DADES IDENTIFICATIVES 2021_22
Assignatura (*) PSICOLOGIA DE LA NEGOCIACIÓ Codi 11204234
Ensenyament
Grau en Psicologia (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Psicologia
Coordinador/a
RUIZ SANTOS, YOLANDA
Adreça electrònica
Professors/es
Web
Descripció general i informació rellevant A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura. 1.-Integrar els continguts bàsics del programa. 2.-Dominar alguns mètodes de recerca en l'àmbit esmentats. 3.-Aplicació pràctica i empírica dels coneixements adquirits facilitant la intervenció.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1.-Introducció : cap a un nou paradigma en l'anàlisis de conflictes
1.1.- La funció dels conflictes
1.2.- Què fer davant un conflicte : Model S.E.D.A.
1.3.- La importancia de l’anàlisis dels conflictes
1.4.- Problemàtica de la causalitat i la forma
1.5.- La necessitat d’un nou paradigma d’anàlisis
1.6.- La insuficiencia del coneixement de les bases biològiques i culturals dels conflictes
2.-El conflicte.
22.1.-Tensió i poder.
2.2.-Què és un conflicte i la seva estructura.
2.3.-Atribució, comunicació i conflicte.
2.4.-Aspectes funcionals i disfuncionals del conflicte.
2.4.-Aproximacions teòriques de la gestió del conflicte.
2.5.-Anàlisis de patrons de conflicte, perfil del conflicte i exàmen d’expectatives . Exemples: mobbing i bossing


3.-La Negociació 3.1.-Concepte, característiques i fonaments.
3.2.-Acció social, ètica i negociació.
3.3.-Posicions i interessos dels negociadors.
3.4.-Negociació distributiva o negociació integrativa.
3.5.-Opcions creatives alhora de preparar la negociació: habilitats socials, emocions i lideratge
3.6.-Negociacions socials i organitzacionals:planificació del temps, les reunions, l’estratègia i la táctica
3.7.- Desenvolupament, finalització i negociacions especials

4.-La mediació.
4.1.-Què és la mediació: conceptes, principis i actuació
4.2.-Avantatges i inconvenients de la mediació.
4.3.-Fases de la mediació.
4.4.-Comprensió de les perspectives de les parts.Acords i creació de futur.
4.6.-Mediació comunitaria, educativa, penal i organitzacional: trets generals.
5.-El Psicòleg i la resolució de conflictes: la Mediació i la negociació.
5.1.- El papel del psicòleg dintre de la resolució de conflictes
6.-Casos pràctics i role playings
6.1.-Casos pràctics d'identificació de problema i conflicte
6.2.-Casos pràctics de negociació
6.3.- Casos pràctics de mediació i recerca

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 0 3
Seminaris
A6
10 10 20
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A6
A10
10 0 10
Treballs
A7
8 10 18
Esdeveniments científics i/o divulgatius
B4
2 4 6
Pràctiques de camp/sortides
B4
4 10 14
Atenció personalitzada
4 0 4
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Informació sobre el programa de continguts i les activitats pràctiques a realitzar al llarg de l’assignatura.
Seminaris Realització de rols playings, casos pràctics, ABP i simulacions a l'aula.
Es demanarà que l'alumne realitzi les entregues via moodle al finalitzar la classe o amb un temps correcte de realització i treball .
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Anàlisis basats en la resolució de problemes i estudi de casos a l'aula ordinària on l'alumne els haurà de treballar en grups.
Treballs L'alumne realitzarà una exposició sobre un tema amb suport audiovisual,que li plantejarà el professor/a .Realitzar una recerca o investigació i definir els principals constructes temàtics d'aquest en un temps estipulat.
Esdeveniments científics i/o divulgatius Opció 1: Visita a l'aula d’ un professional del sector, els alumnes prepararan un checklist de preguntes les quals li exposaran al ponent, per tal de realitzar posteriorment, un debat o discussió guiada. Opció 2: El grup d'alumnes visita una organització on faran una entrevista semi estructurada sobre el maneig del conflicte a l’ organització.
Pràctiques de camp/sortides Entrevistes tutoritzades que realitza l'alumne.
Atenció personalitzada Sessions de recolçament i suport

Atenció personalitzada
Descripció
El professor resoldrà dubtes de les activitats que es plantegin a realitzar dins i fora de l'aula.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A6
A10
Els alumnes realitzen comentaris critics de casos pràctics, participen de manera activa en aquestos (rols playings , simulacions). 30%
Treballs
A7
- Realització de casos pràctics demanats a treballar dins i /o fora de l'aula. 30%
Esdeveniments científics i/o divulgatius
B4
Els alumnes realitzen un comentari personal sobre la sessió on vingui un expert en materia de negociació o mediació. 5%
Pràctiques de camp/sortides
B4
A partir d'un guió elaborat pel professor l'alumne realitza una entrevista a un professional de la negociació i/o mediació.
L'alumne ha de presentar una memòria de la mateixa i exposar-ho a l'aula.

35%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Aquesta assignatura és eminentment pràctica, a fi de superar-la s'ha de tenir un mínim del 80% d'assistència a les classes, entregar i superar totes les pràctiques i exercicis plantejats amb nota mínima de 5.

En totes les metodologies contemplades l'alumne ha de tenir un alt nivell de participació en els casos de rols playings/simulacions i assistència presencial a l'aula ja esmentada.

En el cas de NO presentar cap de les pràctiques o suspendre dos de les plantejades, l'alumne realitzarà una prova teòrica tipus test de 25 preguntes, amb 4 opcions de resposta ,on els errors descompten, amb un cas pràctic per tal de superar l'assignatura, ja sigui en la primera o en segona convocatòria.

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats que són avaluades. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant.


Fonts d'informació

Bàsica J. Boada-Grau, Psicología del (Trabajo + Organizaciones + Recursos Humanos). , Barcelona, PPU
J. Boada-Grau, Capital Humano: 52 Casos Prácticos. Manual de supuestos prácticos sobre recursos humanos y procesos organizacionales., Barcelona, Granica
J. Boada-Grau , Solución de los conflictos en empresas y organizaciones, Barcelona , Pirámide
J. Boada-Grau y P.Ficapal-Cusí, Trabajo y Salud, Barcelona, UOC

Aguiló Regla, J.(2015). El arte de la negociación: argumentación , negociación y mediación .Trotta

Aranguren, J. L. (1999). Ética y Política. Madrid: Biblioteca Nueva.

J. Boada-Grau, Psicología del (Trabajo + Organizaciones + Recursos Humanos). , Barcelona, PPU
J. Boada-Grau, Capital Humano: 52 Casos Prácticos. Manual de supuestos prácticos sobre recursos humanos y procesos organizacionales., Barcelona, Granica
J. Boada-Grau , Solución de los conflictos en empresas y organizaciones, Barcelona , Pirámide
J. Boada-Grau y P.Ficapal-Cusí, Trabajo y Salud, Barcelona, UOC

Boada, J. (2000) Psicología del (Trabajo + Organizaciones + Recursos Humanos). Barcelona: PPU.

Boada, J. (Dir.) (2001) Capital Humano: 52 Casos Prácticos. Manual de supuestos prácticos sobre recursos humanos y procesos organizacionales. Barcelona: Granica.

Boad-Grau, J. (Dir.) (2009). Solución de los conflictos en empresas y organizaciones. Madrid: Pirámide.

Burke, W.W. (2006). Conflict in organizations. En Deutsch, M., Coleman, P. T. y Marcus, E.C. The handbook of conflict resolution: Theory and practice (2nd Ed). Hoboken, NJ, US: Wiley Publishing, (pp. 781-804).

Calvo, R.(2014).Mapeo de conflictos. Barcelona: Gedisa.

Coleman,P.T.(2000). “Looking to the future “. En : Handkook of conflicto Resolution, Coleman,P.T. y Deustch,M. (comps.).

Comisión de las Comunidades Europeas Libro (2002). Verde sobre las modalidades alternativas de solución de conflictos en el ámbito del derecho civil y mercantil. Bruselas: Comisión de las Comunidades Europeas, Abril 19, COM 196 final.

Costa, J., De llanos, E.y Ponti, F. (2004). Ampliando el pastel. Barcelona: Granica

De Dreu, C.K.W. y Gelfand, M.J. (2008). The psychology of conflict and conflict management in organizations . New York, NY: Taylor & Francis Group/Lawrence Erlbaum Associates.

De Reuver, R. (2006). The influence of organizational power on conflict dynamics. Personnel Review, 35(5), pp.589-603.

Duffy, K. (1996). La mediación y sus contextos de aplicación. Barcelona: Paidós Mediación 1.

Echebarría, A. (1994). Sesgos Atribucionales.En J. F. Morales (Coord.) Psicología Social. Madrid: McGraw-Hill (pp. 253-268).

Fernández-Ríos, M. (1996). Condiciones de éxito y fracaso de la mediación laboral. Revista de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones, 12 (2-3), 149-171.

Fisher, R., Ury, W. y Patton, B. (2002).Obtenga el Sí: El arte de negociar. Barcelona: Ediciones Gestión 2000.

Floyer Acland, A. (1996).Cómo utilizar la mediación para resolver conflictos en las organizaciones. Barcelona: Paidós Empresa 15.

Folger, J. y Jones, T. (1996).Nuevas direcciones en mediación. Barcelona: Paidós Mediación.

Garrido Genovés, V. (2000). El Psicópata. Un camaleón en la sociedad actual. Alzira: Algar.

Galtung,J.(1995).Investigaciones teóricas. Madrid: Tecnos

Kemp,S. (2007). Cómo enfrentarse a situaciones laborales difíciles. Situaciones basadas en Inteligencia Emocional. Ediciones gestión 2000.

Kolb, D. (1996).Cuando hablar del resultado. Perfiles de mediadores. Paidós: Buenos Aires.

Leymann, H. (1996). Mobbing. Paris: Seuil.

Malaret, Juan. (2000). Manual de negociación y mediación. Madrid: Editorial Colex.

Martínez de Murgía, B. (1999).Mediación y resolución de conflictos. Una guía introductoria. México: Paidós.

Mitchell,C.(2014). La naturaleza de los conflictos intratatbles.Barcelona: ICIP.

Moore, C. (1995). El proceso de mediación. Barcelona: Granica.

Morales, J. F. (1994). Procesos de atribución. En J. F. Morales (Coord.) Psicología Social. Madrid: McGraw-Hill (pp. 239-252).

Munduate, L. y Martínez, J. M. (1994). Conflicto y Negociación. Madrid: Eudema.

Myers, S. y Filner, B. (1997).Conflict Resolution Across Cultures: From Talking it out to Third Party Mediation. Amherst: Amherst Educational Publishing.

Pólya,G.(2014).Cómo plantear y resolver problemas. México: Trillas

Ponti, F. (2002). Los caminos de la negociación. Barcelona: Granica

Redorta, J. (2018).La estructura del conflicto: el análisis de conflictos por patrones. Córdoba.Editorial Almuzara

Serrano, G. y Rodríguez, D. (1993). Negociación en las organizaciones. Madrid. Eudema.

Singer, L. (1996). Resolución de conflictos. Barcelona: Paidós Mediación 2.

Sun Tzu. (1999). El arte de la guerra. Madrid: Martínez Roca

Touzard, H. (1981). La mediación y la solución de conflictos. Barcelona: Herder.

Ury, W. (2000). Alcanzar la Paz: Diez caminos para resolver conflictos en la casa, el trabajo y el mundo. Buenos Aires: Paidós.

Ury, W. (2002). Supere el No: Cómo negociar con personas que adoptan posiciones inflexibles. Barcelona: Ediciones Gestión 2000.

Ury, W. (2007). El Poder de un No Positivo. Barcelona: Granica.

Yarn, D (1999). Dictionary of Conflict Resolution.San Francisco, CA.:Jossey -Bass

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent