DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) DISSENY I DESENVOLUPAMENT DE PROJECTES MITJANÇANT LES TIC Codi 11214209
Ensenyament
Grau de Pedagogia (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
MOYA PEREIRA, SOFIA
Adreça electrònica sofia.moya@urv.cat
Professors/es
MOYA PEREIRA, SOFIA
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura pretén explorar de forma pràctica les potencialitats de les Tecnologies de la Informació i la comunicació per al disseny i la creació de projectes. Tenint com punt de referència el perfil professional del pedagog/a, s’ abordaran des de diferents perspectives aspectes com el disseny didàctic en entorns tecnològics, les noves metodologies a utilitzar en entorns virtuals de formació, la gestió de la qualitat en els processos d’aprenentatge virtual, i el desenvolupament d’entorns i de materials multimèdia per a la formació. També es farà èmfasi en l’ empredenuria en relació amb els projectes TIC.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A10 Dissenyar i avaluar recursos didàctics, materials i programes de formació per a diferents col•lectius, etapes i àrees curriculars.
 A11 Coordinar el disseny, aplicació i avaluació de programes d'educació i formació mitjançant les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (e-learning).
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A10 Demostra pensament crític i creatiu amb capacitat per adoptar una aproximació ètica als diversos àmbits de la professió.
Dissenya, desenvolupa i avalua projectes i programes educatius multimèdia.
 A11 Coneix, analitza i utilitza entorns virtuals d¡aprenentatge.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Experimenta amb procediments nous
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Pren decisions de manera encertada basant-se en dades
Reconeix els encerts i errors en el desenvolupament de la seva tasca
 B5 Identifica els objectius col·lectius del grup amb els seus propis
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Té en compte els punts de vista dels demés i retroalimenta de forma constructiva
Dirigeix reunions amb eficàcia
Proposa al grup metes ambicioses i clarament definides
 B6 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
En les seves presentacions utilitza medis de suport
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
El llenguatge no verbal es apropiat al discurs verbal
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Adapta la seva argumentació als diferents grups i/o situacions preestablertes
Fomenta la participació de les seves audiències i pregunta de forma constructiva per aconseguir el diàleg
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics

Continguts
Tema Subtema
BLOC 1: Disseny de projectes amb TIC 1. Estratègies i recursos didàctics per al disseny i creació de projectes adreçats a diferents col-lectius, etapes i àrees curriculars.
2. Web 2.0 i tecnologies de la informació i comunicació per a la creació de projectes amb TIC.
3. Mobile Learning i tecnologies emergents en el disseny de projectes amb TIC
3. La qualitat en el disseny de projectes amb TIC.
BLOC 2: Pautes per a l’ elaboració de projectes amb TIC

2.1. Planificació
2.2. Desenvolupament
2.3 Avaluació
BLOC 3. La creació pràctica d’ un projecte mitjançant les TIC 3.1 Desenvolupament pràctic i creació dels projectes amb TIC

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A10
B6
10 15 25
Pràctiques a través de TIC
A10
C2
15 30 45
Seminaris
B3
10 20 30
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge
B3
B4
B6
C3
5 20 25
Fòrums de debat
B4
B5
B6
0 10 10
Atenció personalitzada
10 0 10
 
Proves orals
A11
B6
C3
4 0 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries El professor donarà a conèixer els objectius generals de l' assignatura.
Sessió Magistral Sessions magistrals relatives a explorar diferents perspectives per al disseny i creació de projectes amb TIC adreçats a diferents col-lectius, etapes i àrees curriculars, així com també a diferents perfils del professional en pedagogia.
Pràctiques a través de TIC Les sessions d' exposició i presentació consistiran en la presentació a càrrec dels diferents grups dels projectes.
Seminaris També es duran a terme alguns seminaris en els quals es farà per part d' experts alguna sessió d' introducció a temes relatius amb la temàtica de l' assignatura.
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge Cada grup durà a terme un portafoli que recollirà l' evidència de l' aprenentatge. aquesta eina també serà utilitzada en l' avaluació.
Fòrums de debat la participació en els fòrums de discussió servirà d' eina de comunicació i vehicle de transmissió de dubtes al llarg del curs.
Atenció personalitzada Els participants a a questa assignatura disposaran d' un acompanyament per part dela professora que consistirà en visites regulars i tutories personalitzades.

Atenció personalitzada
Descripció
Els participants a a questa assignatura disposaran d' un acompanyament per part dela professora que consistirà en visites regulars i tutories personalitzades.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a través de TIC
A10
C2
Les pràctiques a través de les TIC consisteixen una part important de l' assignatura ja que són part sine quan non i molt bàsiques per a construir projectes. 25% de la nota final
Seminaris
B3
La participació activa i participativa en els diferents seminaris que es realitzaran serà tinguda en compte a l' hora de qualificar. 15% de la nota final
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge
B3
B4
B6
C3
El portfolis s' utilitzarà com eina d' avaluació com instrument de recollida d' evidències de l' aprenentage. Es podrà disposar de la possibilitat de fer-lo mòbil. 20% de la nota final
Fòrums de debat
B4
B5
B6
La participació activa en els fòrums de discussió també serà avaluada. 5% de la nota final
Proves orals
A11
B6
C3
Com que es tracta d' una assignatura eminentment pràctica, la prova oral final consistirà en exposar el projecte dut a terme al llarg de l' assignatura. 35% de la nota final
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat.


Fonts d'informació

Bàsica Cabero, Julio, Tecnología educativa. Diseño y utilización de medios en la enseñanza, Paidós, 2001
Horine, G.M, Manual imprescindible de gestión de proyectos, Anaya multimedia Madrid, 2005
Antonio Drudis, Gestión de Proyectos: “Cómo planificarlos, organizarlos y dirigirlos”, Gestión 2000, 1999

Complementària

Bibliografia complementària:

Jochen Krebs, Agile Portfolio Management. Microsoft Press. Library of Congress Control Number: 2008927279

Bellut, S. (2004) Estimar el coste de un proyecto AENOR Madrid.Domingo, A. (2005) Dirección y Gestión de Proyectos: Un enfoque práctico, 2ª ed. Ra-Ma, D.L. MadridLock, D. (2003) Fundamentos de Gestión de Proyectos. AENOR BarcelonaHorine, G.M. (2005) Manual imprescindible de gestión de proyectos. Anaya Multimedia Madrid.Rodney, T.J. (2005) Laspersonas en la gestión de proyectos AENOR Madrid.
Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent