DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) CONTEXTOS D'ACTUACIÓ PROFESSIONAL Codi 11214204
Ensenyament
Grau de Pedagogia (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
JIMÉNEZ GONZÁLEZ, JOSÉ MIGUEL
Adreça electrònica josemiguel.jimenez@urv.cat
Professors/es
JIMÉNEZ GONZÁLEZ, JOSÉ MIGUEL
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant La situació actual del mon laboral i la posició dels ciutadans respecte a la preparació cualitativa pel desenvolupament laboral fa que aquesta assignatura vulgui dotar a l'alumnat de la formació necessària, eines i habilitats adequades per a desenvolupar-se en l'àmbit professional de la formació de formadors. Presentarem una visió panoràmica dels principals elements condicionants de caràcter contextual que afecten a les pràctiques formatives en el sí de les organitzacions ja que són uns recursos imprescindibles en els desenvolupament de programes de formació.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A6 Conèixer, dissenyar i desenvolupar mètodes d'avaluació.
 A7 Dissenyar i avaluar programes d'intervenció i orientació pedagògica.
 A9 Dissenyar i desenvolupar processos d'investigació aplicats a diferents contextos i amb enfocaments metodològics diversos.
 A10 Dissenyar i avaluar recursos didàctics, materials i programes de formació per a diferents col•lectius, etapes i àrees curriculars.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.
 C6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A6 Coneix els serveis, centres i institucions vinculats a l'àmbit professional relacionat amb la formació de formadors.
Identifica les característiques dels individus i/o grups sobre els que s'incidirà.
 A7 Dissenya, desenvolupa i avalua un projecte o programa d'intervenció pedagògica.
Respecta i fa respectar el codi deontològic i actua de manera ètica en les activitats relacionades amb la seva actuació professional.
 A9 Coneix, analitza i utilitza críticament les fonts i la bibliografia.
Demostra pensament crític i creatiu amb capacitat d'adoptar un enfocament ètic en els diferents àmbits de la professió.
 A10 Dissenya, desenvolupa i avalua un projecte o programa d'intervenció pedagògica.
Respecta i fa respectar el codi deontològic i actua de manera ètica en les activitats relacionades amb la seva actuació professional.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B4 Decideix que és allò que caldria que mostrés en relació al treball/projecte realitzat i ho aconsegueix d’ acord amb la seva planificació, en el termini previst
 B5 Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
 B6 Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
 C5 Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
 C6 Desenvolupa recursos i estratègies que li facilitin la transició al món laboral

Continguts
Tema Subtema
I. Context laboral i de la formació
1. L'Empresa.
2. L'entorn socio-polític de l'empresa
3. Els sistemas de formació
4. Treball, organizació i formació
II.La cultura organitzacional 1. Definició i conceptes claus de la cultura organitzacional.
2. Nivells, dimensions i components de la cultura organitzacional.
III. La comunicació interna 1. Comunicació i comunicació professional.
2. El valor de la comunicació interna.
3. El plan de comunicació interna.
IV. El clima de les organitzacions 1. Definicions i trascendència del clima organitzacional.
2. Components objectius i subjectius del clima organitzacional.
V. Gestió de recursos humans 1. Models de direcció.
2. Aprenentatge organitzacional i intel·ligència emocional.
3. Orientació i recolzament en contextos professionals
V. La innovació i Gestió del canvi en les organitzacions 1. Aproximació conceptual: Gestió del canvi, Reforma i Innovació.
2. Aproximació práctica a la innovación.
3. La dimensió organitzacional en la innovació.
4. Resistències y estratègies a seguir en processos d'innovació.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 4 7
Sessió Magistral
A6
A9
B4
C3
15 15 30
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A6
A7
A9
A10
B4
B5
20 30 50
Presentacions / exposicions
A6
B5
C3
C5
15 5 20
Treballs
A6
A7
A9
A10
B5
C3
C5
15 20 35
Atenció personalitzada
4 4 8
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries DESCRIPCIÓ
- Prendre contacte i recollir informació dels alumne sobre: Conexiements previs de la matèria, interessos, motivació.
- Presentació de l'assignatura: objectius, continguts a treballar, metodologia docent, avaluació...

OBJETIUS
- Detectar les possibles dificultats de seguiment dels alumnes.
- Corregir coneixements erronis.
- Comunicar que es pretén amb l'assignatura: Comunicar els objectius, nombrar els continguts i comunicar i clarificar els criteris d'avaluació.

MODALITAT
Guiada: Es requereix la presència del professor.

ESCENARI
Aula ordinària i Recursos Tecnològics

AGRUPACIÓ
Gran grup.

TASQUES DE L'ALUMNAT
- Participar en l'activitat donant informació al professor.
- Escolar i entendre què se li demanarà durant el desenvolupament de l'assignatura.
Sessió Magistral DESCRIPCIÓ
Exposició dels continguts de l'assignatura:
- Relacionar amb la sessió anterior.
- Emfatitzar les idees principals.
- Explicacions ordenades i estructurades.
- Exemples.
- Relacionar els nous conceptes.
- Assegurar l'entesa de continguts.

OBJETIUS
- Comunicar coneixements.

MODALITAT
Guiada: Es requereix la presència del professor.

ESCENARI
Aula ordinària i Recursos Tecnològics

AGRUPACIÓ
Gran grup.

TASQUES DE L'ALUMNAT
- Participar de la sessió (prendre apunts, intervenir a la sessió, contestar a les preguntes...).
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària DESCRIPCIÓ
Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici relacionat amb la temàtica de l'assignatura.

OBJETIUS
- Reflexionar i relacionar teoria i pràctica.
- Introduir nous coneptes i integrar-los amb els anteriors.
- Consolidar coneixements.

MODALITAT
Guiada: Es requereix la presència del professor.

ESCENARI
Aula ordinària i Recursos Tecnològics

AGRUPACIÓ
Grup mitjà i petit grup

TASQUES DE L'ALUMNAT
- Resoldre el problema o exercici plantejat.
- Si existeix discusió en grup, ha de preparar la seva intervenció.
Presentacions / exposicions DESCRIPCIÓ
Exposició oral per part de l'alumnat d'un tema concret o d'un treball prèvia presentació escrita.

OBJETIUS
- Comunicar coneixements.
- Avaluar coneixements

MODALITAT
Guiada: Es requereix la presència del professor.

ESCENARI
Aula ordinària i Recursos Tecnològics

AGRUPACIÓ
Gran grup, grup mitjà i petit grup

TASQUES DE L'ALUMNAT
- Exposició del treball.
- Defensa pública del treball.
- Explicitar en forma de conclusions els problemes trobats durant la seva elaboració.
Treballs DESCRIPCIÓ
Activitat que realitza l'alumnat:
- Recesions sobre articles científics.
- Treballs monogràfics.
- Memòries.
- Projectes

OBJETIUS
- Conèixer i consolidar coneixements.
- Avaluar coneixements

MODALITAT
Autònoma: No requereix la presència del professor en l'execució.

ESCENARI
Independent

AGRUPACIÓ
Grup mitjà, petit grup i individual.

TASQUES DE L'ALUMNAT
- Realitzar el treball a partir del guió proporcionat pel professor.
- Disposa de les sessions de tutories amb la finalitat que el professor li faci el seguiment del treball.
Atenció personalitzada DESCRIPCIÓ
Temps reservat pel professor per atendre i resoldre dubtes als alumnes.

OBJETIUS
- Atenció, seguiment i orientació professional de l'alumne.
- Intercanciar informació, opinió i coneixements.
Afavorir el feed-back amb l'alumnat sobre els treballs de l'assignatura.
- Assessorament en la recerca d'informació.

MODALITAT
Guiada: Es requereix la presència del professor.

ESCENARI
Aula ordinària, despatx professor i via telemàtica.

AGRUPACIÓ
Petit grup i individual.

TASQUES DE L'ALUMNAT
- Preparació de dubtes, dificultats a resoldre, etc.

Atenció personalitzada
Descripció
DESCRIPCIÓ Temps dedicat pel professor per atendre i resoldre dubtes de l'alumnat. OBJETIUS - Atenció, seguiment i orientació professional de l'alumnat. - Intercanviar informació, opinió i coneixements. - Afavorir el feed-back entre professor i alumnat sobre els treballs de l'assignatura. - Seguiment de la comprensió de conceptes i continguts i aclariment de dubtes. - Assessorament en la recerca d'informació. MODALITAT Requereix la presència del professor. ESCENARI Despatx del professor. AGRUPACIÓ Grup mitjà, petit grup i individual. TASQUES DE L'ALUMNAT Preparació dels dubtes, consultes, etc. E-MAIL PROFESSOR josemiguel.jimenez@urv.cat HORES DE TUTORIA SETMANAL 4 hores

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A6
A7
A9
A10
B4
B5
Es formularan l'anàlisi, resolució i debat de diferents problemes o exercicis relacionat amb la temàtica de l'assignatura al llarg del curs 30%
Presentacions / exposicions
A6
B5
C3
C5
L'alumnat haurà de desenvolupar diferents exposicions orals d'un tema concret o d'un treball prèvia presentació escrita. 10%
Treballs
A6
A7
A9
A10
B5
C3
C5
Al llarg de curs, l'alumnat haurà de fer diferents recesions sobre articles científics vinculats a diferents continguts de l'assginatura, així com un treball monogràfic sobre un tòpic vinculat amb la matèria tractada. 60%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació serà continuada i es permetrà a l'alumnat refer 1 vegada aquelles activitats que en el moment del feed-back se li indiquin que han de ser millorades. Les activitats a refer seran corregidas pel professorat a final de curs i no es tindrà la possibilitat de refer-la una segona vegada en el cas que sigui avaluada negativament.

Per poder ser l'alumnat avaluat a final de curs, haurà de tenir totes les activitats, treballs, proves objectives i proves de desenvolupament presentades i aprovades.

L'assistència obligatòria a les classes s'estableix en el 90%. L'alumnat no podrà ser avaluat si a final de curs no té aquest 90% de presencialitat a classe assolit.

En cas que l'alumnat, per raons de contracte laboral o per altra causa degudament justificada, no pugui assolir aquest 90% de presencialitat, ha de comunicar la seva situació al professorat de l'assignatura. Té com a data límit per fer aquesta comunicació la primera setmana d'octubre de 2013. El professorat de l'assignatura, després d'estudiar el seu cas, podrà proposar-li un pla alternatiu de treball de l'assignatura per poder ser avaluat.

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat.


Fonts d'informació

Bàsica TEJADA, J. Y GIMÉNEZ, V. (COORDS.), Formación de Formadores. Escenario institucional, Thomson, 2007
TEJADA, J., Los agentes de la innovación en los centros educativos (profesores, directivos y asesores), Aljibe, 1998
TEJADA, J., La Innovación Formativa, Thomson, 2007
JIMÉNEZ, J.M.; FANDOS, M.; Y GONZÁLEZ, A.P, Innovación Didáctica, Universitas-UNED, 2016

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
PROJECCIÓ PROFESSIONAL/11214106
FORMACIÓ EN LES ORGANITZACIONS/11214109
PROCÉS FORMATIU I APRENENTATGE ADULT/11214206
INVESTIGACIÓ I INNOVACIÓ EN EL CONTEXT PROFESSIONAL/11214207

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
DESENVOLUPAMENT PROFESSIONAL I PERSONAL EN PEDAGOGIA/11214111

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
PLANIFICACIÓ I ORGANITZACIÓ DE LA INTERVENCIÓ EDUCATIVA/11214102
PSICOLOGIA DE L'ADOLESCÈNCIA, MADURESA I TERCERA EDAT/11214101
INVESTIGACIÓ I AVALUACIÓ EN EDUCACIÓ/11214105
ASSESSORAMENT I ORIENTACIÓ EN EDUCACIÓ/11214110
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent