Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer les bases teòriques, evolutives i socioculturals del desenvolupament humà. |
| A3 |
Conèixer les bases teòriques i epistemològiques dels processos educatius i formatius. |
| A4 |
Conèixer els principis i fonaments de la teoria del currículum i els processos d'ensenyament-aprenentatge. |
| A12 |
Assessorar en processos educatius. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Coneix els processos psicològics bàsics i els factors personals i interpersonals de l'aprenentatge i les seves dificultats en el context familiar i escolar.
Coneix els conceptes i models teòrics proposats per a l'estudi del desenvolupament de la personalitat al llar de la infància.
Coneix els processos i etapes del desenvolupament físic, psicomotor, cognitiu, lingüístic i socioafectiu i les seves principals disfuncions al llarg de la infància, des d'una perspectiva global del desenvolupament .
Aplica els coneixements adquirits per identificar i col·laborar en el disseny, tractament i avaluació dels processos d'ensenyament-aprenentatge i de les disfuncions de desenvolupament i aprenentatge en diversos contextos educatius.
| | A3 |
Coneix els processos psicològics bàsics i els factors personals i interpersonals de l'aprenentatge i les seves dificultats en el context familiar i escolar.
Coneix les bases teòriques de l'enfocament constructivista del procés d'ensenyament-aprenentatge.
Aplica els coneixements adquirits per identificar i col·laborar en el disseny, tractament i avaluació dels processos d'ensenyament-aprenentatge i de les disfuncions de desenvolupament i aprenentatge en diversos contextos educatius.
| | A4 |
Coneix els processos psicològics bàsics i els factors personals i interpersonals de l'aprenentatge i les seves dificultats en el context familiar i escolar.
Coneix les bases teòriques de l'enfocament constructivista del procés d'ensenyament-aprenentatge.
Aplica els coneixements adquirits per identificar i col·laborar en el disseny, tractament i avaluació dels processos d'ensenyament-aprenentatge i de les disfuncions de desenvolupament i aprenentatge en diversos contextos educatius.
| | A12 |
Aplica els coneixements adquirits per identificar i col·laborar en el disseny, tractament i avaluació dels processos d'ensenyament-aprenentatge i de les disfuncions de desenvolupament i aprenentatge en diversos contextos educatius.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Comparteix i assumeix els objectius d’ aprenentatge proposats pel professor
Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
Contrasta els esquemes mentals propis amb els dels demés i ho aprofita com a oportunitat d’aprenentatge
Planifica, gestiona i avalua el seu propi procés d'aprenentatge, prenent consciència dels objectius personals i resolent estratègicament les dificultats trobades.
| | B3 |
Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Adopta una actitud crítica i innovadora respecte als continguts de la matèria.
| | B5 |
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Contribueix a l’ establiment i aplicació dels processos de treball de l’ equip
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
Participa i col·labora activament en les tasques d'equip, afavorint la comunicació, el repartiment equilibrat de tasques, el clima intern i la cohesió.
| | B6 |
Fa presentacions interessants i convincents
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
S'expressa de manera oral i escrita de manera clara i efectiva.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
| | C4 |
Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
|
Tema |
Subtema |
BLOC 1: PROCESSOS PSICOLÒGICS BÀSICS
|
|
Mòdul 1. L’aprenentatge en el marc dels processos psicològics bàsics. |
1.1 Introducció a la Psicologia
1.2 Introducció als processos psicològics bàsics
1.3 Percepció i atenció
1.4 Aprenentatge i memòria
1.5 Motivació i emoció
1.6 Llenguatge, raonament i solució de problemes.
|
BLOC 2. PSICOLOGIA DEL DESENVOLUPAMENT
|
|
Mòdul 1. Introducció a la psicologia del desenvolupament |
1.1 Concepte i objecte d'estudi de la psicologia del desenvolupament
1.2 Períodes i dimensions del desenvolupament
1.3 Principis bàsics del desenvolupament humà
1.4 Models i teories explicatives del desenvolupament |
Mòdul 2 El desenvolupament físic i psicomotor durant la infantesa |
2.1Creixement físic i desenvolupament cerebral
2.2 Desenvolupament de la psicomotricitat gruixuda i fina
2.3 Psicomotricitat invisible (to, control respiratori, equilibri, estructuració espai/temps)
2.4 Construcció de l'esquema corporal
2.5 Optimització del desenvolupament físic i de les competències psicomotrius |
Mòdul 3. El desenvolupament afectiu i social durant la infantesa |
3.1 Construcció i evolució dels vincles afectius
3.2 La família com a context de desenvolupament durant la infància
3.3 Desenvolupament personal i construcció de la identitat
3.4 Desenvolupament social i relacions d'amistat
3.5 Contribució del joc al desenvolupament infantil
3.6 Desenvolupament de normes i valors |
Mòdul 4. El desenvolupament cognitiu i lingüístic durant la infantesa |
4.1 Interpretar i comprendre el món: de 0 a 2 anys, de 2 a 6 anys i de 6 a 12 anys
4.2 Consciència i autorregulació dels processos cognitius
4.3 Diversitat d'intel·ligències
4.4 Desenvolupament de les competències comunicatives i lingüístiques |
BLOC 3. PSICOLOGIA DE L’EDUCACIÓ
|
|
MÒDUL 1. Introducció a la psicologia de l’educació |
1.1 Concepte i objecte d’estudi de la Psicologia de l’Educació
1.2 Contextos de desenvolupament, escenaris educatius i pràctiques educatives
1.3 Les característiques de les pràctiques educatives
1.4 La concepció constructivista de l’ensenyament i l’aprenentatge |
Mòdul 2. Factors psicològics de naturalesa personal implicats en l’aprenentatge
|
2.1 Factors psicològics implicats en l’aprenentatge
2.2 Diferències individuals en l’àmbit cognitiu
2.3 Diferències individuals en l’àmbit afectiu i la personalitat |
Mòdul 3. Factors psicològics de naturalesa interpersonal i contextual implicats en l’aprenentatge |
3.1 Escenaris i contextos educatius
3.2 La interacció P-A en el procés d’ensenyament/aprenentatge.
3.3 La construcció del coneixement entre iguals. |
Mòdul 4. Processos psicològics implicats en l’aprenentatge dels continguts educatius |
4.1 El desenvolupament de capacitats i competències
4.2 Aprenentatge i avaluació dels diferents tipus de continguts educatius |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
8 |
8 |
16 |
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
68 |
190 |
258 |
Sessió Magistral |
|
68 |
68 |
136 |
Atenció personalitzada |
|
8 |
0 |
8 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
16 |
16 |
32 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Valoració de la disposició prèvia cap a l’assignatura (motivació, expectatives), i cap el treball autònom i en equip.
Presentació del programa, explicació de las metodologies de treball i del sistema d’avaluació (procés de e/a i avaluació continua).
Activació de coneixements previs a l’inici de cada bloc o mòdul. |
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
Elaboració i presentació de treballs individuals i de grup que representen evidències significatives del procés d’aprenentatge de l’alumne. Format per a l’avaluació continua i l’autorregulació del procés d’aprenentatge. |
Sessió Magistral |
Explicació de continguts amb suport digital. Qüestions per a la reflexió. Presentació de documents de treball i aprofundiment. |
Atenció personalitzada |
El sentit de l'atenció personalitzada és l'avaluació formativa i formadora del procés d'ensenyament i aprenentatge. Es concreta en el seguiment del treball de l'estudiant, en l'oferiment d'ajuda educativa per l'autoregulació del seu procés d'aprenentatge i en el retorn qualitatiu comentat tant del seu procés de treball com dels productes lliurats. |
Descripció |
Els alumnes disposen d’hores d’atenció pel seguiment i supervisió del treball individual i en grup. És un temps per la retroalimentació sobre les tasques i produccions a partir dels indicadors d’avaluació. Es promou també el seguiment de la dinàmica de treball en equip. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
Ajustament a les demandes realitzades.
Implicació y actitud responsable en el treball personal i d’equip.
Iniciativa en la cerca d’informació.
Pertinència i rellevància del treball elaborat.
Aproximació crítica i creativa en el plantejament i resolució de tasques.
Utilitza les tecnologies de la informació.
Correcció en la presentació de treballs orals i escrits. |
60% |
Proves objectives de tipus test |
|
Superació del 50% de la prova. |
40% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
- Assistència a les classes presencials per tenir dret a l'avaluació continuada.
L'assistència a les classes presencials de tots els blocs de la matèria és obligatòria: el 80% d'assistència és el mínim per poder tenir dret a l'avaluació; en cas contrari, es considerarà no presentat. Cada professor/a establirà els mecanismes que cregui convenient per constatar l'assistència de l'alumnat a classe. Amb la condició prèvia del 80% d'assistència a les classes presencials, tant magistrals com de seminari, el percentatge del 60% de l'avaluació atribuït a la carpeta d'aprenentatge es distribueix de la següent manera en cada bloc de la matèria: Carpeta d'aprenentatges de classe magistral (20%) / Carpeta d'aprenentatges de seminari (40%) . - Requisits per aprovar cada bloc de la matèria i el conjunt de la matèria
Per aprovar cada bloc de la matèria i el conjunt de la matèria cal obtenir com a mínim una puntuació de 5 en cada una de les parts que formen l'avaluació, carpetes i prova objectiva. No s'aprovarà cap prova objectiva, presentació, treball, activitat escrita ni activitat oral que no demostri un bon domini de la llengua. Per aprovar tota la matèria s'ha de tenir com a mínim una puntuació de 5 en cada un dels blocs. Els percentatges de cada bloc pel que fa a la nota final de la matèria són els següents: Bloc Processos psicològics bàsics : 18% Bloc Psicologia del Desenvolupament 41% Bloc Psicologia de l'Educació: 41% - Recuperació/Segona convocatòria
En cadascun dels blocs de la matèria es preveu una recuperació. En la recuperació l'alumne com a màxim pot obtenir una puntuació de 5. - Blocs de la matèria aprovats, suspesos o no presentats
Un cop finalitzades les segones convocatòries per cada bloc de la matèria, si queda un bloc suspès la matèria està suspesa. Si hi ha un bloc no presentat, a l'acta final de la matèria figurarà No presentat. En el cas que quedi algun bloc suspès però d'altres aprovats, el professorat no guardarà la nota dels blocs aprovats pel següent curs acadèmic. D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat. |
Bàsica |
Lahey, B. , Introducción a la psicología, McGraw-Hill, 1999
Morris, Ch. , Psicología, Mexico: Pearson Education,
Delval,J, El desarrollo humano, Siglo XXI, 2008
Muñoz, V.; López, I.; Jimenez-Lagares, I.; Ríos, M.; Morgado, B.; Roman, M.; Ridao, B.; Candau, X. y, Manual de psicología del desarrollo aplicado a la educación, Madrid: Piramide, 2011
Prados, M. y cols, Manual de Psicología de la Educación. Para docentes de educación infantil y primaria, Madrid: Piramide, 2014
Navarro, I. y Martin, C., Psicología de la Educación para docentes, Madrid: Piramide, 2010
|
REVISTES Infancia y aprendizaje Child Development Cuadernos de pedagogía Cultura y educación Aula de Innovación Educativa |
Complementària |
|
Bloc 1. Processos Psicològics bàsics
Domjan, M. Principios del aprendizaje y la conducta.
México: International Thomson Editores. Goldstein, E.B. Sensación y percepción. México:
International Thomson Editores. Harley, T. A. La psicología del
lenguaje: de los datos a la teoría. Madrid: McGraw Hill Interamericana. Leahey, T. H. Historia de la
psicología: principales corrientes en el pensamiento psicológico. Madrid:
Prentice-Hall. Limonero, J.T. y Casacuberta, D.
(2009). Motivació i Emoció.
UOC. Myers,
David G. Psicología. Madrid: Médica Panamericana Ruiz-Vargas, J.M. (2010). Manual
de psicología de la memoria. Madrid: Síntesis.
Bloc 2: Psicologia del desenvolupament Bisquerra, R. (2011). Educación emocional. Bilbao: Desclée Bisquerra, R. (2014). Prevención del acoso escolar con educación emocional.
Bilbao: Desclée Conde, J. L. (1997). Fundamentos para el desarrollo de la motricidad.
Málaga: Aljibe. Geddes, H. (2010). El apego en el aula. Graó López F., Etxebarria, M. J. y Ortiz, M. J. (1999). Desarrollo
afectivo y social. Madrid: Pirámide Owens, R. E. (2003): Desarrollo del lenguaje. Madrid: Prentice-Hall Palacios, J.; Marchesi, A. y Coll, C. (2002). Desarrollo psicológuico y
Educación I. Psicología Evolutiva. Madrid: Alianza Papalia, D.; Olds, S. y Feldman, R. (2010). Desarrollo humano. Mexico:
McGraw Hill Perinat, A. (2007). La primera infancia. Barcelona: UOC Sadurni i Brugué, M.; Rostán, C.; Serrat, E. (2012). El desarrollo de los
niños paso a paso. UOC.
Bloc 3: Psicologia de l’educació Cubero, Rosario (2005) Perspectivas constructivistas. Barcelona: Graó Coll, C. y otros (1993). El constructivismo en el aula. Barcelona: Graó. Coll, C.; Palacios, J. y Marchesi, A. (2002). Desarrollo psicológico y
educación 2. Psicología de la educaciMadrid: Alianza Delval, J. (2006) Aprender en la vida y en la escuela. Madrid: Morata, 2006
DelVal,J (2006). Hacia una escuela ciudadana
Madrid: Morata
Mayer. R. E. (2004). Mayer. R.
E. (2004). Psicología de la Educación. Enseñar para un aprendizaje
significativo. Volumen II. Madrid: Prentice-Hall.
Mercier, N. (1997). La construcción guiada del conocimiento. Barcelona: Paidos.
Pozo, J. I. (1996). Aprendices y maestros. Madrid. Alianza. Mauri, T.; Valls, E. y Gómez, E. (1992). Els continguts escolars. El
tractament en el currículum. Barcelona: Graó/ICE UB. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|