Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A10 |
Dissenyar i avaluar recursos didàctics, materials i programes de formació per a diferents col•lectius, etapes i àrees curriculars. |
| A11 |
Coordinar el disseny, aplicació i avaluació de programes d'educació i formació mitjançant les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (e-learning). |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
| C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A10 |
Demostra pensament crític i creatiu amb capacitat per adoptar una aproximació ètica als diversos àmbits de la professió.
Dissenya, desenvolupa i avalua projectes i programes educatius multimèdia.
| | A11 |
Coneix, analitza i utilitza entorns virtuals d¡aprenentatge.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B3 |
Experimenta amb procediments nous
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
| | B4 |
Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Pren decisions de manera encertada basant-se en dades
Reconeix els encerts i errors en el desenvolupament de la seva tasca
| | B5 |
Identifica els objectius col·lectius del grup amb els seus propis
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Té en compte els punts de vista dels demés i retroalimenta de forma constructiva
Proposa al grup metes ambicioses i clarament definides
Facilita la gestió positiva de les diferències, desacords i conflictes que es produeixen a l’ equip
| | B6 |
Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
En les seves presentacions utilitza medis de suport
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Adapta la seva argumentació als diferents grups i/o situacions preestablertes
Fomenta la participació de les seves audiències i pregunta de forma constructiva per aconseguir el diàleg
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
| | C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
| | C4 |
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
| | C5 |
Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les
persones amb discapacitat
|
Tema |
Subtema |
1. Principis de l’educació inclusiva. |
1.1. Evolució dels recursos tecnològics a l’educació.
1.2. L’escola com a compensadora de les desigualtats tecnològiques.
1.2. Escletxes socials i tecnologia.
1.3. La tecnologia i els diferents nivells de desenvolupament dels països/comunitats.
1.4. Accions educatives vers la tecnologia i les desigualtats socials/culturals. |
2. Recursos TIC i comunicació: el treball per competències i l’alfabetització. |
|
3. Discapacitat i TIC. |
3.1. Discapacitat motriu i TIC
3.2. Discapacitat sensorial visual i TIC
3.3. Discapacitat sensorial auditiva i TIC
3.4. Discapacitat cognitiva i TIC
|
4. Creació de materials i recursos digitals.
|
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
4 |
2 |
6 |
Presentacions / exposicions |
|
2 |
8 |
10 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
30 |
20 |
50 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
5 |
15 |
20 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
10 |
40 |
50 |
Atenció personalitzada |
|
4 |
10 |
14 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
|
Presentacions / exposicions |
Exposició oral per part dels alumnes d'un tema concret o d'un treball (prèvia presentació escrita). |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determinat. Exercicis pràctics a través de les TIC. |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determinat. Exercicis pràctics a través de les TIC. |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
Plantejament d’una situació (real o simulada) en la que ha de treballar l’estudiant per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global. |
Atenció personalitzada |
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. |
Descripció |
Atenció mitjançant recursos tecnològics i l'EVEA (Moodle).
Atenció personalitzada al despatx i/o per correu-e. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Presentacions / exposicions |
|
Exposicions a classe |
10 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
Resolució d'exercicis mitjançant l'EVEA (Moodle) |
20 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
Treballs pràctics |
20 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
Resolució d'un treball teòric-pràctic al final de l'assignatura |
25 |
Altres |
|
Prova escrita |
25 |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Cal superar totes les parts de l'assignatura per a poder aprovar (5 sobre 10). Els alumnes que superin l'assignatura en la 2a convocatòria opten a una qualificació màxima d'aprovat (5). D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat. |
Bàsica |
CABERO ALMENARA, Nuevas tecnologías aplicadas a la educación, McGraw-Hill, 2006
AINSCOW, M, Desarrollo de escuelas inclusivas. Ideas, propuestas y experiencias para mejorar las instituciones escolares, Narcea, 2004
CASADO ORTIZ, R, Claves de la Alfabetización digital, Ariel, 2006
uran, Giné i Marchesi, Guia per a l’anàlisi, la reflexió i la valoració de pràctiques inclusives, , 2001
CASSANY, Daniel , En línia. Llegir i escriure a la xarxa, Graó, 2011
UNESCO, estándares de competencias en tic para docentes, , 2008
Stainback, S. i Stainback, W., Aulas inclusivas, Narcea, 1999
VAQUERO i CARRERA, Elaboración de un mapa de competencias digitales dirigido a toda la ciudadanía, , 2011
BASIL, C., SORO, E. y ROSELL, C, Sistemas de signos y ayudas técnicas para la comunicación aumentativa y la escritura : principios teóricos y aplicaciones, , 1998
CABERO, J, omunidades virtuales para el aprendizaje. Su utilización en la enseñanza, , 2006
Giné, C., Aportacions a la comprensió construcció i manteniment d’una escola per a tots, ACPEAP, 2005
|
- III Congreso “La Atención a la Diversidad en el Sistema Educativo”.
Universidad de Salamanca. Instituto Universitario de Integración en la
Comunidad UNICO. - AGUADEZ GÓMEZ, J. I. Y PÉREZ RODRÍGUEZ, M. A. (2006). “La educación en
medios de comunicación como contexto educativo en un mundo globalizado”. En
CABERO ALMENARA. (Coord.) Nuevas tecnologías aplicadas a la educación. Madrid.
McGraw-Hill. - AINSCOW, M. (2004). Desarrollo de escuelas inclusivas. Ideas, propuestas
y experiencias para mejorar las instituciones escolares. Madrid: Narcea. - BASIL, C., SORO, E. y ROSELL, C. (1998): Sistemas de signos y ayudas
técnicas para la comunicación aumentativa y la escritura : principios teóricos
y aplicaciones . [en línea]. [Fecha de consulta: 6/11/2012
http://hdl.handle.net/2445/19162 - CABERO, J. (2006): “Comunidades virtuales para el aprendizaje. Su
utilización en la enseñanza”, EDUTEC. Revista Electrónica de Tecnología
Educativa, 20, [en línea]. [Fecha de consulta: 10/7/2009]. Disponible en:
http://edutec.rediris.es/Revelec2/revelec20/cabero20.htm - CASADO ORTIZ, R. (2006). “Alfabetización tecnológica. ¿Qué es y como
debemos entenderla?” En CASADO ORTIZ, R. (coord.) Claves de la Alfabetización
digital. Barcelona: Editorial Ariel. Fundación telefónica. - CASSANY, Daniel (2011): En línia. Llegir i escriure a la xarxa.
Barcelona. Graó - Departament d'Educació (2009). Aprendre junts per viure junts. Pla acció
2008-2015 - Duran, Giné i Marchesi (2011): Guia per a l’anàlisi, la reflexió i la
valoració de pràctiques inclusives. - Giné, C. (2005). “Aportacions a la comprensió construcció i manteniment
d’una escola per a tots”, Àmbits de psicopedagogia, 15, pàg. 10-13. Barcelona:
ACPEAP. - Marchesi, A. (2001). “Del lenguaje de la diferencia a las escuelas
inclusivas” dins A. Marchesi, C. Coll i J. Palacios [ed.]. Desarrollo
psicológico y educación. Trastornos del desarrollo y necesidades educativas
especiales. Madrid: Alianza. - Stainback, S. i Stainback, W. [ed.] (1999). Aulas inclusivas. Madrid:
Narcea. - UNESCO (2008): estándares de
competencias en tic para docentes. http://www.eduteka.org/EstandaresDocentesUnesco.php
- VAQUERO i CARRERA (2011): Elaboración
de un mapa de competencias digitales dirigido a toda la ciudadanía. EDUTEC
2011. http://gte2.uib.es/edutec/sites/default/files/congresos/edutec11/Ponencias/Mesa%206/Elaboraci%C3%B3n%20de%20un%20mapa%20de%20competencias%20digitales%20dirigido%20a%20toda%20la%20ciudadan%C3%ADa.pdf |
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|