DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) INTERVENCIÓ EN PSICOLOGIA CLÍNICA Codi 11204121
Ensenyament
Grau de Psicologia (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Psicologia
Coordinador/a
MIRÓ MARTÍNEZ, JORDI
Adreça electrònica jordi.miro@urv.cat
elenateresa.castarlenas@urv.cat
elisabet.sanchez@urv.cat
Professors/es
MIRÓ MARTÍNEZ, JORDI
CASTARLENAS SOLÉ, ELENA TERESA
SÁNCHEZ RODRÍGUEZ, ELISABET
Web
Descripció general i informació rellevant OBJECTIUS GENERALS 1. Conèixer els diferents models d’intervenció en Psicologia clínica i de la salut, així com les característiques comuns i diferencials d’aquests. 2. Conèixer la eficàcia i utilitat clínica de la teràpia psicològica. 3. Conèixer el procés d’intervenció, des del primer contacte amb el client fins que s’acaba. 4. Conèixer les habilitats terapèutiques que un terapeuta ha de tenir per a establir una bona relació terapèutica, per a comunicar-se satisfactòriament i per a resoldre adequadament les situacions difícils i els problemes de resistència que poden sorgir durant la intervenció. 5. Conèixer les tècniques d’intervenció més eficaces i les seves àrees d’aplicació. 6. Iniciar-se en l’aplicació dels coneixements i en la pràctica de les habilitats pròpies del psicòleg clínic. 7. Potenciar la participació activa dels alumnes a l’assignatura. 8. Potenciar el treball en grups petits i col•laboratius.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A6 Adquirir els coneixements i destreses necessaris per diagnosticar i intervenir en els diferents contextos i camps d'aplicació de la Psicologia (educació, clínica i salut, treball i organitzacions i comunitari).
 A7 Conèixer, seleccionar i administrar les tècniques d'avaluació, diagnòstic i intervenció psicològica en els seus possibles àmbits d'aplicació.
 A11 Conèixer el marc legal que regula la pràctica professional i ajustar-se als principis ètics i al codi deontològic de la Psicologia.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A6 Conèixer els diferents models d'intervenció en Psicologia Clínica i de la Salud, així com les caractarístiques comunes i diferencials d'aquests.
Conèixer el procés d’intervenció des del primer contacte amb el client fins que finalitza.
Conèixer les habilitats terapèutiques que un terapeuta ha de posseir per establir una bona relació terapèutica, per comunicar-se satisfactòriament i per resoldre adequadament les situacions difícils i els problemes de resistència que poden sorgir durant la intervenció.
Conèixer les tècniques d’intervenció més eficaces i les seves àrees d’aplicació.
Iniciar-se en l’aplicació de coneixements i en la pràctica de les habilitats pròpies del psicòleg clínic.
Participar activament a l’assignatura.
Treballar en grup de forma col•laborativa.
 A7 Conèixer l’eficàcia i la utilitat clínica de la teràpia psicològica.
 A11 Conèixer les habilitats terapèutiques que un terapeuta ha de posseir per establir una bona relació terapèutica, per comunicar-se satisfactòriament i per resoldre adequadament les situacions difícils i els problemes de resistència que poden sorgir durant la intervenció.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B4 Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
 B5 Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. La intervenció en Psicologia clínica: aspectes bàsics

Tema 2. La intervenció en Psicologia clínica: una perspectiva històrica
Tema 3. La intervenció psicològica avui: el moviment dels tractaments psicològics amb suport empíric
Tema 4. El procés d’intervenció
Tema 5. Habilitats terapèutiques
Tema 6. Tècniques de control de l’activació: relaxació i respiració
Tema 7. Tècniques d’exposició
Tema 8. Tècniques operants dirigides a crear, mantenir o incrementar conductes
Tema 9. Tècniques operants per a l’eliminació o reducció de conductes
Tema 10. Sistemes d’organització de contingències
Tema 11. Entrenament en habilitats socials i modelat
Tema 12. Tècniques de solució de problemes
Tema 13. Tècniques d’autocontrol
Tema 14. Tècniques de reestructuració cognitiva
Tema 15. La inoculació contra l’estrès
Tema 16. Les noves tecnologies en intervenció psicològica

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A6
A11
2 0 2
Sessió Magistral
A6
A11
58 0 58
Treballs
B4
B5
0 10 10
Presentacions / exposicions
A6
B5
C4
1 2 3
Debats
A6
B4
C5
1 0 1
Estudis previs
A6
A7
A11
B4
0 60 60
Resolució de problemes, exercicis
A6
B4
B5
0 10 10
Atenció personalitzada
A6
A11
B4
C4
C5
2 0 2
 
Proves objectives de tipus test
4 0 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció de l'assignatura. Presentació dels continguts i dels objectius. Relació d'aquesta programació amb la formació del psicòleg.
Sessió Magistral Presentació i reflexió sobre els continguts de l'assignatura
Treballs Anàlisi i descripció d'un tema del contingut de l'assignatura a realitzar en grup
Presentacions / exposicions Continuació del treball, requereix de la presentació breu al grup classe del treball realitzat de la manera que es habitual en les reunions científiques i professionals
Debats Anàlisi i discussió d'una qüestió debatible relacionada amb els contiguts de l'assignatura; és una activitat a fer de forma individual
Estudis previs Treball personal (individual o en grup) per a preparar els continguts i estudia'ls
Resolució de problemes, exercicis Donar resposta a les preguntes de les Proves d'Avaluació Continuada (PACs); activitat que es fa en grup.

Atenció personalitzada
Descripció
Les tutories faciliten l'orientació, el consell, el suport i l'ajuda a l'alumne. Són el complement, l'atenció personalitzada, la necessària individualització del procés d'ensenyament-aprenentatge, i amb les que d'una forma més ràpida i directa l'alumne pot veure satisfetes les seves necessitats. L’horari de tutories dels professors de l’assignatura es pot consultar a la pàgina web del Departament de Psicologia. Tret de la/les tutoria/es relacionades amb un treball específic a fer en grup, és el mateix alumne el què s'encarrega d'identificar quan necessita aquesta ajuda, i es preocupa d'aconseguir aquesta atenció personalitzada de part dels professors de l'assignatura.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
B4
B5
Realització del treball en grup sobre un tema de l'assignatura

PACs

Elaboració de les conclusions per a cada un dels temes de l'assignatura
10%


30%


15%
Presentacions / exposicions
A6
B5
C4
Exposició dels resultats del treball realitzat en grup 5%
Altres  

Proves objectives tipus test

40%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els alumnes podran realitzar un examen alliberador de materia a la meitat del desenvolupament de l'assignatura. Els alumnes que no superin el primer "parcial" hauran d'examinar-se del total del temari en la data establerta en la convocatòria de l'examen de l'assignatura.

La participació en el debat és voluntària; una participació valorada positivament pels professors ajudarà a perfilar o matitzar positivament la nota final (és condició sine qua non, que l'alumne hagi aprovat l'assignatura per a rebre aquesta matització en positiu).

Les conclusions que l'alumne ha de preparar i enviar abans de la sessió magistral corresponent al tema són valorades fins a un màxim d'1.5 punts. És necessari que l'alumne en presenti 10 de la forma pertinent (tal com recull el pla docent de l'assignatura) per a poder ser creditor dels punts. És a dir, per sota de 10, l'alumne no rebra cap punt. A partir de 10 i fins a les 15 possibles rebrà una puntuació proporcional al número de treballs (conclusions) que es presentin pertinentment.


Fonts d'informació

Bàsica

Del Río, C. (2005). Guía de ética profesional en psicología clínica. Madrid: Pirámide

Froján, M.X. y Santacreu, J. (1999). Qué es un tratamiento psicológico. Madrid: Biblioteca Nueva.

Gavino, A (Coor.) (1997). Técnicas de terapia de conducta. Barcelona: Martínez Roca.

Gavino, A. (2004). Tratamientos psicológicos y trastornos clínicos. Madrid: Pirámide.

Guy, J.D. (1987/1995) La vida personal del psicoterapeuta. Barcelona: Piados.

Labrador, F.J., Cruzado, J.A. i Muñoz, M. (Eds.) (1995). Manual de técnicas de modificación y terapia de conducta (2a edició). Madrid: Pirámide.

Martin, G. i Pear, J. (1999). Modificación de conducta. Qué es y cómo aplicarla. Madrid: Prentice Hall (original de 1996).

Olivares, J. i Méndez, F.X. (2001). Técnicas de modificación de conducta (tercera edició). Madrid: Biblioteca Nueva.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent