IDENTIFYING DATA 2023_24
Subject (*) PSYCHOLOGY OF ADOLESCENCE, MATURITY AND THE THIRD AGE Code 11214101
Study programme
Bachelor's Degree in Pedagogy (2009)
Cycle 1st
Descriptors Credits Type Year Period
6 Compulsory Second AN
Language
Català
Department Psychology
Coordinator
MORALES VIVES, FÀBIA
E-mail fabia.morales@urv.cat
Lecturers
MORALES VIVES, FÀBIA
Web
General description and relevant information <p class="MsoNormal">Aquesta assignatura pretén oferir una àmplia perspectiva del desenvolupament humà en les següents etapes del cicle vital: l’adolescència, l’adultesa i la vellesa. Això implica aprofundir en els canvis físics, cognitius, emocionals i psicosocials que caracteritzen aquestes etapes, considerant el context històric i social actual i les implicacions pels professionals de l’àmbit de la Pedagogía i l’Educació Social.</p>

Competences
Type A Code Competences Specific
 A1 Conèixer les bases teòriques, evolutives i socioculturals del desenvolupament humà.
 A3 Conèixer les bases teòriques i epistemològiques dels processos educatius i formatius.
 A8 Detectar i diagnosticar necessitats educatives.
Type B Code Competences Transversal
 B1 Learning to learn
 B4 Autonomy, responsibility and initiative
 B5 Teamwork, collaboration and sharing of responsibility
 B6 Clear and effective communication of information, ideas, problems and solutions in public or a specific technical field
Type C Code Competences Nuclear
 C2 Be advanced users of the information and communication technologies
 C3 Be able to manage information and knowledge
 C4 Be able to express themselves correctly both orally and in writing in one of the two official languages of the URV
 C5 Be committed to ethics and social responsibility as citizens and professionals

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
 A1 Demostra els coneixements dels models teòrics proposats en l'estudi del desenvolupament en l'adolescència, maduresa i vellesa.
Demostra els coneixements dels processos i etapes de desenvolupament en les etapes de l'adolescència, maduresa i vellesa, integrant aquests estudis en una perspectiva educativa i pedagògica.
 A3 És capaç d'analitzar críticamentt les seves aportacions i limitacions així com el seu impacte en la intervenció socioeducativa i els diferents àmbits de l'educació.
Demostra els coneixements dels processos i etapes de desenvolupament en les etapes de l'adolescència, maduresa i vellesa, integrant aquests estudis en una perspectiva educativa i pedagògica.
 A8 Demostra els coneixements dels processos i etapes de desenvolupament en les etapes de l'adolescència, maduresa i vellesa, integrant aquests estudis en una perspectiva educativa i pedagògica.
Type B Code Learning outcomes
 B1 Put into practice the approaches, methods and experiments put forward by the teaching staff in a disciplined fashion.
Be familiar with the features of their discipline.
Have an overview of the various theories and methodologies of a subject.
Make significant contributions and be responsible for some innovation.
 B4 Do the work planned in accordance with the quality criteria provided.
Decide how to do a particular job so that it is of the highest quality possible.
 B5 Finish the tasks assigned to them in the time allowed and with the resources available.
Take active part in planning the work of the team, and in distributing the tasks and the deadlines.
 B6 Structure their presentations and comply with any requirements should there be any.
Volunteer to make the necessary presentations in public.
Make interesting and persuasive presentations.
Type C Code Learning outcomes
 C2 Use software for on-line communication: interactive tools (web, moodle, blogs, etc.), e-mail, forums, chat rooms, video conferences, collaborative work tools, etc.
 C3 Critically evaluate information and its sources, and add it to their own knowledge base and system of values.
 C4 Produce well-structured, clear and rich written texts
 C5 Be respectful of and promote human rights and the principles of universal accessibility, equal opportunities, non-discrimination and universal accessibility for th ose with special educational needs.

Contents
Topic Sub-topic
1. Introduction to the study of adolescent, adult and elderly development

1.1. Models and theories of development
2. Development in adolescence 2.1. Biological and physical changes
2.2. Cognitive development: formal thinking and moral thinking
2.3. Personality development: adolescent identity
2.4. Adolescence and social relationships
3. Development in adulthood and old age 3.1. Developmental models in adulthood and old age
3.2. Physical and biological changes in adulthood
3.3. Cognitive development: intelligence, memory and wisdom
3.4. The development of the adult personality, personal maturation and the aging process
3.5. The adult person and their social relationships

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
2 1 3
Lecture
A1
A3
A8
20 25 45
Problem solving, exercises in the classroom
B1
B4
C2
C3
C4
C5
28 56 84
Personal attention
5 0 5
 
Multiple-choice objective tests
A1
A3
A8
C3
5 8 13
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Activitats que permeten un primer apropament als continguts de l’assignatura.
Lecture Sessions que tenen el objectiu de presentar als alumnes de forma ordenada i global els aspectes tèorics generals del desenvolupament físic, cognitiu i psicosocial en la adolescència, maduresa i vellesa.
Problem solving, exercises in the classroom Resolució i presentació de problemes pràctics individuals i en grup que representen evidències significatives del procés d’aprenentatge de l’alumne, en relació als continguts de la matèria.
Personal attention Seguiment del treball de l'alumne i resolució de dubtes tant a l'aula com en sessions de tutoria.

Personalized attention
Description

Els alumnes disposen d’hores d’atenció i tutoria pel seguiment i supervisió del treball individual i en grup. És un temps per la retroalimentació sobre les tasques i produccions a partir dels indicadors d’avaluació. Es promou també el seguiment de la dinàmica de treball en equip.


Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
Problem solving, exercises in the classroom
B1
B4
C2
C3
C4
C5
Resolució de problemes i casos pràctics, realització d’activitats pràctiques. 40%
Multiple-choice objective tests
A1
A3
A8
C3
En aquetes proves s'avaluen els continguts teòrics impartits a les classes magistrals.

Cal superar el 50% de la prova.
60%
Others  
 
Other comments and second exam session

- L'avaluació és comuna per a tots els alumnes. Per tant, tots els alumnes hauran de superar les proves objectives tipus test i hauran de lliurar les diferents activitats plantejades.

- Hi haurà un examen de recuperació pels alumnes que suspenguin les proves objectives tipus test, però no hi haurà una recuperació per les pràctiques.

- És imprescindible superar les proves objectives tipus test per poder aprovar la matèria. Les proves objectives tipus test es superen amb una nota igual o superior a 5,0 sobre 10.

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat.


Sources of information

Basic Santrock, J.W., Psicología del desarrollo : el ciclo vital, 10ª, Mc Graw Hill
Triadó, C.; Villar, F., Psicología de la vejez, 1ª, Alianza
Santrock. J.W., Psicología de la educación, 6ª, Mc Graw Hill

Complementary Ríos, J. A., Los ciclos vitales de la familia y la pareja, 1ª, Editorial CCS
Yanguas, J. , Intervención psicosocial en gerontología: manual práctico, 2ª, Caritas Española
Delgado, B., Psicología del desarrollo. VOL. II, 1ª, Mc Graw Hill

Recommendations


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.