DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) PAQUETS INFORMÀTICS EN L'ANÀLISI DE DADES Codi 11204215
Ensenyament
Grau de Psicologia (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Psicologia
Coordinador/a
LORENZO SEVA, URBANO
Adreça electrònica urbano.lorenzo@urv.cat
montserrat.domenech@urv.cat
cristina.anguiano@urv.cat
Professors/es
LORENZO SEVA, URBANO
DOMÈNECH AUQUÉ, MONTSERRAT
ANGUIANO CARRASCO, CRISTINA
Web
Descripció general i informació rellevant - Augmentar els coneixements sobre la presentació i el disseny d’una enquesta, especialment sobre la correcta redacció d’ítems, els diferents tipus d’ítems i de formats de resposta existents i les escales de mesura de les variables. - Millorar els coneixements sobre la codificació de dades, sobre com s’han d’organitzar les dades abans d’analitzar-les amb el programa estadístic SPSS. - Consolidar els coneixements sobre els principals anàlisis estadístics que es poden realitzar en l’àmbit de les enquestes i de les escales d’actitud. - Proporcionar coneixements i destreses sobre els anàlisis estadístics, la interpretació i la manipulació de dades que es poden dur a terme amb el programa SPSS, especialment en el cas que s’analitzin les dades procedents d’una enquesta i d’una escala d’actitud.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A5 Descriure i mesurar variables psicològiques (personalitat, intel•ligència, aptituds,…), processos cognitius, emocionals, psicobiològics i conductuals.
 A6 Adquirir els coneixements i destreses necessaris per diagnosticar i intervenir en els diferents contextos i camps d'aplicació de la Psicologia (educació, clínica i salut, treball i organitzacions i comunitari).
 A7 Conèixer, seleccionar i administrar les tècniques d'avaluació, diagnòstic i intervenció psicològica en els seus possibles àmbits d'aplicació.
 A8 Identificar les característiques rellevants del comportament dels individus i grups, descriure i analitzar els seus problemes i necessitats per planificar i executar les intervencions adequades, avaluant i analitzant els resultats i l'eficàcia de les pròpies actuacions.
 A9 Conèixer els diferents dissenys d'investigació i els procediments de formulació i contrast d'hipòtesis.
 A10 Analitzar i interpretar les dades qualitatives i quantitatives procedents de les investigacions, informes i treballs en Psicologia per poder definir problemes, dissenyar recerca elemental, executar-la i analitzar-la utilitzant les fonts documentals rellevants en Psicologia valorant les aportacions científiques al coneixement i la pràctica professional.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de la Psicologia.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbit tècnic concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A5 Descriure i mesurar variables psicològiques (personalitat, intel•ligència, aptituds,…), processos cognitius, emocionals, psicobiològics i conductuals.
Mesurar variables psicològiques, processos cognitius, emocionals, psicobiològics i conductuals.
 A6 Diagnosticar i intervenir en el camp específic de la psicologia del treball, les organitzacions i els recursos humans.
 A7 Seleccionar i administrar les tècniques d'avaluació, diagnòstic i intervenció pròpies de la Psicologia del treball, les organitzacions i els recursos humans.
 A8 Planificar i executar les intervencions adequades, avaluant i analitzant els resultats i l'eficència de les pròpies actuacions, en l'àmbit de la psicologia del treball, les organitzacions i els recursos humans.
 A9 Conèixer els diferents dissenys d'investigació i els procediments de formulació i contrast d'hipòtesis.
 A10 Descriure i mesurar variables psicològiques (personalitat, intel•ligència, aptituds,…), processos cognitius, emocionals, psicobiològics i conductuals.
Analitzar i interpretar dades qualitatives i quantitatives.
Realitzar cerques d'informació utilitzant les fonts documentals pròpies de la psicologia.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Selecciona un procediment d’ entre els que li proposa el professor
Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
 B2 Identifica el que és un problema i pren la decisió d’ afrontar-lo
Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisis de la informació
Entén el problema i és capaç de desglossar-lo en parts manipulables
 B3 Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
Pren decisions de manera encertada basant-se en dades
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps
 B6 Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
 C4 Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
1. Aspectes introductoris. Disseny d’un qüestionari 1.1. Organització del qüestionari
1.2. Formulació de preguntes
1.3. Escala de mesura dels ítems
1.4. Format de resposta dels ítems
2. Introducció de dades 2.1. Introducció de dades amb el programa Excel
2.2. Introducció de dades amb el programa SPSS
2.3. Importació de les dades entre els programes
2.4. Manipulació i etiquetatge de les dades
3. Anàlisi exploratori 3.1. Estadístics descriptius
3.2. Anàlisi visual
4. Inferència estadística 4.1. Taules de contingència

4.2. Comparacions de mitges

4.3. Anàlisi de la variança
5. Correlació i regressió 5.1. Correlació de Pearson
5.2. Correlació parcial i semi-parcial
5.3. Correlació ordinal
5.4. Regressió simple
6. Introducció a l'anàlisi multivariant 6.1. Aspectes introductoris
6.2. Anàlisi de casos

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A5
A6
A7
A8
A9
A10
20 0 20
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A5
A6
A7
A8
A9
A10
B2
C2
33 25 58
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves pràctiques
A5
A6
A7
A8
A9
A10
B1
B2
B3
B4
B6
C2
C3
C4
30 20 50
Proves pràctiques
A7
A10
B2
B3
C2
15 4 19
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació i introducció general de l'assignatura.
Sessió Magistral Explicació dels continguts del programa: enquestes, tipus d'estadístcis, anàlisi exploratori, inferència estadística, correlació i regressió, introducció a l'anàlisi multivariant.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Pràctiques en la recerca d'informació (bases de dades), pràctiques en l'ús del programa Excel (entrada de les dades i anàlisis bàsics) i pràctiques en l'ús del programa SPSS (entrada de les dades, manipulació i etiquetatge i anàlisis).

Atenció personalitzada
Descripció
L'atenció personalitzada es farà presencialment a la classe i a les hores d'atenció a l'alumnat. També s'atendrà a l'alumna de forma online mitjançant els Fòrums del Moodle i el correu electrònic.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A5
A6
A7
A8
A9
A10
Els continguts de la sessió magistral s'avaluaran a les dues proves pràctiques proposades en l'avaluació 0,5
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A5
A6
A7
A8
A9
A10
B2
C2
Durant les hores de pràctiques s'explicarà com fer els anàlisis estadístics mitjançant Excel i SPSS. Els continguts s'avaluaran en les dues proves pràctiques proposades en l'avaluació. 0,5
Proves pràctiques
A5
A6
A7
A8
A9
A10
B1
B2
B3
B4
B6
C2
C3
C4
Realització d'un informe científic que cobreixi totes les parts pròpies d'un informe i segueixi la normativa APA:
1. Resum (castellà o català) i Abstract (anglès)
2. Introducció teòrica. Objectius i hipòtesis.
3. Participants
4. Instruments
5. Procediment
6. Resultats
7. Discussió
8. Conclusions
9. Referències
0,7
Proves pràctiques
A7
A10
B2
B3
C2
Avaluació continuada. Els alumnes hauran de lliurar al final de 5 classes els anàlisis que s'hagin treballat al llarg de la sessió (i interpretació dels mateixos). Cada exercici s'avaluarà amb una puntuació màxima d'1 punt. Dels 5 exercicis que haruan realitzat els alumnes els 3 amb millor nota seran els que puntuaran en la nota final. 0,3
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

NOTA: els alumnes que no puguin o no vulguin fer avaluació continuada podran fer només l'informe científic i en aquest cas comptarà el 100% de la nota (en lloc del 70% dels qui facin avaluació continuada).


Fonts d'informació

Bàsica Navas, M.J., Métodos, diseños y técnicas de investigación psicológica, UNED, 2001
Solanas, A.; Salafranca, L.; Fauquet, J.; Núñez, M.I., Estadística descriptiva en Ciencias del Comportamiento., Thomson, 2005
Pérez, C., Técnicas estadísticas con SPSS 12. Aplicaciones al análisis de datos, Pearson Prentice Hall, 2005
Vigil, A; Lorenzo, U., Introducción al SPSS/PC 7.0. Adreça electrònica: http://psico.fcep.urv.es/spss/, URV. Document de laboratori, 1999
Steingerg, Wendy J., Statistics Alive 2n edition, SAGE, 2010
Gardner, Robert C., Estadística para psicología: usando SPSS para Windows, Pearson Educación, 2003

Complementària Camacho, J., Estadística con SPSS para Windows., RAMA, 2000
Amón, J., Estadística para psicólogos. Vols. I y II., Pirámide, 1991

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ESTADÍSTICA EN CIÈNCIES DEL COMPORTAMENT I/11204002
ESTADÍSTICA EN CIÈNCIES DEL COMPORTAMENT II/11204110
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent