DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) PAQUETS INFORMÀTICS EN L'ANÀLISI DE DADES Codi 11204215
Ensenyament
Grau de Psicologia (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Psicologia
Coordinador/a
GAVILÁN IBÁÑEZ, JOSÉ MANUEL
Adreça electrònica jm.gavilan@urv.cat
Professors/es
GAVILÁN IBÁÑEZ, JOSÉ MANUEL
Web
Descripció general i informació rellevant The main purpose of this subject is to acquire the basic skills and techniques to analyse data in informatic programmes, using Excel and specially SPSS. The specific objectives are: 1. Acquire and/or increase the knowledge about how to convert raw data from questionnaires, interviews, etc. into numbers and how to organize them before to start a statistical analysis. 2. Acquire knowledge and skills about statistical measures with one variable and with two variables using SPSS. 3. Acquire and/or consolidate skills about how to write a scientific report of the results following APA guide.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Unit 1. Data encoding 1.1. General introduction
- Definition of a research
- Definition of variable and types of variables
- Basic aspects of a questionnaire
1.2 Basic aspects of data encoding
- Data encoding
- Data entry in Excel and SPSS
- Data importation between programs
1.3. Manipulation and data labelling
- Selection of cases or groups
- How to create, transform and calculate variables
- Syntax window
Unit 2. Analysis with one variable 2.1. Explorer analysis
- Visual analysis
- Graphs and plots
2.2. Frequencies and measures of dispersion and central tendency
Unit 3. Analysis with two variables 3.1. Statistical inference
- Crosstabs. Chi square test
- Means comparison. T test, One-Way Anova
- Non parametric tests
3.2. Correlation and lilnear prediction
- Pearson, ordinal and partial correlation
- Linear prediction

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A5
A6
A7
A8
A9
A10
20 20 40
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A5
A6
A7
A8
A9
A10
B2
C2
24 40 64
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves pràctiques
A5
A6
A7
A8
A9
A10
B1
B2
B3
B4
B6
C2
C3
C4
8 35 43
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries General introduction of the subject
Sessió Magistral Explanation of contents: codification data, explore analysis, frequencies and measures of dispersion and central tendency, plots, analysis with two variables: t test, Anova, crosstabs, non parametric tests, Pearson, ordinal, partial correlation and linear prediction.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Daily will be practical sessions using Excel and /or SPSS
Atenció personalitzada All the students will be attended personally in the Apqua Room at the timetable specified and also at any time by electronic mail at the following address: montserrat.domenech@urv.cat

Atenció personalitzada
Descripció
All the students will be attended personally in the Apqua Room at the timetable specified and also at any time by electronic mail at the following address: montserrat.domenech@urv.cat

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A5
A6
A7
A8
A9
A10
Contents will be evaluated in classroom reports and also in a final report
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A5
A6
A7
A8
A9
A10
B2
C2
Continuous evaluation using classroom reports that students will upload to the Moodle at the end of each class. Teacher will propose seven practice works, each of one will obtain maximum one point. The best six reports will count for the final mark (60% of the final mark). 0,6
Proves pràctiques
A5
A6
A7
A8
A9
A10
B1
B2
B3
B4
B6
C2
C3
C4
A final report. Teacher will give to the students some data to be analyzed and students will do all the analysis at home with SPSS and will explain the main results. The APA guide will be followed. This final report will be presented the official day of the exam. 0,4
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

English is the language used not only in the classroom but also in the evaluation process, and will no be accepted works written in another language.

-->


Fonts d'informació

Bàsica Navas, M.J., Métodos, diseños y técnicas de investigación psicológica, UNED, 2001
Solanas, A.; Salafranca, L.; Fauquet, J.; Núñez, M.I., Estadística descriptiva en Ciencias del Comportamiento., Thomson, 2005
Pérez, C., Técnicas estadísticas con SPSS 12. Aplicaciones al análisis de datos, Pearson Prentice Hall, 2005
Vigil, A; Lorenzo, U., Introducción al SPSS/PC 7.0. Adreça electrònica: http://psico.fcep.urv.es/spss/, URV. Document de laboratori, 1999
Steingerg, Wendy J., Statistics Alive 2n edition, SAGE, 2010
Gardner, Robert C., Estadística para psicología: usando SPSS para Windows, Pearson Educación, 2003

Complementària Camacho, J., Estadística con SPSS para Windows., RAMA, 2000
Amón, J., Estadística para psicólogos. Vols. I y II., Pirámide, 1991

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ESTADÍSTICA EN CIÈNCIES DEL COMPORTAMENT I/11204002
ESTADÍSTICA EN CIÈNCIES DEL COMPORTAMENT II/11204110
 
Altres comentaris
English is the language of this subject and students need to use English during all the time, so a minimum level of the language is necessary.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent