Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A2 |
Conèixer els processos històrics de l'educació en els àmbits autonòmic, estatal i internacional. |
| A3 |
Conèixer les bases teòriques i epistemològiques dels processos educatius i formatius. |
| A4 |
Conèixer els principis i fonaments de la teoria del currículum i els processos d'ensenyament-aprenentatge. |
| A6 |
Conèixer, dissenyar i desenvolupar mètodes d'avaluació. |
| A12 |
Assessorar en processos educatius. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
| C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A2 |
Coneix els fonaments i història de l'educació i els elements que configuren l'acció educativa.
| | A3 |
Coneix els fonaments i història de l'educació i els elements que configuren l'acció educativa.
Coneix els models educatius i les seves metodologies.
| | A4 |
Identifica les condicions institucionals, legislatives i polítiques que emmarquen la pràctica educativa.
Comprèn els nivells de concreció de la planificació didàctica.
| | A6 |
Organitza els entorns d'aprenentatge i el treball en equip.
| | A12 |
Observa i analitza els contextos educatius.
Organitza els entorns d'aprenentatge i el treball en equip.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
Comparteix i assumeix els objectius d’ aprenentatge proposats pel professor
Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
Contrasta els esquemes mentals propis amb els dels demés i ho aprofita com a oportunitat d’aprenentatge
Construeix coneixements compartits, aprèn i facilita la construcció conjunta de l’ aprenentatge
| | B4 |
Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
Reconeix els encerts i errors en el desenvolupament de la seva tasca
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
| | B5 |
Identifica els objectius col·lectius del grup amb els seus propis
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
| | B6 |
Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Controla suficientment els seus nervis per expressar-se en públic
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
En les seves presentacions utilitza medis de suport
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
El llenguatge no verbal es apropiat al discurs verbal
Fa presentacions interessants i convincents
Analitza, valora i respon de manera adequada a les preguntes que se li formulen en una presentació oral
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com eina de treball
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
| | C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
| | C4 |
Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
| | C5 |
Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les
persones amb discapacitat
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics
|
Tema |
Subtema |
BLOC 1: INTRODUCCIÓ Al MÓN EDUCATIU: Elements que configuren l'acció educativa. |
1.1 El sistema educatiu
1.2 Professionals i equips educatius
1.3 Institucions educatives
|
BLOC 2: PROCESSOS EDUCATIUS: La planificació i la programació educativa |
2.1 Introducció a la programació
2.2 Components de la planificació
2.3 Taxonomies
|
BLOC 3: ELS CONDICIONANTS POLÍTICS, LEGISLATIUS I SOCIALS DE L'ACTIVITAT EDUCATIVA
|
3.1 Drets humans i drets dels infants
3.2 Normativa i legislació de la infància i de l'adolescència
3.3 Situacions límits en l'àmbit educatiu i la seva prevenció i intervenció
|
BLOC 4: ELEMENTS QUE INTERVENEN EN ELS CONTEXTOS EDUCATIUS |
4.1 Infants
4.2 Adults
4.3 Relacions educatives
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
Treballs |
|
72 |
144 |
216 |
Sessió Magistral |
|
72 |
144 |
216 |
Atenció personalitzada |
|
6 |
6 |
12 |
|
Proves de desenvolupament |
|
2 |
2 |
4 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de la matèria i dels seus requeriments: competències, continguts, metodologia i avaluació. Establiment de dinàmiques de coneixement personal. Formació de grups de treball. |
Treballs |
Activitats extenses que l'alumne ha de presentar al professor. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura per part del professor/a amb la utilització de suport material, especialment les TIC. Es facilita la participació de l'alumnat. |
Atenció personalitzada |
Atenció personalitzada del professor respecte al desenvolupament de l'assignatura i els treballs a realitzar |
Descripció |
A fi de promoure l'autoregulació de l'aprenentatge, els alumnes tindran tutories per resoldre els dubtes i fer el seguiment del seu procés instructiu, tant a nivell individual com a nivell grupal.
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Treballs |
|
Realització de treballs en grup i d'un treball individual |
30% |
Proves de desenvolupament |
|
Avaluació dels continguts del curs a partir de proves escrites. |
50% |
Altres |
|
Activitats de classe i participació en fòrums de discussió virtual. |
20% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
${1}iPer superar l'assignatura cal APROVAR les proves de desenvolupament, els treballs en equip i el treball individual indicats a la Guia Docent.${1}i ${1}iEs considera aprovat una puntuació superior o igual a 5; puntuació que s'haurà d'assolir de forma independent en cadascuna de les tres activitats amb pes directe a la nota. (Prova escrita, treballs en equip i treball individual). L'alumnat que no superi alguna d'aquestes activitats tindrà opció a una segona convocatòria proposada pel/per la professor/a. El lliurament de les activitats de recuperació es concentraran al final del període lectiu.${1}i ${1}iL'assistència a classe és recomanada i obligatòria. L'alumnat que no assisteixi amb regularitat a les classes presencials (80% de les classes com a mínim), haurà de fer i superar un treball complementari (Pla Alternatiu) a efectes de qualificació de l'apartat d'activitats de classe. L'alumnat ha de comunicar al/a la professor/a de la matèria al principi de curs (setembre i octubre), si es dona el cas, la necessitat de realitzar el Pla Alternatiu.${1}i |
Bàsica |
Carreño, M, Teorías e instituciones contemporáneas de educación, 2000, Madrid. Sintesis
Perrenoud, P., Diez nuevas competencias para enseñar, 2004, Barcelona. Graó
Sánchez, J.C., Compendio de Didàctica General, 2008, Madrid: CCS
Martín,E. i Moreno A., Competencia para aprender a aprender, 2007, Madrid. Alianza
Marina, J. i Bernabeu, R., Competencia social y ciudadana, 2007, Madrid. Alianza
Puig, J. i Martín, X., Competencia en autonomía e iniciativa personal, 2007, Madrid. Alianza
Sanmartí, N., 10 ideas clave. Evaluar para aprender, 2007, Barcelona. Graó
Zayas, F. i Pérez, P., Competencia en la comunicación lingüística, 2007, Madrid Alianza
Perrenoud, P., 11 ideas clave. Como aprender i ensenyar competèncias, 2007, Barcelona. Graó
Relats, V., Què vol dir ser mestre avui? Reflexions al voltant del compromís ètic del professorat., 2013, Barcelona. Fund. Jaume Bofill
|
|
Complementària |
Beltran, M. y otros, La secuencia formativa: fases de desarrollo y de síntesis, 2006, Barcelona. Graó
Bixio, C., Cómo planificar y evaluar en el aula: propuestas yejemplos., 2007, Alcalá de Guadaíra: MAD
De La Torre, S., Oliver, C., Sevilla, L., Estrategias didácticas en el aula: buscando la calidad y la innovación., 2008, Madrid. UNED
Perrenoud, P., Cuando la escuela pretende preparar para la vida, 2012, Barcelona. Graó.
Gardner, H. i Davis, K., La generación APP, 2015, España. PlanetadeLibro
Guirado, A. (Coord.), Altas capacidades intelectuales, 2012, Barcelona. Graó
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|