Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A6 |
Conèixer, dissenyar i desenvolupar mètodes d'avaluació. |
| A7 |
Dissenyar i avaluar programes d'intervenció i orientació pedagògica. |
| A9 |
Dissenyar i desenvolupar processos d'investigació aplicats a diferents contextos i amb enfocaments metodològics diversos. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
| C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
| C6 |
Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A6 |
Coneix i diferencia els principals mètodes, dissenys i instruments de l'avaluació i la investigació.
| | A7 |
Coneix i diferencia els conceptes i dimensions de l'avaluació, el diagnòstic i la investigació en educació.
Adquireix les destreses per a la recollida i anàlisi de dades.
| | A9 |
Entén els fonaments científics i epistemològics de la investigació educativa.
Dissenya, planifica i projecta investigacions qualitatives i quantitatives.
Coneix i diferencia els principals mètodes, dissenys i instruments de l'avaluació i la investigació.
Adquireix les destreses per a la recollida i anàlisi de dades.
Localitza i utilitza fonts bibliogràfiques i documentals d'informació actualitzades.
Utilitza els recursos tecnològics adequats en els diferents processos d'investigació educativa.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B3 |
Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Analitza riscos i beneficis de la innovació
| | B4 |
Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
| | B5 |
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
| | B6 |
Analitza, valora i respon de manera adequada a les preguntes que se li formulen en una presentació oral
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
| | C4 |
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
| | C5 |
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les
persones amb discapacitat
| | C6 |
Identifica necessitats de formació
Defineix i desenvolupa l'itinerari curricular considerant les necessitats formatives, interessos i motivacions acadèmico-professionals
|
Tema |
Subtema |
1. La investigació educativa |
- Introducció: Ciència, coneixement i investigació.
- Concepte i evolució històrica de la investigació educativa.
- Potencialitats i limitacions de la investigacio.
- Els paradigmes i els enfocaments d'investigació.
- El problema i les fonts documentals.
- El disseny de la investigació.
- Tècniques i instruments per l'obtenció de dades.
- Procediments i tècniques per l'anàlisi de dades.
- Elaboració i difusió de conclusions. |
2. L'avaluació educativa |
- Concepcions avaluatives.
- Funcions de l'avaluació.
- Tipus d'avaluació.
- L'avaluació com a procés.
- La metaavaluació.
- Alguns tòpics d'interès en relació a l'avaluació educativa.
- Àmbits bàsics de l'avaluació educativa. |
3. El diagnòstic educatiu |
- La teoria del diagnòstic educatiu (concepte, evoluació històrica, objectius, funcions, àmbits i altres qüestions)
- El disseny del diagnòstic educatiu: Fases del procés diagnòstic.
- Aplicació del diagnòstic educatiu: Camps d'observació, procediments, anàlisi i interpretació dels resultats, orientació i assessorament, informe i protocols. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
3 |
0 |
3 |
Sessió Magistral |
|
50 |
75 |
125 |
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
|
3 |
2 |
5 |
Debats |
|
5 |
13 |
18 |
Presentacions / exposicions |
|
10 |
15 |
25 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
30 |
10 |
40 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
30 |
10 |
40 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
20 |
10 |
30 |
Treballs |
|
10 |
40 |
50 |
Fòrums de debat |
|
5 |
5 |
10 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
10 |
5 |
15 |
Pràctiques a través de TIC |
|
15 |
45 |
60 |
Atenció personalitzada |
|
10 |
15 |
25 |
|
Proves mixtes |
|
2 |
0 |
2 |
Proves mixtes |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l’assignatura, comentari dels criteris d’avaluació i recollida d’informació dels alumnes. |
Sessió Magistral |
És l'explicació oral, per part de l'equip docent, dels continguts teòrics bàsics de la matèria. Normalment, aquesta exposició es farà amb el suport de mitjans audiovisuals. |
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
Participació per part de l'estudiant en esdeveniments científics o divulgatius que es portin a terme a la Facultat de Ciències de l'Educació i Psicologia, relacionats amb la matèria. |
Debats |
Intercanvi d'opinions, moderat per les professores i pels propis estudiants, al voltant d'alguns temes d'interés, realitzat a l'aula ordinària. |
Presentacions / exposicions |
És l´exposició oral per part dels estudiants d´un treball d'aplicació. La presentació va adreçada a la resta de l´alumnat del grup. Prèviament la professora haurà donat unes indicacions sobre com realitzar la feina i l'haurà tutoritzat. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Consisteix en l´anàlisi, discussió i resolució d´un cas pràctic o problema proposat a classe. Normalment, aquesta activitat es realitzarà en grups amb l´orientació de la professora. El resultat i/o les conclusions s'han de presentar per escrit. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Consisteix en l´anàlisi, discussió i resolució d´un cas pràctic o problema proposat a classe. Normalment, aquesta activitat es realitzarà en grups amb l´orientació de la professora. El resultat i/o les conclusions s'han de presentar per escrit. |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Consisteix en la realització d´exercicis pràctics utilitzant les tecnologies de la informació i la comunicació. Normalment, aquestes pràctiques es realitzaran a l´aula d´ordinadors amb l'orientació de la professora. |
Treballs |
TREBALL INTERDISCIPLINAR DE SEGON DE GRAU.
Treball d'aplicació de la part teòrica i d'integració de la part pràctica que es realitza des de les 6 matèries que configuren el segon curs. |
Fòrums de debat |
Intercanvi d'opinions, moderat per les professores, al voltant d'alguns temes d'interés, realitzat mitjançant el forum de discussió del Moodle. |
Resolució de problemes, exercicis |
Consisteix en l´anàlisi, discussió i resolució de problemes o exercicis proposats a classe. |
Pràctiques a través de TIC |
Consisteix en la realització de problemes o exercicis utilitzant les tecnologies de la informació i la comunicació. |
Atenció personalitzada |
Tutoria acadèmica de la matèria. |
Descripció |
Atenció personalitzada inicial i seguiment al llarg de tot el curs.
Hores d’atenció als estudiants al despatxos corresponents i consultoria telemàtica a través del correu electrònic i del xat de la matèria.
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Pràctiques del bloc I (Investigació Educativa). |
25% |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Pràctiques del bloc II i III (Avaluació educativa i Diagnòstic Educatiu). |
20% |
Treballs |
|
TREBALL INTERDISCIPLINAR DE SEGON DE GRAU |
25% |
Proves mixtes |
|
Prova per a la valoració dels continguts teòrics (sessions magistrals) i pràctics del bloc I (Investigació Educativa). |
15% |
Proves mixtes |
|
Prova per a la valoració dels continguts teòrics (sessions magistrals) i pràctics dels blocs II i III (Avaluació educativa i Diagnòstic Educatiu). Consta de preguntes curtes i preguntes de tipus test. |
15% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
- Els estudiants que no poden assistir regularment a les sessions (classes presencials) han de parlar amb el coordinador/a de matèria durant el mes de setembre. - Els estudiants que no matriculen les 6 matèries que conformen el segon de Grau, han de comunicar-ho al coordinador/a de matèria durant la primera setmana de classe. D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat. |
Bàsica |
Bisquerra, R. (coord.), Metodología de a investigación educativa, Última edició disponible, Madrid: La Muralla
Mateo, J. i Martínez, F., Medición y evaluación educativa, Última edició disponible , Madrid: La Muralla
|
|
Complementària |
Anaya, D., Diagnóstico en educación, Última edició disponible, Madrid: Sanz y Torres
Parra, J., Diagnóstico en educación , Última edició disponible, Murcia: DM
Bisquerra, R., Métodos de investigación educativa, Última edició disponible, Barcelona: Ceac
Latorre, A.; del Rincón, D. i Arnal, J, Bases metodológicas de la investigación educativa, Última edició disponible, Barcelona: Gràfiques 92
Sierra Bravo, R., Técnicas de investigación social. Teoría y ejercicios, Última edició disponible, Madrid: Paraninfo
Best, J. W., Cómo investigar en educación, Última edició disponible, Madrid: Morata
Cohen, L. i Manion, L., Métodos de investigación educativa, Última edició disponible, Madrid: La Muralla
Delgado, J. M. i Gutiérrez, J. (coord.), Métodos y técnicas cualitativas de investigación en ciencias sociales, Última edició disponible, Madrid: Síntesis
León, O. G. i Montero, I., Diseño de investigaciones, Última edició disponible, Madrid: McGraw-Hill
Pérez Serrano, G. (coord.), Modelos de Investigación Cualitativa en Educación Social y Animación Sociocultural. Aplicaciones Prácticas., Última edició disponible, Madrid: Narcea
Tejada, J., El proceso de investigación científica, Última edició disponible, Barcelona: Fundació La Caixa
McMillan, J.H. i Schumacher, S., Investigación educativa, Última edició disponible, Madrid: Pearson
Ritchey, F.J., Estadística para las ciencias sociales, Última edició disponible, México: McGraw Hill
Tierno, J.M.; Iranzo, P. i Barrios, Ch., El compromiso organizativo e institucional para diseñar y evaluar competencias en la universidad., Revista de Educación, 361, 223-251, Disponible a: http://www.mecd.gob.es/dctm/revista-
Tierno, J.M.; Barrios, Ch. i Vives, M., El papel del feedback formativo en una experiencia universitaria interdisciplinar (en el libro: Cabrera, N. i Mayordomo, R.M. (eds.) (2016). El feedback formativo en la universidad), Úlitma edició disponible, Barcelona: LMI (Colección Transmedia XXI)
|
Altres recursos: Bibliografia específica per blocs i temes.
Adreces d’internet i altres recursos en format electrònic adients per a cada temàtica. http://www.sre.urv.es/moodle/ |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|