Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer les bases teòriques, evolutives i socioculturals del desenvolupament humà. |
| A2 |
Conèixer els processos històrics de l'educació en els àmbits autonòmic, estatal i internacional. |
| A9 |
Dissenyar i desenvolupar processos d'investigació aplicats a diferents contextos i amb enfocaments metodològics diversos. |
| A10 |
Dissenyar i avaluar recursos didàctics, materials i programes de formació per a diferents col•lectius, etapes i àrees curriculars. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
| C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
| C6 |
Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Coneix els fonaments teòrics de la identitat professional.
| | A2 |
Analitza els conceptes de professió i desenvolupament professional.
| | A9 |
Gestiona informació sobre el propi desenvolupament professional.
Disenya i desenvolupa processos de pràctica reflexiva.
Analitza la identitat professional pròpia.
| | A10 |
Coneix els sistemes de formació permanent i promoció professional.
Reconstrueix el procés d'aprenentatge de la matèria.
Exposa correctament les idees relacionades amb els continguts.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Adopta autònomament les estratègies d’ aprenentatge en cada situació
Construeix coneixements compartits, aprèn i facilita la construcció conjunta de l’ aprenentatge
| | B3 |
Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
| | B4 |
Pren decisions de manera encertada basant-se en dades
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
| | B5 |
Contribueix a l’ establiment i aplicació dels processos de treball de l’ equip
Facilita la gestió positiva de les diferències, desacords i conflictes que es produeixen a l’ equip
Fomenta que tots els membres es comprometin amb la gestió i funcionament de l'equip
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C3 |
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
| | C4 |
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
| | C5 |
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les
persones amb discapacitat
| | C6 |
Defineix i desenvolupa l'itinerari curricular considerant les necessitats formatives, interessos i motivacions acadèmico-professionals
|
Tema |
Subtema |
9. Ètica i desenvolupament professional |
|
1. Conceptualització de professió, desenvolupament professional i formació permanent.
2. Anàlisi de models i plataformes de desenvolupament i formació permanent docents i de professionals de l’educació a nivel autonòmic, estatal, així com tendències internacionals.
3. Fonamentació teórica de la identitat profesional docent i de la identitat del pedagog/a.
4. Funcions i competències docents i del perdagog/a.
5. Itineraris professionals del docent i del pedagog/a.
6. La pràctica reflexiva.
7. La investigació biogràfica-narrativa com a recurs de desenvolupament professional.
8. Altres recursos actuals de desenvolupament professionals.
|
|
9. Êtica i desenvolupament professional. |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
3 |
4 |
7 |
Sessió Magistral |
|
20 |
30 |
50 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
15 |
23 |
38 |
Presentacions / exposicions |
|
15 |
23 |
38 |
Atenció personalitzada |
|
5 |
7 |
12 |
|
Proves mixtes |
|
2 |
3 |
5 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Es presentarà l'assignatura i la seva aplicació per al desenvolupament de la professió a través d'activitats pràctiques i participatives inicials. |
Sessió Magistral |
Mitjançant classes magistrals es presentarà la teoria de l'assignatura juntament amb exemples pràctics. |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
Es presentaran casos i activitats per poder aplicar i referenciar la teoria. S'analitzaran casos de diversos contextos professionals. |
Presentacions / exposicions |
Es demanarà que cada alumne/a presenti una breu exposició sobre algun tema preparat en equip o parella relatiu a algun contingut de l'assignatura. |
Atenció personalitzada |
Es recomana l'assistència a tutories individuals per fer la preparació i el seguiment del desenvolupament de treballs de l'assignatura. |
Descripció |
Es recomana l'assistència a tutories individuals per fer la preparació i el seguiment del desenvolupament de presentacions i treballs de l'assignatura. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
Es realitzarà una carpeta d'aprenentatge que recollirà els supòsits, pràctiques i activitats realitzades a classe. |
35% |
Presentacions / exposicions |
|
Es farà una presentació oral d'un petit treball de l'assignatura. |
25% |
Proves mixtes |
|
Es realitzarà una prova escrita amb preguntes d'argumentació teòrica i aplicació pràctica. |
40% |
Altres |
|
Es pot pactar amb els alumnes una activitat complementària d'avaluació. |
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat. |
Bàsica |
AGUILAR CUENCA, D. I GARCIA AGUILERA, J., Competencias profesionales del pedagogo, Ed. Aljibe, 2011
BORDAS, I.; CABRERA, F; FORTUNY, J Y RODRIGUEZ LAJO, Les sortides professionals del llicenciat en Pedagogia., PUB Barcelona, 1995
DE VICENTE, P. S. , Desarrollo profesional del docente, ICE-U. de Deusto Bilbao, 2002
MARCELO, C I VAILLANT, D. , Desarrollo profesional docente. ¿Cómo se aprendre a enseñar?, Narcea, 2009
MARCELO, C., La profesión docente en momentos de cambios. ¿Qué nos dicen los estudios internacionales?, CEE participación Educativa núm. 16 Pàg. 49-68., Marzo, 2011
VELAZ, C y VAILLANT, D. , Aprendizaje y desarrollo profesional docente, Metas educativas 2021. Fundación Santillana., 2009
|
|
Complementària |
BOLÍVAR, A., DOMINGO, J., FERNÁNDEZ CRUZ, M., La investigación biográfico-narrativa en educación. Enfoque y metodología, Ed. La Muralla. Madrid., 2001
COVEY, E., Los siete hábitos de la gente altamente efectiva., Ed. Paidós, 2004
HORTAL, A, Ética general de las profesiones., Desclée de Brower., 2002
IMBERNÓN, F. , La investigación educativa como herramienta de formación del profesorado. Reflexión y experiencias de investigación educativa. , Graó. Barcelona , 2002
JIMENEZ, C. Y POY, S , La inserció del pedagog en el mercat de treball. , http://pedagogia.fcep.urv.es/departament/ , 2007
SCHÖN, D., El profesional reflexivo, Ed. Paidós., 1998
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|