DADES IDENTIFICATIVES 2015_16
Assignatura (*) RECURSOS TIC I EDUCACIÓ INCLUSIVA Codi 11214208
Ensenyament
Grau de Pedagogia (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
LÁZARO CANTABRANA, JOSÉ LUIS
Adreça electrònica joseluis.lazaro@urv.cat
Professors/es
LÁZARO CANTABRANA, JOSÉ LUIS
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A10 Dissenyar i avaluar recursos didàctics, materials i programes de formació per a diferents col•lectius, etapes i àrees curriculars.
 A11 Coordinar el disseny, aplicació i avaluació de programes d'educació i formació mitjançant les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (e-learning).
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A10 Demostra pensament crític i creatiu amb capacitat per adoptar una aproximació ètica als diversos àmbits de la professió.
Dissenya, desenvolupa i avalua projectes i programes educatius multimèdia.
 A11 Coneix, analitza i utilitza entorns virtuals d¡aprenentatge.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Experimenta amb procediments nous
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Pren decisions de manera encertada basant-se en dades
Reconeix els encerts i errors en el desenvolupament de la seva tasca
 B5 Identifica els objectius col·lectius del grup amb els seus propis
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Té en compte els punts de vista dels demés i retroalimenta de forma constructiva
Proposa al grup metes ambicioses i clarament definides
Facilita la gestió positiva de les diferències, desacords i conflictes que es produeixen a l’ equip
 B6 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
En les seves presentacions utilitza medis de suport
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Adapta la seva argumentació als diferents grups i/o situacions preestablertes
Fomenta la participació de les seves audiències i pregunta de forma constructiva per aconseguir el diàleg
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
 C4 Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat

Continguts
Tema Subtema
1. Principis de l’educació inclusiva. 1.1. Evolució dels recursos tecnològics a l’educació.
1.2. L’escola com a compensadora de les desigualtats tecnològiques.
1.2. Escletxes socials i tecnologia.
1.3. La tecnologia i els diferents nivells de desenvolupament dels països/comunitats.
1.4. Accions educatives vers la tecnologia i les desigualtats socials/culturals.
2. El treball per competències: la competència digital
3. Discapacitat i TIC. 3.1. Discapacitat motriu i TIC
3.2. Discapacitat sensorial visual i TIC
3.3. Discapacitat sensorial auditiva i TIC
3.4. Discapacitat cognitiva i TIC
4. Creació de materials i recursos digitals.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
4 2 6
Presentacions / exposicions
B5
B6
C4
2 8 10
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
B4
30 20 50
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A10
B4
C2
5 15 20
Supòsits pràctics/ estudi de casos
B6
10 40 50
Atenció personalitzada
4 10 14
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Presentacions / exposicions Exposició oral per part dels alumnes d'un tema concret o d'un treball (prèvia presentació escrita).
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determinat. Exercicis pràctics a través de les TIC.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determinat. Exercicis pràctics a través de les TIC.
Supòsits pràctics/ estudi de casos Plantejament d’una situació (real o simulada) en la que ha de treballar l’estudiant per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global.
Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes.

Atenció personalitzada
Descripció
Atenció mitjançant recursos tecnològics i l'EVEA (Moodle). Atenció personalitzada al despatx i/o per correu-e.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
B5
B6
C4
Exposicions a classe 10
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
B4
Resolució d'exercicis mitjançant l'EVEA (Moodle) 20
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A10
B4
C2
Treballs pràctics 20
Supòsits pràctics/ estudi de casos
B6
Resolució d'un treball teòric-pràctic al final de l'assignatura 25
Altres  

Prova escrita

25
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Cal superar totes les parts de l'assignatura per a poder aprovar (5 sobre 10).

Els alumnes que superin l'assignatura en la 2a convocatòria opten a una qualificació màxima d'aprovat (5).

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat.


Fonts d'informació

Bàsica CABERO ALMENARA, Nuevas tecnologías aplicadas a la educación, McGraw-Hill, 2006
AINSCOW, M, Desarrollo de escuelas inclusivas. Ideas, propuestas y experien­cias para mejorar las instituciones escolares, Narcea, 2004
CASADO ORTIZ, R, Claves de la Alfabetización digital, Ariel, 2006
uran, Giné i Marchesi, Guia per a l’anàlisi, la reflexió i la valoració de pràctiques inclusives, , 2001
CASSANY, Daniel , En línia. Llegir i escriure a la xarxa, Graó, 2011
UNESCO, estándares de competencias en tic para docentes, , 2008
Stainback, S. i Stainback, W., Aulas inclusivas, Narcea, 1999
VAQUERO i CARRERA, Elaboración de un mapa de competencias digitales dirigido a toda la ciudadanía, , 2011
BASIL, C., SORO, E. y ROSELL, C, Sistemas de signos y ayudas técnicas para la comunicación aumentativa y la escritura : principios teóricos y aplicaciones, , 1998
CABERO, J, omunidades virtuales para el aprendizaje. Su utilización en la enseñanza, , 2006
Giné, C., Aportacions a la comprensió construcció i manteniment d’una escola per a tots, ACPEAP, 2005

- III Congreso “La Atención a la Diversidad en el Sistema Educativo”. Universidad de Salamanca. Instituto Universitario de Integración en la Comunidad UNICO.

- AGUADEZ GÓMEZ, J. I. Y PÉREZ RODRÍGUEZ, M. A. (2006). “La educación en medios de comunicación como contexto educativo en un mundo globalizado”. En CABERO ALMENARA. (Coord.) Nuevas tecnologías aplicadas a la educación. Madrid. McGraw-Hill.

- AINSCOW, M. (2004). Desarrollo de escuelas inclusivas. Ideas, propuestas y experien­cias para mejorar las instituciones escolares. Madrid: Narcea.

- BASIL, C., SORO, E. y ROSELL, C. (1998): Sistemas de signos y ayudas técnicas para la comunicación aumentativa y la escritura : principios teóricos y aplicaciones . [en línea]. [Fecha de consulta: 6/11/2012 http://hdl.handle.net/2445/19162

- CABERO, J. (2006): “Comunidades virtuales para el aprendizaje. Su utilización en la enseñanza”, EDUTEC. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 20, [en línea]. [Fecha de consulta: 10/7/2009]. Disponible en: http://edutec.rediris.es/Revelec2/revelec20/cabero20.htm

- CASADO ORTIZ, R. (2006). “Alfabetización tecnológica. ¿Qué es y como debemos entenderla?” En CASADO ORTIZ, R. (coord.) Claves de la Alfabetización digital. Barcelona: Editorial Ariel. Fundación telefónica.

- CASSANY, Daniel (2011): En línia. Llegir i escriure a la xarxa. Barcelona. Graó

- Departament d'Educació (2009). Aprendre junts per viure junts. Pla acció 2008-2015

- Duran, Giné i Marchesi (2011): Guia per a l’anàlisi, la reflexió i la valoració de pràctiques inclusives.

- Giné, C. (2005). “Aportacions a la comprensió construcció i manteniment d’una escola per a tots”, Àmbits de psicopedagogia, 15, pàg. 10-13. Barcelona: ACPEAP.

- Marchesi, A. (2001). “Del lenguaje de la diferencia a las escuelas inclusivas” dins A. Marchesi, C. Coll i J. Palacios [ed.]. Desarrollo psicológico y educación. Trastornos del desarrollo y necesidades educativas especiales. Madrid: Alianza.

- Stainback, S. i Stainback, W. [ed.] (1999). Aulas inclusivas. Madrid: Narcea.

- UNESCO (2008): estándares de competencias en tic para docentes. http://www.eduteka.org/EstandaresDocentesUnesco.php

- VAQUERO i CARRERA (2011): Elaboración de un mapa de competencias digitales dirigido a toda la ciudadanía. EDUTEC 2011. http://gte2.uib.es/edutec/sites/default/files/congresos/edutec11/Ponencias/Mesa%206/Elaboraci%C3%B3n%20de%20un%20mapa%20de%20competencias%20digitales%20dirigido%20a%20toda%20la%20ciudadan%C3%ADa.pdf

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent