Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer els diferents models teòrics de la Psicologia, la dimensió social, antropològica i històrica i ser capaç de valorar críticament les seves contribucions i limitacions al comportament dels individus, dels grups i de les organitzacions. |
| A8 |
Identificar les característiques rellevants del comportament dels individus i grups, descriure i analitzar els seus problemes i necessitats per planificar i executar les intervencions adequades, avaluant i analitzant els resultats i l'eficàcia de les pròpies actuacions. |
| A11 |
Conèixer el marc legal que regula la pràctica professional i ajustar-se als principis ètics i al codi deontològic de la Psicologia. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Acreditar el coneixement dels models teòrics proposats en l’àmbit de la Psicologia de l’Educació, sent capaç d’analitzar críticament les seves aportacions i limitacions.
| | A8 |
Identificar i analitzar problemes i necessitats individuals i grupals en contextos educatius diversos, dissenyar intervencions psicoeducatives adequades i avaluar el seu grau d’eficàcia.
| | A11 |
Aplicar els coneixements assolits a l'anàlisi d'experiències i l'elaboració de propostes d'intervenció en diversos contextos educatius.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C4 |
Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
|
Tema |
Subtema |
Mòdul 1. Pràctiques educatives, contextos d’educació i el seu impacte en els processos d’aprenentatge i desenvolupament. |
1.La configuració de les relacions entre desenvolupament, aprenentatge i educació.Tipus d’aprenentatge i diversitat de pràctiques educatives. L’estudi psicològic dels processos educatius escolars. Aprendre i ensenyar en la societat de la informació. L’aprenentatge al llarg i ample de la vida. El perfil professional i els àmbits de treball relacionats amb la Psicologia de l’Educació.
|
Mòdul 2. L’acció psicoeducativa en l’àmbit escolar: la concepció constructivista sociocultural de l’ensenyament i l’aprenentatge. |
1.Característiques definitòries i principis bàsics de la concepció constructivista per a l’anàlisi psicològica de les pràctiques educatives escolars. Interacció entre professor, alumne i continguts escolars. Els processos de construcció de coneixement: significat i sentit en l’aprenentatge escolar. La influència educativa del professor i l’ajustament de l’ajuda en l’ensenyança.
|
Mòdul 3. Els continguts d'aprenentatge. |
1.Tipus de continguts escolars. Característiques comunes i diferencials de l’ensenyament i l’aprenentatge de conceptes, procediments, i d’actituds, valors i normes.La relació entre aprenentatge de continguts i l'adquisició de competències.
|
Mòdul 4. La construcció de significats en l'aprenentatge. Els components cognitius en l'aprenentatge escolar, i l'ajuda educativa. |
1.Intel·ligència, capacitat d'aprenentatge i rendiment escolar. Aprendre amb d’altres, aprendre dels altres. L’impacte de l'ús de les TIC en l'aprenentatge.
2.La naturalesa de l’aprenentatge significatiu. L’aprenentatge significatiu en relació amb altres tipus d’aprenentatge. Condicions per afavorir l’aprenentatge significatiu. Els coneixements previs: concepte, característiques i funcionalitat.
3.Aprendre a aprendre. Regulació i gestió de l’activitat d’aprenentatge personal i grupal. Les estratègies d’aprenentatge.
|
Mòdul 5. L'atribució de sentit en l’aprenentatge. Els components motivacionals, afectius i relacionals en l'aprenentatge escolar, i l'ajuda educativa. |
1.Tipus de metes amb què un alumne s'implica en les tasques d’aprenentatge. Orientacions motivacionals de l'estudiant i enfocaments en l’aprenentatge escolar. Estratègies psicoeducatives per facilitar la motivació escolar.
2. La representació que l'alumne té de si mateix: autoconcepte, autoconcepte acadèmic, jos possibles i autoestima. La relació de l'autoconcepte i l'autoestima i el rendiment acadèmic. Els processos d’atribucions causals dels resultats d’aprenentatge: els patrons atribucionals de l’alumne.
3. La interacció professor-alumne i entre alumnes. Representacions mútues i expectatives. La configuració de les relacions entre factors motivacionals, afectius i relacionals més favorable per a realitzar aprenentatges significatius.
|
Mòdul 6. Ensenyar: la creació de marcs d’activitat conjunta en els quals exercir l’ajuda educativa. |
1.Interacció entre professorat i alumnat i mecanismes d'influència educativa. La participació en el discurs educatiu i el traspàs del control de l’activitat a l’aula i la negociació de significat.
2. Interacció entre alumnes i organització social de les activitats escolars. Col·laborar entre iguals per aprendre. Mecanismes psicològics i factors moduladors de la construcció de coneixement en col·laboració.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
27 |
7 |
34 |
Estudis previs |
|
7 |
14 |
21 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
16 |
48 |
64 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves de desenvolupament |
|
7 |
21 |
28 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
En la primera sessió de classe es presentarà la guia docent, el funcionament de l'assignatura i, el sistema i instruments d'avaluació. |
Sessió Magistral |
Explicació dels continguts dels mòduls amb suport de material imprès i digital. |
Estudis previs |
Treball d'estudi i aprofundiment de les lectures recomanades per a cada mòdul. Es facilitaran qüestions que l'alumne, de forma individual, haurà de respondre amb la finalitat d'identificar aspectes rellevants del propi aprenentatge en relació als continguts abordats en el mòdul. |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
Estudi i resolució de casos pràctics que els alumnes, en petit grup,hauran d' analitzar emprant coneixements relacionats amb els continguts tractats en cada mòdul. La situació problema que cal abordar en cada cas respon a qüestions que es plantegen en la pràctica professional del psicòleg. |
Atenció personalitzada |
El sentit de l'atenció personalitzada és promoure l'avaluació formativa i formadora del procés d'ensenyament i aprenentatge. Es concreta en el seguiment del treball individual i d'equip de l'estudiant i en l'oferiment d'ajuda per a l'autoregulació del seu procés d'aprenentatge. En aquest sentit, es procurarà fer el retorn qualitatiu comentat tant del procés de treball com dels productes lliurats pels estudiants. |
Descripció |
El sentit de l'atenció personalitzada és promoure l'avaluació formativa i formadora del procés d'ensenyament i aprenentatge. Es concreta en el seguiment del treball individual i d'equip de l'estudiant i en l'oferiment d'ajuda per a l'autoregulació del seu procés d'aprenentatge. En aquest sentit, es procurarà fer el retorn qualitatiu comentat tant del procés de treball com dels productes lliurats pels estudiants. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
En la qualificació es tindrà en compte:
- Ajustament a les demandes realitzades.
- Iniciativa en la cerca d¡informació.
- Pertinència, coherència i rellevància conceptual del treball elaborat.
- Aproximació crítica i creativa en el plantejament i resolució de la situació problema.
- Correcció lingüística.
- Actitud responsable i implicació en el treball personal i d'equip.
|
40% |
Proves de desenvolupament |
|
Prova d'aprenentatge referida a continguts treballats a classe i referenciats en documents i materials d'estudi. |
60% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
D'acord amb els objectius, els continguts i el funcionament proposat, l'avaluació de l'assignatura serà continua i exigirà la implicació personal i permanent de l'estudiant en les activitats programades i en el control i la regulació de l'aprenentatge individual i col·lectiu. L'assistència regular a les sessions presencials, tant les teòriques com les de seminari, es considera un requisit imprescindible per aquesta modalitat d'avaluació i, en qualsevol cas, haurà de ser igual o superior a un 80% d'aquestes sessions. Convé advertir que per un bon aprofitament de les sessions de seminari es vetllarà per una distribució equitativa dels estudiants en dos grups. La nota final de l'assignatura s'obtindrà de la suma de les puntuacions obtingudes en la resolució de casos i la prova escrita, d'acord amb el percentatge assignat, sempre i quan hagin tinguin cadascun d'ells una qualificació mínima de 5. Els treballs de seminari s'han de lliurar puntualment i en les dates estipulades. Com que una de les competències que desenvolupa l'assignatura és expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV en la prova i treballs s'haurà de demostrar un bon domini de la llengua. Podran optar a una segona convocatòria els alumnes que no hagin superat l'assignatura. La segona convocatòria només se centra en la recuperació de la prova escrita ja que els treballs de resolució de casos suspesos es recuperarà durant el desenvolupament de l'assignatura. Podran optar a una reavaluació els alumnes que no hagin superat l'assignatura. La reavaluació consistirà en una prova escrita. --> |
Bàsica |
Badía, A. Mauri, T. i Monereo, C. (coord.), La práctica psicopedagógica en educación formal., 2004, Barcelona : UOC Universitat Oberta de Catalunya
Badía, A. Mauri, T. i Monereo, C. (coord.), La práctica psicopedagógica en educación no formal, 2006, Barcelona : UOC Universitat Oberta de Catalunya
Coll, C.; Palacios, J.; Marchesi, A. (comps.), Desarrollo psicológico y educación 2. Psicología de la educación escolar., 2001. 2ª ed., Madrid:Alianza
Coll,C. i alt., El constructivismo en el aula., 2006. 16a ed., Barcelona: Graó
Coll, C. (coord.), Psicologia de la instrucció , 2008, Barcelona : UOC Universitat Oberta de Catalunya
Coll, C. (coord.), Desarrollo, aprendizaje y enseñanza en la educación secundaria , 2010. 1ª ed., Barcelona : Graó
Coll, C. (coord.), Psicologia de l'educació, 2010. 2ª ed., Barcelona : UOC Universitat Oberta de Catalunya
Mayer, R.E, Psicología de la educación : enseñar para un aprendizaje significativo , 2004, Madrid: Prentice Hall
Martín, E.; Solé, I. (Coords), Orientación educativa: Modelos y estrategias de intervención., 2011, Barcelona: Grao
Rodrigo, M.J i alt., Preservación familiar : un enfoque positivo para la intervención con familias, 2008, Madrid: Pirámide
, , ,
|
|
Complementària |
Bruner, J., La educación, puerta de la cultura., 1997, Madrid: Aprendizaje/Visor
Coll, C. Monereo, C., Psicología de la educación virtual. Enseñar y aprender con las tecnologías de la información y la comunicación., 2008, Madrid:Morata
Cubero, R., Perspectivas constructivistas. La intersección entr e el significado, la interacción y el discurso., 2005, Barcelona: Grao
Mercer, N, Palabras y mentes. Cómo usamos el lenguaje para pensar juntos /, 2001, Barcelona:Paidós
Pozo, J.I., Aprendices y maestros., 2000, Madird:Alianza
Tharp, R. G., Estrada, P., Stoll Dalton, S. & Yamauchi, L. A., Transformar la enseñanza. Excelencia, equidad, incl usión y armonía en las aulas y las escuelas., 2002, Barcelona:Paidós
|
Revistes especialitzadesen Psicologia del'Educacióo que publiquen habitualment treballs i investigacions d'interès per a la Psicologiade l'Educació: British Journal of Educational Psychology http://www.bps.org.uk/publications/journals/bjep/bjep_home.cfm?&redirectCount=0 Contemporary Educational Psychology http://www.elsevier.com/wps/find/journaldescription.cws_home/622811/description Cultura y Educación http://www.fia.es/revistas/culturayeducacion/home Dialogic Pedagogy Journal http://diaped.soe.udel.edu/dp-map/?reload=1 Educational Psychology http://www.tandf.co.uk/journals/online/0144-3410.asp Educational Psychology Review http://www.springerlink.com/content/1573-336X European Educational Research Journal http://www.wwwords.co.uk/EERJ/index.html Human Development http://content.karger.com/ProdukteDB/produkte.asp?Aktion=JournalHome Infancia y Aprendizaje http://www.fia.es/revistas/infanciayaprendizaje/home Instructional Science http://www.springerlink.com/content/1573-1952 Revista de Educación http://www.mecd.gob.es/revista-de-educacion Teachers College Record. The Voice of Scholarship in Education http://www.tcrecord.org |
Assignatures que en continuen el temari |
DIFICULTATS D'APRENENTATGE/11204204 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
PSICOLOGIA DE L'EDUCACIÓ I/11204117 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|