DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) PROJECCIÓ PROFESSIONAL Codi 11214106
Ensenyament
Grau de Pedagogia (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
CASAS CASAJUANA, GESSICA
Adreça electrònica jessica.casas@urv.cat
Professors/es
CASAS CASAJUANA, GESSICA
Web
Descripció general i informació rellevant Pretén presentar a l'estudiant la realitat del món professional a partir de xerrades, anàlisi de documents i altres activitats per tal d'afavorir la comprensió, la reflexió i la definició del propi projecte professional.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer les bases teòriques, evolutives i socioculturals del desenvolupament humà.
 A5 Conèixer els principis i models d'orientació educativa, escolar i professional en contextos educatius diversos.
 A9 Dissenyar i desenvolupar processos d'investigació aplicats a diferents contextos i amb enfocaments metodològics diversos.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.
 C6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Adquireix els coneixements bàsics del programa plantejat.
Dissenya i construeix el seu projecte personal d'inserció professional.
 A5 Adquireix els coneixements bàsics del programa plantejat.
Coneix els fonaments de l'orientació laboral i sociolaboral.
Dissenya i construeix el seu projecte personal d'inserció professional.
 A9 Adquireix els coneixements bàsics del programa plantejat.
Dissenya, planifica, executa i avalua un programa d'orientació professional.
Crea un espai col·laboratiu per a la reflexió i l'anàlisi de l'ocupació i l'autoocupació que faciliten definir el projecte inserció professional.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges
Transfereix l’ aprenentatge de casos i exercicis de l’ aula a situacions reals d’ altres àmbits
 B3 Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
 B5 Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Té en compte els punts de vista dels demés i retroalimenta de forma constructiva
Dirigeix reunions amb eficàcia
 B6 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
El llenguatge no verbal es apropiat al discurs verbal
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
 C5 Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics
 C6 Identifica necessitats de formació
Identifica els propis interessos i motivacions acadèmico-professionals
Defineix i desenvolupa l'itinerari curricular considerant les necessitats formatives, interessos i motivacions acadèmico-professionals
Desenvolupa recursos i estratègies que li facilitin la transició al món laboral

Continguts
Tema Subtema
1. El marc laboral de les professions
2. Els camps de projecció professional dels educadors socials
3. Habilitats i competències professionals
4. Desenvolupament i ètica professional

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A1
A5
A9
C5
16 35 51
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge
A1
A5
B2
B3
B5
B6
C4
C6
4 28 32
Debats
B3
B6
4 6 10
Presentacions / exposicions
A9
B5
B6
C2
C4
15 20 35
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
B2
B3
B5
B6
C5
2 2 4
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves mixtes
C6
2 12 14
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de la matèria i coneixement del grup.
Sessió Magistral S'introduiran els conceptes teòrics i es presentaran els camps de projeccio professional
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge Haurà de recollir la síntesi i conclusions de tot el que s'ha treballat a classe (en petits grups) a més de definir el propi projecte acadèmic i professional (individual)
Debats S'analitzarà el desenvolupament i ètica professional a partir del visionat d'una pel.lícula.
Presentacions / exposicions S'haurà de presentar el treball interdisciplinar que es realitza per totes les matèries de 2n curs.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Es tracta d'unes dinàmicas a classe per analitzar i desenvolupar habilitats i competències professionals
Atenció personalitzada El professorat reserva unes hores de tutoria per l'atenció personalitzada al alumnat

Atenció personalitzada
Descripció
Es dedica un espai de temps per les tutories de seguiment. Aquells alumnes que tinguin una discapacitat o qualsevol problema poden posar-se en contacte amb el professorat per tal de realitzar adaptacions si s'escau.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge
A1
A5
B2
B3
B5
B6
C4
C6
La part elaborada en petits grups té un pes del 20%.
La part elaborada individualment té un pes del 20%
40%
Presentacions / exposicions
A9
B5
B6
C2
C4
Exposició oral al final de curs del treball interdisciplinar de 2n crus. 20%
Proves mixtes
C6
El tipus de prova es consensuarà amb els estudiants. 35%
Altres  

Assistència i autoavaluació

5%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

  • Els estudiants que no poden assistir regularment a les sessions (classes presencials) han de parlar amb el coordinador/a de matèria durant el mes de setembre.
  • Els estudiants que no matriculen les 6 matèries que conformen el segon de Grau, han de comunicar-ho al coordinador/a de matèria durant la primera setmana de classe.
  • D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat.

  • Fonts d'informació

    Bàsica AGUADO, D. y otros., Habilidades para el trabajo en equipo: programa de entrenamiento., 2008, UAM, Madrid
    ANECA, Libro Blanco, Título de Grado en Pedagogia y Educación Social. Volumen 1. , 2004, http://www.aneca.es/media/150392/libroblanco_pedag
    HORTAL, A., Ética general de las profesiones. , 2002 , Desclée, Bilbao
    RIERA ROMANÍ, J. , Concepto, formación y profesionalización de: el educador social, el trabajador social y el pedagogo social. , 1998, Nau llibres, València
    RODRIGUEZ MORENO, M.L. y otros., Estudios universitarios, proyecto profesional y mundo del trabajo., 2009, UB, Barcelona

    Complementària BARRERA, A. i FERNÁNDEZ, E., El perfil professional per competències del pedagog en les organitzacions. Revista Educació i xarxa (Nº4) p. 17-20. , 2010, http://www.pedagogs.cat/doc/COPEC-Eix-4.pdf
    BORDAS, I; i altres., Les sortides professionals del llicenciat en Pedagogia. , 1995, UB. Barcelona
    COPEC, Codi de deontologia del Col·legi de Pedagogs de Catalunya Revista Educació i xarxa (Nº2) p. 6-8. , 2006, http://www.pedagogs.cat/doc/eix2.pdf
    COPEC, Col·legi de Pedagogs de Catalunya. , , http://www.pedagogs.cat/
    RIERA, J., La tasca professional del pedagog/a i psicopedagog/a en els diferents àmbits professionals d’actuació. Revista Educació i xarxa (Nº0) p.20-26. , 2003, http://www.pedagogs.cat/doc/revista2006_0.pdf
    RODRÍGUEZ, R., Nou servei de perfils professionals del Pedagog/a i Psicopedagog/a. Revista Educació i xarxa (Nº1) p. 24-33. , 2004, http://www.pedagogs.cat/doc/revista2006_1.pdf
    RODRÍGUEZ, R. , L’orientació en el desenvolupament professional del pedagog/a i del psicopedagog/a. Revista Educació i xarxa (Nº2) p. 24-29. , 2006, http://www.pedagogs.cat/doc/eix2.pdf
    RODRÍGUEZ, R., La definició de competències del pedagog. Revista Educació i xarxa (Nº4) p. 35-37., 2010, http://www.pedagogs.cat/doc/COPEC-Eix-4.pdf
    SARRAMONA, J. , Les competències professionals del pedagog i del psicopedagog. Revista Educació i xarxa (Nº0) p. 32-35. , 2003, http://www.pedagogs.cat/doc/revista2006_0.pdf

    Recomanacions


    (*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent