IDENTIFYING DATA 2023_24
Subject (*) PROFESSIONAL ACTIONS IN SPECIFIC CONTEXTS Code 11214204
Study programme
Bachelor's Degree in Pedagogy (2009)
Cycle 1st
Descriptors Credits Type Year Period
6 Optional Fourth 1Q
Language
Català
Department Pedagogy
Coordinator
JIMÉNEZ GONZÁLEZ, JOSÉ MIGUEL
E-mail josemiguel.jimenez@urv.cat
Lecturers
JIMÉNEZ GONZÁLEZ, JOSÉ MIGUEL
Web http://moodle.urv.cat
General description and relevant information <p>La situació actual del mon laboral i la posició dels ciutadans respecte a la preparació cualitativa pel desenvolupament laboral fa que aquesta assignatura vulgui dotar a l'alumnat de la formació necessària, eines i habilitats adequades per a desenvolupar-se en l'àmbit professional de la formació de formadors. Presentarem una visió panoràmica dels principals elements condicionants de caràcter contextual que afecten a les pràctiques formatives en el sí de les organitzacions ja que són uns recursos imprescindibles en els desenvolupament de programes de formació. </p>

Competences
Type A Code Competences Specific
 A6 Conèixer, dissenyar i desenvolupar mètodes d'avaluació.
 A7 Dissenyar i avaluar programes d'intervenció i orientació pedagògica.
 A9 Dissenyar i desenvolupar processos d'investigació aplicats a diferents contextos i amb enfocaments metodològics diversos.
 A10 Dissenyar i avaluar recursos didàctics, materials i programes de formació per a diferents col•lectius, etapes i àrees curriculars.
Type B Code Competences Transversal
 B4 Autonomy, responsibility and initiative
 B5 Teamwork, collaboration and sharing of responsibility
 B6 Clear and effective communication of information, ideas, problems and solutions in public or a specific technical field
Type C Code Competences Nuclear
 C3 Be able to manage information and knowledge
 C5 Be committed to ethics and social responsibility as citizens and professionals
 C6 Be able to define and develop their academic and professional project

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
 A6 Coneix els serveis, centres i institucions vinculats a l'àmbit professional relacionat amb la formació de formadors.
Identifica les característiques dels individus i/o grups sobre els que s'incidirà.
 A7 Dissenya, desenvolupa i avalua un projecte o programa d'intervenció pedagògica.
Respecta i fa respectar el codi deontològic i actua de manera ètica en les activitats relacionades amb la seva actuació professional.
 A9 Coneix, analitza i utilitza críticament les fonts i la bibliografia.
Demostra pensament crític i creatiu amb capacitat d'adoptar un enfocament ètic en els diferents àmbits de la professió.
 A10 Dissenya, desenvolupa i avalua un projecte o programa d'intervenció pedagògica.
Respecta i fa respectar el codi deontològic i actua de manera ètica en les activitats relacionades amb la seva actuació professional.
Type B Code Learning outcomes
 B4 Decide what needs to be done for a particular job/project and do it according to schedule.
 B5 Take active part in planning the work of the team, and in distributing the tasks and the deadlines.
 B6 Draft documents with the appropriate format, content, structure, language accuracy and register, and illustrate concepts using the appropriate conventions: formats, titles, footnotes, captions, etc.
Type C Code Learning outcomes
 C3 Reflect on, review and evaluate the information management process.
 C5 Be respectful of and promote human rights and the principles of universal accessibility, equal opportunities, non-discrimination and universal accessibility for th ose with special educational needs.
 C6 Develop resources and strategies that will ease their transition into working life.

Contents
Topic Sub-topic
I. Work and training context
1. The Company.
2. The socio-political environment of the company
3. The training systems
4. Work, organization and training
II. Organizational culture 1. Definition and key concepts of organizational culture.
2. Levels, dimensions and components of organizational culture.
III. Internal communication 1. Communication and professional communication.
2. The value of internal communication.
3. The internal communication plan.
IV. The climate of organizations 1. Definitions and significance of the organizational climate.
2. Objective and subjective components of the organizational climate.
V. Human resources management 1. Management models.
2. Organizational learning and emotional intelligence.
3. Guidance and support in professional contexts
V. Innovation and change management in organizations 1. Conceptual approach: Change Management, Reform and Innovation.
2. Practical approach to innovation.
3. The organizational dimension in innovation.
4. Resistances and strategies to follow in innovation processes.

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
3 4 7
Lecture
A6
A9
B4
C3
15 15 30
Problem solving, exercises in the classroom
A6
A7
A9
A10
B4
B5
20 30 50
Presentations / oral communications
A6
B5
C3
C5
15 5 20
Assignments
A6
A7
A9
A10
B5
C3
C5
15 20 35
Personal attention
4 4 8
 
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities DESCRIPCIÓ
- Prendre contacte i recollir informació dels alumne sobre: Conexiements previs de la matèria, interessos, motivació.
- Presentació de l'assignatura: objectius, continguts a treballar, metodologia docent, avaluació...

OBJETIUS
- Detectar les possibles dificultats de seguiment dels alumnes.
- Corregir coneixements erronis.
- Comunicar que es pretén amb l'assignatura: Comunicar els objectius, nombrar els continguts i comunicar i clarificar els criteris d'avaluació.

MODALITAT
Guiada: Es requereix la presència del professor.

ESCENARI
Aula ordinària i Recursos Tecnològics

AGRUPACIÓ
Gran grup.

TASQUES DE L'ALUMNAT
- Participar en l'activitat donant informació al professor.
- Escolar i entendre què se li demanarà durant el desenvolupament de l'assignatura.
Lecture DESCRIPCIÓ
Exposició dels continguts de l'assignatura:
- Relacionar amb la sessió anterior.
- Emfatitzar les idees principals.
- Explicacions ordenades i estructurades.
- Exemples.
- Relacionar els nous conceptes.
- Assegurar l'entesa de continguts.

OBJETIUS
- Comunicar coneixements.

MODALITAT
Guiada: Es requereix la presència del professor.

ESCENARI
Aula ordinària i Recursos Tecnològics

AGRUPACIÓ
Gran grup.

TASQUES DE L'ALUMNAT
- Participar de la sessió (prendre apunts, intervenir a la sessió, contestar a les preguntes...).
Problem solving, exercises in the classroom DESCRIPCIÓ
Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici relacionat amb la temàtica de l'assignatura.

OBJETIUS
- Reflexionar i relacionar teoria i pràctica.
- Introduir nous coneptes i integrar-los amb els anteriors.
- Consolidar coneixements.

MODALITAT
Guiada: Es requereix la presència del professor.

ESCENARI
Aula ordinària i Recursos Tecnològics

AGRUPACIÓ
Grup mitjà i petit grup

TASQUES DE L'ALUMNAT
- Resoldre el problema o exercici plantejat.
- Si existeix discusió en grup, ha de preparar la seva intervenció.
Presentations / oral communications DESCRIPCIÓ
Exposició oral per part de l'alumnat d'un tema concret o d'un treball prèvia presentació escrita.

OBJETIUS
- Comunicar coneixements.
- Avaluar coneixements

MODALITAT
Guiada: Es requereix la presència del professor.

ESCENARI
Aula ordinària i Recursos Tecnològics

AGRUPACIÓ
Gran grup, grup mitjà i petit grup

TASQUES DE L'ALUMNAT
- Exposició del treball.
- Defensa pública del treball.
- Explicitar en forma de conclusions els problemes trobats durant la seva elaboració.
Assignments DESCRIPCIÓ
Activitat que realitza l'alumnat:
- Recesions sobre articles científics.
- Treballs monogràfics.
- Memòries.
- Projectes

OBJETIUS
- Conèixer i consolidar coneixements.
- Avaluar coneixements

MODALITAT
Autònoma: No requereix la presència del professor en l'execució.

ESCENARI
Independent

AGRUPACIÓ
Grup mitjà, petit grup i individual.

TASQUES DE L'ALUMNAT
- Realitzar el treball a partir del guió proporcionat pel professor.
- Disposa de les sessions de tutories amb la finalitat que el professor li faci el seguiment del treball.
Personal attention DESCRIPCIÓ
Temps reservat pel professor per atendre i resoldre dubtes als alumnes.

OBJETIUS
- Atenció, seguiment i orientació professional de l'alumne.
- Intercanciar informació, opinió i coneixements.
Afavorir el feed-back amb l'alumnat sobre els treballs de l'assignatura.
- Assessorament en la recerca d'informació.

MODALITAT
Guiada: Es requereix la presència del professor.

ESCENARI
Aula ordinària, despatx professor i via telemàtica.

AGRUPACIÓ
Petit grup i individual.

TASQUES DE L'ALUMNAT
- Preparació de dubtes, dificultats a resoldre, etc.

Personalized attention
Description
DESCRIPCIÓ Temps dedicat pel professor per atendre i resoldre dubtes de l'alumnat. OBJETIUS - Atenció, seguiment i orientació professional de l'alumnat. - Intercanviar informació, opinió i coneixements. - Afavorir el feed-back entre professor i alumnat sobre els treballs de l'assignatura. - Seguiment de la comprensió de conceptes i continguts i aclariment de dubtes. - Assessorament en la recerca d'informació. MODALITAT Requereix la presència del professor. ESCENARI Despatx del professor. AGRUPACIÓ Grup mitjà, petit grup i individual. TASQUES DE L'ALUMNAT Preparació dels dubtes, consultes, etc. E-MAIL PROFESSOR josemiguel.jimenez@urv.cat HORES DE TUTORIA SETMANAL 4 hores

Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
Problem solving, exercises in the classroom
A6
A7
A9
A10
B4
B5
Es formularan l'anàlisi, resolució i debat de diferents problemes o exercicis relacionat amb la temàtica de l'assignatura al llarg del curs 30%
Presentations / oral communications
A6
B5
C3
C5
L'alumnat haurà de desenvolupar diferents exposicions orals d'un tema concret o d'un treball prèvia presentació escrita. 10%
Assignments
A6
A7
A9
A10
B5
C3
C5
Al llarg de curs, l'alumnat haurà de fer diferents recesions sobre articles científics vinculats a diferents continguts de l'assginatura, així com un treball monogràfic sobre un tòpic vinculat amb la matèria tractada. 60%
Others  
 
Other comments and second exam session

L'avaluació serà continuada i es permetrà a l'alumnat refer 1 vegada aquelles activitats que en el moment del feed-back se li indiquin que han de ser millorades. Les activitats a refer seran corregidas pel professorat a final de curs i no es tindrà la possibilitat de refer-la una segona vegada en el cas que sigui avaluada negativament.

Per poder ser l'alumnat avaluat a final de curs, haurà de tenir totes les activitats, treballs, proves objectives i proves de desenvolupament presentades i aprovades.

L'assistència obligatòria a les classes s'estableix en el 90%. L'alumnat no podrà ser avaluat si a final de curs no té aquest 90% de presencialitat a classe assolit.

En cas que l'alumnat, per raons de contracte laboral o per altra causa degudament justificada, no pugui assolir aquest 90% de presencialitat, ha de comunicar la seva situació al professorat de l'assignatura. Té com a data límit per fer aquesta comunicació la primera setmana d'octubre de 2013. El professorat de l'assignatura, després d'estudiar el seu cas, podrà proposar-li un pla alternatiu de treball de l'assignatura per poder ser avaluat.

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat.


Sources of information

Basic TEJADA, J. Y GIMÉNEZ, V. (COORDS.), Formación de Formadores. Escenario institucional, Thomson, 2007
TEJADA, J., Los agentes de la innovación en los centros educativos (profesores, directivos y asesores), Aljibe, 1998
TEJADA, J., La Innovación Formativa, Thomson, 2007
JIMÉNEZ, J.M.; FANDOS, M.; Y GONZÁLEZ, A.P, Innovación Didáctica, Universitas-UNED, 2016

Complementary

Recommendations

Subjects that continue the syllabus
PROFESSIONAL ADVANCEMENT/11214106
TRAINING IN ORGANIZATIONS/11214109
TRAINING PROCESSES AND ADULT LEARNING/11214206
RESEARCH AND INNOVATION IN THE PROFESSIONAL CONTEXT/11214207

Subjects that are recommended to be taken simultaneously
PROFESSIONAL AND PERSONAL DEVELOPMENT IN PEDAGOGY/11214111

Subjects that it is recommended to have taken before
PLANNING AND ORGANISATION OF EDUCATIONAL INTERVENTION/11214102
PSYCHOLOGY OF ADOLESCENCE, MATURITY AND THE THIRD AGE/11214101
RESEARCH AND ASSESSMENT IN EDUCATION/11214105
CONSULTANCY AND COUNSELLING IN EDUCATION/11214110
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.