Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
1.- Orígens de la Psicoanàlisi
2.- Psicoanàlisi a l'actualitat:
2.1- Possibilitats i límits.
2.2- Pràctica privada-pràctica Institucional
2.3- Pràctica amb nens, adolescents i adults
3.- Conceptes teòrics fonamentals:
3.1-Descobriment de l'inconscient: 1a i 2a tòpica
3.2- La construcció del subjecte psíquic:
Sexualitat
Pulsió
Desig
Narcisisme
Identificació
Mecanismes de defensa
4.- Les diferents estructures clíniques:
4.1- Neurosi
4.2- Psicosi
4.3- Perversió
4.4- Trastorns límits
5.- Conceptes bàsics de la tècnica Psicoanalítica.
Formacions de l'Inconscient
Associació lliure
Regla fonamental
Neutralitat
Atenció Flotant
Transferència i resistència
Interpretació
Interpretació somnis
|
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
14 |
15 |
29 |
Sessió Magistral |
|
20 |
25 |
45 |
Treballs |
|
10 |
63 |
73 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves mixtes |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Informar sobre el programa i el sistema d'avaluació. |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
Exposició de casos de la pràctica clínica, casos clàssics de psicoanalístes i d'aquells tractats en el cinema o la literatura. Discussió per subgrups als seminaris.
Pràctiques de role playing |
Sessió Magistral |
Desenvolupament dels continguts de l'assignatura per part del professor i altres convidats especialistes en el tema. amb participació activa per part de l'alumnat |
Treballs |
Treball per parelles ¨La pràctica sobre la teoria". Una pel·lícula, sèrie TV,obra literària, pictòrica teatral,musical,... servirà de base x exemplificar un concepte teòric, autor o text psicoanalític |
Atenció personalitzada |
Seguiment del treball a realitzar per a l'avaluació de la matèria. |
Descripció |
Consultes de l'assignatura i seguiment del treball en horari d'atenció d'alumnes al despatx número 6 1a planta edifici Ventura i Gasol. Telèfon 977558648
Mail jaume.descarrega@urv.cat
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Treballs |
|
Treball per parelles ¨La pràctica sobre la teoria". Una pel·lícula, sèrie TV,obra literària, pictòrica teatral,musical,... servirà de base x exemplificar un concepte teòric, autor o text psicoanalític |
30% |
Proves mixtes |
|
examen de preguntes Curts/mitges teòric-pràctiques a desenvolupar |
60% |
Altres |
|
assistència i participació activa a classe |
5%+5% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
${1}iIMPORTANT:${1}i És necessari aprovar (notes iguals o superiors a 5.00) tant el treball com l'examen per poder superar l'assignatura. ${1}iCONVOCATÒRIES:${1}i PRIMERA CONVOCATÒRIA: Consistirà en un examen teòric-pràctic de preguntes curtes/mitges a desenvolupar i la presentació del treball ¨La pràctica sobre la teoria" SEGONA CONVOCATÒRIA: Únicament per aquelles persones que no hagin superat la primera convocatòria. Consistirà en un examen preguntes curtes/mitges teòric-pràctic a desenvolupar i la presentació del treball ¨La pràctica sobre la teoria" que no s'hagin presentat o no estiguin superats en primera convocatòria D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'alumnat. |
Bàsica |
Baldiz, M, El psicoanàlisis y las psicoteràpies, Biblioteca Nueva, 2007
Chemama,R, Diccionario de psicoanàlisis, Amorrortu, 1995
Dylan,E, Diccionario introductorio de Psicoanálisis Lacaniano, Paidós, 2007
Fink,B, Introducción clínica al psicoanàlisis lacaniano, Gedisa, 2008
Freud, S., Obras Completas, Amorrortu, 1905
Gracia, A, Psicoanálisis y Psicosis., Síntesis, 2001
Korman, V, El oficio de analista, Triburgo, 2014
Korman, V, Estudios Psicoanalíticos, Triburgo, 2016
Korman, V, Y antes de la droga ¿que? - introduccion a la teoria psicoanalitica, Víctor Korman, 2010
Laplanche,J & Pontalis,J, Diccionario de psicoanálisis, Labor, 1971
Mira, V, Ruiz P, Gallano C, Conceptos freudianos, Síntesis, 2008
Nasio, J.D., Cinco lecciones sobre la teoria de Jacques Lacan, Gedisa, 1995
Nasio, J.D., Cómo trabaja un analista, Paidós, 1993
Nasio, J.D., El dolor de la histeria, Paidós, 1993
Nasio, J.D., Enseñanza de 7 conceptos Cruciales del Psicoanálisis, Gedisa, 1993
Segal. H, Introducción a la obra de Melanie Klein, Paidós, 1991
Vacarezza, L, El trabajo analítico., Síntesis, 2002
Winnicott,D, El niño y el mundo externo, Hormé, 1965
Baró, C, El concepto freudiano de transferencia, Psicolibro, 2020
David Cronemberg, Un método peligroso, , 2011
Mariana Otero, A Cielo Abierto, , 2013
Abel Garcia Roure, Una cierta verdad, , 2008
Rodrigo Garcia i altres, En terapia, ,
John Huston, Freud pasión secreta, , 1962
|
|
Complementària |
|
|
|
Altres comentaris |
Es necessari assistir a classe havent llegit amb anterioritat el material recomanat (documents, vídeos, entrevistes,..) que es trobarà al moodle per a un bon aprofitament de l'assignatura.
Tenir sentit crític i capacitat de reflexió per poder compartir i debatre el temes tractats a classe. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|