Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer les bases teòriques, evolutives i socioculturals del desenvolupament humà. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
| B7 |
Tenir sensibilització en temes mediambientals. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
| C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Coneix les bases antropològiques, històriques i sociològiques de l'educació.
Interpreta de manera crítica i respectuosa les diferents expressions culturals.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Comprèn els elements que composen una disciplina
| | B3 |
Interpreta les relacions de gènere, les intergeneracionals, les culturals i les dels diferents estils de vida.
Interpreta de manera crítica i respectuosa les diferents expressions culturals.
| | B5 |
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
| | B6 |
Adapta la seva argumentació als diferents grups i/o situacions preestablertes
| | B7 |
Integra les dimensions social, econòmica i ambiental en els treballs i projectes realitzats
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com eina de treball
| | C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
| | C4 |
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
| | C5 |
Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les
persones amb discapacitat
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics
|
Tema |
Subtema |
Tema introductori a la matèria
|
|
Bloc 1: Introducció a la investigació educativa |
1.1 Introducció (Bases de dades)
1.2 El coneixement científic
1.3 Característiques d'una investigació
1.4 Com fer una investigació educativa
1.5 Aspectes formals de la presentació d'una recerca |
Bloc 2: Família i educació al llarg de la història. L'educació a l'època contemporània. |
2.0 Breu recorregut històric de la família i educació
2.1 De Rousseau a l'Escola Moderna
2.2 L'educació al món contemporani
2.3 Tendències actuals educatives
|
Bloc 3: Família, gènere, cultura i relacions intergeneracionals |
3.1 Models antropològics de l'educació
3.2 Tècniques sociocultarals i estructures socials
3.3 Models de família i la seva influència en educació
3.4 Relacions de gènere
3.5 Multiculturalitat i interculturalitat
3.6 Discriminació i inclusió social
3.7 Relacions intergeneracionals
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
4 |
0 |
4 |
Sessió Magistral |
|
48 |
54 |
102 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
38 |
50 |
88 |
Presentacions / exposicions |
|
6 |
20 |
26 |
Treballs |
|
4 |
61 |
65 |
Atenció personalitzada |
|
15 |
0 |
15 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
|
Sessió Magistral |
Exposició per part del professor/a dels temes amb el suport de les TIC. |
Resolució de problemes, exercicis |
Estudi documental d'articles d'autors.
Presentació de diferent problemàtica social i posterior anàlisi. Pràctiques documentals. |
Presentacions / exposicions |
Presentacions per part dels alumnes dels treballs en grup i/o individuals |
Treballs |
Treballs grupals i/o individuals per part dels alumnes |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
S'atendrà a l'alumne de manera individual en sessions de tutoria al despatx per ajudar-lo en els dubtes dels diferents temàtiques, problemes i de manera grupal per orientar-lo en la realització dels treballs. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Resolució de problemes, exercicis |
|
|
|
Presentacions / exposicions |
|
|
|
Treballs |
|
|
|
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'avaluació de l'assignatura es farà de la següent manera:
Avaluació dels coneixements teòrics de la matèria (treball, memòria, prova...) 70% Avaluació de la participació activa desenvolupada en grup i la interpretació de forma crítica de l'aplicació dels continguts (habilitats comunicatives, recerca de dades, sortides, seminaris, exposicions, assistència i participació...) 30% El primer dia de classe cada professor especificarà els paràmetres anteriors dintre del seu programa concret.
Es tindrà en compte l'assistència i participació de l'alumne Per aprovar la matèria s'ha de superar el 50% de cada apartat. Els estudiants que no poden assistir regularment a les sessions (classes presencials) han de parlar amb el coordinador/a de matèria durant el mes de setembre. Aquells alumnes que no han superat algun apartat o la totalitat tindràn una segona convocatòria amb una prova de coneixement. D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat. |
Bàsica |
Bowen, J., Historia de la educación occidental, Herder, 1978-1985
González-Agàpito; Marquès; Mayordomo; Sureda, Tradició i renovació pedagògica 1898-1939: Història de l'educació, Abadia de Montserrat, 2002
Kottak, Introducción a la antropología, espejo para la humanidad, McGraw-Hill, 2007
Flaquer, La familia en la sociedad del siglo XXI, Fundació Rafael Campalans, 1999
Durkheim, Educació i sociologia, Eumo, 1991
Kymlicka; Beltrán, Las odiseas multiculturales: las nuevas políticas internacionales de la diversidad, Paidós, 2009
Aubert, Dialogar y transformar: Pedagogía crítica del siglo XXI., Graó, 2008
Beck-Gernsheim, La reinvención de la família: en busca de nuevas formas de convivencia, Paidós, 2003
Burggraf, ¿Qué quiere decir género? En torno a un nuevo modo de hablar., Promesa, 2004
Hernández; Beltran; Marrero, Teorias sobre sociedad, familia y educación, Tirant lo Blanch, 2009
Miró Montoliu, M. Isabel, Historia de la Educación en la España judía medieval, Riopiedras, 2013
Biglia, Olivella, Jiménez, Marcos legislativos y practicas educativas sobre violencias de género y juventud en Cataluña, Camera Blu 10, 2013
Biglia, Luna, Reconocer el sexismo en espacios participativos, Investigación Educativa, 2012
Miró, M. Isabel, La setmana de l'infant o la mort dels reis d'Orient, segons la premsa de Tarragona (1936-39), Educaciño i Història, 2014
Aubert, A., Flecha, A., Garcia, C., Flecha, R. y Racionerio, S. , Aprendizaje dialógico en la Sociedad de la Información, Hipatia, 2008
García, Carme, Diálogo y aprendizaje, Cultura y Educación, 2009
Aubert, A., Garcia, C., & Racionero, S. , Aprendizaje dialógico, Cultura y Educación, 2009
Garcia, C., Martín, N., & Sampé, M. , La Implicación y la Participación de las Familias: Elementos Clave para la Mejora del Aprendizaje en los Centros Educativos con Alumnado Inmigrante, Indivisa, 2012
|
|
Complementària |
Ruiz Berrio, La cultura escolar de Europa. Tendencias históricas emergentes, Biblioteca Nueva, 2000
Miró, Historia de l'educació jueva a la Catalunya de l'Edat Mitjana, El Mèdol, 1996
Ballarin, Educación de las mujeres en la España contemporánea (siglos XIX-XX), Síntesis, 2001
Housel, Historia de la escuela, Shell education pub, 2005
Delgado, Historia de la infancia, Ariel, 1998
Kottak, Antropologia cultural, McGraw-Hill, 2006
Lisón, Introducción a la antropología social y cultural: Teoría, método y práctica, Akal, 2007
Aguado, Pedagogia intercultural, McGraw-Hill, 2003
Cairre, Género e historia, Narcea, 2002
Ander-Egg, Introducción a las técnicas de investigación social, Humanitas, 1977
Morin, Los siete saberes necearios para la educación del futuro, Paidós, 2002
Asensio, Una educación para el diálogo, Paidós, 2004
Becker, Tratado sobre la família, Alianza, 1987
Beck, La sociedad del riesgo: Hacia una nueva modernidad., Paidós, 2006
Aubert, Aprendizaje dialógico en la sociedad de la información, Hipatia, 2008
Caine; Sluga, Género e historia: mujeres en el cambio sociocultural europeo, de 1780 a 1920, Narcea, 2000
Butler, Deshacer el género, Paidós, 2006
Giroux, La inocencia robada: juventud, multinacionales y política, Morata, 2003
Freire; Mellado, Pedagogía del oprimido, siglo XXI, 1970
Flecha, Compartiendo palabras: el aprendizaje de las personas adultas a través del diálogo, Paidós, 1997
Appel, Escuelas democràticas, Morata, 2005
Aprendiendo a trabajar, Willis, P., Akal, 1988
Puigvert, L., Oliver, E., Valls, R., & Garcia Yeste, C, De la superstición a la ciencia: Actuaciones de éxito desde la investigación que generan transformación social, Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 2012
Garcia, C., & Yuste, M. , La formación de las familias para el aprendizaje de la comunidad, Cuadernos de Pedagogia, 2012
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|