DADES IDENTIFICATIVES 2021_22
Assignatura (*) PSICOLOGIA DE LA SALUT Codi 11204265
Ensenyament
Grau en Psicologia (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Psicologia
Coordinador/a
HUGUET ROSELLÓ, ANNA
Adreça electrònica anna.huguet@urv.cat
marina.ferrario@urv.cat
Professors/es
HUGUET ROSELLÓ, ANNA
FERRARIO BARBER, MARINA
Web
Descripció general i informació rellevant <p> A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2021-22. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura. Aquesta assignatura aporta els elements per a la formació d’una de la funcions professionals del psicòleg: la d’intervenir (o la de proporcionar els coneixements per poder intervenir) des de la perspectiva psicològica per promocionar i mantenir la salut i prevenir els problemes de salut tant a nivell individual com comunitari. L’assignatura es centra sobretot en l’aplicació de la Psicologia de la salut en els grans camps de la salut (ex., estrès, dolor crònic, càncer, tabaquisme). </p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Conèixer i comprendre les lleis i principis dels processos psicològics.
 A5 Descriure i mesurar variables psicològiques (personalitat, intel•ligència, aptituds,…), processos cognitius, emocionals, psicobiològics i conductuals.
 A6 Adquirir els coneixements i destreses necessaris per diagnosticar i intervenir en els diferents contextos i camps d'aplicació de la Psicologia (educació, clínica i salut, treball i organitzacions i comunitari).
 A7 Conèixer, seleccionar i administrar les tècniques d'avaluació, diagnòstic i intervenció psicològica en els seus possibles àmbits d'aplicació.
 A8 Identificar les característiques rellevants del comportament dels individus i grups, descriure i analitzar els seus problemes i necessitats per planificar i executar les intervencions adequades, avaluant i analitzant els resultats i l'eficàcia de les pròpies actuacions.
 A10 Analitzar i interpretar les dades qualitatives i quantitatives procedents de les investigacions, informes i treballs en Psicologia per poder definir problemes, dissenyar recerca elemental, executar-la i analitzar-la utilitzant les fonts documentals rellevants en Psicologia valorant les aportacions científiques al coneixement i la pràctica professional.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Descriure i mediar variables psicológiques ( personalitat, intel·ligència, aptituds,..), processos cognitius, emocionals, psicobiològics i conductuals.
 A5 Mesurar variables psicològiques, processos cognitius, emocionals, psicobiològics i conductuals.
 A6 Diagnosticar i intervenir en el camp específic de la Psicologia Clínica.
Realitzar cerques d'informació utilitzant les fonts documentals pròpies de la Psicologia
 A7 Ser capaç de presentar de forma efectiva ( oral i escrita) els resultats d'un investigació
Diagnosticar i intervenir en el camp específic de la Psicologia Clínica.
 A8 Planificar i executar les intervencions adequades, avaluant i analitzant els resultats i l’eficàcia de les pròpies actuacions, en l’àmbit de la Psicologia Clínica.
Ser capaç de presentar de forma efectiva (oral i escrita) els resultats d'una investigació.
Saber organitzar i seleccionar la informació pertinent.
Seleccionar i administrar les tècniques d'avaluació, diagnòstics i intervenció psicològica propis de la Psicologia Clínica.
 A10 Analitzar i interpretar dades qualitatives i quantitatives.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B4 Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció a la Psicologia de la Salut


2. Estrès com a risc per a la salut En cadascun dels temes es parlarà tant de l'avaluació com la intervenció psicològica
3. Intervenció psicològica en consum de tabac
4. Intervenció psicològica en dolor agut i crònic
5. Intervenció psicològica en càncer
6. Intervenció psicològica en dol
7. Intervenció psicològica en malalties cardiovasculars
8. Intervenció psicològica en intervencions quirúrgiques (i hospitalització)

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 1 3
Sessió Magistral
A2
A6
18 36 54
Resolució de problemes, exercicis
A5
A8
7 15 22
Treballs
A6
A10
B4
16 35 51
Atenció personalitzada
6 6 12
 
Proves objectives de tipus test
A2
A7
A8
4 4 8
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura
Resolució de problemes, exercicis Formulació, anàlisi i resolució de casos pràctics relacionats amb la temàtica de l'assignatura, per part de l'alumne.
Treballs Treballs que realitza l'alumne per tal d'aplicar el contingut
Atenció personalitzada Temps que els professors tenen reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes.

Atenció personalitzada
Descripció

Les tutories faciliten l'orientació, el consell, el suport i l'ajuda a l'alumne. Són el complement, l'atenció personalitzada, la necessària individualització del procés d'ensenyament-aprenentatge, i amb les que d'una forma més ràpida i directa l'alumne pot veure satisfetes les seves necessitats. L’horari de tutories de la professora de l’assignatura es pot consultar a la pàgina web del Departament de Psicologia. L'atenció es farà amb prèvia notificació, presencialment o en línia, via Teams.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A6
A10
B4
Informes de pràctiques 40%
Proves objectives de tipus test
A2
A7
A8
Examen tipus test 60%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

1. Informes de pràctiques: 40%

2. Un examen tipus test de resposta múltiple: 60%

Per tal d'aprovar l'assignatura, l'alumne haurà de treure una puntuació igual o superior a 5 (sobre 10) tant als informes de pràctiques com a l'examen. Això vol dir que és necessari aprovar la part pràctica i la part teòrica (l'examen) per separat per tal de que pugui efectuar-se el càlcul de la mitjana i poder així superar l'assignatura. Una puntuació inferior a 5 en qualsevol d'aquestes parts suposarà el suspens de l'assignatura. A més a més d'aprovar les dues parts, és necessari que la mitjana ponderada de tots els elements de l'avaluació sigui superior a 5 sobre 10.

1) Informes de pràctiques:

Aquesta activitat és obligatòria per poder aprovar l'assignatura, així com també l'entrega del 100% dels informes de pràctiques que es plantejaran durant el curs. L'assistència a pràctiques no és obligatòria a excepció dels dies que així ho indiqui la professora. L'assistència únicament és obligatòria aquells dies en que els alumnes hauran de presentar els seus treballs al grup. La professora donarà les indicacions pertinents sobre com s'han de realitzar aquests treballs (format, via de presentació, data màxima de lliurament, extensió permesa...etc.).

Per tal de superar la part dels informes de pràctiques, la mitjana ponderada de les diferents pràctiques haurà de ser, com a mínim, de 5 punts sobre 10. Per les característiques de les sessions de laboratoris no hi haurà recuperació de la part pràctica, és a dir, si la mitjana de pràctiques és inferior a 5 sobre 10, la part pràctica de l'assignatura constarà com a suspensa, i per tant, no es podrà aprovar l'assignatura.

2) Examen tipus test de resposta múltiple:

Aquesta activitat és obligatòria per poder aprovar l'assignatura. Es realitzarà un examen objectiu tipus test a final del quadrimestre. Per tal de superar aquest examen, els alumnes han d'obtenir una puntuació de 5 (sobre 10) o superior. Per aquells alumnes que no superin l'assignatura en aquesta convocatòria, es planteja la possibilitat fer un examen de recuperació. Per tal de superar aquest examen de recuperació la puntuació mínima també haurà de ser de 5 (sobre 10).

En totes les activitats, l'originalitat en les aportacions personals és fonamental. Així, doncs, el plagi de qualsevol dels treballs comportarà la qualificació de suspens en el treball pertinent. A més a més, no s'acceptarà cap treball lliurat fora de termini o mitjançant una via que no sigui la especificada per la professora responsable de l'activitat.


Fonts d'informació

Bàsica Amigo, I., Manual de psicología de la salud, 3a Edición, 2018
Brannon, L. i Feist, J., Psicologia de la Salud, , 2001
Gil Roales-Nieto, J., Psicología de la salud. Aproximación histórica, conceptual y aplicaciones, , 2004
Morrison, V. y Bennet, P., Psicologia de la Salud, , 2008
Simón, M.A., Manual de psicología de la salud. Fundamentos, metodología y aplicaciones, , 1999

Complementària Berry, D., Health communication: theory and practice., , 2007
Gutiérrez, T., Raich, R.M., Sánchez, D. i Deus, J., Instrumentos de evaluación en psicología de la salud, , 2003
León, J.M., Psicología de la salud y de la calidad de vida, , 2004
McLeod, J., An introduction to counselling, , 1998
Morrison, V. y Bennett, P, Psicología de la salud, , 2008
Nikcevic, A.V., Kuczmierczyk, A.R. i Bruch, M., Formulation and treatment in clinical health psychology, , 2006
Ortigosa, J. M., Quiles, M.J. i Méndez, F.X., Manual de Psicología de la salud con niños, adolescentes y familia, , 2003
Pérez, M., Fernández, J.R., Fernández, C. i Amigo, I, Guía de tratamientos psicológicos eficaces II. Psicología de la Salud, , 2003
Rosa, A.I., Olivares-Olivares, P.J. i Olivares, J., Psicología de la salud en la infancia y adolescencia. Casos práctivos, , 2012
Taylor, S.E., Psicología de la salud, , 2007
Esteve, R. i Ramírez-Maestre, C., El desafío del dolor crónico, , 2003
Miró, J., Dolor crónico. Procedimientos de evaluación e intervención psicológica, , 2003
Nieto, R., Tengo dolor. ¿Cómo puedo seguir con mi vida?, , 2017
Arranz, P., Barbero, J., Barreto, P. i Bayés, R., Intervención emocional en cuidados paliativos. Modelo y Protocolos, , 2003
Burton, M., i Watson, M., Counselling people with cancer, , 1998
Davy, J. i Ellis, S., Counselling skills in palliative care, , 2000
Estapé , T., Cáncer: cómo afrontar los tres días esenciales. Cáncer, , 2018
Gil, F., Manual de Psico-oncología, , 2000
Holland, J.C., Golant, M., Greenberg, DB., Hughes, M.K., Levenson, J.A., Loscalzo, M.J., Pirl, W.F., Psycho-oncology: A quick reference on the psychosocial dimensions of cancer symptom management, 2a edició, 2015
Moorey, S., i Greer, S., Oxford guide to CBT for people with cancer, , 2011
Fernández-Abascal, E., Hipertensión. Intervención psicológica, , 1993
Ortigosa, J.M. i Méndez, F.X., Hospitalización infantil. Repercusiones psicológicas, , 2000
Palomo del Blanco, M.P., El niño hospitalizado. Características, evaluación y tratamiento, , 1995
Remor, E., Arranz, P. i Ulla, S., El psicólogo en el ámbito hospitalario, , 2003

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent