DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) INVESTIGACIÓ I INNOVACIÓ EN EL CONTEXT PROFESSIONAL Codi 11214207
Ensenyament
Grau de Pedagogia (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
JIMÉNEZ GONZÁLEZ, JOSÉ MIGUEL
Adreça electrònica josemiguel.jimenez@urv.cat
aitor.gomez@urv.cat
joan.cabre@urv.cat
Professors/es
JIMÉNEZ GONZÁLEZ, JOSÉ MIGUEL
GOMEZ GONZALEZ, AITOR
CABRÉ OLIVÉ, JOAN
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant Tot programa de formació i el caràcter dinàmic que representa necessita de la reflexió i la búsqueda continuada de nous plantejaments i noves adequacions des de la pròpia pràctica. En el context professional de la formació de formadors es fa necessari tractar la investigació i el seu procès, la innovació i la millora continuada, tenint present els sistemes de formació i el marc de qualificacions existents, la dimensió institucional, els processos d'orientació que es puguin generar i els nous mitjans aplicables en els processos formatius.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A6 Conèixer, dissenyar i desenvolupar mètodes d'avaluació.
 A7 Dissenyar i avaluar programes d'intervenció i orientació pedagògica.
 A9 Dissenyar i desenvolupar processos d'investigació aplicats a diferents contextos i amb enfocaments metodològics diversos.
 A10 Dissenyar i avaluar recursos didàctics, materials i programes de formació per a diferents col•lectius, etapes i àrees curriculars.
 A11 Coordinar el disseny, aplicació i avaluació de programes d'educació i formació mitjançant les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (e-learning).
Tipus B Codi Competències Transversals
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.
 C6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A6 Coneix els serveis, centres i institucions vinculats a l'àmbit professional relacionat amb la formació de formadors.
Identifica les característiques dels individus i/o grups sobre els que s'incidirà.
 A7 Dissenya, desenvolupa i avalua un projecte o programa d'intervenció pedagògica.
Respecta i fa respectar el codi deontològic i actua de manera ètica en les activitats relacionades amb la seva actuació professional.
 A9 Dissenya, desenvolupa i avalua un projecte o programa d'intervenció pedagògica.
Respecta i fa respectar el codi deontològic i actua de manera ètica en les activitats relacionades amb la seva actuació professional.
Coneix, analitza i utilitza críticament les fonts i la bibliografia.
Demostra pensament crític i creatiu amb capacitat d'adoptar un enfocament ètic en els diferents àmbits de la professió.
 A10 Dissenya, desenvolupa i avalua un projecte o programa d'intervenció pedagògica.
Respecta i fa respectar el codi deontològic i actua de manera ètica en les activitats relacionades amb la seva actuació professional.
 A11 Dissenya, desenvolupa i avalua un projecte o programa d'intervenció pedagògica.
Respecta i fa respectar el codi deontològic i actua de manera ètica en les activitats relacionades amb la seva actuació professional.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B4 Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
 B5 Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
 B6 Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
 C5 Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
 C6 Desenvolupa recursos i estratègies que li facilitin la transició al món laboral

Continguts
Tema Subtema
I. Metodologia Qualitativa, quantitativa i mètodes mixtos
II. Tècniques de recollida i anàlisi de dades
III. Investigació científica de qualitat i innovació
IV. La millora i l’èxit en la formació. Conceptualització general de la innovació en les actuacions dels formadors
V. La dimensió institucional de la investigació i la innovació. Resistències i facilitadors

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A6
C3
1 1 2
Sessió Magistral
A6
A7
A9
A10
B4
B5
C3
15 15 30
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A6
A7
A9
A10
A11
B4
B5
B6
C3
C5
10 30 40
Treballs
A6
A7
A9
A10
A11
B4
B5
B6
C3
C5
C6
5 10 15
Atenció personalitzada
C6
2 2 4
 
Proves objectives de tipus test
A6
A7
A9
A10
A11
B4
B5
C3
5 25 30
Proves de desenvolupament
A6
A7
A9
A10
A11
B4
B5
C3
5 25 30
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries DESCRIPCIÓ
- Prendre contacte i recollir informació dels alumne sobre: Conexiements previs de la matèria, interessos, motivació.
- Presentació de l'assignatura: objectius, continguts a treballar, metodologia docent, avaluació...

OBJETIUS
- Detectar les possibles dificultats de seguiment dels alumnes.
- Corregir coneixements erronis.
- Comunicar que es pretén amb l'assignatura: Comunicar els objectius, nombrar els continguts i comunicar i clarificar els criteris d'avaluació.

MODALITAT
Guiada: Es requereix la presència del professor.

ESCENARI
Aula ordinària i Recursos Tecnològics

AGRUPACIÓ
Gran grup.

TASQUES DE L'ALUMNAT
- Participar en l'activitat donant informació al professor.
- Escolar i entendre què se li demanarà durant el desenvolupament de l'assignatura.
Sessió Magistral DESCRIPCIÓ
Exposició dels continguts de l'assignatura:
- Relacionar amb la sessió anterior.
- Emfatitzar les idees principals.
- Explicacions ordenades i estructurades.
- Exemples.
- Relacionar els nous conceptes.
- Assegurar l'entesa de continguts.

OBJETIUS
- Comunicar coneixements.

MODALITAT
Guiada: Es requereix la presència del professor.

ESCENARI
Aula ordinària i Recursos Tecnològics

AGRUPACIÓ
Gran grup.

TASQUES DE L'ALUMNAT
- Participar de la sessió (prendre apunts, intervenir a la sessió, contestar a les preguntes...).
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària DESCRIPCIÓ
Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici relacionat amb la temàtica de l'assignatura.

OBJETIUS
- Reflexionar i relacionar teoria i pràctica.
- Introduir nous coneptes i integrar-los amb els anteriors.
- Consolidar coneixements.

MODALITAT
Guiada: Es requereix la presència del professor.

ESCENARI
Aula ordinària i Recursos Tecnològics

AGRUPACIÓ
Grup mitjà i petit grup

TASQUES DE L'ALUMNAT
- Resoldre el problema o exercici plantejat.
- Si existeix discusió en grup, ha de preparar la seva intervenció.
Treballs DESCRIPCIÓ
- Recesions i anàlisi crític sobre articles científics en català, castellà i anglés.

OBJETIUS
- Conèixer i consolidar coneixements.
- Avaluar coneixements

MODALITAT
Autònoma: No requereix la presència del professor en l'execució.

ESCENARI
Independent

AGRUPACIÓ
Iindividual.

TASQUES DE L'ALUMNAT
- Realitzar el treball a partir del guió proporcionat pel professor.
- Disposa de les sessions de tutories amb la finalitat que el professor li faci el seguiment.
Atenció personalitzada DESCRIPCIÓ
Temps dedicat pel professor per atendre i resoldre dubtes de l'alumnat.

OBJETIUS
- Atenció, seguiment i orientació professional de l'alumnat.
- Intercanviar informació, opinió i coneixements.
- Afavorir el feed-back entre professor i alumnat sobre els treballs de l'assignatura.
- Seguiment de la comprensió de conceptes i continguts i aclariment de dubtes.
- Assessorament en la recerca d'informació.

MODALITAT
Requereix la presència del professor.

ESCENARI
Despatx del professor.

AGRUPACIÓ
Grup mitjà, petit grup i individual.

TASQUES DE L'ALUMNAT
Preparació dels dubtes, consultes, etc.

Atenció personalitzada
Descripció
DESCRIPCIÓ Temps dedicat pel professor per atendre i resoldre dubtes de l'alumnat. OBJETIUS - Atenció, seguiment i orientació professional de l'alumnat. - Intercanviar informació, opinió i coneixements. - Afavorir el feed-back entre professor i alumnat sobre els treballs de l'assignatura. - Seguiment de la comprensió de conceptes i continguts i aclariment de dubtes. - Assessorament en la recerca d'informació. MODALITAT Requereix la presència del professor. ESCENARI Despatx del professor. AGRUPACIÓ Grup mitjà, petit grup i individual. TASQUES DE L'ALUMNAT Preparació dels dubtes, consultes, etc.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A6
A7
A9
A10
A11
B4
B5
B6
C3
C5
Es formularan l'anàlisi, resolució i debat de diferents problemes o exercicis relacionat amb la temàtica de l'assignatura al llarg del curs 25%
Treballs
A6
A7
A9
A10
A11
B4
B5
B6
C3
C5
C6
Al llarg de curs, l'alumnat haurà de fer diferents recesions sobre articles científics vinculats a diferents continguts de l'assginatura en castellà i/o català i en anglés. 25%
Proves objectives de tipus test
A6
A7
A9
A10
A11
B4
B5
C3
L'alumnat realitzarà cinc proves objectives tipus test que inclourà preguntes tancades amb diferents alternatives de resposta. 25%
Proves de desenvolupament
A6
A7
A9
A10
A11
B4
B5
C3
L'alumnat realitzará 5 proves que inclouran preguntes obertes sobre un tema. L’alumne ha de desenvolupar, relacionar, organitzar i presentar els coneixements que té sobre la matèria. La resposta que dóna l’alumne és extensa. 25%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació serà continuada i es permetrà a l'alumnat refer 1 vegada aquelles activitats que en el moment del feed-back se li indiquin que han de ser millorades. Les activitats a refer seran corregidas pel professorat a final de curs i no es tindrà la possibilitat de refer-la una segona vegada en el cas que sigui avaluada negativament.

Per poder ser l'alumnat avaluat a final de curs, haurà de tenir totes les activitats, treballs, proves objectives i proves de desenvolupament presentades i aprovades.

L'assistència obligatòria a les classes s'estableix en el 90%. L'alumnat no podrà ser avaluat si a final de curs no té aquest 90% de presencialitat a classe assolit.

En cas que l'alumnat, per raons de contracte laboral o per altra causa degudament justificada, no pugui assolir aquest 90% de presencialitat, ha de comunicar la seva situació al professorat de l'assignatura. Té com a data límit per fer aquesta comunicació la primera setmana d'octubre de 2013. El professorat de l'assignatura, després d'estudiar el seu cas, podrà proposar-li un pla alternatiu de treball de l'assignatura per poder ser avaluat.

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat.


Fonts d'informació

Bàsica TEJADA, J. Y GIMÉNEZ, V. (COORDS.), Formación de Formadores. Escenario aula, 2006, Thomson
TEJADA, J. Y GIMÉNEZ, V. (COORDS.), Formación de Formadores. Escenario institucional, 2007, Thomson
MEDINA, A. Y DOMÍNGUEZ, M.C., Didáctica. Formación básica para profesionales de la educación, 2009, Universitas-UNED
TEJADA, J., Los agentes de la innovación en los centros educativos (profesores, directivos y asesores), 1998, Aljibe
SENGE, P., La danza del cambio. El reto de avanzar en las organizaciones que aprenden, 2000, Gestión 2000
TEJADA, J., El proceso de investigación científica, 1997, Fundación La Caixa
AGUILAR, J. (COORD.), La Gestión del cambio, 2003, Ariel
AUBREY, R. Y COHEN, P., La Organización en aprendizaje permanente : estrategias prácticas para ganar ventajas competitivas, 1995, Deusto
BURKE, W.W. Y HAYDEN, S. , Técnicas para el cambio organizacional, 1983, McGraw-Hill
Carballo, Roberto, Innovando en la empresa : hacia un modelo innovador de dirección empresarial , 1999, Gestión 2000/Aedipe
CIDEM, Guia de gestió de la innovació. Part 1: Diagnosi, 2003, CIDEM-Generalitat de Catalunya
CINCO DÍAS, Innovación en la gestión empresarial, 1997, CINCO DÍAS y Ernst & Young Consultores
Fullan, Michael, Liderar en una cultura de cambio, 2002, Octaedro
HARVARD BUSINESS SCHOOL PRESS, Cómo gestionar el cambio: para reducir la resistencia, 2006, Gestión 2000
MITRANI, A.; DALZIEL, M.; y SUÁREZ DE PUGA, I. , Las Competencias : clave para una gestión integrada de los recursos humanos, 1997, Deusto
MONCLÚS, A. , Formación y empleo : enseñanza y competencias, 2000, CISS
ZIMMERMANN, A. , Gestión del cambio organizacional: caminos y herramientas, 1998, Abya Yala
Arnal, J.; Del Rincón, D. y Latorre, A. , Investigación educativa, 1992, Labor
Carr, W. & Kemmis, S. , Becoming Critical: Education, Knowledge and Action Research, 1986, Falmer
CREA. (2006-2011), INCLUD-ED. Strategies for inclusion and social cohesion from education in Europe, , Integrated Project, Priority 7 of the Sixth Framew
CREA. (2001-2004). , WORKALÓ. RTD. The creation of New occupational patterns for cultural minorities. The Gypsy case. , , Improving the Socio-economic Knowledge Base
Denzin, N. & Lincoln, I. , The Sage handbook of Qualitative Research. Third edition, 2005, Thousand Oaks, CA: Sage
Denzin, N. & Lincoln, I. , Strategies of Qualitative Inquiry. Third edition, 2008, Thousand Oaks, CA: Sage
Gómez, A.; Díez, J.; Ormazábal, J.; Flecha, R.; Vilà, R. , Estadística básica para educadores, 2012, Síntesis
Gómez, A.; Puigvert, L. & Flecha, R. , Critical Communicative Methodology: Informing Real Social Transformation Through Research, 2011, Qualitative Inquiry, 17(3), 235-245
Gómez, J., Latorre, A., Sánchez, M., & Flecha, R. , Metodología comunicativa crítica, 2006, Hipatia
Hesse-Biber, S. N. , Mixed methods research: Merging theory with method, 2010, Guilford Press
Latorre, A.; Del Rincón, D. y Arnal, J. , Bases metodológicas de la investigación educativa, 1996, Hurtado Ediciones
Mertens, D. M. , Mixed methods as tools for social change, 2011, Journal of Mixed Methods Research, 5, 195-197
Ruiz Olabuena, J. I. , Metodología de la investigación cualitativa, 1996, Universidad de Deusto
Sierra Bravo, R. , Técnicas de investigación social. Teoría y ejercicios, 1992, Paraninfo

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
PROJECCIÓ PROFESSIONAL/11214106
FORMACIÓ EN LES ORGANITZACIONS/11214109
CONTEXTOS D'ACTUACIÓ PROFESSIONAL/11214204
PROCÉS FORMATIU I APRENENTATGE ADULT/11214206

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
DESENVOLUPAMENT PROFESSIONAL I PERSONAL EN PEDAGOGIA/11214111

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
PLANIFICACIÓ I ORGANITZACIÓ DE LA INTERVENCIÓ EDUCATIVA/11214102
INVESTIGACIÓ I AVALUACIÓ EN EDUCACIÓ/11214105
ASSESSORAMENT I ORIENTACIÓ EN EDUCACIÓ/11214110
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent