Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A6 |
Adquirir els coneixements i destreses necessaris per diagnosticar i intervenir en els diferents contextos i camps d'aplicació de la Psicologia (educació, clínica i salut, treball i organitzacions i comunitari). |
| A7 |
Conèixer, seleccionar i administrar les tècniques d'avaluació, diagnòstic i intervenció psicològica en els seus possibles àmbits d'aplicació. |
| A11 |
Conèixer el marc legal que regula la pràctica professional i ajustar-se als principis ètics i al codi deontològic de la Psicologia. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
| C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A6 |
Conèixer els diferents models d'intervenció en Psicologia Clínica i de la Salud, així com les caractarístiques comunes i diferencials d'aquests.
Conèixer el procés d’intervenció des del primer contacte amb el client fins que finalitza.
Conèixer les habilitats terapèutiques que un terapeuta ha de posseir per establir una bona relació terapèutica, per comunicar-se satisfactòriament i per resoldre adequadament les situacions difícils i els problemes de resistència que poden sorgir durant la intervenció.
Conèixer les tècniques d’intervenció més eficaces i les seves àrees d’aplicació.
Iniciar-se en l’aplicació de coneixements i en la pràctica de les habilitats pròpies del psicòleg clínic.
Participar activament a l’assignatura.
Treballar en grup de forma col•laborativa.
| | A7 |
Conèixer l’eficàcia i la utilitat clínica de la teràpia psicològica.
| | A11 |
Conèixer les habilitats terapèutiques que un terapeuta ha de posseir per establir una bona relació terapèutica, per comunicar-se satisfactòriament i per resoldre adequadament les situacions difícils i els problemes de resistència que poden sorgir durant la intervenció.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B4 |
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
| | B5 |
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C4 |
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
| | C5 |
Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les
persones amb discapacitat
|
Tema |
Subtema |
Tema 1. La intervenció en Psicologia clínica: aspectes bàsics
|
|
Tema 2. La intervenció en Psicologia clínica: una perspectiva històrica |
|
Tema 3. La intervenció psicològica avui: el moviment dels tractaments psicològics amb suport empíric |
|
Tema 4. El procés d’intervenció |
|
Tema 5. Habilitats terapèutiques |
|
Tema 6. Tècniques de control de l’activació: relaxació i respiració |
|
Tema 7. Tècniques d’exposició |
|
Tema 8. Tècniques operants dirigides a crear, mantenir o incrementar conductes |
|
Tema 9. Tècniques operants per a l’eliminació o reducció de conductes |
|
Tema 10. Sistemes d’organització de contingències |
|
Tema 11. Entrenament en habilitats socials i modelat |
|
Tema 12. Tècniques de solució de problemes |
|
Tema 13. Tècniques d’autocontrol |
|
Tema 14. Tècniques de reestructuració cognitiva |
|
Tema 15. La inoculació contra l’estrès |
|
Tema 16. Les noves tecnologies en intervenció psicològica |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
58 |
0 |
58 |
Treballs |
|
0 |
10 |
10 |
Presentacions / exposicions |
|
1 |
2 |
3 |
Debats |
|
1 |
0 |
1 |
Estudis previs |
|
0 |
60 |
60 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
0 |
10 |
10 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
4 |
0 |
4 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Introducció de l'assignatura. Presentació dels continguts i dels objectius. Relació d'aquesta programació amb la formació del psicòleg. |
Sessió Magistral |
Presentació i reflexió sobre els continguts de l'assignatura |
Treballs |
Anàlisi i descripció d'un tema del contingut de l'assignatura a realitzar en grup |
Presentacions / exposicions |
Continuació del treball, requereix de la presentació breu al grup classe del treball realitzat de la manera que es habitual en les reunions científiques i professionals |
Debats |
Anàlisi i discussió d'una qüestió debatible relacionada amb els contiguts de l'assignatura; és una activitat a fer de forma individual |
Estudis previs |
Treball personal (individual o en grup) per a preparar els continguts i estudia'ls |
Resolució de problemes, exercicis |
Donar resposta a les preguntes de les Proves d'Avaluació Continuada (PACs); activitat que es fa en grup. |
Descripció |
Les tutories faciliten l'orientació, el consell, el suport i l'ajuda a l'alumne. Són el complement, l'atenció personalitzada, la necessària individualització del procés d'ensenyament-aprenentatge, i amb les que d'una forma més ràpida i directa l'alumne pot veure satisfetes les seves necessitats. L’horari de tutories dels professors de l’assignatura es pot consultar a la pàgina web del Departament de Psicologia. Tret de la/les tutoria/es relacionades amb un treball específic a fer en grup, és el mateix alumne el què s'encarrega d'identificar quan necessita aquesta ajuda, i es preocupa d'aconseguir aquesta atenció personalitzada de part dels professors de l'assignatura. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Treballs |
|
Realització del treball en grup sobre un tema de l'assignatura
PACs
Elaboració de les conclusions per a cada un dels temes de l'assignatura |
10%
30%
15% |
Presentacions / exposicions |
|
Exposició dels resultats del treball realitzat en grup |
5% |
Altres |
|
Proves objectives tipus test |
40% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Els alumnes podran realitzar un examen alliberador de materia a la meitat del desenvolupament de l'assignatura. Els alumnes que no superin el primer "parcial" hauran d'examinar-se del total del temari en la data establerta en la convocatòria de l'examen de l'assignatura. La participació en el debat és voluntària; una participació valorada positivament pels professors ajudarà a perfilar o matitzar positivament la nota final (és condició sine qua non, que l'alumne hagi aprovat l'assignatura per a rebre aquesta matització en positiu).Les conclusions que l'alumne ha de preparar i enviar abans de la sessió magistral corresponent al tema són valorades fins a un màxim d'1.5 punts. És necessari que l'alumne en presenti 10 de la forma pertinent (tal com recull el pla docent de l'assignatura) per a poder ser creditor dels punts. És a dir, per sota de 10, l'alumne no rebra cap punt. A partir de 10 i fins a les 15 possibles rebrà una puntuació proporcional al número de treballs (conclusions) que es presentin pertinentment. |
Bàsica |
|
Del Río, C. (2005). Guía de ética profesional en
psicología clínica. Madrid: Pirámide Froján, M.X. y Santacreu, J. (1999). Qué es un tratamiento psicológico.
Madrid: Biblioteca Nueva. Gavino, A
(Coor.) (1997). Técnicas
de terapia de conducta. Barcelona: Martínez Roca. Gavino, A. (2004). Tratamientos psicológicos y trastornos clínicos. Madrid: Pirámide. Guy, J.D. (1987/1995) La vida personal del
psicoterapeuta. Barcelona: Piados. Labrador,
F.J., Cruzado, J.A. i Muñoz, M. (Eds.) (1995). Manual de técnicas de modificación y terapia de conducta (2a
edició). Madrid: Pirámide. Martin, G. i
Pear, J. (1999). Modificación de
conducta. Qué es y cómo aplicarla. Madrid: Prentice Hall (original de
1996). Olivares, J.
i Méndez, F.X. (2001). Técnicas de
modificación de conducta (tercera edició). Madrid: Biblioteca Nueva. |
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|