DATOS IDENTIFICATIVOS 2019_20
Asignatura (*) PSICOLOGÍA COMERCIAL Y DEL CONSUMO Código 11204226
Titulación
Grado en Psicología (2009)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
3 Optativa 2Q
Lengua de impartición
Català
Departamento Psicología
Coordinador/a
ARISTE CASTAÑO, SANTIAGO
Correo-e santiago.ariste@urv.cat
Profesores/as
ARISTE CASTAÑO, SANTIAGO
Web
Descripción general e información relevante ntroducció al comportament del consumidor i al Marketing. Comprensió de terminologia específica Coneixement dels diferents models per a la comprensió i estudi del comportament del consumidor. Reflexionar sobre la formació i canvi de les actituds del consumidor, les necessitats bàsiques del seu comportament Comprensió de la influència de la cultura en la regulació del comportament del consumidor: Valors, costums, ...

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 A5 Descriure i mesurar variables psicològiques (personalitat, intel•ligència, aptituds,…), processos cognitius, emocionals, psicobiològics i conductuals.
 A6 Adquirir els coneixements i destreses necessaris per diagnosticar i intervenir en els diferents contextos i camps d'aplicació de la Psicologia (educació, clínica i salut, treball i organitzacions i comunitari).
 A7 Conèixer, seleccionar i administrar les tècniques d'avaluació, diagnòstic i intervenció psicològica en els seus possibles àmbits d'aplicació.
 A10 Analitzar i interpretar les dades qualitatives i quantitatives procedents de les investigacions, informes i treballs en Psicologia per poder definir problemes, dissenyar recerca elemental, executar-la i analitzar-la utilitzant les fonts documentals rellevants en Psicologia valorant les aportacions científiques al coneixement i la pràctica professional.
Tipo B Código Competencias Transversales
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A5 Descriure i mesurar variables psicològiques (personalitat, intel•ligència, aptituds,…), processos cognitius, emocionals, psicobiològics i conductuals.
 A6 Diagnosticar i intervenir en el camp específic de la psicologia del treball, les organitzacions i els recursos humans.
 A7 Seleccionar i administrar les tècniques d'avaluació, diagnòstic i intervenció pròpies de la Psicologia del treball, les organitzacions i els recursos humans.
 A10 Planificar i executar les intervencions adequades, avaluant i analitzant els resultats i l'eficència de les pròpies actuacions, en l'àmbit de la Psicologia del treball, les organitzacions i els recursos humans.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Contenidos
tema Subtema
Tema 1.Conceptos y dimensiones psicológicas y económicas del consumo.
1.1. cuestiones elementales
1.2. Conceptos de consumo y Marketing
1.3. Referencias históricas: raíces interdisciplinarias. Dimensiones Psicológicas y económicas de la Psicología económica y del consumidor en España.
1.4. Cuestiones para reflexionar y debatir

Tema 2. Teorías y modelos del comportamiento del consumidor.
2.1. Teoría y evaluación de Modelos
2.2. Técnicas de investigación de la conducta del consumidor. La segmentación de mercados.
Tema 3. Dimensiones psicológicas del consumidor.
3.1. Conceptos básicos sobre motivación del consumidor
3.2. Personalidad y comportamiento del consumidor
3.3. Percepción y aprendizaje del consumidor
3.4. Formación y cambio de las actitudes del consumidor
Tema 4. Dimensiones sociales del consumidor.
4.1. Grupos de referencia y influencia social
4.2. la cultura
4.3. los valores
4.4. la familia
4.5. Procesos decisorios del consumidor
Tema 5. Psicologia i Marketing Social.
5.1. Comprensió i fonaments del Marketing social
5.2. Desenvolupament de programes de Marketing social
5.3. Gestió de Marketing social
5.4. Publicitat i Marketing social

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
1 1 2
Presentaciones/exposiciones
A6
6 4 10
Eventos científicos y divulgativos
A5
15 18 33
Supuestos prácticos / Estudio de casos en el aula ordinaria
A10
11 15 26
Atención personalizada
1 0 1
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Es presentarà el programa i els objectius de l'assiganatura i es respondrà a un Qüestionari personal que servirà per conèixer quin és el punt de partida respecte els coneixements sobre els temes del curs, reflexió sobre quins son els "prejudicis" sobre el consum i el consumidor i com es defineix cadescú com a tal. Aquest Qüestionari serà desenpolsa al final de l'assignatura per contrastar el canvi d'actitud respecte els coneixements inicials i respecte a la definició pròpia com a consumidor.
Presentaciones/exposiciones alguns dels temes aniran il.lustrats d'exposicions de casos pràctics reals o simul.lats per part de professor.
Alguns dels treballs dels alumnes requeriran d'una exposició a classe.
Les exposicions podran contemplar l'ús dels aparells tecnològics a l'abast a les aules i de l'aplicació de programes informatics que facilitin les mateixes.
Eventos científicos y divulgativos A partir d’una primera aproximació al tema a través de l'exposició dels plantejaments teòrics fonamentals a modus introductori per part del professor, s'exposaran en línies generals cada un dels temes, acompanyant-los amb diversos exemples pràctics que clarifiquin el contingut teòric
Supuestos prácticos / Estudio de casos en el aula ordinaria Seguidament a cada tema, es procedirà a aprofundir en cada un a partir de la lectura i reflexió d’uns articles per a cada subtema tractat. Es complementarà amb el treball pràctic ja sigui individual o en grup (composició 4-6 persones). Cada article haurà de ser llegit individualment i prèviament a al tema corresponent. Basant-se en aquest i en els continguts tractats a les classes magistrals, es respondrà a qüestions concretes o es realitzaran diferents exercicis o activitats. El treball sobre cada pràctica feta a classe, serà penjat per l'alumne a l'espai de moodle corresponent i comptarà per avaluar l’assignatura.
En alguns temes caldrà la recerca de dades i fer treball de camp per la pràctica, fora del recinte universitari.
Les classes pràctiques son obligatòries
Atención personalizada Els alumnes disposaran de l'horari d'atenció del professor per resoldre dubtes i aprofundir en els temes que calgui.

Atención personalizada
descripción
Els alumnes disposaran de l'horari d'atenció del professor per resoldre dubtes i aprofundir en els temes que calgui. Al despatx últim de la Planta 1, Edifici Ventura i Gasol. de 13-14h i de 19-20h

Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Eventos científicos y divulgativos
A5
L’assignatura s’avaluarà a partir de::
1. L’assistència i treball a les classes de Seminari: reflexió, debats, exposicions de conclusions, resolució de problemes, ...
2. El lliurament de les pràctiques realitzades en grup: on es valorarà la qualitat dels treballs lliurats, les conclusions arribades, la innovació dels plantejaments, la originalitat de les exposicions a classe (s’indicarà en cada cas), etc.
3. Alumnes No presencials: (cal que demostrin documentalment incompatibilitat real i justificada amb les classes Pràctiques): per aquests alumnes s’afegiran als treballs propis per a cada tema, un examen final que contindrà:
a. una part de demostració de coneixements de l’assignatura, de resposta a un seguit de preguntes tipus test i
b. la resolució de 2-3 casos pràctics.
Pels ALUMNES PRESENCIALS: Del total d'aquestes tasques, sortirà el 100% de la nota de l'assignatura.
PELS ALUMNES NO PRESENCIALS: l'assignatura s'avaluarà en dos parts: els treballs comptaran el 50% de la nota i l'exàmen l'altre 50%.
Supuestos prácticos / Estudio de casos en el aula ordinaria
A10
Cada tema de l'asignatura, contindrà una pràctica a realitzar. En cada moment s'especificarà l'objectiu, la metodologia i el resultat que s'espera. S'aniran penjant a la plataforma del Moodle i s'avaluarà un cop rebut. Cada pràctica s'avaluarà sobre una nota de 10.
La nota final serà la metjana de totes les pràctiques.
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat.


Fuentes de información

Básica

·         Quintanilla, I. (2002). Psicologia del Consumidor.. Madrid. Pearson Educación S.A.

·         Rovira Celma, A. (2000, 2a reimpressió)  Comportamiento del consumidor. Comprendiendo al consumidor. Madrid Pearson Educación S. A.

·         Tellis, G.J. i Redondo I. (2002) Estrategia de publicidad y promoción. Madrid. Pearson Educación S. A:

·         León J. L, Yolabarria, E. (1991). Conducta del consumidor y Marketing. Bilbao Deusto

·         Quintanilla Pardo, I. (1994). Marketing y psicologia. Concepto y aplicaciones. Valencia: Promolibro.

·         Schiffman, L.G. i Lazar Kanuk, L. (2001) Comportamiento del consumidor. Mèxico Prentice Hall

·         London Davis, L. i otros. (1995). Comportamiento del consumidor y aplicaciones. 2a edicion Mc Graw Hill.

·         Hawkins, del y otros. (2004). Comportamiento del consumidor. Construyendo estrategias de marketing. 2a ed. Mèxico Mc Graw Hill.

·         Hugo Schake Ayechu. (1990). El comportamiento del consumidor. 2ª ed. México Trillas.

·         Roger D. Blackwell y otros. (2002). Comportamiento del consumidor. México Thomson Cop.

·         Meter, J. Paul. (2006). Comportamiento del consumidor y estrategias de marketing. México Mc Graw Hill

Complementaria

Recomendaciones


Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente
PSICOLOGÍA SOCIAL/11204003
PSICOLOGÍA SOCIAL APLICADA/11204112
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.