Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A10 |
Dissenyar i avaluar recursos didàctics, materials i programes de formació per a diferents col•lectius, etapes i àrees curriculars. |
| A11 |
Coordinar el disseny, aplicació i avaluació de programes d'educació i formació mitjançant les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (e-learning). |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp. |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A10 |
Analitza i elabora materials didàctics.
Dissenya, desenvolupa i avalua programes educatius multimèdia.
| | A11 |
Coneix, difon i implementa estratègies de recolzament a la orientació, a la tutoria i al seguiment dels alumnes.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
Comparteix i assumeix els objectius d’ aprenentatge proposats pel professor
Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
Comprèn els elements que composen una disciplina
Reconeix la rellevància dels esquemes mentals diferents al seu
Selecciona un procediment d’ entre els que li proposa el professor
Adapta els objectius d’aprenentatge proposats pel professor/a
Fa preguntes intel·ligents que qüestionen el que ha après i mostra iniciativa en la cerca d’ informació
Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
Contrasta els esquemes mentals propis amb els dels demés i ho aprofita com a oportunitat d’aprenentatge
Adopta autònomament les estratègies d’ aprenentatge en cada situació
Estableix els seus propis objectius d’ aprenentatge
Fa aportacions significatives o certes innovacions
Es capaç d’integrar paradigmes d’altres disciplines
Construeix coneixements compartits, aprèn i facilita la construcció conjunta de l’ aprenentatge
Coneix, analitza, organitza i gestiona entorns virtuals d’aprenentatge i espais col•laboratius de treball.
| | B2 |
Identifica el que és un problema i pren la decisió d’ afrontar-lo
Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’ un problema i no quedar-se amb els símptomes
Elabora una estratègia per a resoldre el problema
Entén el problema i és capaç de desglossar-lo en parts manipulables
Té un mètode d’ anàlisis que li permet identificar causes poc evidents i avaluar el seu impacte en els problemes
Presenta opcions de solució que són efectives en la majoria dels casos per resoldre els problemes
Troba la solució adequada
Elabora una estratègia realista per a resoldre el problema
Identifica els problemes amb anticipació abans de què el seu efecte es faci evident
Analitza els problemes i les seves causes des d’ un enfocament global i de mitjà i llarg termini
| | B3 |
Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
Experimenta amb procediments nous
Identifica els resultats de la innovació
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Té en compte a qui i com afecta la innovació
Troba nous mètodes per fer les coses
Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
Analitza riscos i beneficis de la innovació
Identifica necessitats de millora en situacions i contexts complexes
Reflexiona sobre les causes i fins de la innovació
Troba nous mètodes de fer les coses d’ una altra manera
Aplica tècniques innovadores i obté resultats
| | B4 |
Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
Pren decisions de manera encertada basant-se en dades
Reconeix els encerts i errors en el desenvolupament de la seva tasca
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
Pren decisions encertades mostrant seguretat i coherència i d’ acord amb una sistemàtica
Analitza les seves limitacions i possibilitats per desenvolupar la seva tasca/treball
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps
Decideix com ha de fer el treball previst perquè tingui la màxima qualitat possible.
Decideix que és allò que caldria que mostrés en relació al treball/projecte realitzat i ho aconsegueix d’ acord amb la seva planificació, en el termini previst
Pren decisions encertades en moments compromesos mostrant seguretat, coherència i d’ acord amb una sistemàtica
Coneix, analitza, organitza i gestiona entorns virtuals d’aprenentatge i espais col•laboratius de treball.
| | B5 |
Identifica els objectius col·lectius del grup amb els seus propis
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Té en compte els punts de vista dels demés i retroalimenta de forma constructiva
Accepta i compleix les normes del grup
Contribueix a l’ establiment i aplicació dels processos de treball de l’ equip
Actua constructivament per afrontar els conflictes de l’ equip
Amb la seva forma de comunicar i relacionar-se contribueix a la cohesió del grup
S’ interessa per la importància de l’activitat que es desenvolupa en el grup
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
Dirigeix reunions amb eficàcia
Proposa al grup metes ambicioses i clarament definides
Facilita la gestió positiva de les diferències, desacords i conflictes que es produeixen a l’ equip
Fomenta que tots els membres es comprometin amb la gestió i funcionament de l'equip
Coneix, analitza, organitza i gestiona entorns virtuals d’aprenentatge i espais col•laboratius de treball.
| | B6 |
Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Controla suficientment els seus nervis per expressar-se en públic
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
En les seves presentacions utilitza medis de suport
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
Es presenta voluntari per fer presentacions oportunes en públic
El llenguatge no verbal es apropiat al discurs verbal
Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Fa presentacions interessants i convincents
Analitza, valora i respon de manera adequada a les preguntes que se li formulen en una presentació oral
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
Adapta la seva argumentació als diferents grups i/o situacions preestablertes
Fomenta la participació de les seves audiències i pregunta de forma constructiva per aconseguir el diàleg
Adapta la forma del missatge a les diverses situacions
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com eina de treball
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
| | C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
|
Tema |
Subtema |
Mòdul I: Eines bàsiques
- Els portafolis digital: Mahara
- Generació d’idees i creativitat
- Eines col·laboratives: Google Drive
novació tecnològica Vs Innovació pedagògica
- Webs, blogs i wikis
- Identitat Digital
- Les xarxes socials
- Entorns Personals d’Aprenentatge
- Accés i gestió de la informació
- Entorns Intel·ligents d’Aprenentatge
- Edició d’imatge i vídeo
- Cultura audiovisual
|
|
Mòdul II: Eines avançades, entorns i estratègies
- La tecnologia avançada per a la creació de nous escenaris d’aprenentatge
- Projectes col·laboratius, geolocalització.i Realitat Augmentada
- Robòtica educativa i programació
- Aplicacions mòbils: disseny, creació i ús d’apps existents.
|
|
Mòdul III: Disseny de recursos per a la formació
- Entorn virtual d’ensenyament-aprenentatge. Moodle.
- Organització d’entorns de treball col·laboratiu
Anàlisis i elaboració de materials didàctics
- La inclusió digital
- Disseny, desenvolupament i avaluació de programes educatius multimèdia
|
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
5 |
0 |
5 |
Sessió Magistral |
|
50 |
31 |
81 |
Debats |
|
8 |
8 |
16 |
Presentacions / exposicions |
|
10 |
20 |
30 |
Fòrums de debat |
|
8 |
10 |
18 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
10 |
20 |
30 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
10 |
20 |
30 |
Treballs |
|
15 |
30 |
45 |
Atenció personalitzada |
|
4 |
0 |
4 |
|
Proves orals |
|
4 |
8 |
12 |
Proves pràctiques |
|
4 |
8 |
12 |
Proves mixtes |
|
4 |
8 |
12 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Recerca d’informació en diferents articles i fonts bibliogràfiques.
Observació i anàlisi de diferents elements.
|
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura. |
Debats |
Activitat on dos o més grups defensen unes postures contràries sobre un tema determinat. |
Presentacions / exposicions |
Exposició oral per part dels alumnes d'un tema concret o d'un treball (prèvia presentació escrita). |
Fòrums de debat |
Activitat, a través de les TIC, on es debaten temes d'actualitat relacionats amb l'àmbit acadèmic i/o professional. |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determinat. Exercicis pràctics a través de les TIC de manera autònoma. |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
Plantejament d’una situació (real o simulada) en la que ha de treballar l’estudiant per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global. |
Treballs |
Treballs realitzat perl'alumnat utilitzant la metodologia activa del treball per projectes. |
Atenció personalitzada |
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes.
L'horari d'atenció del professorat es podrà consultar a l'aplicatiu informàtic de la Faultat i del Departament i estarà visible a la porta de cadascú dels despatxos. |
Descripció |
El professorat disposarà de diferents sessions de tutoria en les que restarà a disposició de l'alumnat per qualsevol dubte o suggeriment.
És el temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes a l'alumnat i persegueix els següents objectius:
- Atendre, fer el seguiment i orientar a nivell professional a l’alumne.
- Intercanviar informació, opinió i coneixements.
- Afavorir el feedback entre professor i alumne sobre els treballs de l’assignatura.
- Realitzar un seguiment de la comprensió de conceptes i continguts i aclariment de dubtes.
- Assessorar en la recerca d’informació.
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
Exposició dels continguts de l'assignatura. |
10% |
Debats |
|
Activitat on dos o més grups defensen unes postures contràries sobre un tema determinat. |
5% |
Presentacions / exposicions |
|
Exposició oral per part dels alumnes d'un tema concret o d'un treball (prèvia presentació escrita). |
15% |
Fòrums de debat |
|
Activitat, a través de les TIC, on es debaten temes d'actualitat relacionats amb l'àmbit acadèmic i/o professional. |
5% |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determinat. Exercicis pràctics a través de les TIC de manera autònoma. |
25% |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
Plantejament d’una situació (real o simulada) en la que ha de treballar l’estudiant per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global. |
10% |
Treballs |
|
Treballs realitzats per l'alumnat. |
15% |
Proves mixtes |
|
Proves que combinen preguntes de desenvolupament, preguntes objectives de preguntes curtes i/o proves objectives tipus test. |
5% |
Proves orals |
|
Proves que inclouen preguntes obertes i/o tancades sobre un tema o aspecte concret. L'alumne ha de respondre de manera directa i oral a la formulació de la pregunta. |
5% |
Proves pràctiques |
|
Proves que inclouen activitats, problemes o casos a resoldre. L'alumne ha de donar resposta a l'activitat plantejada, plasmant de manera pràctica, els coneixements teòrics i pràctics de l'assignatura. |
5% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'avaluació serà contínua. Es tindran en compte les reflexions i produccions dels treballs per projectes, dels estudis de casos, dels role-playings, i la recerca autònoma d'informació per al desenvolupament de les exposicions i debats. Seran valorats positivament la participació en els seminaris, debats, forums, etc. Les tècniques d'avaluació que s'utilitzaran seran: Tècniques d'observació directa (registres anecdòtics, llistes de control, escales de qualificació/estimació), anàlisi de realitzacions (anàlisi de tasques, portafolis, escales de valoració, taules de criteris), tècniques d'informació directa (qüestionaris, diaris, inventaris, entrevistes), proves (proves d'execució o aplicació, proves orals, proves escrites). Per poder fer l'avaluació ponderada de l'assignatura serà necessari presentar totes les activitats obligatòries de cadascú dels mòduls amb pes a la qualificació final, i la nota mínima de cadascuna de les tasques presentades haurà de ser superior a 5. D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat. |
Bàsica |
|
- Adell Segura, J.;
Castañeda Quintero, L. (2010). "los entornos personalesdeaprendizaje
(PLEs); una manera de entender elaprendizaje". A: Roig Vila, R.;
Fiorucci,M. (Eds.) Claves para lainvestigación en innovación y calidad
educativas.La integración de las tecnologías de la información y la
comunicación y la interculturalidad en las aulas. Alcoi: Marfíl-Roma Tre
Universita degli studi. - Daniel Aranda, Jordi Sánchez-Navarro (eds.)
(2009). Aprovecha el tiempo y juega : algunas claves para entender los
videojuegos. Barcelona UOC.
- Castan?o Garrido,
C., Cabero Almenara, J., & Maiz Olazabalaga, I. (2013). Ensen?ar y
aprender en entornos m-learning (Tecnologi?a educativa). Madrid:
Si?ntesis.
- Cordo?n Garci?a,
J. (2016). Las nuevas fuentes de informacio?n : La bu?squeda
informativa, documental y de investigacio?n en el a?mbito digital(Coleccio?n
"Ozalid"). Madrid: Pira?mide.
- Cruces
Villalobos, F., Fundación telefónica, & Fundación telefónica. (2017). ¿Cómo
leemos en la sociedad digital? : Lectores, booktubers y prosumidores(Primera
edición. ed., Claves de actualidad, 76). Barcelona: Ariel.
- Fundación
Telefónica, & Fundación Telefónica. (2016). Ciberseguridad, la
protección de la información en un mundo digital([Colección fundación telefónica],
60). Madrid: Fundación Telefónica.
- Andrea Giráldez (coord.) ; J. Álvarez Herrero
... [et al.] (2015). De los ordenadores a los dispositivos móviles : propuestas
de creación musical y audiovisual. Barcelona. Editorial Graó. - Gabe Zichermann and Christopher Cunningham
(2011).
Gamification by design :
implementing game mechanics in web and mobile apps / Gabe Zichermann and
Christopher Cunningham. Sebastopol : O'Reilly.
- Gros,
Begoña (2008). Videojuegos y aprendizaje. Barcelona. Editorial Graó.
- Kim, Amy Jo (2000). Community building on
the web. Berkeley, Calif. : Peachpit, cop.
- Lipson, H., & Kurman, M. (2015). La revolucio?n de la impresio?n
3D : El presente y el futuro de una ma?quina que puede crear (casi) cualquier
cosa.
Madrid: Anaya
- Luja?n Castillo,
J. (2015). Android : Aprende desde cero a crear aplicaciones. San
Fernando de Henares, Madrid: RC Libros.
multimedia
(G.A.).
- Marín, I. & Hierro,
E. (2013). Gamificación. El poder del juego en la gestión empresarial y en la
conexión con los clientes. Barcelona: Empresa Activa.
- Navas Navarro, S.
(2015). La personalidad virtual del usuario de internet : Tratamiento
de la informacio?n personal recogida mediante cookies y tecnologi?a ana?loga(Derecho
y tic's). Valencia: Tirant lo Blanch.
- Polinario, J. (2016). Co?mo divulgar ciencia a
trave?s de las redes sociales. El Ejido: Ci?rculo Rojo.
- Wolber, D.
(2014). App inventor 2 : Create your own android apps (2nd ed.
ed.). Sebastopol, CA: O'Reilly Media.
- Polinario, J. (2016). Co?mo divulgar ciencia a
trave?s de las redes sociales. El Ejido: Ci?rculo Rojo.
- Wolber, D.
(2014). App inventor 2 : Create your own android apps (2nd ed.
ed.). Sebastopol, CA: O'Reilly Media.
REVISTES REVISTA
COMUNICACIÓN Y PEDAGOGIA "Nuevas Tecnologias y Recursos
Didácticos" http://sauce.pntic.mec.es/~alglobal) ESPIRAL:
Nuevas Tecnologias y Educación. (http://www.pangea.org/org/espiral/) REVISTA
DIGITAL "CIBERAULA". Revista de Pedagogia y Nuevas Tecnologías
Aplicadas a la Escuela. (http://www.ciberaula.es/quaderns) BIBLIOTECA
VIRTUAL DE TECNOLOGIA EDUCATIVA. Universidad de Bracelona). (http://www.doe.d5.ub.es/te) EDUTEC.
Revista Electrónica de Tecnología Educativa. (Grupo de tecnologías Educativa.
Dpto. Ciencias de la Educación de la Universdad de las Islas Baleares). (http://www.uib.es/depart/gte/revelec.html). PIXEL BIT. Revista de Medios y Educación. PERSPECTIVA ESCOLAR: Les noves tecnologies: una recerca amb futur. Revista COMUNICACIÓN Y PEDAGOGÍA. PERSPECTIVA ESCOLAR Cuadernos
de Pedagogía, Digital Education, nº 18, (desembre 2010) "Personal learning environments". |
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
HABILITATS COMUNICATIVES/11214004 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|