Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A2 |
Conèixer i comprendre les lleis i principis dels processos psicològics. |
| A5 |
Descriure i mesurar variables psicològiques (personalitat, intel•ligència, aptituds,…), processos cognitius, emocionals, psicobiològics i conductuals. |
| A6 |
Adquirir els coneixements i destreses necessaris per diagnosticar i intervenir en els diferents contextos i camps d'aplicació de la Psicologia (educació, clínica i salut, treball i organitzacions i comunitari). |
| A7 |
Conèixer, seleccionar i administrar les tècniques d'avaluació, diagnòstic i intervenció psicològica en els seus possibles àmbits d'aplicació. |
| A8 |
Identificar les característiques rellevants del comportament dels individus i grups, descriure i analitzar els seus problemes i necessitats per planificar i executar les intervencions adequades, avaluant i analitzant els resultats i l'eficàcia de les pròpies actuacions. |
| A10 |
Analitzar i interpretar les dades qualitatives i quantitatives procedents de les investigacions, informes i treballs en Psicologia per poder definir problemes, dissenyar recerca elemental, executar-la i analitzar-la utilitzant les fonts documentals rellevants en Psicologia valorant les aportacions científiques al coneixement i la pràctica professional. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A2 |
Descriure i mediar variables psicológiques ( personalitat, intel·ligència, aptituds,..), processos cognitius, emocionals, psicobiològics i conductuals.
| | A5 |
Mesurar variables psicològiques, processos cognitius, emocionals, psicobiològics i conductuals.
| | A6 |
Diagnosticar i intervenir en el camp específic de la Psicologia Clínica.
Realitzar cerques d'informació utilitzant les fonts documentals pròpies de la Psicologia
| | A7 |
Ser capaç de presentar de forma efectiva ( oral i escrita) els resultats d'un investigació
Diagnosticar i intervenir en el camp específic de la Psicologia Clínica.
| | A8 |
Planificar i executar les intervencions adequades, avaluant i analitzant els resultats i l’eficàcia de les pròpies actuacions, en l’àmbit de la Psicologia Clínica.
Ser capaç de presentar de forma efectiva (oral i escrita) els resultats d'una investigació.
Saber organitzar i seleccionar la informació pertinent.
Seleccionar i administrar les tècniques d'avaluació, diagnòstics i intervenció psicològica propis de la Psicologia Clínica.
| | A10 |
Analitzar i interpretar dades qualitatives i quantitatives.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B4 |
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
1. Introducció a la Psicologia de la Salut
|
|
2. Estrès com a risc per a la salut |
En cadascun dels temes es parlarà tant de l'avaluació com la intervenció psicològica |
3. Intervenció psicològica en consum de tabac |
|
4. Intervenció psicològica en dolor agut i crònic |
|
5. Intervenció psicològica en càncer |
|
6. Intervenció psicològica en dol |
|
7. Intervenció psicològica en malalties cardiovasculars |
|
8. Intervenció psicològica en intervencions quirúrgiques (i hospitalització) |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
1 |
3 |
Sessió Magistral |
|
18 |
36 |
54 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
7 |
15 |
22 |
Treballs |
|
16 |
35 |
51 |
Atenció personalitzada |
|
6 |
6 |
12 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
4 |
4 |
8 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura |
Resolució de problemes, exercicis |
Formulació, anàlisi i resolució de casos pràctics relacionats amb la temàtica de l'assignatura, per part de l'alumne. |
Treballs |
Treballs que realitza l'alumne per tal d'aplicar el contingut |
Atenció personalitzada |
Temps que els professors tenen reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. |
Descripció |
Les tutories faciliten l'orientació, el consell, el suport i l'ajuda a l'alumne. Són el complement, l'atenció personalitzada, la necessària individualització del procés d'ensenyament-aprenentatge, i amb les que d'una forma més ràpida i directa l'alumne pot veure satisfetes les seves necessitats. L’horari de tutories de la professora de l’assignatura es pot consultar a la pàgina web del Departament de Psicologia. L'atenció es farà amb prèvia notificació, presencialment o en línia, via Teams. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Treballs |
|
Informes de pràctiques |
40% |
Proves objectives de tipus test |
|
Examen tipus test |
60% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
1. Informes de pràctiques: 40% 2. Un examen tipus test de resposta múltiple: 60% Per tal d'aprovar l'assignatura, l'alumne haurà de treure una puntuació igual o superior a 5 (sobre 10) tant als informes de pràctiques com a l'examen. Això vol dir que és necessari aprovar la part pràctica i la part teòrica (l'examen) per separat per tal de que pugui efectuar-se el càlcul de la mitjana i poder així superar l'assignatura. Una puntuació inferior a 5 en qualsevol d'aquestes parts suposarà el suspens de l'assignatura. A més a més d'aprovar les dues parts, és necessari que la mitjana ponderada de tots els elements de l'avaluació sigui superior a 5 sobre 10. 1) Informes de pràctiques: Aquesta activitat és obligatòria per poder aprovar l'assignatura, així com també l'entrega del 100% dels informes de pràctiques que es plantejaran durant el curs. L'assistència a pràctiques no és obligatòria a excepció dels dies que així ho indiqui la professora. L'assistència únicament és obligatòria aquells dies en que els alumnes hauran de presentar els seus treballs al grup. La professora donarà les indicacions pertinents sobre com s'han de realitzar aquests treballs (format, via de presentació, data màxima de lliurament, extensió permesa...etc.). Per tal de superar la part dels informes de pràctiques, la mitjana ponderada de les diferents pràctiques haurà de ser, com a mínim, de 5 punts sobre 10. Per les característiques de les sessions de laboratoris no hi haurà recuperació de la part pràctica, és a dir, si la mitjana de pràctiques és inferior a 5 sobre 10, la part pràctica de l'assignatura constarà com a suspensa, i per tant, no es podrà aprovar l'assignatura. 2) Examen tipus test de resposta múltiple: Aquesta activitat és obligatòria per poder aprovar l'assignatura. Es realitzarà un examen objectiu tipus test a final del quadrimestre. Per tal de superar aquest examen, els alumnes han d'obtenir una puntuació de 5 (sobre 10) o superior. Per aquells alumnes que no superin l'assignatura en aquesta convocatòria, es planteja la possibilitat fer un examen de recuperació. Per tal de superar aquest examen de recuperació la puntuació mínima també haurà de ser de 5 (sobre 10). En totes les activitats, l'originalitat en les aportacions personals és fonamental. Així, doncs, el plagi de qualsevol dels treballs comportarà la qualificació de suspens en el treball pertinent. A més a més, no s'acceptarà cap treball lliurat fora de termini o mitjançant una via que no sigui la especificada per la professora responsable de l'activitat. |
Bàsica |
Amigo, I., Manual de psicología de la salud, 3a Edición, 2018
Brannon, L. i Feist, J., Psicologia de la Salud, , 2001
Gil Roales-Nieto, J., Psicología de la salud. Aproximación histórica, conceptual y aplicaciones, , 2004
Morrison, V. y Bennet, P., Psicologia de la Salud, , 2008
Simón, M.A., Manual de psicología de la salud. Fundamentos, metodología y aplicaciones, , 1999
|
|
Complementària |
Berry, D., Health communication: theory and practice., , 2007
Gutiérrez, T., Raich, R.M., Sánchez, D. i Deus, J., Instrumentos de evaluación en psicología de la salud, , 2003
León, J.M., Psicología de la salud y de la calidad de vida, , 2004
McLeod, J., An introduction to counselling, , 1998
Morrison, V. y Bennett, P, Psicología de la salud, , 2008
Nikcevic, A.V., Kuczmierczyk, A.R. i Bruch, M., Formulation and treatment in clinical health psychology, , 2006
Ortigosa, J. M., Quiles, M.J. i Méndez, F.X., Manual de Psicología de la salud con niños, adolescentes y familia, , 2003
Pérez, M., Fernández, J.R., Fernández, C. i Amigo, I, Guía de tratamientos psicológicos eficaces II. Psicología de la Salud, , 2003
Rosa, A.I., Olivares-Olivares, P.J. i Olivares, J., Psicología de la salud en la infancia y adolescencia. Casos práctivos, , 2012
Taylor, S.E., Psicología de la salud, , 2007
Esteve, R. i Ramírez-Maestre, C., El desafío del dolor crónico, , 2003
Miró, J., Dolor crónico. Procedimientos de evaluación e intervención psicológica, , 2003
Nieto, R., Tengo dolor. ¿Cómo puedo seguir con mi vida?, , 2017
Arranz, P., Barbero, J., Barreto, P. i Bayés, R., Intervención emocional en cuidados paliativos. Modelo y Protocolos, , 2003
Burton, M., i Watson, M., Counselling people with cancer, , 1998
Davy, J. i Ellis, S., Counselling skills in palliative care, , 2000
Estapé , T., Cáncer: cómo afrontar los tres días esenciales. Cáncer, , 2018
Gil, F., Manual de Psico-oncología, , 2000
Holland, J.C., Golant, M., Greenberg, DB., Hughes, M.K., Levenson, J.A., Loscalzo, M.J., Pirl, W.F., Psycho-oncology: A quick reference on the psychosocial dimensions of cancer symptom management, 2a edició, 2015
Moorey, S., i Greer, S., Oxford guide to CBT for people with cancer, , 2011
Fernández-Abascal, E., Hipertensión. Intervención psicológica, , 1993
Ortigosa, J.M. i Méndez, F.X., Hospitalización infantil. Repercusiones psicológicas, , 2000
Palomo del Blanco, M.P., El niño hospitalizado. Características, evaluación y tratamiento, , 1995
Remor, E., Arranz, P. i Ulla, S., El psicólogo en el ámbito hospitalario, , 2003
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|