DADES IDENTIFICATIVES 2021_22
Assignatura (*) DIRECCIÓ I PARTICIPACIÓ EN LES ORGANITZACIONS Codi 11204229
Ensenyament
Grau en Psicologia (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Psicologia
Coordinador/a
RUIZ SANTOS, YOLANDA
Adreça electrònica yolanda.ruiz@urv.cat
Professors/es
RUIZ SANTOS, YOLANDA
Web
Descripció general i informació rellevant Amb Direcció i Participació en les Organitzacions es preten fer un estudi dels principals models de gestió de Recursos humans a les organitzacions i un anàlisi exhaustiu dels sistemes de gestió dels equips directius i les competències dels mateixos. També es desenvolupa el tema de la Responsabilitat Social Corporativa i la ètica en la gestió dels recursos humans.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Tema1.- Models de Recursos humans de direcció de les organitzacions Introducció al concepte de participació en la teoria organitzacional.

Tipus de participacions.
Tema 2.- Competencies i habilitats directives dels gestors de recursos humans - Tipus de competències : què són les competències, quines són les relacionades amb les gestions directives posant èmfasis en el neurolideratge i la intel.ligència emocional com a eix fonamental.
Tema 3.- Psicologia aplicada a la gestió dels equips directius de les organitzacions
Tema 4.- Participació dels recursos humans i responsabilitat socialde l'empresa - Estratègies de direcció participativa
Tema 5.- Comportament étic en la gestió de recursos humans - Protocol d'assetjament : tractament de la informació , investigació de la denúncia i tractament de la informació.
- Realització d'entrevista (procés / fases ) i realitzaci´d'informes.
Tema 6.- Casos pràctics i activitats de simulació Es proposarà realitzar casos pràctics i simulacions associats a cada tema de l'assignatura.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
0 3 3
Sessió Magistral
A5
A6
A7
A10
A11
B2
15 10 25
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A5
A6
A7
A10
A11
B2
B5
B6
4 10 14
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A5
A6
A7
A10
A11
B2
B5
B6
6 20 26
Atenció personalitzada
1 4 5
 
Proves de desenvolupament
A5
A6
A7
A10
A11
B2
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura a l'alumnat, explicant els seus continguts, objectius, metodologia i criteris d'avaluació.
Iniciació de l'assignatura mitjançant un cas pràctic introductori i /o dinàmica grupal. Ressoldre dubtes de diferents punts de la matèria .
Sessió Magistral Exposició dels continguts teórics, posant èmfasi en les idees importants, amb exemples de situacions. L'exposició anirà recolzada amb presentacions informatitzades i altres mitjans tradicionals però actualitzats.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària La formulació de casos pràctics, amb el posterior analisi de la situació, i debat posterior a l'aula.

Simulacions de diverses situacions per a treballar les competències del saber i saber estar.

Dites activitats es poden realitzar de manera individual o autonoma o en petits grups, on el resultat s'haurà de presentar per escrit al professor via moodle i/o en petites exposicions a l'aula.
Supòsits pràctics/ estudi de casos Presentació / exposició d'un cas pràctic a l'aula , de manera individual o en petits grups.

També s'inclou la visita a una organització per tal de conèixer les estrategies de direcció i participació, amb el posterior anàlisi i informe per part de l'alumne en el cas que es pugui realitzar , donat la situació actual del covid-19. ( Es podrà canviar el format de presencial a on-line).
Atenció personalitzada Recepció de l'estudiantat per resoldre dubtes de l'assignatura, tant en el marc conceptual com en la realització de les activitats.

Atenció personalitzada
Descripció

Recepció de l'estudiantat per resoldre dubtes de l'assignatura. També haurà de realitzar tutories amb el professor per a presentar el seu  treball o projecte.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A5
A6
A7
A10
A11
B2
B5
B6
Resolució de casos pràctics. Els diferents casos s'hauran d'entregar en els terminis fixats pel professor, si això no es produeix la qualificació serà de No Apte. Aquest casos es podran entregar per superar la part pràctica en la segona convocatoria. Aquesta part tindrà un valor del 30% (3 punts) sobre la nota global de l'assignatura 100% (10 punts) Per superar aquesta part s'exigeix una qualificació minima del 15% (1,5 punts) en cadascun dels casos pràctics.
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A5
A6
A7
A10
A11
B2
B5
B6
Presentació d'un cas pràctic a l'aula. També pot incloure l'analisi d'un cas real i un informe realitzat a partir d'una visita a una organització per coneixer estrategies de direcció i participació. En el cas que no es pugui realitzar per la situació covid, es realitzarà una simulació i estudi d'un cas. Aquesta part tindrà un valor del 40% (4 punts) sobre la nota global de l'assignatura 100% (10 punts) Per superar aquesta part s'exigeix una qualificació minima del 20% (2 punts) en cadascuna de les activitats.
Aquesta part s'ha de superar en la primera convocatoria.
Proves de desenvolupament
A5
A6
A7
A10
A11
B2
Prova teòrica, que consistira en una prova objectiva de 25 preguntes tipus test amb quatre opcions de resposta i els errors descompten. Aquesta prova tindra un valor del 30% (3 punts) sobre la nota global de l'assignatura 100%(10 punts). Per superar aquesta part s'exigeix una qualificació minima del 15% (1,5 punts).
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació de la segona convocatòria es realitzarà de la forma següent:

-Els alumnes que no han superat les proves de desenvolupament hauran de realitzar un control teòric amb les mateixes condicions que les citades a Proves de Desenvolupament i amb els mateixos criteris d'avaluació.

- Els alumnes que no han superat alguns dels exercicis de resolució de problemes, els podran repetir i entregar per superar aquesta part a la segona convocatòria. Cal remarcar que per superar aquesta part s'exigeix una qualificació mínima del 15% (1,5 punts) en cadascun dels casos pràctics.

- Els alumnes han d'haver superat el Supòsits pràctics / estudi de casos en la primera convocatòria, ja que es tracta de presentar un cas pràctic a l'aula.

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluades. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant/a.


Fonts d'informació

Bàsica Hay Group, Factbook Recursos Humanos, 2006, Aranzadi&Thompson
Perada,S i Berrocal,F., Técnicas de Gestión de Recursos Humanos por competencias, 2005, Centro de estudios Ramon Areces
Perada,S i Berrocal,F., Dirección y Gestión de Recursos Humanos por competencias, 2011, Centro de Estudios Ramon Areces
Valle, R.j., La gestión estrategica de Recursos Humanos, 2003, Prentice-Hall

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
PSICOLOGIA DELS GRUPS/11204115
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent