Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Introdución a la comunicación publicitaria desde la perspectiva de los procesos psicológicos básicos |
La comunicación
El rol de la memoria en la comunicación: esquemas y modelos de situación.
La Pragmática y su relación con la investigación de mercado.
La tríada retórica: la fuente, la audiencia y el mensaje. |
La fuente |
Credibilidad de la fuente: la experiencia, la confianza y el estatus-prestigio.
Atractivo de la fuente: la similitud, la familiaridad, la simpatía, el atractivo físico y la fama. |
La audiencia |
Las emociones de la audiencia.
Diferencias de sexo.
La edad.
La autoestima.
La pertenencia a grupos.
Las necesidades. |
El mensaje I: lo racional y lo emocional |
Presentación.
Mensajes racionales-emocionales:
- Mensajes racionales e introducción a la argumentación.
- Mensajes emocionales: características generales.
Dos apelaciones emocionales del mensaje:
- El miedo.
- El humor. |
El mensaje II: la argumentación y los mecanismos de la convicción |
Introducción.
Razonamiento formal vs. Razonamiento informal.
Dinámica de creencias en el cambio de opinión.
Fuerza argumental.
Las premisas del enimema:
- El signo/dato del mundo.
- El tópico/garante o esquema de argumentación
El proceso de la convicción: la transferencia de credibilidad. |
El Mensaje III: la publicidad engañosa. |
Introducción a las inferencias discursivas.
Coherencia global y local como procesos generadores de engaño.
Diferencia entre mentira, error, broma y engaño.
Elementos del engaño en el mensaje publicitario.
Investigaciones sobre la expansión de la información.
Investigaciones sobre las creencias de atributos específicos del producto.
Investigaciones sobre inferencias engañosas.
La exageración como mecanismo de engaño en el mensaje publicitario. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
2 |
3 |
Sessió Magistral |
|
25 |
38 |
63 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
3 |
5 |
8 |
Estudis previs |
|
4 |
6 |
10 |
Simulació |
|
4 |
6 |
10 |
Pràctiques a laboratoris |
|
4 |
3 |
7 |
Presentacions / exposicions |
|
2 |
4 |
6 |
Treballs |
|
10 |
17 |
27 |
Atenció personalitzada |
|
3 |
3 |
6 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
4 |
6 |
10 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Introducció a l'assignatura.
Objectius, metodologia, repàs general del temari i la seva estructuració. |
Sessió Magistral |
Continguts teòrics de l'assignatura. |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
Visualització i debat de materials audiovisuals. |
Estudis previs |
Lectura d'articles empírics seleccionats en els quals l'alumne haurà de respondre una sèrie de preguntes orientades a augmentar la seva comprensió dels mateixos. Es destacarà la metodologia que fan servir els autors per poder contestar de forma empírica les preguntes que es plantegen. |
Simulació |
Assaigs enfocats a millorar la comunicació oral de continguts en públic |
Pràctiques a laboratoris |
Demostració d'alguns efectes clàssics en la percepció i atenció publicitària. |
Presentacions / exposicions |
L'alumne posarà en pràctica el que ha après en els exercicis de simulació. En aquest cas s'exposaran els continguts del seu treball en grup. |
Treballs |
L'alumne haurà de ser capaç de treballar en grup amb vista a resoldre un problema plantejat en l'assignatura. El problema ha de ser resolt mitjançant el disseny d'una investigacció empírica que permeti contestar. |
Atenció personalitzada |
Els alumnes disposaran d'hores d'atenció i tutories per al seguiment i supervisió del treball en grup. És un temps pensat per obtenir feedback i pistes per a l'execució efectiva del seu treball. Es promou també el seguiment de la dinàmica de treball en equip. |
Descripció |
Els alumnes disposaran d'hores d'atenció i tutories per al seguiment i supervisió del treball en grup. És un temps pensat per obtenir feedback i pistes per a l'execució efectiva del seu treball. Es promou també el seguiment de la dinàmica de treball en equip. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Presentacions / exposicions |
|
Exposició oral del treball en grup realitzat pels alumnes. L'alumne haurà de demostrar les habilitats comunicatives adquirides durant els exercicis de simulació.
Té caràcter obligatori |
10 % |
Treballs |
|
Treball de recerca en grup.
Té caràcter obligatori. |
20 % |
Proves objectives de tipus test |
|
En aquesta prova s'avaluen els continguts teòrics impartits a les classes magistrals i els continguts de les lectures vistos en l'aplicació de la metodologia de "estudis antecedents".
Cal superar el 50% |
70 % |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Los estudiantes que no puedan asistir regularmente a las sesiones de prácticas deberán hablar con el coordinador de la materia durante el mes de febrero. Habrá un examen de recuperación para los alumnos que suspendan las pruebas objetivas tipo test, pero no habrá recuperación de las partes restantes que conforman el total de la nota (trabajo y exposción). D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluades. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant. |
Bàsica |
León, J. L., Persuasión de Masas: Psicología y Efectos de las Comunicaciones Sociopolíticas y Comerciales, Desuto; 1991,
Añaños, Elena, Psicología y Comunicación Publicitaria, Universitat Autònoma de Barcelona; 2009,
Harris, R. J., Cognitive Psychology of Mass Communication, Lawrence Erlbaum Associates; 2008,
Lowrey, T. M., Psycholinguistic phenomena in marketing communications, Lawrence Erlbaum Associates; 2008,
Walton, D., Media Argumentation: Dialectic, Persuasion and Rhetoric, Cambridge University Press; 2007,
|
|
Complementària |
Aristóteles, Retórica, Gredos; 1990 - 2005,
Toulmin, S., Los Usos de la Argumentación, Península; 2007,
van Eemeren, F.; Grootendorst, R., Una Teoría Sistemática de la Argumentación, Biblos; 2011,
Harris, R. J., Information Processing Research in Advertising, Lawrence Erlbaum Associates; 1987,
, Media Psychology, Taylor and Francis,
, Psychology and Marketing, Wiley Online Library,
, Journal of Consumer Psychology, Elsevier,
|
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
LLENGUATGE I COMUNICACIÓ/11204119 | PENSAMENT I RESOLUCIÓ DE PROBLEMES/11204120 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
PSICOLOGIA EXPERIMENTAL/11204111 | LLENGUATGE I COMUNICACIÓ/11204119 | PENSAMENT I RESOLUCIÓ DE PROBLEMES/11204120 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|