Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A7 |
Conèixer, seleccionar i administrar les tècniques d'avaluació, diagnòstic i intervenció psicològica en els seus possibles àmbits d'aplicació. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de la Psicologia. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A7 |
Seleccionar i administrar les tècniques d’avaluació, diagnòstic i intervenció psicològica pròpies de la Psicologia Clínica.
Conèixer l’eficàcia i la utilitat clínica de la teràpia psicològica.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B2 |
Elabora una estratègia per a resoldre el problema
Elabora una estratègia realista per a resoldre el problema
Seleccionar la informació rellevant en la resolució de tasques i problemes, organitzar i integrar coneixements en relacions coherents establint relacions entre diversos àmbits del desenvolupament de manera sistemàtica i dinàmica, i transferir aquesta perspectiva a la resolució pràctica de problemes.
| | B5 |
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Realitzar treball en equip i presentacions orals.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C3 |
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
|
Tema |
Subtema |
1. Introducció |
1.1. Evolució de les tècniques cognitiu conductuals
1.2. Primera, segona i tercera generació de tècniques cognitiu conductuals
1.3. L'ús de tècniques de manera complementària |
2. Tècniques cognitiu conductuals (TCC) de tercera generació |
2.1. Conceptes bàsics
2.2. Teràpies contextuals i teràpies constructivistes
2.3. Les TCC de tercera generació més utilitzades en l'actualitat |
3. Mindfulness |
3.1. Conceptes bàsics
3.2. Atenció plena
3.3. Aplicació a la psicologia clínica
3.4. MBCT i MBSR |
4. ACT Teràpia d'acceptació i compromís |
4.1. Conceptes bàsics
4.2. Teoria del marc relacional
4.3. Aplicació a la psicologia clinica |
5. Teràpia dialèctica conductual |
5.1. Conceptes bàsics
5.2. Aplicació a la psicologia clínica |
6. Aplicació TCC de tercera generació a la psicologia infantil juvenil |
6.1 Conceptes bàsics
6.2 Aplicació a la psicologia clínica |
7. Altres teories i tècniques compatibles |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
4 |
0 |
4 |
Sessió Magistral |
|
20 |
40 |
60 |
Presentacions / exposicions |
|
10 |
20 |
30 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
10 |
10 |
20 |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
10 |
20 |
30 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves mixtes |
|
4 |
0 |
4 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentar l'assignatura, els seus continguts i mètodes d'avaluació |
Sessió Magistral |
Presentació dels continguts fonamentals.
El curs 2020-21 les sessions magistrals tindran un format online amb sessions gravades. Es penjaran el dia que hi ha assignada sessió magistral. |
Presentacions / exposicions |
Presentacions orals amb suport tecnològic de temes d'interès en la matèria |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
Plantejament d’una situació (real o simulada) en la que ha de treballar l’estudiant per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global. |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
A partir d'un supòsit pràctic es construeix una necessitat formativa per resoldre el cas. Aquest objectiu ha de crear-se en equip pels propis alumnes amb la supervisió i guia del docent. |
Atenció personalitzada |
Atenció d'alumnes durant l'horari d'atenció. |
Descripció |
Atenció individualitzada i /o en grup de dubtes sobre continguts, elaboració de treballs i/o exposicions.
Correu electrònic de contacte: mireia.calvo@urv.cat
Despatx d'associats: Edifici central davant aula C-002
A principi de curs, s'especificarà l'horari d'atenció. El trobareu disponible a http://psico.fcep.urv.cat/info/docents/personal.php
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Presentacions / exposicions |
|
Presentació oral en format tecnològic que es realitzarà en grup.
A l'inici de curs s'especificarà els punts que es valoraran i els temes que es treballaran.
|
30% |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
Treball d'una part del temari de l'assignatura mitjançant metodologia ABP. Requereix treball de manera presencial que es complementarà amb treball extern (cerca d'informació i altres). La nota serà l'avaluació de l'aportació del grup a les sessions.
Nota: qui, per motius justificats, no pugui assistir de manera presencial a les classes, haurà de comunicar-ho a l'inici de l'assignatura, es proposarà una avaluació alternativa d'aquesta part. |
30% |
Altres |
|
Examen de contingut teòric |
40% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per superar l'assignatura s'ha d'haver aprovat cadascuna de les parts (amb una nota igual o superior a 5). Pels que suspenguin l'examen hi haurà una segona convocatòria. No hi ha segona convocatòria de les altres activitats d'avaluació.
D'acord amb la normativa vigent el professorat podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluades i formatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les classes i de les proves avaluades i seran d'obligat compliment per a l'estudiant. |
Bàsica |
Díaz M.I., Ruiz M.A., Villalobos A, Manual de Técnicas y Terapias Cognitivo Conductuales, Desclée de Brouwer, Bilbao 2017
Pérez Álvarez M, Las terapias de tercera generación como terapias contextuales, Editorial Síntesis, Madrid 2014
Didonna F, Manual Clínico de Mindfulness, Desclée de Brouwer, Bilbao 2011
Wilson K.G., Luciano M.C., Terapia de Aceptación y Compromiso (ACT). Un tratamiento conductual orientado a los valores, Pirámide, Madrid 2002
Márquez González M., Tendencias actuales en intervención psicológica, Editorial Síntesis, Madrid 2016
|
|
Complementària |
Segal Z.V., Williams M.G., Teasdale J.D., MBCT: Terapia cognitiva basada en mindfulness para la depresión, Kairós, Barcelona 2017
Kabat-Zinn J., Mindfulness en la vida cotidiana, Paidós, Barcelona 2016
Pérez Blarrina M, Gutiérrez Martínez O, Múltiples aplicaciones de la Terapia de Aceptación y COmpromiso (ACT), Pirámide, Madrid 2012
Kohlenberg R.J., Tsai M, FAP Psicoterapia Analítica Funcional. Creación de relaciones terapéuticas intensas y curativas, Universidad de Málaga, Servicio de Publicaciones, Málaga 2007
Kabat-Zinn J., Vivir con plenitud las crisis, Kairós, Barcelona 2016
Linehan M, Manual de tratamiento de los trastornos de personalidad límite, Paidós, Barcelona 2003
García Palacios A., Navarro Haro M.A., Terapia dialéctica comportamental, Editorial Síntesis, Madrid 2016
Barraca Mairal J., Terapia Integral de Pareja. Una intervención para superar las diferencias irreconciliables., Editorial Síntesis, Madrid 2016
Barraca Mairal J., Pérez Álvarez M., Activación conductual para el tratamiento de la depresión, Editorial Síntesis, Madrid 2015
Valero Aguayo L., Ferro García, R., Psicoterapia analítica funcional. El análisis funcional en la sesión clínica., Editorial Síntesis, Madrid 2015
Ferro García R., Ascanio Velasco L., Terapia de interacción padres-hijo, Editorial Síntesis, Madrid 2017
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|