DADES IDENTIFICATIVES 2022_23
Assignatura (*) INTEL·LIGÈNCIA I CREATIVITAT Codi 11204255
Ensenyament
Grau en Psicologia (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Psicologia
Coordinador/a
FOLCH MAS, ANA ISABEL
Adreça electrònica anabel.folch@urv.cat
Professors/es
FOLCH MAS, ANA ISABEL
Web
Descripció general i informació rellevant <p>Què és la Intel·ligència? Com es relaciona amb la creativitat? Com es desenvolupen aquests dos factors? L’objectiu de l’assignatura és introduir a l’alumnat al coneixement d'aquests dos fenòmens complexos i interrelacionats. </p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A3 Conèixer els processos i etapes principals del desenvolupament psicològic al llarg del cicle vital en els seus aspectes de normalitat i anormalitat.
 A5 Descriure i mesurar variables psicològiques (personalitat, intel•ligència, aptituds,…), processos cognitius, emocionals, psicobiològics i conductuals.
 A6 Adquirir els coneixements i destreses necessaris per diagnosticar i intervenir en els diferents contextos i camps d'aplicació de la Psicologia (educació, clínica i salut, treball i organitzacions i comunitari).
 A7 Conèixer, seleccionar i administrar les tècniques d'avaluació, diagnòstic i intervenció psicològica en els seus possibles àmbits d'aplicació.
 A8 Identificar les característiques rellevants del comportament dels individus i grups, descriure i analitzar els seus problemes i necessitats per planificar i executar les intervencions adequades, avaluant i analitzant els resultats i l'eficàcia de les pròpies actuacions.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de la Psicologia.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.
 C6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A3 Coneixement de les metodologies explicatives de la conducta humana.
Demostrar el coneixement dels processos i etapes del desenvolupament físic, psicomotor, cognitiu i lingüístic durant el cicle vital, integrant aquest estudi dins d'una prespectiva global de desenvolupament.
Posar en funcionament, a l'àmbit professional i d'una manera integrada, tota una sèrie de competències específiques, transversals y nuclears.
Descriure i mesurar variables psicològiques (personalitat, intel·ligència, aptituds,…), processos cognitius, emocionals, psicobiològics i conductuals.
 A5 Conèixer i familiaritzar-se amb els diferents mètodes i tècniques d'investigació que s'han adoptat a l'estudi de la psicologia des dels seus inicis fins l'actualitat.
Estar en condicions de projectar els coneixements adquirits en l'àmbit aplicat.
Descriure i mesurar variables psicològiques (personalitat, intel•ligència, aptituds,…), processos cognitius, emocionals, psicobiològics i conductuals.
Mesurar variables psicològiques, processos cognitius, emocionals, psicobiològics i conductuals.
Posar en funcionament, a l'àmbit professional i d'una manera integrada, tota una sèrie de competències específiques, transversals y nuclears.
Desenvolupar l'esperit analític, creatiu i crític en el moment de valorar la realitat professional i en el moment de definir i portar a terme un projecte.
Descriure i mesurar variables psicològiques (personalitat, intel·ligència, aptituds,…), processos cognitius, emocionals, psicobiològics i conductuals.
 A6 Utilitzar informació i especialment de caràcter bibliogràfic.
Exposar de manera escrita els resultats de l'estudi en proves o petits treballs.
Descriure i mesurar variables psicològiques (personalitat, intel•ligència, aptituds,...), processos cognitius, emocionals, psicobiològics i conductuals.
Participar activament a l’assignatura.
 A7 Descriure i mesurar variables psicològiques (personalitat, intel•ligència, aptituds,…), processos cognitius, emocionals, psicobiològics i conductuals.
Aplicar les tècniques apreses a contextos concrets.
Diagnosticar i intervenir en el camp específic de la Psicologia Clínica.
Seleccionar i administrar les tècniques d'avaluació, diagnòstic i intervenció psicològica pròpies de la Psicologia Clínica.
 A8 Realitzar treball en equip resolent exercicis pràctics.
Saber organitzar i seleccionar la informació pertinent.
Descriure i mesurar variables psicològiques (personalitat, intel·ligència, aptituds,…), processos cognitius, emocionals, psicobiològics i conductuals.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
Comparteix i assumeix els objectius d’ aprenentatge proposats pel professor
Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
Reconeix la rellevància dels esquemes mentals diferents al seu
Selecciona un procediment d’ entre els que li proposa el professor
Adopta autònomament les estratègies d’ aprenentatge en cada situació
Estableix els seus propis objectius d’ aprenentatge
Fa aportacions significatives o certes innovacions
Es capaç d’integrar paradigmes d’altres disciplines
Identificar els elements i variables importants en les situacions experimentals de motivació i emoció i interpretar els resultats dels esmentats experiments, relacionant-los amb les hipòtesis plantejades.
Planificar, gestionar i avaluar el seu propi procés d'aprenentatge, prenent consciència dels objectius personals i resolent estratègicament les dificultats detectades.
 B2 Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisis de la informació
Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’ un problema i no quedar-se amb els símptomes
Elabora una estratègia per a resoldre el problema
Entén el problema i és capaç de desglossar-lo en parts manipulables
Elabora una estratègia realista per a resoldre el problema
Transfereix l’ aprenentatge de casos i exercicis de l’ aula a situacions reals d’ altres àmbits
Identificar, analitzar i resoldre problemes complexos, mitjançant l'elaboració d'un pla d'actuació realista i sistemàtic que permeti trobar solucions efectives als problemes plantejats.
 B3 Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
Experimenta amb procediments nous
Identifica els resultats de la innovació
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Troba nous mètodes per fer les coses
Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
Troba nous mètodes de fer les coses d’ una altra manera
Aplica tècniques innovadores i obté resultats
Formular preguntes, analitzar i argumentar judicis propis i aliens, desenvolupar enfocaments creatius i originals en la realització de tasques i projectes.
 B4 Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Reconeix els encerts i errors en el desenvolupament de la seva tasca
Analitza les seves limitacions i possibilitats per desenvolupar la seva tasca/treball
Reflexiona sobre el seu procés d’ aprenentatge i necessitats d’ aprenentatge
 B5 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Formular preguntes, analitzar i argumentar judicis propis i aliens, desenvolupar enfocaments creatius i originals en la realització de tasques i projectes.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1 Expressa opinions sobre temes abstractes o culturals de forma limitada
Explica i justifica breument les seves opinions i projectes
Comprèn instruccions sobre classes o tasques assignades pels professors
Recull en apunts part de la informació que s'imparteix en una classe
 C2 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com eina de treball
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
 C4 Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics
 C6 Identifica necessitats de formació
Identifica els propis interessos i motivacions acadèmico-professionals

Continguts
Tema Subtema
Unitat temàtica I. Introducció i conceptes generals.
Unitat temàtica II. Intel·ligència Què és la Intel·ligència?
Teories sobre la Intel·ligència
Determinants i mesura de la Intel·ligència
Capacitats mentals i diversitat humana
Cognició animal
Unitat temàtica III. Creativitat Què és la Creativitat?
Teories sobre la Creativitat
Creativitat en animals no humans
Determinants i mesura de la Creativitat
Desenvolupament de la creativitat a través de la pràctica

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Seminaris
B1
B2
B4
B5
C4
C5
7 7 14
Sessió Magistral
A3
A5
A6
A7
A8
14 14 28
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
B1
B2
B3
B4
B5
C1
C2
C3
C4
7 8 15
Atenció personalitzada
1 1 2
 
Proves objectives de tipus test
A3
A6
C3
2 0 2
Proves pràctiques
A6
B1
B2
B3
4 8 12
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte, recollir informació dels alumnes i presentar l’assignatura.
Seminaris Seminaris on es formulen i analitzen problemes, es plantegen debats, lectura d'articles, visionat de materials audiovisuals, i exercicis i casos pràctics, tots ells relacionats amb la temàtica de l'assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura de forma interactiva i participativa introduint elements d'anàlisi i reflexió.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Realització d'exercicis per treballar la creativitat a l'aula basats en jocs i proves estandarditzades de creativitat.
Atenció personalitzada S'ofereix atenció personalitzada a tot l'alumnat (prèvia cita), també mitjançant els fòrums i correu electrònic.

Atenció personalitzada
Descripció
S'ofereix atenció personalitzada a tot l'alumnat (prèvia cita), també mitjançant els fòrums i correu electrònic.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Seminaris
B1
B2
B4
B5
C4
C5
S’avaluen els coneixements mitjançant un treball creatiu crític basat en l'auto-avaluació. La participació activa i el treball reflexiu derivat de l'alumne es tindran en compte per arrodonir la nota final 60%
Sessió Magistral
A3
A5
A6
A7
A8
S’avaluen els coneixements mitjançant qüestionaris tipus test. La participació activa i el treball reflexiu derivat de l'alumne es tindran en compte per arrodonir la nota final 40%
Altres  

Tots els exercicis i pràctiques elaborats a classe computen en el càlcul del 40% de la nota.

 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'alumnat que no superi les proves avaluatives de primera convocatòria haurà de presentar-se a la segona convocatòria. La segona convocatòria consistirà en una prova escrita amb preguntes a desenvolupar. La nota mínima per aprovar en tots els casos és un 5.

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.

La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.


Fonts d'informació

Bàsica

Kaufman, J. C., & Sternberg, R. J. (Eds.). (2019). The Cambridge Handbook of Creativity (Second, Ser. Cambridge handbooks in psychology). Cambridge University Press. https://urv.on.worldcat.org/oclc/1101102223

Sternberg, R. J., & Kaufman, S. B. (2011). The Cambridge Handbook of Intelligence (Ser. Cambridge handbooks in psychology). Cambridge University Press. https://urv.on.worldcat.org/oclc/735595470

Snider, G. (2017). The shape of ideas: An illustrated exploration of creativity. Abrams. https://urv.on.worldcat.org/oclc/994362732

Runco, M. A., & Pritzker, S. R. (Eds.). (2011). Encyclopedia of Creativity (2nd ed.). Academic Press/Elsevier.  https://urv.on.worldcat.org/oclc/760173091

Complementària

Wolff, J. (2012). Creativity now: get inspired, create ideas, and make them happen! (2nd ed.). Pearson. https://urv.on.worldcat.org/oclc/842846333

Mumaw, S. (2012). Creative boot camp 30-day booster pack: Major mix. New Riders. https://urv.on.worldcat.org/oclc/828688495

Mumaw, S. (2012). Creative boot camp booster pack: Lieutenant mix. New Riders. https://urv.on.worldcat.org/oclc/825072160

Richards, R. (2018). Everyday creativity and the healthy mind: Dynamic new paths for self and society (Ser. Palgrave studies in creativity and culture). Palgrave Macmillan. https://urv.on.worldcat.org/oclc/1049171772

Jones, D. E. H. (2012). The aha! moment: A scientist's take on creativity. Johns Hopkins University Press. https://urv.on.worldcat.org/oclc/774595929

Abraham, A. (2019). The neuroscience of creativity (Ser. Cambridge fundamentals of neuroscience in psychology). Cambridge University Press. https://urv.on.worldcat.org/oclc/1085675336

 

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent