DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) FORMACIÓ EN LES ORGANITZACIONS Codi 11214109
Ensenyament
Grau de Pedagogia (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
18 Obligatòria Tercer AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
JIMÉNEZ GONZÁLEZ, JOSÉ MIGUEL
Adreça electrònica josemiguel.jimenez@urv.cat
manuel.fandos@urv.cat
Professors/es
JIMÉNEZ GONZÁLEZ, JOSÉ MIGUEL
FANDOS GARRIDO, MANUEL
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant La materia Formación en las Organizaciones, perteneciente al Plan de Estudios de Grado de Pedagogía, está ubicada en el tercer curso de dicho plan de estudios. Tiene un volumen de 18 créditos ECTS, es de carácter Obligatorio y su temporalización es anual. En referencia al perfil académico profesional del grado de pedagogía, la perspectiva de la materia promueve una proyección formativa y profesional vinculada a: 1. Dirección, coordinación y asesoramiento: Dirección de centros, renovación pedagógica, formación continua. 2. Diseño y coordinación de programas. 3. Organizaciones empresariales: Tomando como referencia los estudios realizados al respecto por Tejada : a. Responsable de formación: Elaboración de planes de formación y su gestión. b. Evaluador: Evaluador de los resultados de la implantación de los planes de formación en diferentes momentos y ámbitos. c. Ingeniero de formación: Encargado de desarrollar la planificación de los planes de formación. d. Asesor-Consultor: Realiza el asesoramiento y la consultoría desde el punto de vista de la formación. 4. Organizaciones: Tomando como referencia el estudio del Colegio de Pedagogos de Cataluña : a. Dirección, gestión y organización: Director área o departamento de recursos humanos y formación, Coordinador equipos profesionales, gestión del conocimiento, gestión de la calidad, plan de comunicación interna y externa, Técnico en gestión del conocimiento y gestión de la calidad. b. Dirección y gestión de programas de formación y cambio: Coordinador planes de formación en la empresa, Técnico de formación. c. Diseño y gestión de recursos humanos.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A7 Dissenyar i avaluar programes d'intervenció i orientació pedagògica.
 A8 Detectar i diagnosticar necessitats educatives.
 A12 Assessorar en processos educatius.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B8 Gestionar projectes tècnics o professionals complexos.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A7 Dissenya, desenvolupa i avalua plans de formació a les organitzacions.
 A8 Identifica els models que tradicionalment han explicat l'organització del treball i determina els trets principals que defineixen la seva dinàmica actual.
Reconeix les estructures organitzatives necessàries per poder gestionar els plans de formació a les organitzacions.
Analitza les diferents resistències i facilitadors en els processos de canvi amb la finalitat d'aplicar diferents estratègies en els processos d'innovació en les organitzacions.
Identifica els models més representatius de lideratge i diferents programes de desenvolupament, estratègies i instruments del responsable de formació per a una gestió de qualitat dels recursos humans.
 A12 Defineix les implicacions teorico-pràctiques de la innovació ( característiques, processos i dimensions).
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Estableix els seus propis objectius d’ aprenentatge
 B2 Analitza els problemes i les seves causes des d’ un enfocament global i de mitjà i llarg termini
 B3 Identifica necessitats de millora en situacions i contexts complexes
 B4 Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps
 B5 Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
 B8 Els objectius del projecte aconsegueixen involucrar a l’ equip
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació

Continguts
Tema Subtema
A. LA FORMACIÓ A LES ORGANITZACIONS I. La organització i la formació
1. Concepte de formació
2. La formació a les organitzacions
B. LES ORGANITZACIONS COM A CONTEXT D'INTERVENCIÓ II.- El procés estratègic en l'elaboració de plans de formació en les organitzacions.
3.- Perspectives d'anàlisis de les organitzacions: perspectiva científic-racional, perspectiva cultural, perspectiva política, perspectiva sistèmica.
4.- L'organització com a sistema.
5.- Anàlisis de les organitzacions: de la historia institucional a la gestió estratègica.
6.- L'avaluació institucional com a eina d'anàlisis i millora: la ISO 9001:2008 i el model EFQM.


C. LA ELABORACIÓ DE PLANS DE FORMACIÓ EN LES ORGANITZACIONS III. El procés de servei o de realització del producte en l'elaboració de plans de formació en les organitzacions.
7. Detecció de necessitats de formació: models i instruments de detecció de necessitats de formació.
8. Disseny del pla de formació: del pla estratègic al pla operatiu.
9. Desenvolupament de la formació: la programació de la formació.
10. El procés de gestió o de suport a la formació en les organitzacions.
11. La gestió dels recursos econòmics de la formació.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
C3
1 1 2
Sessió Magistral
B1
B3
C2
C3
30 30 60
Resolució de problemes, exercicis
A7
A8
A12
B2
B3
B4
B5
C2
C3
50 111 161
Treballs
A7
A8
A12
B2
B3
B5
B8
C2
C3
50 111 161
Atenció personalitzada
6 6 12
 
Proves objectives de tipus test
A7
A8
A12
B1
B3
C3
5 21 26
Proves de desenvolupament
A7
A8
A12
B1
B3
C3
5 23 28
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries DESCRIPCIÓ
- Prendre contacte i recollir informació dels alumne sobre: Conexiements previs de la matèria, interessos, motivació.
- Presentació de l'assignatura: objectius, continguts a treballar, metodologia docent, avaluació...

OBJETIUS
- Detectar les possibles dificultats de seguiment dels alumnes.
- Corregir coneixements erronis.
- Comunicar que es pretén amb l'assignatura: Comunicar els objectius, nombrar els continguts i comunicar i clarificar els criteris d'avaluació.

MODALITAT
Guiada: Es requereix la presència del professor.

ESCENARI
Aula ordinària i Recursos Tecnològics

AGRUPACIÓ
Gran grup.

TASQUES DE L'ALUMNAT
- Participar en l'activitat donant informació al professor.
- Escolar i entendre què se li demanarà durant el desenvolupament de l'assignatura.
Sessió Magistral DESCRIPCIÓ
Exposició dels continguts de l'assignatura:
- Relacionar amb la sessió anterior.
- Emfatitzar les idees principals.
- Explicacions ordenades i estructurades.
- Exemples.
- Relacionar els nous conceptes.
- Assegurar l'entesa de continguts.

OBJETIUS
- Comunicar coneixements.

MODALITAT
Guiada: Es requereix la presència del professor.

ESCENARI
Aula ordinària i Recursos Tecnològics

AGRUPACIÓ
Gran grup.

TASQUES DE L'ALUMNAT
- Participar de la sessió (prendre apunts, intervenir a la sessió, contestar a les preguntes...).
Resolució de problemes, exercicis DESCRIPCIÓ
Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici relacionat amb la temàtica de l'assignatura.

OBJETIUS
- Reflexionar i relacionar teoria i pràctica.
- Introduir nous coneptes i integrar-los amb els anteriors.
- Consolidar coneixements.

MODALITAT
Guiada: Es requereix la presència del professor.

ESCENARI
Aula ordinària i Recursos Tecnològics

AGRUPACIÓ
Grup mitjà i petit grup

TASQUES DE L'ALUMNAT
- Resoldre el problema o exercici plantejat.
- Si existeix discusió en grup, ha de preparar la seva intervenció.
Treballs DESCRIPCIÓ
Activitat que realitza l'alumnat:
- Recesions sobre articles científics.
- Treballs monogràfics.
- Memòries.
- Projectes

OBJETIUS
- Conèixer i consolidar coneixements.
- Avaluar coneixements

MODALITAT
Autònoma: No requereix la presència del professor en l'execució.

ESCENARI
Independent

AGRUPACIÓ
Grup mitjà, petit grup i individual.

TASQUES DE L'ALUMNAT
- Realitzar el treball a partir del guió proporcionat pel professor.
- Disposa de les sessions de tutories amb la finalitat que el professor li faci el seguiment del treball.
Atenció personalitzada DESCRIPCIÓ
Temps dedicat pel professor per atendre i resoldre dubtes de l'alumnat.

OBJETIUS
- Atenció, seguiment i orientació professional de l'alumnat.
- Intercanviar informació, opinió i coneixements.
- Afavorir el feed-back entre professor i alumnat sobre els treballs de l'assignatura.
- Seguiment de la comprensió de conceptes i continguts i aclariment de dubtes.
- Assessorament en la recerca d'informació.

MODALITAT
Requereix la presència del professor.

ESCENARI
Despatx del professor.

AGRUPACIÓ
Grup mitjà, petit grup i individual.

TASQUES DE L'ALUMNAT
Preparació dels dubtes, consultes, etc.

Atenció personalitzada
Descripció
DESCRIPCIÓ Temps dedicat pel professor per atendre i resoldre dubtes de l'alumnat. OBJETIUS - Atenció, seguiment i orientació professional de l'alumnat. - Intercanviar informació, opinió i coneixements. - Afavorir el feed-back entre professor i alumnat sobre els treballs de l'assignatura. - Seguiment de la comprensió de conceptes i continguts i aclariment de dubtes. - Assessorament en la recerca d'informació. MODALITAT Requereix la presència del professor. ESCENARI Despatx del professor. AGRUPACIÓ Grup mitjà, petit grup i individual. TASQUES DE L'ALUMNAT Preparació dels dubtes, consultes, etc.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis
A7
A8
A12
B2
B3
B4
B5
C2
C3
Es formularan l'anàlisi, resolució i debat de diferents problemes o exercicis relacionat amb la temàtica de l'assignatura al llarg del curs. 25%
Treballs
A7
A8
A12
B2
B3
B5
B8
C2
C3
Al llarg del curs l'alumne haurà de llegir i comentar, per cada bloc de continguts, dos lectures rellevants sobre els tòpics treballats, de les quals una haurà de ser en llengua anglesa. 25%
Proves objectives de tipus test
A7
A8
A12
B1
B3
C3
L'alumnat realitzarà tres proves objectives tipus test que inclourà preguntes tancades amb diferents alternatives de resposta. 25%
Proves de desenvolupament
A7
A8
A12
B1
B3
C3
L'alumnat realitzará 3 proves que inclouran preguntes obertes sobre un tema. L’alumne ha de desenvolupar, relacionar, organitzar i presentar els coneixements que té sobre la matèria. La resposta que dóna l’alumne és extensa. 25%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'alumnat, per poder ser avaluat a final de curs, haurà de tenir totes les activitats, treballs, proves objectives i proves de desenvolupament presentades i aprovades.

L'assistència obligatòria a les classes s'estableix en el 90%. L'alumnat no podrà ser avaluat si a final de curs no té aquest 90% de presencialitat a classe assolit.

En cas que l'alumnat, per raons de contracte laboral o per altra causa degudament justificada, no pugui assolir aquest 90% de presencialitat, ha de comunicar la seva situació al professorat de l'assignatura. Té com a data límit per fer aquesta comunicació la primera setmana d'octubre de 2013. El professorat de l'assignatura, després d'estudiar el seu cas, podrà proposar-li un pla alternatiu de treball de l'assignatura per poder ser avaluat.

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat.


Fonts d'informació

Bàsica TEJADA, J. Y GIMÉNEZ, V.,, Formación de Formadores: Escenario Institucional, Thomson, 2007
TEJADA, J. Y GIMÉNEZ, V., Formación de Formadores: Escenario Aula, Thomson, 2006
WILSON, J.B., Cómo diseñar un programa de formación que impacte los resultados : Guía práctica para escoger los métodos de formación adecuados , Centro de Estudios Ramón Areces, S.A. , 1998
FANDOS, M.; JIMÉNEZ, J.M. Y GONZÁLEZ, A.P. , Medios y Recursos en la Formación, Thomson, 2006
JIMÉNEZ, J.M.; FANDOS, M.; Y GONZÁLEZ, A.P., La programación del proceso enseñanza-aprendizaje, Thomson, 2006
JIMÉNEZ, J.M.; FANDOS, M.; Y GONZÁLEZ, A.P, Directrices de Acción Didáctica: Cultura, Diseño de competencias, y Contenidos formativos, Universitas-UNED, 2016
GONZÁLEZ, A.P.; JIMÉNEZ, J.M. Y FANDOS, M., Procesos y propuestas de enseñanza y aprendizaje: El sistema metodológico, Universitas-UNED, 2016

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
PROJECCIÓ PROFESSIONAL/11214106

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
ASSESSORAMENT I ORIENTACIÓ EN EDUCACIÓ/11214110

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
PLANIFICACIÓ I ORGANITZACIÓ DE LA INTERVENCIÓ EDUCATIVA/11214102
PSICOLOGIA DE L'ADOLESCÈNCIA, MADURESA I TERCERA EDAT/11214101
INVESTIGACIÓ I AVALUACIÓ EN EDUCACIÓ/11214105
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent