Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A5 |
Descriure i mesurar variables psicològiques (personalitat, intel•ligència, aptituds,…), processos cognitius, emocionals, psicobiològics i conductuals. |
| A6 |
Adquirir els coneixements i destreses necessaris per diagnosticar i intervenir en els diferents contextos i camps d'aplicació de la Psicologia (educació, clínica i salut, treball i organitzacions i comunitari). |
| A7 |
Conèixer, seleccionar i administrar les tècniques d'avaluació, diagnòstic i intervenció psicològica en els seus possibles àmbits d'aplicació. |
| A10 |
Analitzar i interpretar les dades qualitatives i quantitatives procedents de les investigacions, informes i treballs en Psicologia per poder definir problemes, dissenyar recerca elemental, executar-la i analitzar-la utilitzant les fonts documentals rellevants en Psicologia valorant les aportacions científiques al coneixement i la pràctica professional. |
| A11 |
Conèixer el marc legal que regula la pràctica professional i ajustar-se als principis ètics i al codi deontològic de la Psicologia. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A5 |
Descriure i mesurar variables psicològiques (personalitat, intel·ligència, aptituds,…), processos cognitius, emocionals, psicobiològics i conductuals.
| | A6 |
Descriure i mesurar variables psicològiques (personalitat, intel•ligència, aptituds,...), processos cognitius, emocionals, psicobiològics i conductuals.
| | A7 |
Descriure i mesurar variables psicològiques (personalitat, intel•ligència, aptituds,…), processos cognitius, emocionals, psicobiològics i conductuals.
| | A10 |
Descriure i mesurar variables psicològiques (personalitat, intel•ligència, aptituds,…), processos cognitius, emocionals, psicobiològics i conductuals.
| | A11 |
Descriure i mesurar variables psicològiques (personalitat, intel•ligència, aptituds,…), processos cognitius, emocionals, psicobiològics i conductuals.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
|
Tema |
Subtema |
1. Què és la Psicologia Jurídica i Forense. Àmbits d'aplicació.
|
1.1 Perspectiva històrica
1.2 Concepte i relació amb el Dret
1.3 Conceptes legals bàsics d'importància en la tasca del psicòleg jurídic i forense |
2. El psicòleg davant dels tribunals de justícia.
|
2.1 Pèrits: actuació i informes
2.2 Conceptes bàsics de peritació psicològica |
3. Psicologia Jurídica i Dret Civil i de Família.
|
3.1 Custòdia i règim de visites
3.2 Acolliment i adopcions
3.3 Altres àmbits d'intervenció en Dret Civil |
4. Psicologia Jurídica i Dret Penal.
|
4.1 Valoració de víctimes: credibilitat i efectes
4.2 Agressors: capacitat cognitiva i volitiva
4.3 Els menors i els processos penals
4.4 Violència contra la parella
4.5 Abús sexial infantil |
5. Psicologia Jurídica i Dret Laboral.
|
5.1 Normativa bàsica
5.2 Àmbits d'intervenció: baixes psicològiques, accidents de treball, valoració seqüeles
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
1 |
3 |
Sessió Magistral |
|
5 |
5 |
10 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
5 |
10 |
15 |
Presentacions / exposicions |
|
3 |
17 |
20 |
Debats |
|
2 |
8 |
10 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
1 |
3 |
|
Proves pràctiques |
|
2 |
5 |
7 |
Proves mixtes |
|
2 |
5 |
7 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Exposició per part de la professora del funcionament de l'assignatura, valoració dels coneixements, habilitats i expectatives prèvies de l'alumnat |
Sessió Magistral |
Presentació teòrica de l'origen i desenvolupament de la disciplina, marc sociolegal actual i possibilitats d'intervenció. |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
Treball sobre casos concrets desde la demanda fins a la seva resolució. |
Presentacions / exposicions |
Desenvolupament d'un tema d'actualitat dins de la disciplina i exposició davant del grup-classe |
Debats |
Presencials i on line sobre aspectes concrets de l'assignatura |
Atenció personalitzada |
Seguiment presencial i/o virtual de l'assoliment d'aprenentatges i resolució de dubtes. |
Descripció |
Presencial en horari d'atenció a l'alumnat previa petició per e-mail o moodle, o bé virtual per les mateixes vies |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
Assistència mínima d'un 80% de les classes i participació activa |
10% |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
Resolució d'activitats i exercicis a l'aula |
10% |
Presentacions / exposicions |
|
Davant del grup classe, sobre aspectes rellevants de la disciplina |
20% |
Debats |
|
Plantejament de temes d'actualitat en grups de discussió en forma de debat |
10% |
Proves pràctiques |
|
Resolució d'activitats i exercicis a l'aula |
20% |
Proves mixtes |
|
Examen consistent en preguntes tipus test i un cas pràctic a desenvolupar |
30% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Les activitats avaluades plantejades corresponen a l'avaluació continuada. Superar l'assignatura implica una nota mínima de 5 en la part pràctica i de 5 en la part teòrica, de no ser així l'assignatura quedarà suspesa. En cas de no seguir-la de manera adient s'haurà de comunicar al començament de l'assignatura per tal d'establir possibilitats de compensació, com a màxim una setmana després d'iniciat el quadrimestre. Segona convocatòria implica la realització de tasques avaluades que es vagin plantejant, examen i treball que es concretarà a l'inici de la docència. Durant les activitats d'avaluació no es podrà fer servir cap dispositiu de comunicació i transmissió de dades, sent motiu directe de desqualificació. Així mateix no està permès l'ús de telèfons mòbils durant les classes. |
Bàsica |
García, E (coord), Fundamentos de Psicología Jurídica y Forense, Oxford University Press, 2010
Sierra, JC; Jiménez, EM y Buela-Casal, G (coords), Psicología forense: manual de técnicas y aplicaciones, Biblioteca Nueva, 2006
Jiménez Gómez, F (coord), Evaluación psicológica forense. Matrimonio y procesos de protección con el menor, Amarú ediciones, 2006
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
AVALUACIÓ I DIAGNÒSTIC PSICOLÒGIC I/11204113 | PSICOLOGIA SOCIAL APLICADA/11204112 | AVALUACIÓ I DIAGNÒSTIC PSICOLÒGIC II/11204114 |
|
|
Altres comentaris |
Les característiques de l'assignatura fan imprescindible presentacions orals individuals i grupals davant del grup-classe. És quelcom a tenir en compte a l'hora de valorar la matrícula a la mateixa. En tot cas es recomana que, d'haver-hi algun problema en aquest sentit, es comuniqui a la docent a la major brevetat per tal d'evitar complicacions posteriors. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|