DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) PSICOENDOCRINOLOGIA Codi 11204242
Ensenyament
Grau de Psicologia (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Psicologia
Coordinador/a
GAVILÁN IBÁÑEZ, JOSÉ MANUEL
Adreça electrònica jm.gavilan@urv.cat
Professors/es
GAVILÁN IBÁÑEZ, JOSÉ MANUEL
Web
Descripció general i informació rellevant Estudiarem la relació existent entre la resposta fisiològica d'estrès i la patología psicològica

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Resposta fisiològica d’estrès
Estrès i malaltia i) Immunitat, estrès i malaltia
ii) Deteriorament cognitiu i neurodegeneració
iii) Estrès i psicopatologia
Factors de protecció i de vulnerabilitat front a l’estrès

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A4
16 32 48
Seminaris
A4
B6
5 7.75 12.75
Resolució de problemes, exercicis
B6
5 5 10
Atenció personalitzada
0.25 0 0.25
 
Proves de desenvolupament
B6
1 0 1
Proves objectives de tipus test
A4
0.5 0 0.5
Proves objectives de preguntes curtes
A4
B6
0.5 0 0.5
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació de l'organització, planificació i avaluació de l'assignatura.
Sessió Magistral Explicaions del professorat respsecte els diferents temes
Seminaris Lectures d'articles en castellà i/o anglés i discussió a l'aula
Treball en profunditat d'un tema (monogràfic). Ampliació i relació dels continguts donats a les sessions magistrals amb el quefer professional.
Resolució de problemes, exercicis Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura, per part de l'alumne.
Atenció personalitzada Atenció personalitzada dels dubtes que, un cop resolts a l'aula, continui tenint l'alumnat.
Aquesta atenció es farà dins de l'horari d'atenció del professorat prèvia cita amb el mateix establerta per correu electrònic.
Sols es contestaran els missatges enviats des del correu corporatiu.

Atenció personalitzada
Descripció
Atenció personalitzada dels dubtes que, un cop resolts a l'aula, continui tenint l'alumnat. Aquesta atenció es farà dins de l'horari d'atenció del professorat prèvia cita amb el mateix establerta per correu electrònic. Sols es contestaran els missatges enviats des del correu corporatiu.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves de desenvolupament
B6
Preguntes orals i/o escrites, individuals o grupals, que es formularan a l'aula durant els seminaris i/o resolució de casos, problemes i exercicis 40
Proves objectives de tipus test
A4
Examen de preguntes de V/F sobre els temes tractats a l'assignatura (concretament a les classes magistrals) 30
Proves objectives de preguntes curtes
A4
B6
Preguntes curtes sobre els temes tractats a l'assignatura (a les classes magistrals, seminaris, resolució de casos i excercicis que s'hagin treballat durant el desenvolupament de l'assignatura) 20
Altres  

Participació activa (oportuna en temps i forma i amb criteri), iniciativa, interés i disponibilitat de l'alumnat durant el desevolupament de les sessions.

10
 
Altres comentaris i segona convocatòria

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat.


Fonts d'informació

Bàsica Sandi C, Venero C, Cordero MI , Estrés, Memoria y Trastornos Asociados, Ariel, 2001
Sandi C, Calés , Estrés: Consecuencias psicológicas, fisiológicas y clínicas. , Sanz y Torres, 2000
Martínez Sanchis S. (Coord.), Hormonas, estado de ánimo y función cognitiva. , Delta, 2007
de Rivera, L, Los síndromes del estrés, Síntesis, 2010
Sapolsky, RM, ¿Por qué las cebras no tienen úlceras? La guía del estrés. , Alianza, 2008
Galán, S. y Camacho, EJ., Estés y salud, Manual Moderno, 2012

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent