Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer els diferents models teòrics de la Psicologia, la dimensió social, antropològica i històrica i ser capaç de valorar críticament les seves contribucions i limitacions al comportament dels individus, dels grups i de les organitzacions. |
| A2 |
Conèixer i comprendre les lleis i principis dels processos psicològics. |
| A5 |
Descriure i mesurar variables psicològiques (personalitat, intel•ligència, aptituds,…), processos cognitius, emocionals, psicobiològics i conductuals. |
| A10 |
Analitzar i interpretar les dades qualitatives i quantitatives procedents de les investigacions, informes i treballs en Psicologia per poder definir problemes, dissenyar recerca elemental, executar-la i analitzar-la utilitzant les fonts documentals rellevants en Psicologia valorant les aportacions científiques al coneixement i la pràctica professional. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbit tècnic concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Conèixer la perspectiva psicològica en l’estudi del llenguatge i el pensament humà.
Entendre quins són els problemes teòrics més rellevants i les solucions proposades.
| | A2 |
Familiaritzar-se amb els principals descobriments de la investigació en aquests camps i adquirir una visió integrada dels mateixos.
Establir les relacions entre pensament i llenguatge.
Establir les relacions que hi ha entre processos psicològics bàsics i el pensament i el llenguatge.
| | A5 |
Conèixer quins són els procediments d’investigació que permeten a la psicologia abordar preguntes que es plantegen sobre el pensament, i sobre la facultat del llenguatge i la seva funció comunicativa.
| | A10 |
Conèixer els àmbits d’aplicació en els que es poden projectar els coneixements en l’estudi del llenguatge i el pensament.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B6 |
Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
Es presenta voluntari per fer presentacions oportunes en públic
Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Tema 1: Introducció a la psicolingüística i a l’estudi de la comunicació |
|
Tema 2: La comunicació com activitat intencional: teories pragmàtiques |
|
Tema 3: Percepció de la parla |
|
Tema 4: El nivell lèxic |
|
Tema 5: Processament sintàctic |
|
Tema 6: Producció del llenguatge |
|
Tema 7: Comprensió del discurs |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
29 |
29 |
58 |
Seminaris |
|
13 |
13 |
26 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
6 |
6 |
12 |
Pràctiques a laboratoris |
|
9 |
9 |
18 |
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
2 |
30 |
32 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
En la primera sessió de classe es presentaran els objectius, continguts i sistema d'avaluació de l'assignatura. |
Sessió Magistral |
Les sessions teòriques consistiran en l'exposició, per part del professor, dels continguts inclosos al programa de l'assignatura. En aquesta exposició s'abordaran tant qüestions teòriques com estudis de caràcter empíric-experimental. |
Seminaris |
Els seminaris consistiran en sessions monogràfiques que abordaran amb certa profunditat temes rellevants dins l'àmbit de la psicolingüística i la comunicació. Aquestes sessions poden consistir tant en exposicions per part del professor, com en la visualització de material audiovisual. També poden incloure debats sobre el tema estudiat o preguntes que l'alumne haurà de respondre i justificar sobre el tema tractat. |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Les pràctiques a l'aula d'informàtica consistiran en la rèplica d'experiments clàssics dins l'àmbit de la psicolingüística. En aquestes sessions l'alumne podrà actuar com investigador o com participant en l'experiment. Les dades es registraran i posteriorment s'analitzaran i s'interpretaran els resultats. |
Pràctiques a laboratoris |
Les pràctiques a l'aula habitual consistiran en la rèplica d'experiments clàssics dins l'àmbit de la psicolingüística, i el posterior anàlisi dels resultats grupals obtinguts, o bé en la resolució d'exercicis pràctics que es comentaran a la mateixa sessió. |
Atenció personalitzada |
S'oferirà als alumnes sessions de tutoria per tal de valorar el correcte seguiment de l'assignatura i resoldre possibles problemes. |
Descripció |
Els alumnes tindran al professor disponible durant el seu horari d'atenció per tal de resoldre els dubtes sobre els continguts teòrics i pràctics de l'assignatura, així com per ajudar-los a resoldre els possibles problemes que puguin sorgir en relació a la superació de l'assignatura.
Despatx: Edifici Central, Laboratori de Psicologia
Telèfon: 977 55 85 67
E-mail: marc.guasch@urv.cat
Horari d'atenció:
Dimarts: 09:00 a 10:00
Dimecres: 09:00 a 14:00 |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Seminaris |
|
S'avaluaran mitjançant informes de preguntes curtes/exercicis que l'alumne haurà d'entregar via Moodle. |
25% |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
Es replicaran experiments clàssics en psicolingüística a l'aula. S'estudiaran els resultats a classe i s'avaluaran com part dels seminaris (veure seminaris). |
(inclòs a seminaris) |
Pràctiques a laboratoris |
|
Es replicaran experiments clàssics en psicolingüística a l'aula. S'estudiaran els resultats a classe i s'avaluaran com part dels seminaris (veure seminaris). |
(inclòs a seminaris) |
Proves objectives de tipus test |
|
S'avaluaran els continguts teòrics de l'assignatura, així com el contingut de les sessions de seminaris/laboratoris, mitjançant una prova objectiva de tipus test. Es tindrà en compte la comprensió dels conceptes treballats a l'assignatura, així com la correcta comprensió de les dades experimentals estudiades. Es valorarà la capacitat dels alumnes per interpretar els resultats dels estudis i de relacionar-los amb els diferents models i hipòtesis. |
75% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
D'acord amb la normativa vigent, el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat. El 75% de la nota corresponent a les proves objectives tipus test es podrà recuperar en una segona convocatòria similar a la primera. No obstant, el 25% corresponent a la part pràctica de l'assignatura és avaluació continuada i per tant no es pot recuperar. Fer l'examen és obligatori per superar l'assignatura. Es farà mitjana amb la resta de notes si s'arriba al 4'5 a l'examen. En cas contrari, la nota final serà la de l'examen al 100%. |
Bàsica |
Fernando Cuetos Vega, Julio González Álvarez, Manuel de Vega Rodríguez , Psicología del Lenguaje, 2015, Editorial Médica Panamericana
Montserrat Cortès-Colomé, Psicología de la comunicación lingüística, 2016, Síntesis
|
|
Complementària |
Carroll, D. W., Psicología del lenguaje, 2006, Madrid: Thomson
Belinchón, M., Igoa, J. M. y Rivière, A., Psicología del lenguaje: investigación y teoría, 1992, Madrid:Trotta
Cortès,M., Introducció a la psicologia del llenguatge i de la comunicació, 2006, Barcelona: Publicacions i edicions de la UB
Traxler, M. J., Introduction to Psycholinguistics: Understanding Language Science, 2012, Chichester:Wiley-Blackwell
Warren, P., Introducing Psycholinguistics, 2013, New York: Cambridge UniversityPress
Fernández, E. M. i Cairns, H. S., Fundamentals of Psycholinguistics, 2011, Chichester:Wiley-Blackwell
Harley, T. A., Psicología del lenguaje: de los datos a la teoría, 2009, Madrid: McGraw Hill
Miquel Serra, Comunicación y lenguaje. La nueva neuropsicología cognitiva, 2013, Barcelona: Publicacions i edicions de la UB
Soler, O. (coordinadora), Psicologia del llenguatge, 2006, Barcelona: UOC
Alba-Juez, L. & Lachlan Mackenzie, J., Pragmatics. Cognition, context & culture, 2016, McGrawHill Education
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|