Mèxic

Gil-Juárez, A.; Feliu, J. (2018). And Yet Children Play: Echoing Voices of Computer Game Concerns in Barcelona . En Cultures of Computer Game Concerns . (pp. 247 - 264) . transcript . ISBN: 978-3-8376-3934-6 . And Yet Children Play (https://books.google.es/books?id=L41aDwAAQBAJ&printsec=frontcover&hl=ca&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q=and%20yet%20children%20play&f=false)

Gil-Juárez, A.; Feliu, J. (2017). El género como obstáculo o porqué hay tan pocas chicas en la tecnología . En Obstáculos epistemológicos en la enseñanza y el aprendizaje de la filosofía y de la ciencia . (pp. 251 - 262) . UNAM-Facultad de Psicología . ISBN: 978-607-02-9373-3 . El género comoobstáculo(https://www.researchgate.net/publication/319509760_El_genero_como_obstaculo_o_por_que_hay_tan_pocas_chicas_en_la_tecnologia)

Complementària

Cubells, J. (2002). Construcción social del delito: un estudio etnográfico en la práctica del derecho penal. Tesi doctoral. Universitat Autònoma de Barcelona. Disponible en: http://www.tdx.cat/TDX-0424103-181630

Weinberg, R.S. y Gould, D. (1996): Fundamentos de psicología del deporte y el ejercicio físico. Barcelona: Ariel Revista de Psicología del Deporte. Editor J. Cruz (desde 1992). 

Revista oficial de la Federación Española de Psicología del Deporte 

Riba, C. E. (2007). La metodologia qualitativa en l’estudi del comportament. Barcelona: Editorial UOC. 

Montoro, L., Carbonell, E., Sanmartín, J. y Tortosa, F., 1995 (eds.), Seguridad Vial: del factor humano a las nuevas tecnologías. Madrid, Síntesis Psicologia 

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent