Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer els diferents models teòrics de la Psicologia, la dimensió social, antropològica i històrica i ser capaç de valorar críticament les seves contribucions i limitacions al comportament dels individus, dels grups i de les organitzacions. |
| A8 |
Identificar les característiques rellevants del comportament dels individus i grups, descriure i analitzar els seus problemes i necessitats per planificar i executar les intervencions adequades, avaluant i analitzant els resultats i l'eficàcia de les pròpies actuacions. |
| A11 |
Conèixer el marc legal que regula la pràctica professional i ajustar-se als principis ètics i al codi deontològic de la Psicologia. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Acreditar el coneixement dels models teòrics proposats en l’àmbit de la Psicologia de l’Educació, sent capaç d’analitzar críticament les seves aportacions i limitacions.
| | A8 |
Identificar i analitzar problemes i necessitats individuals i grupals en contextos educatius diversos, dissenyar intervencions psicoeducatives adequades i avaluar el seu grau d’eficàcia.
| | A11 |
Aplicar els coneixements assolits a l'anàlisi d'experiències i l'elaboració de propostes d'intervenció en diversos contextos educatius.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C4 |
Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
|
Tema |
Subtema |
Bloc 1. Pràctiques educatives, contextos d’educació i el seu impacte en els processos d’aprenentatge i desenvolupament. |
La configuració de les relacions entre desenvolupament, aprenentatge i educació.Tipus d’aprenentatge i diversitat de pràctiques educatives. L’estudi psicològic dels processos educatius escolars. Aprendre i ensenyar en la societat de la informació. L’aprenentatge al llarg i ample de la vida.
|
Bloc 2. Factors psicològics de naturalesa personal
implicats en l’aprenentatge |
Factors psicològics implicats en l’aprenentatge. Diferències individuals en l’àmbit cognitiu. Diferències individuals en l’àmbit afectiu i la personalitat |
Bloc 3. Factors psicològics de naturalesa
interpersonal i contextual implicats en l’aprenentatge |
Característiques relacionades amb el professor. La interacció professor-alumne i entre alumnes. Interacció entre alumnes i organització social de les activitats escolars. Col·laborar entre iguals per aprendre. Mecanismes psicològics i factors moduladors de la construcció de coneixement en col·laboració. |
Bloc 4. Els continguts d'aprenentatge. |
Tipus de continguts escolars. Característiques comunes i diferencials de l’ensenyament i l’aprenentatge de conceptes, procediments, i d’actituds, valors i normes.La relació entre aprenentatge de continguts i l'adquisició de competències.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
27 |
7 |
34 |
Estudis previs |
|
7 |
14 |
21 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
16 |
48 |
64 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
7 |
21 |
28 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
En la primera sessió de classe es presentarà la guia docent, el funcionament de l'assignatura i, el sistema i instruments d'avaluació. |
Sessió Magistral |
Explicació dels continguts dels mòduls amb suport de material imprès i digital. |
Estudis previs |
Treball d'estudi i aprofundiment de les lectures recomanades per a cada mòdul. Es facilitaran qüestions que l'alumne, de forma individual, haurà de respondre amb la finalitat d'identificar aspectes rellevants del propi aprenentatge en relació als continguts abordats en el mòdul. |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
Estudi i resolució de casos pràctics que els alumnes, en petit grup,hauran d' analitzar emprant coneixements relacionats amb els continguts tractats en cada mòdul. La situació problema que cal abordar en cada cas respon a qüestions que es plantegen en la pràctica professional del psicòleg. |
Atenció personalitzada |
El sentit de l'atenció personalitzada és promoure l'avaluació formativa i formadora del procés d'ensenyament i aprenentatge. Es concreta en el seguiment del treball individual i d'equip de l'estudiant i en l'oferiment d'ajuda per a l'autoregulació del seu procés d'aprenentatge. |
Descripció |
Les tutories faciliten l'orientació, el consell, el suport i l'ajuda a l'alumne. Són el complement, l'atenció personalitzada, la necessària individualització del procés d'ensenyament/aprenentatge, i amb les que d'una forma més ràpida i directa l'alumne pot veure satisfetes les seves necessitats. L’horari de tutories de la professora de l’assignatura es pot consultar a la pàgina web del Departament de Psicologia: https://psico.fcep.urv.cat/info/docents/personal.php |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
En la qualificació es tindrà en compte:
- Ajustament a les demandes realitzades.
- Iniciativa en la cerca d¡informació.
- Pertinència, coherència i rellevància conceptual del treball elaborat.
- Aproximació crítica i creativa en el plantejament i resolució de la situació problema.
- Correcció lingüística.
- Actitud responsable i implicació en el treball personal i d'equip.
|
40% |
Proves objectives de tipus test |
|
Prova d'aprenentatge referida a continguts treballats a classe i referenciats en documents i materials d'estudi. |
60% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
D'acord amb els objectius, els continguts i el funcionament proposat, l'avaluació de l'assignatura serà continua i exigirà la implicació personal i permanent de l'estudiant en les activitats programades i en el control i la regulació de l'aprenentatge individual i col·lectiu. L'avaluació de l'assignatura es farà mitjançant: (1) Informes de les activitats realitzades a les sessions de seminari (40% de la nota final): Es proposa un model d'adquisició dels coneixements a partir de la realització d'una sèrie d'activitats al llarg del curs durant les sessions de seminari. És a través de la resolució d'aquestes activitats que l'estudiant demostra el grau d'adquisició de coneixements, així com el nivell assolit en l'ús d'aquests coneixements. Els alumnes hauran de realitzar informes de cadascuna de les pràctiques que es plantegin durant el curs. Es donaran les indicacions pertinents sobre com s'han de realitzar aquests treballs (format, via de lliurament i data màxima, extensió permesa...etc). El plagi dels treballs comportarà la qualificació de suspens. A més a més, no s'acceptarà cap treball lliurat fora de termini o mitjançant una via que no sigui la especificada pel professor responsable de l'activitat. Per tal de superar la part dels informes de pràctiques, la mitjana de les pràctiques realitzades (si es decideix no entregar una pràctica aquesta comptabilitzarà com un 0) haurà de ser, com a mínim, de 5 punts sobre 10. Es important destacar que no hi haurà recuperació de la part pràctica, és a dir, si la mitjana dels informes és inferior a 5 sobre 10, aquesta part de l'assignatura constarà com a suspensa. (2) Examen (60% de la nota final) Es realitzarà un examen objectiu tipus test. Per tal de superar aquest examen, els alumnes han d'obtenir una puntuació de 5 o superior. Per aquells alumnes que no superin l'assignatura en aquesta convocatòria, es planteja la possibilitat fer un examen de recuperació. Per tal de superar aquest examen de recuperació la puntuació mínima també haurà de ser de 5. Per aprovar l'assignatura, l'alumne haurà de treure una puntuació igual o superior a 5 (sobre 10) tant als informes de pràctiques com a l'examen, es a dir, és necessari aprovar la part pràctica i l'examen per separat per tal de que pugui efectuar-se el càlcul de la nota final. Aquesta nota final de l'assignatura s'obtindrà de la suma ponderada de les puntuacions obtingudes en la resolució de casos (40%) i la prova escrita (60%). |
Bàsica |
Badía, A. Mauri, T. i Monereo, C. (coord.), La práctica psicopedagógica en educación formal., 2004, Barcelona : UOC Universitat Oberta de Catalunya
Badía, A. Mauri, T. i Monereo, C. (coord.), La práctica psicopedagógica en educación no formal, 2006, Barcelona : UOC Universitat Oberta de Catalunya
Coll, C.; Palacios, J.; Marchesi, A. (comps.), Desarrollo psicológico y educación 2. Psicología de la educación escolar., 2001. 2ª ed., Madrid:Alianza
Coll,C. i alt., El constructivismo en el aula., 2006. 16a ed., Barcelona: Graó
Coll, C. (coord.), Psicologia de la instrucció , 2008, Barcelona : UOC Universitat Oberta de Catalunya
Coll, C. (coord.), Desarrollo, aprendizaje y enseñanza en la educación secundaria , 2010. 1ª ed., Barcelona : Graó
Coll, C. (coord.), Psicologia de l'educació, 2010. 2ª ed., Barcelona : UOC Universitat Oberta de Catalunya
Mayer, R.E, Psicología de la educación : enseñar para un aprendizaje significativo , 2004, Madrid: Prentice Hall
Martín, E.; Solé, I. (Coords), Orientación educativa: Modelos y estrategias de intervención., 2011, Barcelona: Grao
Rodrigo, M.J i alt., Preservación familiar : un enfoque positivo para la intervención con familias, 2008, Madrid: Pirámide
, , ,
|
|
Complementària |
Bruner, J., La educación, puerta de la cultura., 1997, Madrid: Aprendizaje/Visor
Coll, C. Monereo, C., Psicología de la educación virtual. Enseñar y aprender con las tecnologías de la información y la comunicación., 2008, Madrid:Morata
Cubero, R., Perspectivas constructivistas. La intersección entr e el significado, la interacción y el discurso., 2005, Barcelona: Grao
Mercer, N, Palabras y mentes. Cómo usamos el lenguaje para pensar juntos /, 2001, Barcelona:Paidós
Pozo, J.I., Aprendices y maestros., 2000, Madird:Alianza
Tharp, R. G., Estrada, P., Stoll Dalton, S. & Yamauchi, L. A., Transformar la enseñanza. Excelencia, equidad, incl usión y armonía en las aulas y las escuelas., 2002, Barcelona:Paidós
|
Revistes especialitzadesen Psicologia del'Educacióo que publiquen habitualment treballs i investigacions d'interès per a la Psicologiade l'Educació: British Journal of Educational Psychology http://www.bps.org.uk/publications/journals/bjep/bjep_home.cfm?&redirectCount=0 Contemporary Educational Psychology http://www.elsevier.com/wps/find/journaldescription.cws_home/622811/description Cultura y Educación http://www.fia.es/revistas/culturayeducacion/home Dialogic Pedagogy Journal http://diaped.soe.udel.edu/dp-map/?reload=1 Educational Psychology http://www.tandf.co.uk/journals/online/0144-3410.asp Educational Psychology Review http://www.springerlink.com/content/1573-336X European Educational Research Journal http://www.wwwords.co.uk/EERJ/index.html Human Development http://content.karger.com/ProdukteDB/produkte.asp?Aktion=JournalHome Infancia y Aprendizaje http://www.fia.es/revistas/infanciayaprendizaje/home Instructional Science http://www.springerlink.com/content/1573-1952 Revista de Educación http://www.mecd.gob.es/revista-de-educacion Teachers College Record. The Voice of Scholarship in Education http://www.tcrecord.org |
Assignatures que en continuen el temari |
DIFICULTATS D'APRENENTATGE/11204204 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
PSICOLOGIA DE L'EDUCACIÓ I/11204117 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|