Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer les bases teòriques, evolutives i socioculturals del desenvolupament humà. |
| A2 |
Conèixer els processos històrics de l'educació en els àmbits autonòmic, estatal i internacional. |
| A9 |
Dissenyar i desenvolupar processos d'investigació aplicats a diferents contextos i amb enfocaments metodològics diversos. |
| A10 |
Dissenyar i avaluar recursos didàctics, materials i programes de formació per a diferents col•lectius, etapes i àrees curriculars. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
| C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
| C6 |
Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Coneix els fonaments teòrics de la identitat professional.
| | A2 |
Analitza els conceptes de professió i desenvolupament professional.
| | A9 |
Gestiona informació sobre el propi desenvolupament professional.
Disenya i desenvolupa processos de pràctica reflexiva.
Analitza la identitat professional pròpia.
| | A10 |
Coneix els sistemes de formació permanent i promoció professional.
Reconstrueix el procés d'aprenentatge de la matèria.
Exposa correctament les idees relacionades amb els continguts.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Adopta autònomament les estratègies d’ aprenentatge en cada situació
Construeix coneixements compartits, aprèn i facilita la construcció conjunta de l’ aprenentatge
| | B3 |
Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
| | B4 |
Pren decisions de manera encertada basant-se en dades
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
| | B5 |
Contribueix a l’ establiment i aplicació dels processos de treball de l’ equip
Facilita la gestió positiva de les diferències, desacords i conflictes que es produeixen a l’ equip
Fomenta que tots els membres es comprometin amb la gestió i funcionament de l'equip
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C3 |
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
| | C4 |
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
| | C5 |
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les
persones amb discapacitat
| | C6 |
Defineix i desenvolupa l'itinerari curricular considerant les necessitats formatives, interessos i motivacions acadèmico-professionals
|
Tema |
Subtema |
1. Conceptualització de professió, desenvolupament professional i formació permanent.
2. Anàlisi de models i plataformes de desenvolupament i formació permanent docents i de professionals de l’educació a nivel autonòmic, estatal, així com tendències internacionals.
3. Fonamentació teórica de la identitat profesional docent i de la identitat del pedagog/a.
4. Funcions i competències docents i del perdagog/a.
5. Itineraris professionals del docent i del pedagog/a.
6. La pràctica reflexiva.
7. La investigació biogràfica-narrativa com a recurs de desenvolupament professional.
8. Altres recursos actuals de desenvolupament professionals.
|
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
3 |
4 |
7 |
Sessió Magistral |
|
20 |
30 |
50 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
15 |
23 |
38 |
Presentacions / exposicions |
|
15 |
23 |
38 |
Atenció personalitzada |
|
5 |
7 |
12 |
|
Proves mixtes |
|
2 |
3 |
5 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Es presentarà l'assignatura i la seva aplicació per al desenvolupament de la professió a través d'activitats pràctiques i participatives inicials. |
Sessió Magistral |
Mitjançant classes magistrals es presentarà la teoria de l'assignatura juntament amb exemples pràctics. |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
Es presentaran casos i activitats per poder aplicar i referenciar la teoria. S'analitzaran casos de diversos contextos professionals. |
Presentacions / exposicions |
Es demanarà que cada alumne/a presenti una breu exposició sobre algun tema preparat en equip o parella relatiu a algun contingut de l'assignatura. |
Atenció personalitzada |
Es recomana l'assistència a tutories individuals per fer la preparació i el seguiment del desenvolupament de treballs de l'assignatura. |
Descripció |
Es recomana l'assistència a tutories individuals per fer la preparació i el seguiment del desenvolupament de presentacions i treballs de l'assignatura. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
Es realitzarà una carpeta d'aprenentatge que recollirà els supòsits, pràctiques i activitats realitzades a classe. |
35% |
Presentacions / exposicions |
|
Es farà una presentació oral d'un petit treball de l'assignatura. |
20% |
Proves mixtes |
|
Es realitzarà una prova escrita amb preguntes d'argumentació teòrica i aplicació pràctica. |
40% |
Altres |
|
Es pot pactar amb els alumnes una activitat complementària d'avaluació. |
5% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Aquesta assignatura ofereix la possibilitat de participar en una experiència d'aprenentatge-servei que correspon a un total de 1,2 crèdits. Aquesta activitat està validada pel Consell de govern de la URV i per tant rebrà el reconeixement corresponent. L'aprenentatge-servei és una activitat opcional dins l'assignatura. D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat. |
Bàsica |
AGUILAR CUENCA, D. I GARCIA AGUILERA, J., Competencias profesionales del pedagogo, Ed. Aljibe, 2011
BORDAS, I.; CABRERA, F; FORTUNY, J Y RODRIGUEZ LAJO, Les sortides professionals del llicenciat en Pedagogia., PUB Barcelona, 1995
DE VICENTE, P. S. , Desarrollo profesional del docente, ICE-U. de Deusto Bilbao, 2002
MARCELO, C I VAILLANT, D. , Desarrollo profesional docente. ¿Cómo se aprendre a enseñar?, Narcea, 2009
MARCELO, C., La profesión docente en momentos de cambios. ¿Qué nos dicen los estudios internacionales?, CEE participación Educativa núm. 16 Pàg. 49-68., Marzo, 2011
VELAZ, C y VAILLANT, D. , Aprendizaje y desarrollo profesional docente, Metas educativas 2021. Fundación Santillana., 2009
|
|
Complementària |
BOLÍVAR, A., DOMINGO, J., FERNÁNDEZ CRUZ, M., La investigación biográfico-narrativa en educación. Enfoque y metodología, Ed. La Muralla. Madrid., 2001
COVEY, E., Los siete hábitos de la gente altamente efectiva., Ed. Paidós, 2004
HORTAL, A, Ética general de las profesiones., Desclée de Brower., 2002
IMBERNÓN, F. , La investigación educativa como herramienta de formación del profesorado. Reflexión y experiencias de investigación educativa. , Graó. Barcelona , 2002
JIMENEZ, C. Y POY, S , La inserció del pedagog en el mercat de treball. , http://pedagogia.fcep.urv.es/departament/ , 2007
SCHÖN, D., El profesional reflexivo, Ed. Paidós., 1998
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|