DADES IDENTIFICATIVES 2021_22
Assignatura (*) AVALUACIÓ PSICOPEDAGÒGICA EN EDUCACIÓ Codi 11204206
Ensenyament
Grau en Psicologia (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Psicologia
Coordinador/a
ALEMANY VAZQUEZ, MARIA JOSEP
Adreça electrònica mariajosep.alemany@urv.cat
Professors/es
ALEMANY VAZQUEZ, MARIA JOSEP
Web
Descripció general i informació rellevant A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura. L'avaluació psicopedagògica és l'eina principal per assessorar i interveni amb els alumnes.Aquesta avaluació i assessorament parteixen de les necessitats educatives que presenta l'alumne per desenvolupar-se com persona ,dins d'un context social i les necessitats que presenta el centre educatiu

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A3 Conèixer els processos i etapes principals del desenvolupament psicològic al llarg del cicle vital en els seus aspectes de normalitat i anormalitat.
 A5 Descriure i mesurar variables psicològiques (personalitat, intel•ligència, aptituds,…), processos cognitius, emocionals, psicobiològics i conductuals.
 A7 Conèixer, seleccionar i administrar les tècniques d'avaluació, diagnòstic i intervenció psicològica en els seus possibles àmbits d'aplicació.
 A8 Identificar les característiques rellevants del comportament dels individus i grups, descriure i analitzar els seus problemes i necessitats per planificar i executar les intervencions adequades, avaluant i analitzant els resultats i l'eficàcia de les pròpies actuacions.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A3 Descriure i mesurar variables psicològiques (personalitat, intel·ligència, aptituds,…), processos cognitius, emocionals, psicobiològics i conductuals.
 A5 Diagnosticar i intervenir en el camp específic de la Psicologia de l'Educació
 A7 Seleccionar i administrar les tècniques d’avaluació, diagnòstic i intervenció psicològica pròpies de la Psicologia de l'Educació.
 A8 Planificar i executar les intervencions adequades, avaluant i analitzant els resultats i l’eficàcia de les pròpies actuacions, en l’àmbit de la Psicologia de l'Educació.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1: Avaluació psicopedagògica
Concepte , Finalitat i procediment. La demanda del professional. Tècniques e instruments d'avaluació .L'entrevista familiar alumne .Avaluació dels seu
entorn.Elaboració informes.Intervenció i assessorament
TEMA 2 : Avaluació psicopedagògica alumnes TEA

Alumnes TEA entorn educatiu: definició i simptomatologia. Perspectives teòriques. Etiologia. Diagnòstic i detecció precoç. Les característiques del desenvolupament de les persones amb autisme. L'avaluació psicopedagògica dels alumnes amb autisme i la de les seves famílies. Necessitats educatives dels alumnes amb TEA. L'adaptació curricular de centre i aula. L'ensenyament estructurada. La intervenció en les àrees crítiques: desenvolupament de la comunicació i el llenguatge, el desenvolupament social i la flexibilitat. L'enfocament preventiu i proactiu en la resposta educativa a les conductes desafiants. El suport a les famílies
TEMA 3 : Avaluació psicopedagògica alumnes amb Discapacitat Intel.lectual Discapacitat intel·lectual: concepte, classificació, criteris diagnòstics i directrius per a la intervenció des dels diferents paradigmes (retard mental com a dèficit i el paradigma dels suports *: AARM (1992; 2002) i AAID (2010). Etiologia. Característiques generals del desenvolupament. les necessitats educatives dels alumnes amb discapacitat intel·lectual i les seves famílies, l'avaluació psicopedagògica i la resposta educativa. la planificació centrada en la persona i en la família
TEMA 4 :Avaluació psicopedagògica dels aluumnes amb sordera La sordesa: definició, classificació, etiologia i prevenció. La detecció precoç i l'avaluació de el dèficit auditiu. Les característiques de el desenvolupament dels alumnes amb dèficit auditiu. L'avaluació psicopedagògica dels alumnes amb discapacitat auditiva. Les necessitats educatives dels alumnes amb hipoacúsia i sordesa, i les de les seves famílies. Les modalitats educatives en l'escola inclusiva
Tema 5 : Altes Capacitats resposta educativa familiar i social Alumnes amb altes capacitats.Concepte ,Detecció precoç Tipus d’avaluació i Intervenció Psicoeducativa

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge
A3
30 20 50
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A3
15 0 15
Videoconferència
A3
A5
A7
A8
30 0 30
Atenció personalitzada
10 0 10
 
Proves objectives de tipus test
A3
A5
A7
A8
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge Presentació recull del treball realitzats als seminaris presencials, on es treballarà per resolució de situacions educatives plantejades, simulacions, aplicació d'aspectes teòrics a la pràctica, petites presentacions on-line per part dels alumnes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Plantejament de situacions pràctiques sobre el contingut de la matèria. Els alumnes les estudiaran i proposaran la solució argumentada per resoldre-les. A continuació es farà una posada en comú i es trauran conclusions.
MOLT IMPORTANT :
Els grups sempre seran estables i fixes ,això vol dir que els alumnes no podran vaig cap concepte canviar de grup.
Durant la presentació assignatura el professorat determinarà el nombre de grups i el nombre d'alumnes per grup i l'adjudicació de l'horari que caldrà respectar

(Aquesta modalitat s'aplica com a conseqüència de la crisis sanitària, la TSQD)

Videoconferència En aquesta assignatura la docència es farà mitjançant amb classes inverses. És a dir, les classes teòriques es faran a distància i s’aprofitarà la presencialitat, en primer lloc, per reforçar els conceptes teòrics més complexos i, en segon lloc, per dur a terme les classes més pràctiques
Atenció personalitzada Es faran tutories en línia o l’horari en què es pot contactar directament amb el docent,previament caldrà demanar hora per correu .
Tot i això durant les hores de seminari presencial es poden resoldre dubtes i altres qüestions

Atenció personalitzada
Descripció
L'objectiu de l'atenció personalitzada és poder seguir de prop el seguiment de l'alumne a l'assignatura, per tal de poder-li guiar en el seu aprenentatge, i posar-li a l'abast les eines i indicacions que necessiti. Els alumnes disposaran d'hores d'atenció personaltzada individual i en grup amb cita previa
La docència al Grau al curs 20-21 seguirà una modalitat mixta/híbrida per aquests motiu  si es faran tutories en línia i caldrà demanar previament per correu dia i hora .Tot i això donat donat la modalitat mixta també es podran fer tutories presencial sempre i quant es respectin les mides de seguretat establertes ( distància i mascareta ) 

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves objectives de tipus test
A3
A5
A7
A8
AVALUACIÓ CONTINUA :Prova Objectiva : Qüestionari tipus test de respostes múltiples on-line Prova d'aprenentatge referida a continguts treballats a classe o referenciats en documents i materials de treball.

Presentació recull del treball realitzats als seminaris presencials
L’ assistència és obligatòria com a mínim s’ aconsella assitir el 80% dels seminaris
Assistència 80 %

50%


40%



10%
Altres  

La superació de l'assignatura exigeix aprovar tant la prova escrita com els treballs de pràctiques. Complert aquest requisit, la qualificació global resultarà de la suma de les notes obtingudes en totes les formes d'avaluació i la suma de l' assistència als seminaris presencials , ja que cal recorda que la classe magistral seran a distància AVALUACIÓ NO CONTINUA Prova Objectiva : Qüestionari tipus test de respostes múltiples on-line Prova d'aprenentatge referida a continguts treballats a classe o referenciats en documents i materials de treball50 % Treball teòric-pràctic sobre algun dels continguts presentats a la part teòrica i la seva aplicació practica50%

Tècnica de recopilació i organització d’evidències que promouen la reflexió de l'estudiant sobre la seva evolució i demostren el seu assoliment de competències professionals que el capaciten per a un desenvolupament professional satisfactori.
 
Altres comentaris i segona convocatòria

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat.

SEGONA CONVOCATÒRIA : SERÀ UNA PROVA OBJECTIVA TIPUS TEST


Fonts d'informació

Bàsica Bonals, J ; Sánchez-Cano M, La evaluacion psicopedagogica, Grao, 2007
Zabala Vidiella , A, La pràctica educativa, Graó, 1995
Coll ,C, Psicologia y Curriculum , Barcelona. Laia , 1987
Gerardo Echeita, Yolanda Muñoz, Cecilia Simón y Marta Sandoval, Guía para la Educación Inclusiva: Desarrollando el aprendizaje y la participación en los centros escolares, Centre for Studies in Inclusive Education (CSIE). Traducción y adaptación para España y América Lati, 2015
Coll, C y otros (, Desarrollo Psicologico y Educación, Alianza, 1990
Hernández, J.M. et al, Guía de buena práctica para la detección temprana de los trastornos del espectro autista, , Revista de Neurología, 41
Silvestre, N, L’alumnat sord a les etapes infantil i primària. Criteris i exemples d’intervenció educativa, Barcelona:Graó. Gistal, 2002
Martínez, M.; Guirado, A., Altas capacidades intelectuales., Barcelona: Graó, 2012

Complementària Sánchez , A , Necesidades Educativas e intervención psicopedagògica , EUB , 1998

Recomanacions


 
Altres comentaris
Aquesta assignatura està orientada per la menció de Psicologia Educativa i per aquests motiu el Continguts de l'assignatura es refereixen a les edats escolars
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent