Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A6 |
Adquirir els coneixements i destreses necessaris per diagnosticar i intervenir en els diferents contextos i camps d'aplicació de la Psicologia (educació, clínica i salut, treball i organitzacions i comunitari). |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbit tècnic concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A6 |
Diagnosticar i intervenir en el camp específic de la Psicologia de l'Educació.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B5 |
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
| | B6 |
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C3 |
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
| | C4 |
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
|
Tema |
Subtema |
TEMA1. Dificultats d’aprenentatge i enfocaments d'intervenció. |
Conceptualització de dificultats d'aprenentatge.
Evolució històrica en la definició de dificultats
d’ aprenentatge.
Identificació i diagnòstic de les dificultats d'aprenentatge.
Classificació de dificultats d’ aprenentatge.
Intervenció en les dificultats d’aprenentatge.
Models d'intervenció.
La pràctica professional del psicòleg davant les dificultats d'aprenentatge. La col·laboració com a marc de les relacions professionals. |
TEMA 2. Dificultats i trastorns de la comunicació ,llenguatge i parla oral |
Llenguatge oral: concepte i funcions. Dimensions del llenguatge oral: fonologia, semàntica, morfosintaxi i pragmàtica.
Dificultats en l'adquisició del llenguatge oral:
concepte i classificació.
Avaluació de les diferents dimensions del llenguatge.
Aspectes diferencials Retard i Trastorns llenguatge
Intervenció per donar suport a l'adquisició del llenguatge en nens que presenten dificultats en la seva adquisició. Orientació als mestres i les famílies
Elaboració adaptacions metodologiques i Programes Individuals
|
TEMA 3. Dificultats en l'aprenentatge del llenguatge escrit: Dislèxia |
Lectura i escriptura: definició i processos cognitius que intervenen en l'escriptura i en l'acte lector.
Dislèxia i disgrafia: definició, Símptomes, classificació, avaluació i intervenció.
Dificultats en la comprensió de textos: avaluació i intervenció
Elaboració adaptacions metodologiques i Programes Individuals
Avaluació de les dificultats de lectura i l’escriptura. Situacions informals per avaluar les dificultats en la
lectura i l’escriptura. Instruments formals i tests estandarditzats d'avaluació de dificultats de lectura i d’escriptura
Propostes d'intervenció. Estratègies, procediments i recursos més adequats per a la intervenció psicoeducativa en la prevenció i resolució de les dificultats de l’escriptura. |
TEMA 4. Dificultats en l'aprenentatge de les Matemàtiques :Discàlculia |
Les Matemàtiques: definició i característiques que fan difícil el seu aprenentatge.
L'aproximació cognitiva a l'estudi de les dificultats en l'aprenentatge de l'aritmètica.
Requisits i processos cognitius implicats en l'adquisició del concepte de nombre, la realització d'operacions aritmètiques i en la resolució de problemes.
Les dificultats en l'aprenentatge de l'aritmètica: classificació, etiologia, avaluació i intervenció
Elaboració adaptacions metodologiques i Programes Individuals
|
TEMA 5. Dificultats en l’atenció/hiperactivitat TDAH |
Concepte i diagnòstic i avaluació psicopedagògica
Detecció avaluació Implicacions educatives
Intervencions psicoeducatives
Elaboració adaptacions metodologiques i Programes Individuals |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Videoconferència |
|
20 |
10 |
30 |
Estudis previs |
|
5 |
20 |
25 |
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
20 |
20 |
40 |
Atenció personalitzada |
|
10 |
0 |
10 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
4 |
20 |
24 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
En la primera sessió de classe es presentarà la guia docent, el funcionament de l'assignatura i, el sistema i instruments d'avaluació.
|
Videoconferència |
En aquesta assignatura la docència es farà mitjançant amb classes inverses. És a dir, les classes teòriques es faran a distància mitjançant webconferència. . Aquesta activitat estar¡a enregistrada en el moment del seu desenvolupament per tal de posar-la a disposició dels estudiants a l’aula virtual i facilitar-ne la seva consulta posterior. |
Estudis previs |
Treball d'estudi i aprofundiment de les lectures recomanades per a cada mòdul. |
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
Estudi i resolució de situacions pràctiques presentades pel professor o pels alumnes que hauran de resoldre
amb els continguts tractats en cada mòdul teòric.
Simulació de situacions educatives relacionades amb els trastorns de l'aprenentatge .
Petites presentacions virtuals i/o presencials per part dels alumnes
|
Atenció personalitzada |
El sentit de l'atenció personalitzada és promoure l'avaluació formativa i formadora del procés d'ensenyament i aprenentatge.
Es faran tutories en línia o l’horari en què es pot contactar directament amb el docent,previament caldrà demanar hora per correu .
Tot i això durant les hores de seminari presencial es poden resoldre dubtes i altres qüestions relacionades amb l'assignatura
|
Descripció |
El sentit de l'atenció personalitzada és promoure l'avaluació formativa i formadora del procés d'ensenyament i aprenentatge. Es faran tutories en línia o l’ horari en què es pot contactar
directament amb el docent, previament caldrà demanar hora per correu.Tot i això durant les hores de seminari presencial es poden resoldre dubtes i
altres qüestions |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Proves objectives de tipus test |
|
Proves d'aprenentatge referides a continguts treballats a classe i refernciats en documents i materials de treball. |
60% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
D'acord amb els objectius, els continguts i el funcionament proposat, l'avaluació de l'assignatura serà continua i exigirà la implicació personal i permanent de l'estudiant en les activitats programades i en el control i la regulació de l'aprenentatge individual i col·lectiu. L'assistència regular a les sessions presencials, tant les teòriques com les de seminari, es considera un requisit imprescindible per aquesta modalitat d'avaluació i, en qualsevol cas, haurà de ser igual o superior a un 80% d'aquestes sessions. La nota final de l'assignatura s'obtindrà de la suma de les puntuacions obtingudes en els dos instruments d'avaluació, d'acord amb el percentatge assignat, sempre i quan tinguin cadascun d'ells una qualificació mínima d 5 punts Podran optar a una segona convocatòria els alumnes que no hagin superat l'assignatura. La segona convocatòria només se centrarà en la recuperació de la prova escrita ja que els treballs de resolució de casos suspesos es recuperarà durant el desenvolupament de l'assignatura. |
Bàsica |
CASSANY, D. , La cuina de l’escriptura., Barcelona: Empúries., 1993
CASSANY, D. , Reparar l’escriptura. Didàctica de la correcció de l’escrit, Barcelona: ICE UB i Graó., 1993
CASSANY, D., Rere les línies: sobre la lectura contemporània, Barcelona: Empúries., 2006
CASSANY, D., Para ser letrados : voces y miradas sobre la lectura, Barcelona: Paidós, 2009
CASSANY, D. , En_línia Llegir i escriure a la xarxa, Barcelona: Graó. , 2011
CASSANY, D. ; LUNA, M.; SANZ, G , Ensenyar llengua, Barcelona: Graó., 2000
CERVERA, M; TORO, J. , T.A.L.E.C. : test d'anàlisi de lectura i escriptura en català, Madrid : Visor, 1991
CUETOS,F., Psicologia de la escritura. Diagnóstico y tratamiento de los trastornos de escritura, Madrid: Wolters -Kluwer. , 2008
CUETOS, F. , Psicología de la lectura, Madrid: Wolters Kluwer, 2010
CUETOS, F.; RAMOS, J.L. Y RUANO, E, PROESC. Evaluación de los Procesos de Escritura., Madrid: TEA., 2002
CUETOS, F., RODRÍGUEZ, B,., RUANO, E. y RIVAS, D, Batería de Evaluación de los procesos lectores (revisada) PROLEC-R. , Madrid: TEA., 2005
DEFIOR,S., Una clasificación de las tareas utilizadas en la evaluación de las habilidades fonológicas y algunas ideas para su mejora, Infancia y Aprendizaje, 73, 49-63., 1996
DEPARTAMENT D’EDUCACIÓ , Orientacions per a la millora de la comprensió lectora i l'expressió escrita., Barcelona: Generalitat de Catalunya. Departament d’Educació. , 2010
DEPARTAMENT D’ENSENYAMENT, La lectura en un centre educatiu. Saber llegir, llegir per aprendre, gust per llegir. El pla de lectura de centre, Barcelona: Generalitat de Catalunya. Departament d’Educació., 2013
DEPARTAMENT D’ENSENYAMENT , Competències bàsiques de l’àmbit lingüístic. Llengua i literatura (catalana i castellana). Identificació i desplegament a l’educació primària., Barcelona: Generalitat de Catalunya, 2013
DEPARTAMENT D’ENSENYAMENT, Competències bàsiques de l’àmbit lingüístic. Llengua i literatura (catalana i castellana). Identificació i desplegament a l’educació secundària , Barcelona: Generalitat de Catalunya., 2013
MARTÍN, E. i SOLÉ, I. (Coords.). , Orientación educativa: Atención a la diversidad y educación inclusiva, Barcelona: Graó, 2011
MIRAS, M; SOLÉ. I; CASTELLS, N. i alt. , La representació de les tasques de lectura i escriptura per aprendre. El punt de vista dels alumnes. A A. Camps i M. Millán (coord.). Mirades i veus : recerca sobre l'educació lingüística i literària , Barcelona: Graó., 2008
SÁNCHEZ, E., Comprensió i redacció de textos : dificultats i ajudes, Barcelona. Edebé. , 2000
SÁNCHEZ, E. (coord.), La Lectura en el aula : qué se hace, qué se debe hacer y qué se puede hacer ., Barcelona : Graó, 2010
SÁNCHEZ, E, RUEDA,MI , La intervención educativa en alumnos con dificultades de aprendizaje. , Barcelona:UOC, 2002
SANCHEZ-CANO, M., BONALS, J. (Coords.) , La evaluación psicopedagógica, Barcelona: Graó, 2005
SANCHEZ-CANO, M., BONALS, J. (Coords.), Manual de asesoramiento psicopedagógico., Barcelona: Graó, 2007
SOLÉ, I. , Estrategias de lectura, Barcelona: Graó, 1992
ANDREU, Ll (Coord.), L'adquisició de la lectura i les seves dificultats., Barcelona:UOC, 2013
ANDREU, Ll (Coord.), Les dificultats de l'aprenentatge de l'escriptura i de les maemàtiques., Barcelona:UOC, 2013
GISPERT, D.; RIBAS, L., Alumnado con dificultades en el aprendizaje de la lectura., Barcelona:Graó, 2010
|
|
Complementària |
BLOOM, H. , Com llegir i per què, 2000, Barcelona: Empúries-Anagrama
PÉREZ, P., ZAYAS, F, Competencia en comunicación lingüística, Madrid: Alianza, 2007
PENNAC, D. , Com una novel·la, 1993, Barcelona: Empúries
|
Monogràfics de revistes Llegir. Articles de didàctica de la Llengua i la literatura. Núm.41. Gener
2007. Las competencias lectoras. Aula de Innovación Educativa núm. 162 .juny 2007. Aprender a
escribir, escribir para aprender. Aula de
Innovación Educativa núm. 175 octubre 2008. Aprendre a
llegir i a escriure al cicle inicial, moment clau de l’escolaritat obligatòria.
Guix. Elements d'acció educativa.Núm.363. Març 2010. Leer para
aprender. Nuevas alfabetizaciones. Aula de Innovación Educativa Núm.200.
Març 2011 |
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
PSICOLOGIA DE L'EDUCACIÓ II/11204118 |
|
|
Altres comentaris |
Es recomanable que aquesta optativa es cursi a 4t curs, després d'haver realitzat Psicologia de l'Educació II |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|