DADES IDENTIFICATIVES 2021_22
Assignatura (*) INTERVENCIÓ PSICOEDUCATIVA EN L'ÀMBIT DE LES EMOCIONS Codi 11204210
Ensenyament
Grau en Psicologia (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Psicologia
Coordinador/a
BLANCO GÓMEZ, AINARA
Adreça electrònica ainara.blanco@urv.cat
Professors/es
BLANCO GÓMEZ, AINARA
Web
Descripció general i informació rellevant A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura. Matèria que pretén aportar eines per desenvolupar competències emocionals, tant des d'un punt de vista teòric (àmbit conceptual i de fonamentació) com també pràctic.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A6 Adquirir els coneixements i destreses necessaris per diagnosticar i intervenir en els diferents contextos i camps d'aplicació de la Psicologia (educació, clínica i salut, treball i organitzacions i comunitari).
 A8 Identificar les característiques rellevants del comportament dels individus i grups, descriure i analitzar els seus problemes i necessitats per planificar i executar les intervencions adequades, avaluant i analitzant els resultats i l'eficàcia de les pròpies actuacions.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A6 Diagnosticar i intervenir en el camp específic de la Psicologia Clínica.
 A8 Planificar i executar les intervencions adequades, avaluant i analitzant els resultats i l’eficàcia de les pròpies actuacions, en l’àmbit de la Psicologia de l'Educació.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors

Continguts
Tema Subtema
MÒDUL 1. L'educació emocional contribueix al desenvolupament integral 1. Intervenció psicoeducativa.
2. Concepte d’educació emocional
3. Marc conceptual
4. Competències emocionals
MÒDUL 2: aportacions de la neurociència 1. Mecanismes neuronals de les emocions
2. Neurociència de les emocions bàsiques
MÒDUL 3. Àmbits d’intervenció 1. Educació emocional i família
2. Educació emocional i educació
3. Emoció i benestar
4. Senyals d'alarma
5. Programes i eines per assolir competències
emocionals


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 3 6
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
C3
10 15 25
Presentacions / exposicions
A8
3 15 18
Sessió Magistral
A8
8 5 13
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A6
3 8 11
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de tipus test
A6
2 4 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats d'activació de coneixements previs.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució d'activitats pràctiques relacionades amb els continguts de cada mòdul
Presentacions / exposicions Exposicions grupals
Sessió Magistral Explicació dels continguts dels mòduls amb suport de materials
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Estudi i resolució de casos relacionats amb els continguts dels mòduls
Atenció personalitzada Atenció individual o en grups de treball.

Atenció personalitzada
Descripció
Si algun alumne/a presenta alguna necessitat educativa pot parlar amb la professora per tal de dur a terme les adaptacions que siguin necessàries.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
C3
Resolució dels exercicis plantejats.
15
Presentacions / exposicions
A8
Gestió de la informació amb capacitat de síntesi i continguts i explicacions adients a la temàtica 20
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A6
Casos i situacions pràctiques 20
Proves objectives de tipus test
A6
Prova objectiva amb preguntes curtes.Superació del 50% de la prova 45
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segona convocatòria consistirà en una prova escrita.

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat.


Fonts d'informació

Bàsica Bisquerra, R., Educación emocional y bienestar, 2008, Wolters Kluwer
Bisquerra, R., Inteligencia emocional en educación, 2015, Editorial Síntesis
Bisquerra, R., 10 Ideas clave educación emocional, 2016, Editorial Graó
Bisquerra, R., Psicopedagogia de las emociones, 2009, Editorial Síntesis
Bisquerra, R. (coord), Educación emocional. Propuesta para educadores y familias, 2011, Desclée
Ibarrola, B., Aprendizaje emocionanate, 2013, Biblioteca innovación Educativa

Complementària Darder, P (i altres), Aprendre i ensenyar amb benestar i empatia, Gener 2013, Octaedro

Recomanacions


 
Altres comentaris
Aquesta assignatura s'imparteix en català
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent