Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A3 |
Conèixer les bases teòriques i epistemològiques dels processos educatius i formatius. |
| A5 |
Conèixer els principis i models d'orientació educativa, escolar i professional en contextos educatius diversos. |
| A7 |
Dissenyar i avaluar programes d'intervenció i orientació pedagògica. |
| A9 |
Dissenyar i desenvolupar processos d'investigació aplicats a diferents contextos i amb enfocaments metodològics diversos. |
| A12 |
Assessorar en processos educatius. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
| C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A3 |
Conceptualitza Orientació, Tutoria i Assessorament.
Analitza el PAT (pla d’acció tutorial) com a instrument d’Orientació Educativa.
Coneix les claus dels diferents àmbits de la orientació (personal, acadèmica i professional) i del assessorament.
| | A5 |
Coneix les claus dels diferents àmbits de la orientació (personal, acadèmica i professional) i del assessorament.
Identifica els agents i rols que intervenen en els processos d’orientació i assessorament.
| | A7 |
Identifica els agents i rols que intervenen en els processos d’orientació i assessorament.
Estableix les fases i estratègies de la orientació escolar i l’assessorament en centres.
| | A9 |
Dissenya projectes d’orientació i d’assessorament en centres.
Presenta els projectes d’orientació i d’assessorament dissenyats.
| | A12 |
Dissenya projectes d’orientació i d’assessorament en centres.
Presenta els projectes d’orientació i d’assessorament dissenyats.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B2 |
Té un mètode d’ anàlisis que li permet identificar causes poc evidents i avaluar el seu impacte en els problemes
Elabora una estratègia realista per a resoldre el problema
Analitza els problemes i les seves causes des d’ un enfocament global i de mitjà i llarg termini
| | B4 |
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
Pren decisions encertades en moments compromesos mostrant seguretat, coherència i d’ acord amb una sistemàtica
| | B5 |
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Té en compte els punts de vista dels demés i retroalimenta de forma constructiva
Dirigeix reunions amb eficàcia
Proposa al grup metes ambicioses i clarament definides
| | B6 |
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
Fomenta la participació de les seves audiències i pregunta de forma constructiva per aconseguir el diàleg
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C3 |
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
| | C4 |
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
| | C5 |
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les
persones amb discapacitat
|
Tema |
Subtema |
A) Contextos d'intervenció del Pedagog en educació no formal. |
Àmbits professionals del pedagog. Característiques de l'àmbit. Reptes professionals i institucionals
a. Salut
b. Atenció a la infància i adolescència
|
B) La orientació |
1. Evolució i enfocament de l’orientació en educació. Camps d'intervenció i agents en orientació. Organització de l'orientació educativa. Estratègies d'intervenció.
2. Definició i objectius de l'acció tutorial. Funcions i tasques del tutor. Els àmbits de la tutoria en relació a l'equip docent, alumnes i famílies. Planificació de l'acció tutorial. El Pla d’Acció Tutorial. |
C) L’ Assessorament |
1.La funció assessora en l’àmbit educatiu. Models d’assessorament.
2.Les organitzacions i l’assessorament. L’assessor com a analista institucional. Assessorament i desenvolupament de la comunitat educativa.
3. Estratègies d’assessorament.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
6 |
6 |
12 |
Sessió Magistral |
|
20 |
40 |
60 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
20 |
30 |
50 |
Fòrums de debat |
|
20 |
20 |
40 |
Treballs |
|
15 |
30 |
45 |
Presentacions / exposicions |
|
20 |
30 |
50 |
Atenció personalitzada |
|
16 |
15 |
31 |
|
Proves de desenvolupament |
|
4 |
8 |
12 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Detecció de coneixements previs, interessos i expectatives.
Presentació i consens del programa . |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura amb presentacions de la professora, amb presentacions Power Point i/o lectures guiades. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Resolució d'un problema, d'un exercici, d'un cas a l'aula per a posar en pràctica temes relacionats amb l'assignatura.
Realització de lectures especialitzades o activitats de recerca sobre continguts de l'assignatura. |
Fòrums de debat |
Espais d'interacció col.lectiva (blog, debats,...) sobre tasques i propostes de la matèria. |
Treballs |
Realització de projectes i/o treballs d'investigació on es desenvolupen i amplien els continguts de la matèria. |
Presentacions / exposicions |
Exposició oral i presentació en grup de diferents activitats: treball, estudi de casos,... |
Atenció personalitzada |
Seguiment i retroalimentació de les tasques de la matèria ( tutories, revisió telemàtica de treballs,...) tant individuals com grupals. |
Descripció |
Seguiment i retroalimentació de les tasques de la matèria ( tutories, revisió telemàtica de treballs,...) tant individuals com grupals.
Si considereu tenir necessitats educatives específiques podeu parlar amb el professorat per tal de fer les adaptacions que s’escaiguin.
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Realització de pràctiques guiades -individuals i/o col.lectives- que poden integrar-se en projectes i treballs més globals.
|
19%
|
Treballs |
|
Realització de projectes i/o treballs d'investigació per mitjà de treball en equip.
|
31% |
Presentacions / exposicions |
|
Exposició oral i escrita de determinades tasques de forma individual i /o en equip. |
10% |
Proves de desenvolupament |
|
Prova i/o qüestionari escrit o entrevista personal sobre els continguts bàsics de l´assignatura. |
40% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per aprovar la matèria s'han d'aprovar com a mínim els treballs i les proves de desenvolupament de cada un dels dos blocs de l'assignatura. Els estudiants que no puguin assistir a les classes presencials hauran de fer el pla alternatiu de la matèria. Cal avisar A CADA PROFESSORA de la no-presencialitat DURANT LES DUES PRIMERES SETMANES DE CLASSE. En aquesta assignatura l'estudiant pot demostrar assoliment de competències amb activitats pactades amb les professores en cas de no superar-les en les activitats establertes en primera convocatòria. Totes les produccions escrites i lliurades per part de l'estudiant/a han de reunir els requisits de CORRECCIÓ LINGÜÍSTICA (Veure a l'espai Moodle). D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluades. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant/a. |
Bàsica |
Alvarez Gónzalez, M., Manual de orientación y tutoría, 1996, Praxis
Domingo, J. (Coord.), Asesoramiento al centro educativo, 2011, Octaedro-EUB
Kirkpatrick D. L. & Kirkpatrick, J. D., Evaluación de acciones formativas , 2006, Gestión 2000
Iranzo, P., Innovando en educación. Formarse para cambiar..., 2009, Erasmus Ediciones
Iranzo, P. , Asesoramiento pedagógico al profesorado., 2012, Síntesis
San, LL. (Coord.), Transtorns de comportament en la infància i adolescència., 2009, Hospital Sant Joan de Déu
Santana Vega,L., Orientación educativa e intervención psicopedagógica. Cambian los tiempos, cambian las responsabilidades profesionales., 2009, Pirámide
Balsells, M.A.; Pastor, C.; Amorós, P.; Fuentes-Peláez, N.; Molina, M. C.; Mateos, A.; Vaquero, E. , Caminar en Familia: Programa de competencias parentales durante el acogimiento y la reunificación familiar. , 2015, Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Iguald
Balsells, MªA.; Pastor, C.; Sanahuja, J.M.; Molina, C.; Ponce, C.; Salmerón, C.; Pérez, C.; et. al., Vivir y convivir. Orientaciones para familias de niños y niñas con cardiopatía congénita., 2013, Laertes
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|