Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A7 |
Dissenyar i avaluar programes d'intervenció i orientació pedagògica. |
| A8 |
Detectar i diagnosticar necessitats educatives. |
| A12 |
Assessorar en processos educatius. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp. |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B8 |
Gestionar projectes tècnics o professionals complexos. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A7 |
Dissenya, desenvolupa i avalua plans de formació a les organitzacions.
| | A8 |
Identifica els models que tradicionalment han explicat l'organització del treball i determina els trets principals que defineixen la seva dinàmica actual.
Reconeix les estructures organitzatives necessàries per poder gestionar els plans de formació a les organitzacions.
Analitza les diferents resistències i facilitadors en els processos de canvi amb la finalitat d'aplicar diferents estratègies en els processos d'innovació en les organitzacions.
Identifica els models més representatius de lideratge i diferents programes de desenvolupament, estratègies i instruments del responsable de formació per a una gestió de qualitat dels recursos humans.
| | A12 |
Defineix les implicacions teorico-pràctiques de la innovació ( característiques, processos i dimensions).
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Estableix els seus propis objectius d’ aprenentatge
| | B2 |
Analitza els problemes i les seves causes des d’ un enfocament global i de mitjà i llarg termini
| | B3 |
Identifica necessitats de millora en situacions i contexts complexes
| | B4 |
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps
| | B5 |
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
| | B8 |
Els objectius del projecte aconsegueixen involucrar a l’ equip
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
| | C3 |
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
|
Tema |
Subtema |
A. LA FORMACIÓ A LES ORGANITZACIONS |
I. La organització i la formació
1. Concepte de formació
2. La formació a les organitzacions |
B. LES ORGANITZACIONS COM A CONTEXT D'INTERVENCIÓ |
II.- El procés estratègic en l'elaboració de plans de formació en les organitzacions.
3.- Perspectives d'anàlisis de les organitzacions: perspectiva científic-racional, perspectiva cultural, perspectiva política, perspectiva sistèmica.
4.- L'organització com a sistema.
5.- Anàlisis de les organitzacions: de la historia institucional a la gestió estratègica.
6.- L'avaluació institucional com a eina d'anàlisis i millora: la ISO 9001:2008 i el model EFQM.
|
C. LA ELABORACIÓ DE PLANS DE FORMACIÓ EN LES ORGANITZACIONS |
III. El procés de servei o de realització del producte en l'elaboració de plans de formació en les organitzacions.
7. Detecció de necessitats de formació: models i instruments de detecció de necessitats de formació.
8. Disseny del pla de formació: del pla estratègic al pla operatiu.
9. Desenvolupament de la formació: la programació de la formació.
10. El procés de gestió o de suport a la formació en les organitzacions.
11. La gestió dels recursos econòmics de la formació.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
Sessió Magistral |
|
30 |
30 |
60 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
50 |
111 |
161 |
Treballs |
|
50 |
111 |
161 |
Atenció personalitzada |
|
6 |
6 |
12 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
5 |
21 |
26 |
Proves de desenvolupament |
|
5 |
23 |
28 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
DESCRIPCIÓ
- Prendre contacte i recollir informació dels alumne sobre: Conexiements previs de la matèria, interessos, motivació.
- Presentació de l'assignatura: objectius, continguts a treballar, metodologia docent, avaluació...
OBJETIUS
- Detectar les possibles dificultats de seguiment dels alumnes.
- Corregir coneixements erronis.
- Comunicar que es pretén amb l'assignatura: Comunicar els objectius, nombrar els continguts i comunicar i clarificar els criteris d'avaluació.
MODALITAT
Guiada: Es requereix la presència del professor.
ESCENARI
Aula ordinària i Recursos Tecnològics
AGRUPACIÓ
Gran grup.
TASQUES DE L'ALUMNAT
- Participar en l'activitat donant informació al professor.
- Escolar i entendre què se li demanarà durant el desenvolupament de l'assignatura. |
Sessió Magistral |
DESCRIPCIÓ
Exposició dels continguts de l'assignatura:
- Relacionar amb la sessió anterior.
- Emfatitzar les idees principals.
- Explicacions ordenades i estructurades.
- Exemples.
- Relacionar els nous conceptes.
- Assegurar l'entesa de continguts.
OBJETIUS
- Comunicar coneixements.
MODALITAT
Guiada: Es requereix la presència del professor.
ESCENARI
Aula ordinària i Recursos Tecnològics
AGRUPACIÓ
Gran grup.
TASQUES DE L'ALUMNAT
- Participar de la sessió (prendre apunts, intervenir a la sessió, contestar a les preguntes...). |
Resolució de problemes, exercicis |
DESCRIPCIÓ
Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
OBJETIUS
- Reflexionar i relacionar teoria i pràctica.
- Introduir nous coneptes i integrar-los amb els anteriors.
- Consolidar coneixements.
MODALITAT
Guiada: Es requereix la presència del professor.
ESCENARI
Aula ordinària i Recursos Tecnològics
AGRUPACIÓ
Grup mitjà i petit grup
TASQUES DE L'ALUMNAT
- Resoldre el problema o exercici plantejat.
- Si existeix discusió en grup, ha de preparar la seva intervenció. |
Treballs |
DESCRIPCIÓ
Activitat que realitza l'alumnat:
- Recesions sobre articles científics.
- Treballs monogràfics.
- Memòries.
- Projectes
OBJETIUS
- Conèixer i consolidar coneixements.
- Avaluar coneixements
MODALITAT
Autònoma: No requereix la presència del professor en l'execució.
ESCENARI
Independent
AGRUPACIÓ
Grup mitjà, petit grup i individual.
TASQUES DE L'ALUMNAT
- Realitzar el treball a partir del guió proporcionat pel professor.
- Disposa de les sessions de tutories amb la finalitat que el professor li faci el seguiment del treball. |
Atenció personalitzada |
DESCRIPCIÓ
Temps dedicat pel professor per atendre i resoldre dubtes de l'alumnat.
OBJETIUS
- Atenció, seguiment i orientació professional de l'alumnat.
- Intercanviar informació, opinió i coneixements.
- Afavorir el feed-back entre professor i alumnat sobre els treballs de l'assignatura.
- Seguiment de la comprensió de conceptes i continguts i aclariment de dubtes.
- Assessorament en la recerca d'informació.
MODALITAT
Requereix la presència del professor.
ESCENARI
Despatx del professor.
AGRUPACIÓ
Grup mitjà, petit grup i individual.
TASQUES DE L'ALUMNAT
Preparació dels dubtes, consultes, etc. |
Descripció |
DESCRIPCIÓ
Temps dedicat pel professor per atendre i resoldre dubtes de l'alumnat.
OBJETIUS
- Atenció, seguiment i orientació professional de l'alumnat.
- Intercanviar informació, opinió i coneixements.
- Afavorir el feed-back entre professor i alumnat sobre els treballs de l'assignatura.
- Seguiment de la comprensió de conceptes i continguts i aclariment de dubtes.
- Assessorament en la recerca d'informació.
MODALITAT
Requereix la presència del professor.
ESCENARI
Despatx del professor.
AGRUPACIÓ
Grup mitjà, petit grup i individual.
TASQUES DE L'ALUMNAT
Preparació dels dubtes, consultes, etc. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Resolució de problemes, exercicis |
|
Es formularan l'anàlisi, resolució i debat de diferents problemes o exercicis relacionat amb la temàtica de l'assignatura al llarg del curs. |
25% |
Treballs |
|
Al llarg del curs l'alumne haurà de llegir i comentar, per cada bloc de continguts, dos lectures rellevants sobre els tòpics treballats, de les quals una haurà de ser en llengua anglesa. |
25% |
Proves objectives de tipus test |
|
L'alumnat realitzarà tres proves objectives tipus test que inclourà preguntes tancades amb diferents alternatives de resposta. |
25% |
Proves de desenvolupament |
|
L'alumnat realitzará 3 proves que inclouran preguntes obertes sobre un tema. L’alumne ha de desenvolupar, relacionar, organitzar i presentar els coneixements que té sobre la matèria. La resposta que dóna l’alumne és extensa. |
25% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'alumnat, per poder ser avaluat a final de curs, haurà de tenir totes les activitats, treballs, proves objectives i proves de desenvolupament presentades i aprovades. L'assistència obligatòria a les classes s'estableix en el 90%. L'alumnat no podrà ser avaluat si a final de curs no té aquest 90% de presencialitat a classe assolit. En cas que l'alumnat, per raons de contracte laboral o per altra causa degudament justificada, no pugui assolir aquest 90% de presencialitat, ha de comunicar la seva situació al professorat de l'assignatura. Té com a data límit per fer aquesta comunicació la primera setmana d'octubre de 2013. El professorat de l'assignatura, després d'estudiar el seu cas, podrà proposar-li un pla alternatiu de treball de l'assignatura per poder ser avaluat. D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat. |
Bàsica |
CIFO, IV Congreso de formación para el trabajo, CIFO, 2005
CIFO, V Congreso Internacional de formación para el trabajo , CIFO, 2009
TEJADA, J. Y GIMÉNEZ, V.,, Formación de Formadores: Escenario Institucional, Thomson, 2007
PINEDA, P., Pedagogía Laboral, Ariel, 2002
NAVÍO, A., Las competencias profesionales del formador, Octaedro, 2005
EFQM , Fundamental Concepts of Excellence: EFQM Model 2010., European Foundation for Quality Management, 2010
EFQM , Excellence Model: EFQM Model 2010, European Foundation for Quality Management, 2010
GUPTA, K., Guía práctica para evaluar necesidades, Centro de Estudios Ramón Areces, S.A, 2000
HOYLE, D., ISO 9000 Quality Systems Handbook, Butterworth-Heinemann Publications, 2009
KIRKPATRICK, D.L. Y KIRKPATRICK, J.D., Evaluación de acciones formativas. Los cuatro niveles, Epise-Gestión 2000, 2007
TEJADA, J. Y GIMÉNEZ, V., Formación de Formadores: Escenario Aula, Thomson, 2006
Andrés Reina, M.P., Gestión de la formación en la empresa, Pirámide, 2005
Rodríguez Román, M., Gestión de la formación : la importancia de la formación en el ámbito empresarial actua, Ideaspropias, 2006
Cabrero, P., La figura del consultor en formación no formal : visión global de sus competencias, Visión Libros, 2009
Bueno, J.L. Y Jiménez, A., Sea un formador excelente : una guía práctica para impartir formación en la empresa, Fundación ConfemetaL, 2003
Mínguez, A., El formador en la empresa , ESIC, 2003
Danvila del Valle, Ignacio, La Valoración y formación de las personas en las organizaciones, Netbiblo, 2011
Palacios Plaza, Jorge, Medición del impacto y la rentabilidad de la formación : cómo llegar al ROI de la formación, Díaz de Santos , 2008
ALCAIDE, M.; GONZÁLEZ, M. Y FLÓREZ, I. , Mercado de trabajo, reclutamiento y formación en España, Pirámide, 1996
BADER, G.E. Y BLOOM, A.E., Cómo lograr que los resultados de formación perduren, Centro de Estudios Ramón Areces, S.A, 1998
BRETHOWER, D. Y SMALLEY, K. , La formación basada en los resultados, Centro de Estudios Ramón Areces, S.A., 2000
BROAD, M.L. Y NEWSTON, J.W., Cómo aplicar el aprendizaje al puesto de trabajo, Centro de Estudios Ramón Areces, S.A., 2000
BRUNET, I. Y BELZUNEGUI, A. , La formación como variable estratégica en la empresa, Departament de Gestió d'Empreses i Economia. FCEE. URV. , 1997
BUCKLEY, R. y CAPLE, J., La formación. Teoría y práctica, Díaz de Santos, 1991
CARRION, J. , Estrategia: de la visión a la acción, ESIC, 2006
Castanyer Figueras, Francesc, La Formación permanente en la empresa, Marcombo, 1988
CHANG, R.Y., Cómo crear programas de formación de alto impacto : Guía práctica para lograr resultados operativos en la formación, Centro de Estudios Ramón Areces, S.A. , 1998
CIDEM, Auditories de la qualitat. Col. ISO 9001:2000: Mòduls de la qualitat, CIDEM-Generalitat de Catalunya, 2003
CIDEM , Guia de gestió de la innovació. Part 1: Diagnosi, CIDEM-Generalitat de Catalunya, 2003
CIDEM , Guia per una gestió basada en processos, CIDEM-Generalitat de Catalunya, 2003
COLOM, A.; SARRAMONA, J.; Y VAZQUEZ, G., Estrategias de formación en la empresa, Narcea, 1994
DISEÑO..., Diseño de programas formativos, EPISE - Training Club - Gestión 2000, 2000
FERNÁNDEZ, M.A., El Control, fundamento de la gestión por procesos : y la calidad total, ESIC, 1996
FERRÁNDEZ, A. Y GAIRÍN, J. , Planificación y gestión de Instituciones de Formación, Praxis, 1997
GABINETE DE ESTUDIOS CINEMATOGRÁFICOS , La calidad total en la empresa, GABINETE DE ESTUDIOS CINEMATOGRÁFICOS , 1997
GABINETE DE ESTUDIOS CINEMATOGRÁFICOS , La planificación estratégica, GABINETE DE ESTUDIOS CINEMATOGRÁFICOS , 1997
GAINES, D. Y ROBINSON, J.C. , Consultoría del rendimiento : más allá de la formación, Centro de Estudios Ramón Areces, S.A. , 1999
GALGANO, A., Calidad total : clave estratégica para la competitividad de la empresa, Díaz de santos, 1993
GALGANO, A, Los 7 instrumentos de la Calidad Total: manual operativo, Díaz de santos , 1995
GAN, F. (COORD.), Manual de técnicas e instrumentos de formación en la empresa, Apóstrofe, 1995
LABOUCHEIX, V. (COORD.), Tratado de la Calidad Total, CDN, Ciencias de la Dirección, 1992
GIMBERT, X. (COORD.) , Cómo elaborar un plan estratégico en la empresa, ESADE-Cinco Días, 1999
Hoyos Fitto, J., Formación y Desarrollo en la empresa, CISS, 1999
KIRKPATRICK, D.L. Y KIRKPATRICK, J.D., Cómo transferir el aprendizaje a la conducta. Mejore el rendimiento utilizando los cuatro niveles de evaluación, Gestión 2000/Epise, 2006
LE BOTERF, G., Ingeniería y Evaluación de los Planes de Formación, Deusto, 1991
LE BOTERF, G. (DIR.), Cómo invertir en formación, EADA Gestión, 1991
LE BOTERF, G.; BARZUCCHETTI, S. Y VINCENT, F. , Cómo gestionar la calidad de la formación, Gestión 2000/Aedipe, 1993
LE BOTERF, G., Ingeniería de las competencias , Training Club-Gestión 2000-Epise, 2001
LE BOTERF, G. , Développer la compétence des professionnels , Éditions d'Organisation, 2002
LEVY-LEBOYER, C. , Gestión de las competencias, Gestión 2000-Deusto, 2001
LÓPEZ, J. , Planificar la formación con calidad, Epise-Praxis, 2005
MAGER, F.M. , Evaluar el resultado de la formación. Cómo saber si ha conseguido su objetivo, Gestión 2000/Epise, 2005
MINTZBERG, H. , Diseño de organizaciones eficientes , Librería "El Ateneo", 2001
MINTZBERG, H., La Estructuración de las organizaciones , Ariel, 1988
MINTZBERG, H. , Mintzberg y la dirección, Díaz de Santos, 1991
MINTZBERG, H. , El Proceso estratégico , Prentice Hall, 1999
ORGANIZACIÓN..., Organización y seguimiento de la formación, EPISE/Training Club/Gestión 2000, 2000
PINEDA, P., Auditoria de la Formación, Gestión 2000, 1995
PLANIFICACIÓN..., Planificación de la formación, EPISE/Training Club/Gestión 2000, 2000
PRIETO, J.M. Y CARRASCO, J.C. (DIR.) , Jornadas sobre Evaluación de la Formación en las Empresas, FORCEM, 1996
SOLÉ, F. Y MIRABET, M. , Guía para la formación en la empresa, Civitas, 1997
SPARHAWK, S. , Cómo identificar las necesidades de formación, Centro de Estudios Ramón Areces, S.A. , 1998
WADE, P.A. , Cómo elaborar herramientas de aprendizaje de alto impacto : guía práctica para desarrollar materiales de formación efectvos, Centro de Estudios Ramón Areces, S.A., 1998
WADE, P.A. , Cómo medir el impacto de la formación : Guía práctica para cuantificar los resultados de la formación , Centro de Estudios Ramón Areces, S.A., 1998
WILSON, J.B. , Cómo aplicar técnicas de formación que garanticen el éxito : guía práctica para adquirir las destrezas del entrenador y facilitador del proceso de aprendizaje, Centro de Estudios Ramón Areces, S.A., 1998
WILSON, J.B., Cómo diseñar un programa de formación que impacte los resultados : Guía práctica para escoger los métodos de formación adecuados , Centro de Estudios Ramón Areces, S.A. , 1998
ZEITHAML, V.A., Calidad total en la gestión de servicios , Díaz de Santos, 1993
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
PROJECCIÓ PROFESSIONAL/11214106 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
ASSESSORAMENT I ORIENTACIÓ EN EDUCACIÓ/11214110 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
PLANIFICACIÓ I ORGANITZACIÓ DE LA INTERVENCIÓ EDUCATIVA/11214102 | PSICOLOGIA DE L'ADOLESCÈNCIA, MADURESA I TERCERA EDAT/11214101 | INVESTIGACIÓ I AVALUACIÓ EN EDUCACIÓ/11214105 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|