DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) DESENVOLUPAMENT PROFESSIONAL I PERSONAL EN PEDAGOGIA Codi 11214111
Ensenyament
Grau de Pedagogia (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Quart Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
NEGRILLO FALCO, MARIA DEL CARMEN
Adreça electrònica carme.negrillo@urv.cat
Professors/es
NEGRILLO FALCO, MARIA DEL CARMEN
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura analitza la professió del pedagog/a, el seu desenvolupament i formació permanent. També es contrasten models, plataformes i recursos actuals de desenvolupament i formació permanent docents i de professionals de l’educació.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer les bases teòriques, evolutives i socioculturals del desenvolupament humà.
 A2 Conèixer els processos històrics de l'educació en els àmbits autonòmic, estatal i internacional.
 A9 Dissenyar i desenvolupar processos d'investigació aplicats a diferents contextos i amb enfocaments metodològics diversos.
 A10 Dissenyar i avaluar recursos didàctics, materials i programes de formació per a diferents col•lectius, etapes i àrees curriculars.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.
 C6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Coneix els fonaments teòrics de la identitat professional.
 A2 Analitza els conceptes de professió i desenvolupament professional.
 A9 Gestiona informació sobre el propi desenvolupament professional.
Disenya i desenvolupa processos de pràctica reflexiva.
Analitza la identitat professional pròpia.
 A10 Coneix els sistemes de formació permanent i promoció professional.
Reconstrueix el procés d'aprenentatge de la matèria.
Exposa correctament les idees relacionades amb els continguts.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Adopta autònomament les estratègies d’ aprenentatge en cada situació
Construeix coneixements compartits, aprèn i facilita la construcció conjunta de l’ aprenentatge
 B3 Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
 B4 Pren decisions de manera encertada basant-se en dades
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
 B5 Contribueix a l’ establiment i aplicació dels processos de treball de l’ equip
Facilita la gestió positiva de les diferències, desacords i conflictes que es produeixen a l’ equip
Fomenta que tots els membres es comprometin amb la gestió i funcionament de l'equip
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
 C4 Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
 C5 Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
 C6 Defineix i desenvolupa l'itinerari curricular considerant les necessitats formatives, interessos i motivacions acadèmico-professionals

Continguts
Tema Subtema
1. Conceptualització de professió, desenvolupament professional i formació permanent.
2. Anàlisi de models i plataformes de desenvolupament i formació permanent docents i de professionals de l’educació a nivel autonòmic, estatal, així com tendències internacionals.
3. Fonamentació teórica de la identitat profesional docent i de la identitat del pedagog/a.
4. Funcions i competències docents i del perdagog/a.
5. Itineraris professionals del docent i del pedagog/a.
6. La pràctica reflexiva.
7. La investigació biogràfica-narrativa com a recurs de desenvolupament professional.
8. Altres recursos actuals de desenvolupament professionals.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1
A2
A9
A10
3 4 7
Sessió Magistral
A1
A2
A9
A10
20 30 50
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A1
A2
A9
A10
B4
B5
C3
C4
C5
15 23 38
Presentacions / exposicions
A1
A2
A9
A10
B1
B3
B4
B5
C3
C4
C5
C6
15 23 38
Atenció personalitzada
A9
A10
B4
B5
C5
5 7 12
 
Proves mixtes
A1
A2
A9
A10
B3
C3
C4
C5
C6
2 3 5
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es presentarà l'assignatura i la seva aplicació per al desenvolupament de la professió a través d'activitats pràctiques i participatives inicials.
Sessió Magistral Mitjançant classes magistrals es presentarà la teoria de l'assignatura juntament amb exemples pràctics.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Es presentaran casos i activitats per poder aplicar i referenciar la teoria. S'analitzaran casos de diversos contextos professionals.
Presentacions / exposicions Es demanarà que cada alumne/a presenti una breu exposició sobre algun tema preparat en equip o parella relatiu a algun contingut de l'assignatura.
Atenció personalitzada Es recomana l'assistència a tutories individuals per fer la preparació i el seguiment del desenvolupament de treballs de l'assignatura.

Atenció personalitzada
Descripció
Es recomana l'assistència a tutories individuals per fer la preparació i el seguiment del desenvolupament de presentacions i treballs de l'assignatura.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A1
A2
A9
A10
B4
B5
C3
C4
C5
Es realitzarà una carpeta d'aprenentatge que recollirà els supòsits, pràctiques i activitats realitzades a classe. 35%
Presentacions / exposicions
A1
A2
A9
A10
B1
B3
B4
B5
C3
C4
C5
C6
Es farà una presentació oral d'un petit treball de l'assignatura. 20%
Proves mixtes
A1
A2
A9
A10
B3
C3
C4
C5
C6
Es realitzarà una prova escrita amb preguntes d'argumentació teòrica i aplicació pràctica. 40%
Altres  

Es pot pactar amb els alumnes una activitat complementària d'avaluació.

5%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Aquesta assignatura ofereix la possibilitat de participar en una experiència d'aprenentatge-servei que correspon a un total de 1,2 crèdits. Aquesta activitat està validada pel Consell de govern de la URV i per tant rebrà el reconeixement corresponent. L'aprenentatge-servei és una activitat opcional dins l'assignatura.

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat.


Fonts d'informació

Bàsica AGUILAR CUENCA, D. I GARCIA AGUILERA, J., Competencias profesionales del pedagogo, Ed. Aljibe, 2011
BORDAS, I.; CABRERA, F; FORTUNY, J Y RODRIGUEZ LAJO, Les sortides professionals del llicenciat en Pedagogia., PUB Barcelona, 1995
DE VICENTE, P. S. , Desarrollo profesional del docente, ICE-U. de Deusto Bilbao, 2002
MARCELO, C I VAILLANT, D. , Desarrollo profesional docente. ¿Cómo se aprendre a enseñar?, Narcea, 2009
MARCELO, C., La profesión docente en momentos de cambios. ¿Qué nos dicen los estudios internacionales?, CEE participación Educativa núm. 16 Pàg. 49-68., Marzo, 2011
VELAZ, C y VAILLANT, D. , Aprendizaje y desarrollo profesional docente, Metas educativas 2021. Fundación Santillana., 2009

Complementària BOLÍVAR, A., DOMINGO, J., FERNÁNDEZ CRUZ, M., La investigación biográfico-narrativa en educación. Enfoque y metodología, Ed. La Muralla. Madrid., 2001
COVEY, E., Los siete hábitos de la gente altamente efectiva., Ed. Paidós, 2004
HORTAL, A, Ética general de las profesiones., Desclée de Brower., 2002
IMBERNÓN, F. , La investigación educativa como herramienta de formación del profesorado. Reflexión y experiencias de investigación educativa. , Graó. Barcelona , 2002
JIMENEZ, C. Y POY, S , La inserció del pedagog en el mercat de treball. , http://pedagogia.fcep.urv.es/departament/ , 2007
SCHÖN, D., El profesional reflexivo, Ed. Paidós., 1998

Recomanacions


 
Altres comentaris
Cap
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent