DADES IDENTIFICATIVES 2015_16
Assignatura (*) PROCÉS FORMATIU I APRENENTATGE ADULT Codi 11214206
Ensenyament
Grau de Pedagogia (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
IRANZO GARCIA, MARIA PILAR
MASIP TARRAGÓ, JOSEFINA
NEGRILLO FALCO, MARIA DEL CARMEN
Adreça electrònica pilar.iranzo@urv.cat
carme.negrillo@urv.cat
josefina.masip@urv.cat
Professors/es
IRANZO GARCIA, MARIA PILAR
NEGRILLO FALCO, MARIA DEL CARMEN
MASIP TARRAGÓ, JOSEFINA
Web
Descripció general i informació rellevant Pertany a la menció 'Formació de formadors' i té com a objectiu dotar de competències específiques per al disseny, desenvolupament i avaluació de processos de formació, des d'una vessant de microdidàctica.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A9 Dissenyar i desenvolupar processos d'investigació aplicats a diferents contextos i amb enfocaments metodològics diversos.
 A10 Dissenyar i avaluar recursos didàctics, materials i programes de formació per a diferents col•lectius, etapes i àrees curriculars.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.
 C6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A9 Dissenya, desenvolupa i avalua un projecte o programa d'intervenció pedagògica.
Demostra pensament crític i creatiu amb capacitat d'adoptar un enfocament ètic en els diferents àmbits de la professió.
Coneix els serveis, centres i institucions vinculats a l'àmbit relacionat amb la formació de formadors.
Respecta i fa respectar el codi deontològic i actua de manera ètica en les activitats relacionades amb la seva actuació professional.
 A10 Coneix els serveis, centres i institucions vinculats a l'àmbit relacionat amb la formació de formadors.
Identifica les característiques dels individua i/o grups sobre els quals s'incidirà.
Demostra pensament crític i creatiu amb capacitat per adoptar una aproximació ètica als diversos àmbits de la professió.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Pren decisions de manera encertada basant-se en dades
Analitza les seves limitacions i possibilitats per desenvolupar la seva tasca/treball
 B5 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Contribueix a l’ establiment i aplicació dels processos de treball de l’ equip
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
 B6 Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Fa presentacions interessants i convincents
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
 C5 Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
 C6 Identifica necessitats de formació
Identifica els propis interessos i motivacions acadèmico-professionals
Desenvolupa recursos i estratègies que li facilitin la transició al món laboral

Continguts
Tema Subtema
1. Aprendizaje adulto
- Principios del aprendizaje adulto
- Perfil del formador de adultos
2. Modelos y Estrategias formativas
- Modelos de formación
- Detección de necessitats formatives, planificació, desenvolupament i avaluació de la formació
- Práctica reflexiva
- Mentorazgo
- Coaching
- Dinámicas grupales de formación
3. Análisis de la gestión de la formación en diferentes ámbitos (Empresa, Instituciones públicas, Instituciones educativas)


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A9
A10
B4
B5
B6
7 7 14
Sessió Magistral
A9
A10
16 32 48
Resolució de problemes, exercicis
A9
A10
B4
B5
B6
C3
C5
C6
18 27 45
Treballs
A9
A10
B4
B5
B6
C3
C5
C6
10 15 25
Atenció personalitzada
B4
B5
5 5 10
 
Proves mixtes
A9
A10
B6
4 4 8
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Detecció de coneixements previs, interessos i expectatives. Presentació i consens del programa.
Sessió Magistral Exposició i discussió entorn dels continguts conceptuals.
Treball sobre lectures de llibres i/o articles especialitzats.
Resolució de problemes, exercicis Anàlisi documental, estudis de casos, dinàmiques grupals, resolució de problemes.
Treballs Realització de projectes i/o treballs d'investigació.
Atenció personalitzada Seguiment i retroalimentació de les tasques de l'assignatura. Tutories i fee-backs individuals i grupals.

Atenció personalitzada
Descripció
Seguiment i retroalimentació de les tasques de l'assignatura. Tutories i fee-backs individuals i grupals. Si considereu tenir necessitats educatives específiques podeu parlar amb el professorat per tal de fer les adaptacions que s’escaiguin.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A9
A10
B4
B5
B6
C3
C5
C6
- Pràctiques de classe reelaborades conformant una carpeta d'aprenentatge
- Projecte de formació
50
Proves mixtes
A9
A10
B6
Prova individual de desenvolupament i/o aplicació pràctica 50
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

1. Cal aprovar totes les activitats d'avaluació per tal de superar l'assignatura.

2. L'assignatura és presencial. En el cas de no poder assistir, com, a més tard fins la primera setmana cal posar-se en contacte amb les professores responsables per a pactar un programa alternatiu.

3. Totes les produccions escrites i lliurades per part de l'estudiant/a han de reunir els requisits de CORRECCIÓ LINGÜÍSTICA (veure a l'espai Moodle).

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluades. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant/a.


Fonts d'informació

Bàsica BALLENATO PRIETO, G., Trabajo en equipo: dinámica y participación en los grupos., Barcelona: Herder, 2005
CABRERA F. A., Evaluación de la formación., ISBN: 9788477387145, 2000
GAIRÍN, J. , Gestión del conocimiento y desarrollo organizativo: formación y formación corporativa, Madrid: Wolters Kluwer, 2012
IRANZO, P., Asesoramiento pedagógico al profesorado, Madrid: Síntesis, 2012
IRANZO, P, Innovando en educación. Formarse para cambiar: un viaje personal, Barcelona: Erasmus, 2009
KIRKPATRICK, D. L., KIRKPATRICK, J. D., Evaluación de acciones formativas. Los cuatro niveles, Barcelona: Gestión 2000. (3a. Edició). , 2006
LIEBERMAN, A. y MILLER, L. (Eds.), La indagación como base de la formación del profesorado y la mejora de la educación. , Barcelona: Octaedro, 2003
MARCELO, C. y VAILLANT, D., Desarrollo profesional docente. ¿Cómo se aprende a enseñar?, Madrid: Narcea, 2009
PEREZ DEL VILLAR RUIZ M. J., TORRES MEDINA, C., Dinámica de grupos en formación de formadores: Casos prácticos. , Ed: Biblioteca de psicología, 1999
TEJADA, J. et.al., Formación de formadores (2 Vols.), Madrid: Thomson, 2006, 2007

AISCOW, M., WEST, M. (2008). Mejorar las escuelas. Liderazgo y colaboración. Madrid: Narcea

BOLÍVAR, A. (2000). Los centros educativos como organizaciones que aprenden. Promesas y realidades. Madrid: La Muralla.

DEL POZO DELGADO P. (2007). Formación de formadores. ISBN: 9788436821000

DOMINGO, J. (Coord.). (2001). Asesoramiento al centro educativo. Barcelona: Octaedro-EUB.

DOMINGO, J. y FERNÁNDEZ, M. (1999). Técnicas para el desarrollo personal y formación del profesorado. Bilbao: ICE Deusto. Cuaderno 10.Bilbao

FERNÁNDEZ CRUZ, M. (2006). Desarrollo Profesional Docente. Granada: Grupo editorial Universitario

GATHER, M. (2004). Innovar en el seno de la institución educativa. Barcelona: Graó

IMBERNON, F. (2007). 10 ideas clave: La formación permanente del profesorado. Barcelona. Graó.

LYONS, N. (1999). El uso de la carpeta de aprendizaje. Propuestas para un nuevo profesionalismo docente. Buenos Aires: Amorrortu

MARCELO, C. y LÓPEZ, J. (COORD.) (1997). Asesoramiento curricular y organizativo en educación. Barcelona: Ariel.

MEIGNANT, A. (2003). Manager la formation. Rueil-Malmaison: Liaisons.

NAVÍO, A. (2005). Las competencias profesionales del formador. Una visión desde la formación continua. Barcelona: Octaedro-EUB.

PLANIFICACIÓN (2000). Planificación de la formación. Barcelona: EPISE/Training Club/Gestión 2000.

RODRIGUEZ MORENO M. L. (2006). Evaluación, balance y formación de competencias laborales transversales. Propuestas para mejorar la calidad en la formación profesional y en el mundo del trabajo. Barcelona: Laertes Educación

VAILLANT, D. y MARCELO, C. (2001). Las tareas del formador. Málaga: Ariel.

Complementària
Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ASSESSORAMENT I ORIENTACIÓ EN EDUCACIÓ/11214110
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent