DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) TÈCNIQUES COGNITIVO-CONDUCTUALS Codi 11204260
Ensenyament
Grau de Psicologia (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Psicologia
Coordinador/a
GAVILÁN IBÁÑEZ, JOSÉ MANUEL
Adreça electrònica jm.gavilan@urv.cat
Professors/es
GAVILÁN IBÁÑEZ, JOSÉ MANUEL
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant En aquesta assignatura es donaran a conèixer les tècniques cognitiu conductuals de tercera generació des de l'àmbit de la psicologia clínica. L'objectiu és familiaritzar-se amb aquelles tècniques més actuals basades en la seva efectiviat a la vegada que veiem com poden conviure amb altres de caire més clàssic.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A7 Conèixer, seleccionar i administrar les tècniques d'avaluació, diagnòstic i intervenció psicològica en els seus possibles àmbits d'aplicació.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de la Psicologia.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A7 Seleccionar i administrar les tècniques d’avaluació, diagnòstic i intervenció psicològica pròpies de la Psicologia Clínica.
Conèixer l’eficàcia i la utilitat clínica de la teràpia psicològica.
Diagnosticar i intervenir en el camp específic de la Psicologia Clínica.
Seleccionar i administrar les tècniques d'avaluació, diagnòstic i intervenció psicològica pròpies de la Psicologia Clínica.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Elabora una estratègia per a resoldre el problema
Elabora una estratègia realista per a resoldre el problema
Seleccionar la informació rellevant en la resolució de tasques i problemes, organitzar i integrar coneixements en relacions coherents establint relacions entre diversos àmbits del desenvolupament de manera sistemàtica i dinàmica, i transferir aquesta perspectiva a la resolució pràctica de problemes.
 B5 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Realitzar treball en equip i presentacions orals.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció 1.1. Evolució de les tècniques cognitiu conductuals
1.2. Primera, segona i tercera generació de tècniques cognitiu conductuals
1.3. L'ús de tècniques de manera complementària
2. Tècniques cognitiu conductuals (TCC) de tercera generació 2.1. Conceptes bàsics
2.2. Teràpies contextuals i teràpies constructivistes
2.3. Les TCC de tercera generació més utilitzades en l'actualitat
3. Mindfulness 3.1. Conceptes bàsics
3.2. Atenció plena
3.3. Aplicació a la psicologia clínica
3.4. MBCT i MBSR
4. ACT Teràpia d'acceptació i compromís 4.1. Conceptes bàsics
4.2. Teoria del marc relacional
4.3. Aplicació a la psicologia clinica
5. Teràpia dialèctica conductual 5.1. Conceptes bàsics
5.2. Aplicació a la psicologia clínica
6. Teràpia metacognitiva 6.1. Conceptes bàsics
6.2. Aplicació a la psicologia clínica
7. Teràpia d'activació conductual 7.1. Conceptes bàsics
7.2. Aplicació a la psicologia clínica
8. Psicoteràpia analítica funcional 8.1. Conceptes bàsics
8.2. Aplicació a la psicologia clínica
9. Altres teories i tècniques compatibles

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
4 0 4
Sessió Magistral
A7
20 40 60
Presentacions / exposicions
B5
C3
10 20 30
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A7
B2
10 10 20
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A7
B2
B5
C3
10 20 30
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves mixtes
A7
B2
C3
4 0 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentar l'assignatura, els seus continguts i mètodes d'avaluació
Sessió Magistral Presentació dels continguts fonamentals
Presentacions / exposicions Presentacions orals amb suport tecnològic de temes d'interès en la matèria
Supòsits pràctics/ estudi de casos Plantejament d’una situació (real o simulada) en la que ha de treballar l’estudiant per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global.
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes A partir d'un supòsit pràctic es construeix una necessitat formativa per resoldre el cas. Aquest objectiu ha de crear-se en equip pels propis alumnes amb la supervisió i guia del docent.
Atenció personalitzada Atenció d'alumnes durant l'horari d'atenció.

Atenció personalitzada
Descripció
Atenció individualitzada i /o en grup de dubtes sobre continguts, elaboració de treballs i/o exposicions. Correu electrònic de contacte: mireia.calvo@urv.cat Despatx d'associats: Edifici central davant aula C-002 A principi de curs, s'especificarà l'horari d'atenció. El trobareu disponible a http://psico.fcep.urv.cat/info/docents/personal.php

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
B5
C3
Presentació oral en format tecnològic que es realitzarà en grup.
A l'inici de curs s'especificarà els punts que es valoraran i els temes que es treballaran.
30%
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A7
B2
B5
C3
Treball d'una part del temari de l'assignatura mitjançant metodologia ABP. Requereix treball de manera presencial que es complementarà amb treball extern (cerca d'informació i altres)
Nota: qui, per motius justificats, no pugui assistir de manera presencial a les classes, haurà de comunicar-ho a l'inici de l'assignatura, es proposarà una avaluació alternativa d'aquesta part.
30%
Altres  

Examen de contingut teòric

40%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per superar l'assignatura s'ha d'haver aprovat cadascuna de les parts (amb una nota igual o superior a 5).
Pels que suspenguis l'examen hi haurà una segona convocatòria. No hi ha segona convocatòria de les altres activitats d'avaluació.

D'acord amb la normativa vigent el professorat podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluades i formatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les classes i de les proves avaluades i seran d'obligat compliment per a l'estudiant.


Fonts d'informació

Bàsica Díaz M.I., Ruiz M.A., Villalobos A, Manual de Técnicas y Terapias Cognitivo Conductuales, Desclée de Brouwer, Bilbao 2017
Pérez Álvarez M, Las terapias de tercera generación como terapias contextuales, Editorial Síntesis, Madrid 2014
Didonna F, Manual Clínico de Mindfulness, Desclée de Brouwer, Bilbao 2011
Wilson K.G., Luciano M.C., Terapia de Aceptación y Compromiso (ACT). Un tratamiento conductual orientado a los valores, Pirámide, Madrid 2002
Márquez González M., Tendencias actuales en intervención psicológica, Editorial Síntesis, Madrid 2016

Complementària Segal Z.V., Williams M.G., Teasdale J.D., MBCT: Terapia cognitiva basada en mindfulness para la depresión, Kairós, Barcelona 2017
Kabat-Zinn J., Mindfulness en la vida cotidiana, Paidós, Barcelona 2016
Pérez Blarrina M, Gutiérrez Martínez O, Múltiples aplicaciones de la Terapia de Aceptación y COmpromiso (ACT), Pirámide, Madrid 2012
Kohlenberg R.J., Tsai M, FAP Psicoterapia Analítica Funcional. Creación de relaciones terapéuticas intensas y curativas, Universidad de Málaga, Servicio de Publicaciones, Málaga 2007
Kabat-Zinn J., Vivir con plenitud las crisis, Kairós, Barcelona 2016
Linehan M, Manual de tratamiento de los trastornos de personalidad límite, Paidós, Barcelona 2003
García Palacios A., Navarro Haro M.A., Terapia dialéctica comportamental, Editorial Síntesis, Madrid 2016
Barraca Mairal J., Terapia Integral de Pareja. Una intervención para superar las diferencias irreconciliables., Editorial Síntesis, Madrid 2016
Barraca Mairal J., Pérez Álvarez M., Activación conductual para el tratamiento de la depresión, Editorial Síntesis, Madrid 2015
Valero Aguayo L., Ferro García, R., Psicoterapia analítica funcional. El análisis funcional en la sesión clínica., Editorial Síntesis, Madrid 2015
Ferro García R., Ascanio Velasco L., Terapia de interacción padres-hijo, Editorial Síntesis, Madrid 2017

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent