DATOS IDENTIFICATIVOS 2018_19
Asignatura (*) PENSAMIENTO Y RESOLUCIÓN DE PROBLEMAS Código 11204120
Titulación
Grado en Psicología (2009)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
6 Obligatoria Tercer 2Q
Lengua de impartición
Català
Departamento Psicología
Coordinador/a
DEMESTRE VILADEVALL, JOSEP
Correo-e josep.demestre@urv.cat
Profesores/as
DEMESTRE VILADEVALL, JOSEP
Web
Descripción general e información relevante L’assignatura està dirigida a l’estudi dels processos de pensament i raonament, sempre presents quan un ésser humà intenta raonar i/o prendre una decisió. Analitzarem les operacions i mecanismes implicats en aquests processos. Abordarem les principals teories i paradigmes experimentals que estan a disposició del psicòleg del raonament; a més a més, presentarem els resultats més rellevants, això és, els que tenen una major significació teòrica i/o empírica, obtinguts pels diferents paradigmes

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 A1 Conèixer els diferents models teòrics de la Psicologia, la dimensió social, antropològica i històrica i ser capaç de valorar críticament les seves contribucions i limitacions al comportament dels individus, dels grups i de les organitzacions.
 A2 Conèixer i comprendre les lleis i principis dels processos psicològics.
 A5 Descriure i mesurar variables psicològiques (personalitat, intel•ligència, aptituds,…), processos cognitius, emocionals, psicobiològics i conductuals.
 A10 Analitzar i interpretar les dades qualitatives i quantitatives procedents de les investigacions, informes i treballs en Psicologia per poder definir problemes, dissenyar recerca elemental, executar-la i analitzar-la utilitzant les fonts documentals rellevants en Psicologia valorant les aportacions científiques al coneixement i la pràctica professional.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B3 Aplicar el pensamiento crítico, lógico y creativo, demostrando capacidad de innovación
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A1 Conèixer la perspectiva psicològica en l’estudi del llenguatge i el pensament humà.
Entendre quins són els problemes teòrics més rellevants i les solucions proposades.
 A2 Familiaritzar-se amb els principals descobriments de la investigació en aquests camps i adquirir una visió integrada dels mateixos.
Establir les relacions entre pensament i llenguatge.
Establir les relacions que hi ha entre processos psicològics bàsics i el pensament i el llenguatge.
 A5 Conèixer quins són els procediments d’investigació que permeten a la psicologia abordar preguntes que es plantegen sobre el pensament, i sobre la facultat del llenguatge i la seva funció comunicativa.
 A10 Conèixer els àmbits d’aplicació en els que es poden projectar els coneixements en l’estudi del llenguatge i el pensament.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B3 Reconoce las limitaciones y puntos débiles en sus procesos y métodos de trabajo.
Experimenta con procedimientos nuevos.
Analiza una situación dada e identifica aspectos que deben mejorar.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Contenidos
tema Subtema
1 Psicologia del Pensament i el Raonament 1.1 Lògica i Raonament
1.2 Raonament Deductiu
1.3 Raonament Inductiu
2 Raonament Deductiu 2.1 Raonament Condicional
2.1.1 Teories del Raonament Condicional
2.2 Raonament Sil·logístic
2.2.1 Les figues del sil·logisme
2.2.2 Psicologia dels sil·logismes
2.3 Raonament sobre Relacions
2.3.1 Problemes de sèries de tres termes
3 Comprovació d’hipòtesis 3.1 Les tasques de Peter Wason
3.1.1 La tasca de selecció
3.1.2 El problema THOG
4 Raonament Probabilístic 4.1 Nocions bàsiques de la Teoria de la Probabilitat
4.2 Els heurístics de Kahneman i Tversky
4.2.1 L’heurístic de Representativitat
4.2.1.1 Fal·làcia de la conjunció
4.2.2 L’heurístic de Disponibilitat
4.2.3 L’heurístic d’Ancoratge i ajust

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
A1
2 0 2
Sesión magistral
A1
A2
A5
A10
B3
30 45 75
Seminarios
A1
A2
A5
A10
B3
10.5 21 31.5
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria
B3
14 21 35
Atención personalizada
2 2.5 4.5
 
Pruebas objetivas de tipo test
A1
A2
A5
A10
1.5 0 1.5
Pruebas prácticas
A10
B3
0.5 0 0.5
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Presentació de l'assignatura: objectius, blocs temàtics, organització, metodologia, fonts d'informació disponibles, criteris d'avaluació, etc.
Sesión magistral Les sessions magistrals estaran constituïdes per exposicions teòriques clarament estructurades i integrades entre si que seran conduïdes pel professor i que tindran un caràcter obert i dinàmic, on l’alumne haurà de tenir una presència activa, de manera que la seva participació sigui clau en el seu desenvolupament. Durant les exposicions en qüestió, el professor tractarà de comprovar el grau de seguiment de l’alumnat.
Seminarios Els seminaris es centraran en la lectura, anàlisi i comentari d'articles científics. S’establirà un calendari d’acord amb el qual l’alumne haurà de treballar pel seu compte texts i materials seleccionats prèviament pel professor; posteriorment es posaran en comú a l’aula les qüestions treballades que suscitin més interès i/o dificultats.
Realització d’experiments senzills a l’aula.
Anàlisi i interpretació de resultats obtinguts en investigacions psicològiques.
Posada en comú a l’aula.
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria Plantejament de problemes d’interès psicològic i metodològic.
Realització d'exercicis de lògica deductiva. Regles d'inferència i taules de veritat.
Realització d’experiments senzills a l’aula.
Anàlisi i interpretació de resultats obtinguts en investigacions psicològiques.
Posada en comú a l’aula.
Atención personalizada En l'horari d'atenció als alumnes i en hores concertades, el professor resoldrà dubtes i problemes que pugui tenir l'alumne amb l'assignatura.

Atención personalizada
descripción
A petició de l'alumne, s'atendran consultes i es resoldran dubtes en l'espai i horari convinguts amb el professor. Cal tenir present, a més a més, l'horari d'atenció a l'alumnat del professor en el període lectiu corresponent.

Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Pruebas objetivas de tipo test
A1
A2
A5
A10
Temari tractat a les classes magistrals i a les sessions de seminari 80%
Pruebas prácticas
A10
B3
Temari tractat a les sessions de pràctiques. Exercicis de lògica deductiva: regles d'inferència i taules de veritat. 20%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat.


Fuentes de información

Básica Carretero, M., Asensio, M., Psicología del Pensamiento, Alianza Editorial, 2008
Espino, O., Pensamiento y razonamiento, Pirámide, 2004
González Labra, M.J., Introducción a la psicología del pensamiento, Trotta, 1998
Piattelli-Palmarini, M. , Los túneles de la mente, Crítica, 1995
Santamaría, C., Introducción al razonamiento humano, Alianza Editorial, 1995

Complementaria

Recomendaciones


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.