DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) SISTEMA EDUCATIU Codi 11214107
Ensenyament
Grau de Pedagogia (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
18 Obligatòria Tercer AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
IRANZO GARCIA, MARIA PILAR
Adreça electrònica pilar.iranzo@urv.cat
Professors/es
IRANZO GARCIA, MARIA PILAR
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta matèria aprofundeix en les característiques generals dels sistemes educatius autonòmic i nacional i de llurs etapes. Analitza, així mateix, les característiques més rellevants de sistemes educatius internacionals d'èxit.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A4 Conèixer els principis i fonaments de la teoria del currículum i els processos d'ensenyament-aprenentatge.
 A10 Dissenyar i avaluar recursos didàctics, materials i programes de formació per a diferents col•lectius, etapes i àrees curriculars.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A4 Analitza l’evolució del sistema educatiu en les seves funcions de socialització i culturització.
 A10 Coneix l’estructura organitzativa del Sistema Educatiu actual en general i dels centres educatius en particular.
Coneix els recursos de recolzament del Sistema Educatiu disponibles per el desenvolupament de l’educació formal.
Dissenya projectes didàctics a partir del marc legislatiu curricular.
Incorpora estratègies innovadores en el disseny de projectes didàctics.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
Experimenta amb procediments nous
Identifica els resultats de la innovació
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Té en compte a qui i com afecta la innovació
Troba nous mètodes per fer les coses
Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
Analitza riscos i beneficis de la innovació
Identifica necessitats de millora en situacions i contexts complexes
Reflexiona sobre les causes i fins de la innovació
Troba nous mètodes de fer les coses d’ una altra manera
Dissenya nous productes, processos,...analitzant riscos i beneficis
Aplica tècniques innovadores i obté resultats
Analitza el procés de treball seguit.
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
Reconeix els encerts i errors en el desenvolupament de la seva tasca
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
Proposa millores a les orientacions relatives de com realitzar el treball amb qualitat
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
Pren decisions encertades mostrant seguretat i coherència i d’ acord amb una sistemàtica
Analitza les seves limitacions i possibilitats per desenvolupar la seva tasca/treball
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps
Decideix com ha de fer el treball previst perquè tingui la màxima qualitat possible.
Decideix que és allò que caldria que mostrés en relació al treball/projecte realitzat i ho aconsegueix d’ acord amb la seva planificació, en el termini previst
Pren decisions encertades en moments compromesos mostrant seguretat, coherència i d’ acord amb una sistemàtica
 B5 Identifica els objectius col·lectius del grup amb els seus propis
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Té en compte els punts de vista dels demés i retroalimenta de forma constructiva
Accepta i compleix les normes del grup
Contribueix a l’ establiment i aplicació dels processos de treball de l’ equip
Actua constructivament per afrontar els conflictes de l’ equip
Amb la seva forma de comunicar i relacionar-se contribueix a la cohesió del grup
S’ interessa per la importància de l’activitat que es desenvolupa en el grup
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
Dirigeix reunions amb eficàcia
Proposa al grup metes ambicioses i clarament definides
Facilita la gestió positiva de les diferències, desacords i conflictes que es produeixen a l’ equip
Fomenta que tots els membres es comprometin amb la gestió i funcionament de l'equip
 B6 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Controla suficientment els seus nervis per expressar-se en públic
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
En les seves presentacions utilitza medis de suport
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
Es presenta voluntari per fer presentacions oportunes en públic
El llenguatge no verbal es apropiat al discurs verbal
Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Fa presentacions interessants i convincents
Analitza, valora i respon de manera adequada a les preguntes que se li formulen en una presentació oral
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
Adapta la seva argumentació als diferents grups i/o situacions preestablertes
Fomenta la participació de les seves audiències i pregunta de forma constructiva per aconseguir el diàleg
Adapta la forma del missatge a les diverses situacions
Presenta els projectes didàctics dissenyats.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
1. EL SISTEMA EDUCATIU 1.1. Concepte. Anàlisi sociològic
1.2. Antecedents del marc legislatiu
1.3. Línies actuals en les polítiques educatives
1.4. Teoria del currículum
1.5. Marc legislatiu a Catalunya
1.6. Innovació pedagògica
1.7. Altres sistemes educatius
2. ESTRUCTURA DEL SISTEMA EDUCATIU A CATALUNYA I A ESPANYA 2.1. Educació infantil
2.2. Educació primària
2.3. Educació secundària obligatòria
2.4. Batxillerat
2.5. Formació professional
2.6. Les proves d'accés
3. INSTITUCIONS EDUCATIVES 3.1. Llar d'infants
3.2. Escola
3.3. Escola - institut
3.4. Institut
3.5. Centres de formació de persones adultes
3.6. Altres institucions educatives
3.7. Serveis de suport als centres

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A4
A10
6 0 6
Resolució de problemes, exercicis
B3
B4
C3
60 140 200
Sessió Magistral
A4
A10
56 56 112
Debats
A4
B5
C4
40 30 70
Treballs
B5
B6
10 20 30
Atenció personalitzada
A4
4 2 6
 
Proves mixtes
A4
A10
2 24 26
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats Introductòries. Presentació de la matèria i dels seus requeriments: competències, continguts, metodologia i avaluació.

Avaluació de coneixements previs i tractament de la informació: aplicació de tècniques de recerca quantitativa i qualitativa
Resolució de problemes, exercicis - Supòsits pràctics/estudi de casos a l'aula ordinària/Simulacions
- Plantejament de situacions pràctiques sobre el contingut de la matèria. Els alumnes, en grups reduïts, les estudiaran i proposaran solucions argumentades per resoldre-les. Posada en comú i elaboració de conclusions.
- Presentacions / exposicions: Exposició oral per part dels alumnes d'un tema concret o d'un treball davant dels companys de classe utilitzant suport TIC, prèvia presentació escrita i amb l'assessorament de la professora.
- Treballs: Activitats extenses que l'alumne ha de presentar a la professora.
- Resolució de problemes i exercicis: Anàlisi i solució d'exercicis relacionats amb la temàtica de la matèria.
- Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determinat.
Sessió Magistral Sessió Magistral: Exposició dels continguts de la matèria per part del professor/a amb la utilització de suport material, especialment les TIC. Es requereix la participació de l'alumnat.
Debats Debats a classe o a través dels fòrums o altres activitats del moodle.
Treballs Realització d'activitats que es presentaran als companys i al professor.
Atenció personalitzada La professora atendrà individualment o en grup els estudiants per resoldre qüestions puntuals i per orientar-los en l’assoliment de les competències pròpies de l’assignatura.

Atenció personalitzada
Descripció
L'atenció personalitzada es farà amb cita prèvia a demanda de qualsevol de les dues parts (professora / estudiants).

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
B5
B6
TREBALLS GRUPALS amb valor del 50 % de la nota per a cada un dels 3 blocs de continguts
Proves mixtes
A4
A10
Prova escrita INDIVIDUAL amb valor del 50 % de la nota per a cada un dels 3 blocs de continguts
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per superar l'assignatura cal APROVAR les proves escrites (examens) i els treballs de cada bloc detallades en el Pla de Treball.

Es considera aprovat una puntuació superior o igual a 5; puntuació que s'haurà d'assolir de forma independent en cadascuna de les activitats amb pes directe a la nota. Els alumnes que no superin alguna d'aquestes activitats tindran opció a realitzar una recuperació. El lliurament de les activitats de recuperació es concentraran al final del període lectiu.

Totes les activitats de recuperació tindran una puntuació màxima de 5 punts.

En aquesta assignatura l'estudiant HA D'ASSISTIR A LES CLASSES PRESENCIALS. En els casos excepcionals en què l'estudiant no pugui assistir a les classes presencials haurà de realitzar les mateixes activitats individuals i grupals que la resta d'estudiants i presentar-les en paper, enregistraments o com es pacti amb la professora. En tot cas, per a fer el contracte sobre aquestes activitats alternatives, cal avisar A LA PROFESSORA de la no-presencialitat DURANT LES DUES PRIMERES SETMANES DE CLASSE.

En aquesta assignatura l'estudiant pot demostrar assoliment de competències amb activitats pactades amb les professores en cas de no superar-les en les activitats establertes en primera convocatòria.

Totes les produccions escrites i lliurades per part de l'estudiant/a han de reunir els requisits de CORRECCIÓ LINGÜÍSTICA (Veure a l'espai Moodle).

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluades. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant/a.


Fonts d'informació

Bàsica ? Tejada, J. y otros, Formación de Formadores., (2006, 2007)., Madrid: Thomson (2 vols).
Rivas, M., Innovación educativa. Teoría, procesos y estrategias, (2000), Madrid: Síntesis.
Zabalza, M. Á, Diseño y desarrollo escolar, (1995), Madrid: Narcea. Morata.
Angulo, F; Blanco, N, Teoría y desarrollo del curriculum, (1994), Archidona:Aljibe.

BIBLIOGRAFIA BÀSICA

 

  • Ainscow, M. (2001). Desarrollo de escuelas inclusivas: ideas, propuestas y experiencias para mejorar las instituciones escolares. Madrid: Narcea
  • Aiscow, M., West, M. (2008). Mejorar las escuelas. Liderazgo y colaboración. Madrid: Narcea.
  • Antúnez, S; Del Carmen, L.; Imbernón, F; Parcerisa, A; Zabala, A. (1992). Del proyecto educativo a la programación del aula. Barcelona. Graó.
  • Apple, M. y Beane, J.A. (Comps.) (1997). Escuelas democráticas. Madrid: Morata.
  • Bolívar, A. (2000). Los centros educativos como organizaciones que aprenden. Promesa y realidades. Madrid: La Muralla.
  • Carbonell, J. (2001). La aventura de innovar. El cambio en la escuela. Madrid: Ediciones
  • Casanova, M.A. (2006). Diseño curricular e innovación educativa. Madrid: La Muralla.
  • Escudero, J. M.: (1999). Diseño, desarrollo e innovación del curriculum. Madrid: Síntesis educación.
  • Essomba, M.A. (2006). Liderar escuelas interculturales e inclusivas. Equipos directivos y profesorado ante la diversidad cultural y la inmigración. Barcelona: Graó.
  • Gimeno, J. (1985). La enseñanza: su teoría y su práctica. Madrid: Akal
  • Gimeno, J. (1988). El curriculum; una reflexión sobre la práctica. Madrid: Morata.
  • Grundy, S. (1991). Producto o praxis del curriculum. Madrid: Morata.
  • Mauri, T; Solé, I; Del Carmen, L; Zabala A. (1990). El curriculum en el centro educativo. Barcelona - ICE-Horsori.
  • Roman M; Díez, E. (1994). Curriculum y enseñanza: una didáctica centrada en procesos. Madrid: EOS.
Complementària , , ,

Recomanacions


 
Altres comentaris
L’alumnat de pedagogia ha hagut de cursar la matèria de PROCESSOS i CONTEXTOS EDUCATIUS (primer curs, 18 crèdits ECTS) on un dels blocs més importants és LA PLANIFICACIÓ EDUCATIVA (Unitat de programació). A segon de grau de pedagogia, PLANIFICACIÓ I ORGANITZACIÓ DE LA INTERVENCIÓ EDUCATIVA on ha treballat continguts relacionats amb la programació. A segon de grau de pedagogia també ha fet la matèria ATENCIÓ A LA DIVERSITAT on ha après continguts relacionats amb les diferents adaptacions del currículum, l’escola inclusiva i l’atenció a la diversitat. El professorat d'aquesta matèria entén que tots aquests aspectes i els resultats d'aprenentatge corresponents estan assolits.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent