Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A5 |
Descriure i mesurar variables psicològiques (personalitat, intel•ligència, aptituds,…), processos cognitius, emocionals, psicobiològics i conductuals. |
| A6 |
Adquirir els coneixements i destreses necessaris per diagnosticar i intervenir en els diferents contextos i camps d'aplicació de la Psicologia (educació, clínica i salut, treball i organitzacions i comunitari). |
| A7 |
Conèixer, seleccionar i administrar les tècniques d'avaluació, diagnòstic i intervenció psicològica en els seus possibles àmbits d'aplicació. |
| A8 |
Identificar les característiques rellevants del comportament dels individus i grups, descriure i analitzar els seus problemes i necessitats per planificar i executar les intervencions adequades, avaluant i analitzant els resultats i l'eficàcia de les pròpies actuacions. |
| A9 |
Conèixer els diferents dissenys d'investigació i els procediments de formulació i contrast d'hipòtesis. |
| A10 |
Analitzar i interpretar les dades qualitatives i quantitatives procedents de les investigacions, informes i treballs en Psicologia per poder definir problemes, dissenyar recerca elemental, executar-la i analitzar-la utilitzant les fonts documentals rellevants en Psicologia valorant les aportacions científiques al coneixement i la pràctica professional. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de la Psicologia. |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbit tècnic concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A5 |
Descriure i mesurar variables psicològiques (personalitat, intel•ligència, aptituds,…), processos cognitius, emocionals, psicobiològics i conductuals.
Mesurar variables psicològiques, processos cognitius, emocionals, psicobiològics i conductuals.
| | A6 |
Diagnosticar i intervenir en el camp específic de la psicologia del treball, les organitzacions i els recursos humans.
| | A7 |
Seleccionar i administrar les tècniques d'avaluació, diagnòstic i intervenció pròpies de la Psicologia del treball, les organitzacions i els recursos humans.
| | A8 |
Planificar i executar les intervencions adequades, avaluant i analitzant els resultats i l'eficència de les pròpies actuacions, en l'àmbit de la psicologia del treball, les organitzacions i els recursos humans.
| | A9 |
Conèixer els diferents dissenys d'investigació i els procediments de formulació i contrast d'hipòtesis.
| | A10 |
Descriure i mesurar variables psicològiques (personalitat, intel•ligència, aptituds,…), processos cognitius, emocionals, psicobiològics i conductuals.
Analitzar i interpretar dades qualitatives i quantitatives.
Realitzar cerques d'informació utilitzant les fonts documentals pròpies de la psicologia.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Selecciona un procediment d’ entre els que li proposa el professor
Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
| | B2 |
Identifica el que és un problema i pren la decisió d’ afrontar-lo
Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisis de la informació
Entén el problema i és capaç de desglossar-lo en parts manipulables
| | B3 |
Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
| | B4 |
Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
Pren decisions de manera encertada basant-se en dades
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps
| | B6 |
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
| | C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
| | C4 |
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
|
Tema |
Subtema |
1. Aspectes introductoris. Disseny d’un qüestionari |
1.1. Organització del qüestionari
1.2. Formulació de preguntes
1.3. Escala de mesura dels ítems
1.4. Format de resposta dels ítems
|
2. Introducció de dades |
2.1. Introducció de dades amb el programa Excel
2.2. Introducció de dades amb el programa SPSS
2.3. Importació de les dades entre els programes
2.4. Manipulació i etiquetatge de les dades
|
3. Anàlisi exploratori |
3.1. Estadístics descriptius
3.2. Anàlisi visual
|
4. Inferència estadística |
4.1. Taules de contingència
4.2. Comparacions de mitges
4.3. Anàlisi de la variança
|
5. Correlació i regressió |
5.1. Correlació de Pearson
5.2. Correlació parcial i semi-parcial
5.3. Correlació ordinal
5.4. Regressió simple |
6. Introducció a l'anàlisi multivariant |
6.1. Aspectes introductoris
6.2. Anàlisi de casos
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
20 |
0 |
20 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
33 |
25 |
58 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves pràctiques |
A5 | A6 | A7 | A8 | A9 | A10 | B1 | B2 | B3 | B4 | B6 | C2 | C3 | C4 | |
30 |
20 |
50 |
Proves pràctiques |
|
15 |
4 |
19 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació i introducció general de l'assignatura. |
Sessió Magistral |
Explicació dels continguts del programa: enquestes, tipus d'estadístcis, anàlisi exploratori, inferència estadística, correlació i regressió, introducció a l'anàlisi multivariant. |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Pràctiques en la recerca d'informació (bases de dades), pràctiques en l'ús del programa Excel (entrada de les dades i anàlisis bàsics) i pràctiques en l'ús del programa SPSS (entrada de les dades, manipulació i etiquetatge i anàlisis). |
Descripció |
L'atenció personalitzada es farà presencialment a la classe i a les hores d'atenció a l'alumnat. També s'atendrà a l'alumna de forma online mitjançant els Fòrums del Moodle i el correu electrònic. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
Els continguts de la sessió magistral s'avaluaran a les dues proves pràctiques proposades en l'avaluació |
0,5 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
Durant les hores de pràctiques s'explicarà com fer els anàlisis estadístics mitjançant Excel i SPSS. Els continguts s'avaluaran en les dues proves pràctiques proposades en l'avaluació. |
0,5 |
Proves pràctiques |
A5 | A6 | A7 | A8 | A9 | A10 | B1 | B2 | B3 | B4 | B6 | C2 | C3 | C4 |
|
Realització d'un informe científic que cobreixi totes les parts pròpies d'un informe i segueixi la normativa APA:
1. Resum (castellà o català) i Abstract (anglès)
2. Introducció teòrica. Objectius i hipòtesis.
3. Participants
4. Instruments
5. Procediment
6. Resultats
7. Discussió
8. Conclusions
9. Referències
|
0,7 |
Proves pràctiques |
|
Avaluació continuada. Els alumnes hauran de lliurar al final de 5 classes els anàlisis que s'hagin treballat al llarg de la sessió (i interpretació dels mateixos). Cada exercici s'avaluarà amb una puntuació màxima d'1 punt. Dels 5 exercicis que haruan realitzat els alumnes els 3 amb millor nota seran els que puntuaran en la nota final. |
0,3 |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
NOTA: els alumnes que no puguin o no vulguin fer avaluació continuada podran fer només l'informe científic i en aquest cas comptarà el 100% de la nota (en lloc del 70% dels qui facin avaluació continuada). |
Bàsica |
Navas, M.J., Métodos, diseños y técnicas de investigación psicológica, UNED, 2001
Solanas, A.; Salafranca, L.; Fauquet, J.; Núñez, M.I., Estadística descriptiva en Ciencias del Comportamiento., Thomson, 2005
Pérez, C., Técnicas estadísticas con SPSS 12. Aplicaciones al análisis de datos, Pearson Prentice Hall, 2005
Vigil, A; Lorenzo, U., Introducción al SPSS/PC 7.0. Adreça electrònica: http://psico.fcep.urv.es/spss/, URV. Document de laboratori, 1999
Steingerg, Wendy J., Statistics Alive 2n edition, SAGE, 2010
Gardner, Robert C., Estadística para psicología: usando SPSS para Windows, Pearson Educación, 2003
|
|
Complementària |
Camacho, J., Estadística con SPSS para Windows., RAMA, 2000
Amón, J., Estadística para psicólogos. Vols. I y II., Pirámide, 1991
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
ESTADÍSTICA EN CIÈNCIES DEL COMPORTAMENT I/11204002 | ESTADÍSTICA EN CIÈNCIES DEL COMPORTAMENT II/11204110 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|