Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A10 |
Dissenyar i avaluar recursos didàctics, materials i programes de formació per a diferents col•lectius, etapes i àrees curriculars. |
| A11 |
Coordinar el disseny, aplicació i avaluació de programes d'educació i formació mitjançant les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (e-learning). |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
| C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A10 |
Demostra pensament crític i creatiu amb capacitat per adoptar una aproximació ètica als diversos àmbits de la professió.
Dissenya, desenvolupa i avalua projectes i programes educatius multimèdia.
| | A11 |
Coneix, analitza i utilitza entorns virtuals d¡aprenentatge.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B3 |
Experimenta amb procediments nous
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
| | B4 |
Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Pren decisions de manera encertada basant-se en dades
Reconeix els encerts i errors en el desenvolupament de la seva tasca
| | B5 |
Identifica els objectius col·lectius del grup amb els seus propis
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Té en compte els punts de vista dels demés i retroalimenta de forma constructiva
Proposa al grup metes ambicioses i clarament definides
Facilita la gestió positiva de les diferències, desacords i conflictes que es produeixen a l’ equip
| | B6 |
Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
En les seves presentacions utilitza medis de suport
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Adapta la seva argumentació als diferents grups i/o situacions preestablertes
Fomenta la participació de les seves audiències i pregunta de forma constructiva per aconseguir el diàleg
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
| | C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
| | C4 |
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
| | C5 |
Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les
persones amb discapacitat
|
Tema |
Subtema |
1. Principis de l’educació inclusiva. |
1.1. Evolució dels recursos tecnològics a l’educació.
1.2. L’escola com a compensadora de les desigualtats tecnològiques.
1.2. Escletxes socials i tecnologia.
1.3. La tecnologia i els diferents nivells de desenvolupament dels països/comunitats.
1.4. Accions educatives vers la tecnologia i les desigualtats socials/culturals. |
2. La competència digital de l'alumnat |
|
3. Discapacitat i TIC. |
3.1. Les TIC com a facilitadores de les necessitats.
3.2. Recursos TIC per atendre les persones amb discapacitat.
|
4. Análisi de recursos didáctics multimèdia. |
|
5. Creació de materials i recursos digitals.
|
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
4 |
2 |
6 |
Presentacions / exposicions |
|
2 |
8 |
10 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
20 |
20 |
40 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
10 |
40 |
50 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
10 |
16 |
26 |
Atenció personalitzada |
|
4 |
10 |
14 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
1 |
3 |
4 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
|
Presentacions / exposicions |
Exposició oral per part dels alumnes d'un tema concret o d'un treball (prèvia presentació escrita). |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Dissenyar i elaborar material didàctic miultimèdia |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
Plantejament d’una situació (real o simulada) en la que ha de treballar l’estudiant per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global. |
Resolució de problemes, exercicis |
Resolució d'una prova teòrico-pràctica tipus test. |
Atenció personalitzada |
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. |
Descripció |
Atenció mitjançant recursos tecnològics i l'EVEA (Moodle).
Atenció personalitzada al despatx i/o per correu-e:
joseluis.lazaro@urv.cat
monica.sanroma@urv.cat |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Presentacions / exposicions |
|
Exposicions a classe de casos relacionats amb els continguts |
15 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
Treballs pràctics |
10 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
Resolució d'un treball teòric-pràctic al final de l'assignatura |
35 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
Exercicis teòrics |
20 |
Proves objectives de tipus test |
|
Resoldre prova teòrica tipus test |
20 |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Cal superar totes les parts de l'assignatura per a poder aprovar (5 sobre 10). Els alumnes que superin l'assignatura en la 2a convocatòria opten a una qualificació màxima d'aprovat (5 sobre 10). |
Bàsica |
CABERO ALMENARA, Nuevas tecnologías aplicadas a la educación, McGraw-Hill, 2006
AINSCOW, M, Desarrollo de escuelas inclusivas. Ideas, propuestas y experiencias para mejorar las instituciones escolares, Narcea, 2004
CASADO ORTIZ, R, Claves de la Alfabetización digital, Ariel, 2006
uran, Giné i Marchesi, Guia per a l’anàlisi, la reflexió i la valoració de pràctiques inclusives, , 2001
CASSANY, Daniel , En línia. Llegir i escriure a la xarxa, Graó, 2011
UNESCO, estándares de competencias en tic para docentes, , 2008
Stainback, S. i Stainback, W., Aulas inclusivas, Narcea, 1999
VAQUERO i CARRERA, Elaboración de un mapa de competencias digitales dirigido a toda la ciudadanía, , 2011
BASIL, C., SORO, E. y ROSELL, C, Sistemas de signos y ayudas técnicas para la comunicación aumentativa y la escritura : principios teóricos y aplicaciones, , 1998
CABERO, J, omunidades virtuales para el aprendizaje. Su utilización en la enseñanza, , 2006
Giné, C., Aportacions a la comprensió construcció i manteniment d’una escola per a tots, ACPEAP, 2005
Gisbert, M. i González, J., Nous escenaris d'aprenentatge des d'una visió transformadora, Wolters Kluwer España S.A., 2016
|
- III Congreso “La Atención a la Diversidad en el Sistema Educativo”.
Universidad de Salamanca. Instituto Universitario de Integración en la
Comunidad UNICO. - AGUADEZ GÓMEZ, J. I. Y PÉREZ RODRÍGUEZ, M. A. (2006). “La educación en
medios de comunicación como contexto educativo en un mundo globalizado”. En
CABERO ALMENARA. (Coord.) Nuevas tecnologías aplicadas a la educación. Madrid.
McGraw-Hill. - AINSCOW, M. (2004). Desarrollo de escuelas inclusivas. Ideas, propuestas
y experiencias para mejorar las instituciones escolares. Madrid: Narcea. - BASIL, C., SORO, E. y ROSELL, C. (1998): Sistemas de signos y ayudas
técnicas para la comunicación aumentativa y la escritura : principios teóricos
y aplicaciones . [en línea]. [Fecha de consulta: 6/11/2012
http://hdl.handle.net/2445/19162 - CABERO, J. (2006): “Comunidades virtuales para el aprendizaje. Su
utilización en la enseñanza”, EDUTEC. Revista Electrónica de Tecnología
Educativa, 20, [en línea]. [Fecha de consulta: 10/7/2009]. Disponible en:
http://edutec.rediris.es/Revelec2/revelec20/cabero20.htm - CASADO ORTIZ, R. (2006). “Alfabetización tecnológica. ¿Qué es y como
debemos entenderla?” En CASADO ORTIZ, R. (coord.) Claves de la Alfabetización
digital. Barcelona: Editorial Ariel. Fundación telefónica. - CASSANY, Daniel (2011): En línia. Llegir i escriure a la xarxa.
Barcelona. Graó - Cobo, C., & Moravec, J. (2011). Aprendizaje invisible: Hacia una nueva ecología de la educación. Retrieved from http://www.aprendizajeinvisible.com/download - Departament d'Educació (2009). Aprendre junts per viure junts. Pla acció
2008-2015 - Duran, Giné i Marchesi (2011): Guia per a l’anàlisi, la reflexió i la
valoració de pràctiques inclusives. - Generalitat de Catalunya. (2013). Competències bàsiques de l’àmbit digital. Barcelona: Servei de Comunicació i Publicacions. Retrieved from http://www20.gencat.cat/docs/Educacio/Home/Departament/Publicacions/Col_leccions/Competencies_basiques/competencies_digital_primaria.pdf - Giné, C. (2005). “Aportacions a la comprensió construcció i manteniment
d’una escola per a tots”, Àmbits de psicopedagogia, 15, pàg. 10-13. Barcelona:
ACPEAP. - European Commission. (2013). Una nueva revolución industrial. doi: http://dx.doi.org/10.2775/69805 - Lázaro Cantabrana, J., Estebanell Minguell, M., & Tedesco, J.
(2015).
Inclusion and Social Cohesion in a Digital Society.
RUSC. Universities And Knowledge Society Journal, 12(2), 44-58.
doi:http://dx.doi.org/10.7238/rusc.v12i2.2459 - Marchesi, A. (2001). “Del lenguaje de la diferencia a las escuelas
inclusivas” dins A. Marchesi, C. Coll i J. Palacios [ed.]. Desarrollo
psicológico y educación. Trastornos del desarrollo y necesidades educativas
especiales. Madrid: Alianza. - Stainback, S. i Stainback, W. [ed.] (1999). Aulas inclusivas. Madrid:
Narcea. - UNESCO (2008): estándares de
competencias en tic para docentes. http://www.eduteka.org/EstandaresDocentesUnesco.php - World Economic Forum. (2014). Global Risks 2014. Retrieved from http://www3.weforum.org/docs/WEF_GlobalRisks_Report_2014.pdf |
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|