Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Unit 1. Data encoding |
1.1. General introduction
- Definition of a research
- Definition of variable and types of variables
- Basic aspects of a questionnaire
1.2 Basic aspects of data encoding
- Data encoding
- Data entry in Excel and SPSS
- Data importation between programs
1.3. Manipulation and data labelling
- Selection of cases or groups
- How to create, transform and calculate variables
- Syntax window |
Unit 2. Analysis with one variable |
2.1. Explorer analysis
- Visual analysis
- Graphs and plots
2.2. Frequencies and measures of dispersion and central tendency |
Unit 3. Analysis with two variables |
3.1. Statistical inference
- Crosstabs. Chi square test
- Means comparison. T test, One-Way Anova
- Non parametric tests
3.2. Correlation and lilnear prediction
- Pearson, ordinal and partial correlation
- Linear prediction |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
20 |
20 |
40 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
24 |
40 |
64 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves pràctiques |
A5 | A6 | A7 | A8 | A9 | A10 | B1 | B2 | B3 | B4 | B6 | C2 | C3 | C4 | |
8 |
35 |
43 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
General introduction of the subject |
Sessió Magistral |
Explanation of contents: codification data, explore analysis, frequencies and measures of dispersion and central tendency, plots, analysis with two variables: t test, Anova, crosstabs, non parametric tests, Pearson, ordinal, partial correlation and linear prediction. |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Daily will be practical sessions using Excel and /or SPSS |
Atenció personalitzada |
All the students will be attended personally in the Apqua Room at the timetable specified and also at any time by electronic mail at the following address: montserrat.domenech@urv.cat |
Descripció |
All the students will be attended personally in the Apqua Room at the timetable specified and also at any time by electronic mail at the following address: montserrat.domenech@urv.cat |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
Contents will be evaluated in classroom reports and also in a final report |
|
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
Continuous evaluation using classroom reports that students will upload to the Moodle at the end of each class. Teacher will propose seven practice works, each of one will obtain maximum one point. The best six reports will count for the final mark (60% of the final mark). |
0,6 |
Proves pràctiques |
A5 | A6 | A7 | A8 | A9 | A10 | B1 | B2 | B3 | B4 | B6 | C2 | C3 | C4 |
|
A final report. Teacher will give to the students some data to be analyzed and students will do all the analysis at home with SPSS and will explain the main results. The APA guide will be followed. This final report will be presented the official day of the exam. |
0,4 |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
English is the language used not only in the classroom but also in the evaluation process, and will no be accepted works written in another language. --> |
Bàsica |
Navas, M.J., Métodos, diseños y técnicas de investigación psicológica, UNED, 2001
Solanas, A.; Salafranca, L.; Fauquet, J.; Núñez, M.I., Estadística descriptiva en Ciencias del Comportamiento., Thomson, 2005
Pérez, C., Técnicas estadísticas con SPSS 12. Aplicaciones al análisis de datos, Pearson Prentice Hall, 2005
Vigil, A; Lorenzo, U., Introducción al SPSS/PC 7.0. Adreça electrònica: http://psico.fcep.urv.es/spss/, URV. Document de laboratori, 1999
Steingerg, Wendy J., Statistics Alive 2n edition, SAGE, 2010
Gardner, Robert C., Estadística para psicología: usando SPSS para Windows, Pearson Educación, 2003
|
|
Complementària |
Camacho, J., Estadística con SPSS para Windows., RAMA, 2000
Amón, J., Estadística para psicólogos. Vols. I y II., Pirámide, 1991
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
ESTADÍSTICA EN CIÈNCIES DEL COMPORTAMENT I/11204002 | ESTADÍSTICA EN CIÈNCIES DEL COMPORTAMENT II/11204110 |
|
|
Altres comentaris |
English is the language of this subject and students need to use English during all the time, so a minimum level of the language is necessary. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|