DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) SISTEMA EDUCATIU Codi 11214107
Ensenyament
Grau de Pedagogia (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
18 Obligatòria Tercer AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
CORNADÓ REBATE, JOSE MARIA
Adreça electrònica patricia.terradellas@urv.cat
josemaria.cornado@urv.cat
Professors/es
TERRADELLAS MARÉ, PATRÍCIA
CORNADÓ REBATE, JOSE MARIA
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta matèria aprofundeix sobre les característiques generals del nostre sistema educatiu, i de cada una de les característiques pròpies de les etapes que el conformen.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A4 Conèixer els principis i fonaments de la teoria del currículum i els processos d'ensenyament-aprenentatge.
 A10 Dissenyar i avaluar recursos didàctics, materials i programes de formació per a diferents col•lectius, etapes i àrees curriculars.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A4 Analitza l’evolució del sistema educatiu en les seves funcions de socialització i culturització.
 A10 Coneix l’estructura organitzativa del Sistema Educatiu actual en general i dels centres educatius en particular.
Coneix els recursos de recolzament del Sistema Educatiu disponibles per el desenvolupament de l’educació formal.
Dissenya projectes didàctics a partir del marc legislatiu curricular.
Incorpora estratègies innovadores en el disseny de projectes didàctics.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
Experimenta amb procediments nous
Identifica els resultats de la innovació
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Té en compte a qui i com afecta la innovació
Troba nous mètodes per fer les coses
Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
Analitza riscos i beneficis de la innovació
Identifica necessitats de millora en situacions i contexts complexes
Reflexiona sobre les causes i fins de la innovació
Troba nous mètodes de fer les coses d’ una altra manera
Dissenya nous productes, processos,...analitzant riscos i beneficis
Aplica tècniques innovadores i obté resultats
Analitza el procés de treball seguit.
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
Reconeix els encerts i errors en el desenvolupament de la seva tasca
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
Proposa millores a les orientacions relatives de com realitzar el treball amb qualitat
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
Pren decisions encertades mostrant seguretat i coherència i d’ acord amb una sistemàtica
Analitza les seves limitacions i possibilitats per desenvolupar la seva tasca/treball
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps
Decideix com ha de fer el treball previst perquè tingui la màxima qualitat possible.
Decideix que és allò que caldria que mostrés en relació al treball/projecte realitzat i ho aconsegueix d’ acord amb la seva planificació, en el termini previst
Pren decisions encertades en moments compromesos mostrant seguretat, coherència i d’ acord amb una sistemàtica
 B5 Identifica els objectius col·lectius del grup amb els seus propis
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Té en compte els punts de vista dels demés i retroalimenta de forma constructiva
Accepta i compleix les normes del grup
Contribueix a l’ establiment i aplicació dels processos de treball de l’ equip
Actua constructivament per afrontar els conflictes de l’ equip
Amb la seva forma de comunicar i relacionar-se contribueix a la cohesió del grup
S’ interessa per la importància de l’activitat que es desenvolupa en el grup
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
Dirigeix reunions amb eficàcia
Proposa al grup metes ambicioses i clarament definides
Facilita la gestió positiva de les diferències, desacords i conflictes que es produeixen a l’ equip
Fomenta que tots els membres es comprometin amb la gestió i funcionament de l'equip
 B6 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Controla suficientment els seus nervis per expressar-se en públic
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
En les seves presentacions utilitza medis de suport
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
Es presenta voluntari per fer presentacions oportunes en públic
El llenguatge no verbal es apropiat al discurs verbal
Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Fa presentacions interessants i convincents
Analitza, valora i respon de manera adequada a les preguntes que se li formulen en una presentació oral
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
Adapta la seva argumentació als diferents grups i/o situacions preestablertes
Fomenta la participació de les seves audiències i pregunta de forma constructiva per aconseguir el diàleg
Adapta la forma del missatge a les diverses situacions
Presenta els projectes didàctics dissenyats.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
1. EL SISTEMA EDUCATIU 1.1. Concepte. Anàlisi sociològic
1.2. Antecedents del marc legislatiu.
1.3. Línies actuals en les polítiques educatives.
1.4. Teoria del currículum.
1.5. Marc legislatiu a Catalunya
1.6. Innovació pedagògica
1.7. Altres sistemes educatius
2. ESTRUCTURA A CATALUNYA 2.1. Educació infantil
2.2. Educació primària
2.3. Educació secundària obligatòria
2.4. Formació professional. Els cicles formatius.
2.5. El batxillerat
2.6. les proves d'accés
3. INSTITUCIONS EDUCATIVES 3.1. Llar d'infants
3.2. Escola
3.3. Escola - institut
3.4. Institut
3.5. Centres de formació de persones adultes
3.6. Altres institucions educatives
3.7. Serveis de suport als centres

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A4
A10
2 0 2
Resolució de problemes, exercicis
B3
B4
C3
60 140 200
Sessió Magistral
A4
A10
60 60 120
Debats
A4
B5
C4
40 30 70
Treballs
B5
B6
10 20 30
Atenció personalitzada
A4
2 0 2
 
Proves mixtes
A4
A10
2 24 26
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats Introductòries Presentació de la matèria i dels seus requeriments: competències, continguts, metodologia i avaluació.
Resolució de problemes, exercicis - Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
- Plantejament de situacions pràctiques sobre el contingut de la matèria. Els alumnes, en grups reduïts, les estudiaran i proposaran la solució argumentada per resoldre-les. A continuació es farà una posada en comú i es trauran conclusions.
- Presentacions / exposicions Exposició oral per part dels alumnes d'un tema concret o d'un treball davant dels companys de classe utilitzant suport TIC, prèvia presentació escrita i amb l'assessorament del professor/a.
- Treballs Activitats extenses que l'alumne ha de presentar al professor.
- Resolució de problemes, exercicis Anàlisi i solució d'exercicis relacionats amb la temàtica de la matèria.
- Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determinat.
Sessió Magistral Sessió Magistral: Exposició dels continguts de la matèria per part del professor/a amb la utilització de suport material, especialment les TIC. Es facilita la participació de l'alumnat.
Debats Debats a classe o a través dels fòrums o altres activitats del moodle.
Treballs Realització d'activitats que es presentaran als companys i al professor.
Atenció personalitzada El professorat atendrà individualment o en grup a l'alumant per resoldre quastions puntuals i per orientar-lo per assolir les competències corresponents.

Atenció personalitzada
Descripció
L'atenció personalitzada es farà amb cita prèvia a demanda de qualsevol de les dues parts (professorat / alumnat).

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
B5
B6
BLOC 1: 40%

- Activitat 1: 35%
- Activitat 2: 65%

BLOCS 2 i 3: 60%

- Prova escrita 90%
- Apunts i assistència 10%
Proves mixtes
A4
A10
Prova escrita: 90 % del 60% dels blocs 2 i 3
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per superar l'assignatura cal APROVAR la prova escrita (examen) i les dues activitats: activitat 1 i activitat 2, detallades en el Pla de Treball.

Es considera aprovat una puntuació superior o igual a 5; puntuació que s'haurà d'assolir de forma independent en cadascuna de les tres activitats amb pes directe a la nota. (Prova escrita, activitat 1 i activitat 2). Els alumnes que no superin alguna d'aquestes activitats tindran opció a realitzar una recuperació proposada pel professor. El lliurament de les activitats de recuperació es concentraran al final del període lectiu.

Totes les activitats de recuperació tindran una puntuació màxima de 5 punt.

L'assistència a classe és recomanada i obligatòria. L'alumnat que no assisteixi amb regularitat a les classes presencials, haurà defer i superar un treball complementari (Pla Alternatiu) per tal de tenir dret a la Prova Escrita. El lliurament del Pla Alternatiu serà de 15 dies abans de la data de la prova escrita.

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat.


Fonts d'informació

Bàsica Angulo, F; Blanco, N, Teoría y desarrollo del curriculum, (1994), Archidona:Aljibe.
Zabalza, M. Á, Diseño y desarrollo escolar, (1995), Madrid: Narcea. Morata.
Rivas, M., Innovación educativa. Teoría, procesos y estrategias, (2000), Madrid: Síntesis.

BIBLIOGRAFIA BÀSICA

 

  • Antunez, S; Del Carmen, L.; Imbernon, F; Parcerisa, A; Zabala, A. (1992). Del proyecto educativo a la programación del aula. Barcelona. Grao.
  • Bolívar, A. (2000). Los centros educativos como organizaciones que aprenden. Promesa y realidades. Madrid: La Muralla.
  • Bonals, J. (1996) El trabajo en equipo del profesorado. Barcelona: Graó.
  • Carbonell, J. (2001). La aventura de innovar. El cambio en la escuela. Madrid: Ediciones
  • Coll, C. (1986): Marc curricular per a l'Ensenyament obligatori. Barcelona: Generalitat de Catalunya, Departament d'educació.
  • Escudero, J. M.: (1999): Diseño, desarrollo e innovación del curriculum. Madrid: Síntesis educación.
  • Gimeno, J. (1985): La enseñanza: su teoría y su práctica. Madrid. Akal
  • Gimeno, J. (1988): El curriculum; una reflexión sobre la práctica. Madrid:Morata.
  • Grundy, S. (1991): Producto o praxis del curriculum. Madrid: Morata.
  • Mauri, T; Solé, I; Del Carmen, L; Zabala A. (1990): El curriculum en el centro educativo. ICE Barcelona - Horsori.
  • Roman M; Díez, E. (1994): Curriculum y enseñanza: una didáctica centrada en procesos. Madrid: EOS.

 

Complementària , , ,

Recomanacions


 
Altres comentaris
L’alumnat de pedagogia a primer curs, ha realitzat la matèria de PROCESSOS i CONTEXTOS EDUCATIUS (18 crèdits ECTS) on un dels blocs més importants és LA PLANIFICACIÓ EDUCATIVA (Unitat de programació). A segon de grau de pedagogia hi ha la matèria de PLANIFICACIÓ I ORGANITZACIÓ DE LA INTERVENCIÓ EDUCATIVA on han treballat continguts relacionats amb la programació. A segon de grau de pedagogia han fet la matèria ATENCIÓ A LA DIVERSITAT on s'han treballat continguts relacionats amb les diferents adaptacions del currículum, l’escola inclusiva i l’atenció a la diversitat. El professorat d'aquesta matèria, entenem que tots aquests aspectes estan treballats per l'alumnat, per la qual cosa, hauran de conèixer els resultats d'aprenentatge corresponents.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent